analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Croatia Airlines
Zamaaero je više puta dokazao kako Croatia ima daleko više potencijala od Air Serbie, no svejedno opako zaostaje za Air Serbiom. Promet je više nego duplo manji, Croatia ima daleko manje linija od Air Serbie, više nego duplo manje aviona u floti, nema long-haul linija, hub u Zagrebu je istinski smiješan spram Air Serbijinog huba u Beogradu.
Croatia je u državi koja je članica Europske Unije. To znači daleko više diplomata, političara, birokrata i administrativaca, popratnih službi i korisnika EU novaca koji radi toga moraju putovati u Bruxelles ali i druge gradove Europske Unije. No, to znači i potpuno nesmetan protok ljudi i roba. Državljan Hrvatske ne treba ništa da se preseli u bilo koju članicu EU, on to čini sa svojom osobnom iskaznicom bez ikakve papirologije.
Hrvatska je i članica NATO-a a to znači tisuće vojnika, časnika i dočasnika koji svake godine rade u misiji Hrvatske u NATO sjedištu u Bruxellesu, u EU vojnim snagama, ali sudjeluju i u brojnim misijama, seminarima, kongresima, zapovjednim strukturama, koordinacijama, te se školuju u drugim članicama NATO-a, poglavito u SAD-u. Ove dvije privilegije Srbija nema.
Uz to Hrvatska ima ogroman broj turista, čak 20,3 milijuna turista u 2024, dok je Srbija imala pet puta manje, 4,4 milijuna. No, Srbija od toga ima 2,1 milijun domaćih turista, tj. tek 2,3 milijuna stranaca, dok Hrvatska ima 16,9 milijuna stranaca, osam puta više. Uz to Hrvatska ima jako puno turista iz Kine, Južne Koreje, Tajvana, Japana, Indije, Australije, Latinske Amerike, Kanade i SAD-a. Srbija ima samo puno turista iz Kine, no čak i od tamo više turista ima Hrvatska.
Hrvatska je i neusporedivo bogatija država od Srbije. Iako je Srbija skoro duplo veća od Hrvatske ima manji BDP od samo 92,6 milijardi USD, dok Hrvatska ima 99,0 milijardi USD. Stoga je ogromna razlika u BDP per capita. Hrvatski BDP per capita je 25.679 USD, a srpski tek 14.175. Samim time hrvatski građani imaju daleko više novaca za letove.
Hrvatska ima malo veću dijasporu nego Srbija. Poglavito je veća hrvatska dijaspora u Njemačkoj, SAD-u, Latinskoj Americi i Australiji. Procijenjena hrvatska dijaspora se procjenjuje na 4 milijuna ljudi, više nego ih živi u domovini. Od toga je 1,2 milijuna u SAD-u. Srpske dijaspore u SAD-u ima oko 0,9 milijuna.
Jedina prednost