Air France-KLM koji je do XI. mjeseca bio favorit za preuzimanje ITA-e, je izjavio da neće davati protuponude na Lufthansinu ponudu za kupnju 40% ITA-e. Izgleda da je ovaj puta Lufthansa ponudila bitno manje nego prvi puta kada se tukla sa Deltom i Air France-KLM. Ovaj puta je ponuda navodno između 200 i 300 milijuna EUR za 40% dionica. Lufthansa se već 20 godina trudi dobiti ITA-u, a sudjelovala je u tri borbe za kompaniju do sada.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: ITA
Meni je zanimljivo sta ce onda AF i KLM i Delta za pregladno trziste Italije. S druge strane ASL se siri u Italiji kao luda. Ovo je prilika za ASL da se konacno smisleno priblizi SkyTeamu jer iako povezivanje u BEG djeluje kao da se “vraca” u italiju pa konekcije s SkyTeam hubovima nekom mozda izgledaju kao da nemaju smisla, to su u sustini jako kratki letovi ka svim destinacijama na srednjem i istocnom Sredozemlju. Plus uz ovo bezumno kapacitiranje AMS, ovo djeluje kao bas dobra prilika i za Deltu s JFK ako ASL krene jednom dnevno za JFK. Logika je tu.
Ajmo malo realno: u Italiji ima dva HUB-a (MXP + FCO) i jos nekoliko bitnijih aerodroma (NAP, CTA, VCE, evtl. GOA). Na sve te aerodrome lete i AF i KL sa dobrim konekcijama na cijelu vlastitu mrezu. Ako gledamo prema Turskoj, tu TK leti doslovno iz svakog sela za IST. Nema tu kruha za JU kao ni za Italija-BEG-JFK.
Jasno da nema. Air France leti doslovce za svako selo u Italiji.
Ma to nema nikakvog smisla ali baš nikakvog, pogotovo što Air France i KLM imaju brdo letova za Italiju, a prilično letova ima i Delta.
Samo Air France leti za:
– Bari
– Bolognu
– Cagliari
– Cataniu
– Firencu
– Genovu
– Milano Linate
– Milano Malpensu
– Palermo
– Olbiu
– Pisu
– Rim FCO
– Torino
– Veneciju
Zašto bi onda netko letio za Beograd sat i pola duže i onda se vračao nazad sat i pola, što je uz presjedanje bar 5 sati dodatnog leta?
ma slazem se naravno, ali ljeti… na kraju krajeva, sta ce im onda ITA ako citavu italiju pokrivaju? znaci da gladi ima. i nije bas pet sati, vise je oko 3. do BEG se leti sat vremena duza a za italiju oko sat. BEG je manji aerodrom sto cini transfere lakim. usto, KLM nema vise kapacitete. znaci nije sporno da ste potpuno u pravu, ali vracam se na moju pocetnu tezu – sta ce im onda ITA i zasto su tolike godine muku mucili s Alitalijom? jos s ASL dobijaju grcku, kipar, i naravno skoro sve aerodrome u HR.
jos samo za ovo sto ste rekli da je ekstra pet sati ste se malo preracunali jer je srbija bliza za neke destinacije a samo malo dalja za neke druge (mxp, npr., iako mxp ima direktne letove, ovde ja vise govorim o moru).
evo recimo let jfk-cdg je oko 7:30, jfk beg je 8:40
cdg-pmo je 2:25, beg-pmo je 1:55
znaci mi tu govorimo o samo sat razlike u duzini letenja kad se oduzme i sabere, plus prejednostavan potencijalni trasfer u BEG, u odnosu na potencijalnih pet krugova pakla na CDG i ekstra security check. tako da nije uopste pet sati vec oko sat-sat i po, sto se moze tolerisati, i moram da ispravim sebe gore.
i dalje mislim da nije toliko van pameti.
Vi govorite za Deltu. Ja govorim za Air France i konekcije preko Beograda što je nonsens.
Delta vam nikad neće letjeti konekcije sa nekim drugim nego isključivo sa Air France-KLM gdje ima dionice
Ljeti? Air France samo 5 od ovih linija ima sezonskih i te ne leti Air Serbia uopće ili ih isto ne leti zimi.
Beograd-Italija sat vremena?
Beograd-Rim 1:30
Beograd-Milano 1:45
Beograd-Catania 1:55
Grčka? Air France ima 8 linija za Grčku, leti tri destinacija u Hrvatskoj.
Kako to mislite da KLM nema kapaciteta? Od 26.3. se ukidaju sva rezanja u Amsteramu i idu sa 500.000 letova godišnje.
naravno, ali opet ne znaci da nema prilike za saradnju – potraznja je ogromna. opet se vodim logikom da decenijama ganjaju italijanskog prevoznika. sto se tice AMS, sta je sa drzavnim ogranicenjem na 440000 putnika koji vlada uvodi od slj godine? ja ne znam da je to prevazidjeno- ako jeste to je super stvar za AMS koji je i dalje najbolji za transfere.
Da to bi se trebalo desiti 2024. No, tijekom 2023. KLM je OK.
pa i ja vise spekulisem nego sto zaista vjerujem da se ista moze dogoditi – smatram samo da ima potencijala i logike, narocito ljeti, za dosta solidnih konekcija preko BEG. ako hocu da budem realan, onda ASL nece ni u kakve alijanse dok se ne udalji od ovog biznis modela “saranja” zbog raznoraznih subvencija – od podrske naizgled besmislenim linijama za destinacije koje su preblizu, do samog davanja novca od strane drzaave. no to moze da se produzi unedogled jer je ta kompanija dijelom i “vanity project” drzave srbije i njenog predsjednika
Konekcije preko BEG za Air France i KLM prema Italiji, a posebno za Deltu nisu nimalo realne.
Meni je Italija fascinantna, kako ne mogu da naprave profitabilnu kompaniju, ili bar funkcionalnu. Ogromno trziste i potencijal.
Slažem se. Za ne povjerovati. I sad će im doći Lufthansa i pokazati im kako se to radi.
Tuzna realnost. I to nije dobro, da imamo monopolistu. Bar neko moje ramzmisljanje.
Kopiraju OU.
Ubija ih razvijena željeznica.
Između ostalog. Ali daleko više Ryanaira, ali i easyJet, Vueling, Lufthansa, Air France…
Da, moguce. Ali treba ogroman broj turista da dodje tamo sto iz Evrope, tako i iz ostalih delova sveta, na kraju napravi neki code-share sa zeleznicom.
Pa bila je ideja da željeznica bude suvlasnik pa da se napravi neki jak deal.
Neće i više niti ne može. Jučer, 18.01., u 18.00 sati istekao je rok za predaju ponuda. LH je jedina koja je dala ponudu i sada je odluka na talijanskoj vladi što i kako dalje. Riječ je navodno o 300 milijuna euronovčića za 40%.
Da tako je.
Ako ovo prihvate onda su stvarno skrenuli s uma.
Tko je skrenuo s uma: Talijani ili LH? Inače je procurilo da LH taksira vrijednost ITA sa 500 miijuna euronovčića i da je ponudila 200 za 40%. Talijani su na početku vrijednost ITA procijenili na 750 milijuna euronovčića. Eksperti upozoravaju da je rizik za LH enorman. ITA je u samo godinu dana postojanja akumulirala gubitak od 170 milijuna eura… Stoga bih ja prije rekao da je LH skrenula s uma ako ih zaista kupi!
Potpuno se slažem. Koliko puta sam rekao da Lufthansa nije normalna što to kupuje.
Nije LH uopste skrenula, ovo je najbolji deal koji su mogli da dobiju.(detaljnije u gorenjem komentaru). Pritom ti gubitci su super kad se uzme u obzir da je to potpuno nova kompanija i nov AOC.
Do te mere nov da prve 2-3 nedelje letova u 2021. Nisu mogli da slecu u magli avioni, jer je IATA tretirala kompaniju kao startup, i nisu jos stigli da im odobre sve licence od pilota za specijalne uslove.
Vise institucija je proverilo i potvrdilo, a i ITA sama da je ovaj gubitak bio planiran, tj. da su to sve bili ocekivani troskovi, i da su cak imali drasticno manji gubitak nego ocekivano, i da su na dobrom putu.
Pritom: na domacem trzistu posluju mnogo bolje nego ocekivano, longhaul rute su im generalno popunjene, load faktori ka Brazilu, Indiji, i nekim USA destinacijama su im skoro 100% cele zime, jedino ih sprecava nedostatak aviona da jos povecaju letove.
Iskreno meni djeluje da se kompanija dobro razvija, čak štoviše prilično brzo i efikasno. Planirani gubitak? Moguće, možda malo prevelik, ali ništa strašno za novu kompaniju, posebno nije strašno uzevši u obzir gubitke koje je stvarala Alitalia.
Jedino je pitanje ovdje zašto Italija prodaje kompaniju za tako mali novac, za 200 milijuna?
Paa to ostaje vecno pitanje. Bez uvida u finansije i detalje nista ne znamo.
Ja jedino predlazem ono sto sam i ranije spomenuo kao glavni uzorok – papirna kompanija, i u manjem udelu eksterni faktori.
Mozda je i dobro sto kupuju samo 40% za sada,mozda su povezali ovi iz vlade da ce vrednost kompanije samo rasti cim im pristignu svi ovi avioni koje su skupo poplacali, od kojih bi dobar deo trebao ove godine da stigne – vecina od (valjda 9) kupljenih A339N, verovatno svi (nekih 7/8 valjda ukupno) A221/3, i manji broj A321LR. To ostavlja jos samo nekih 10ak A32N i 321LR koji ce stici kolko se secam 2026te, i 2024te.
Ja mislim da ce im to stabilizovati finansije jer ih ceka vrlo prometno leto, koje obecava vecu efikasnost nego ikada. Longhaul im super ide, skoro pa ce duplirati broj letova u 2023.,ocigledno su toliko samouvereni da ce se i tuci sa Unitedom na FCO-SFO.
A321LR ce sigurno propratiti otvaranje neke longhaul rute na kojoj ce biti samo taj avion, plus ekspanziju po bliskom istoku. U to sam siguran jer je Lazzerini nedavno rekao da ce A321LR imati pravu, a ne Euro biznis klasu. Novi A220 ce im pomoci da izbace A319ice, i konacno nadomeste nedostak Alitalijinih Embraera, s obzriom da im je ukupni load faktor katastrofa, oko 68% valjda, upravo jer moraju feedere da lete sa A319.
Pored toga, nadajmo se mirnoj (relativno receno nakon 2022.) godini, i da su se lepo sve dogovorili sa LH.
Doduse ja se isto nadam i da cemo ih videti negde u regionu!
Potpisujem.
Zašto?
Jer prodavaju za skoro pa besplatno.
To stoji. Sve ovisi koliko kompanija vrijedi.
@Marko
Ako mislis na Italijansku vladu, upitno je,nemaju bas puno opcija preostalih.
Jq licno mislim da bi im najvise koristila menadzerska ruka Delte, ali oni vec imaju ruke pune sa investicijama, pa bi tu odgovornost uvalili AFKLM.
Problem je sto je AFKLM bio odlucujuci favorit, a zatim ekplicitno odustao od ponude i nestao sa lica zemlje, sto po meni znaci jedno od dve moguce situacije
– ili su ponudili previse malo para, jer su sa istim vec poznato tesni poslednje 2 godine, pa su odlucili da je bolje da tu jednu svoju investicionu priliku iskoriste na TAP, koji je vec oformiran biznis, i kome u sustini je vec sve ok sa flotom
– ili, s obzirom da su se ranije opekli na AZA, (KLM ’99te) su trazili od vlade ogromne pare, out-clause u ugovoru koji sve svaljuje na vladu,i neke zelje koje su verovatno bile non-starteri. Svakako, sta
god da je,opasno su se posvadjali.
Pritom ne ide im u korist to sto ako je glasinama za verovati, a na osnovu ishoda pregovora ispada da im jeste za verovati, AFKLM nije imao absulutno nikakav biznis plan za ITY, sto LH ocigledno ima. Ocigledno su jurili barem privremeno status-quo,tj. Alitalia v4, pa da posle smisle sta ce i kako ce s njom.
LH je pala kasika u med za ITY, jer je idalje papirna kompanija, svi oni avioni koje su narucili (placeni, ne leasing), nisu jos stigli, i samim time imaju samo biznis, slotove, i market share. Assets nemaju, tek ce stici, za LH banja, cak ne moraju ni da plate te avione. S druge strane politicari isto zele sto pre da ih skinu s vrata, tako da ovaj deal je sigurno vec gotov.
Nije idealno, samo se nadam da su se produktivno dogovorili za buducnost Dolomitija, za neki lep biznis plan, i da ne postanu kao LH sto se tice komfora i osoblja
Potpisujem.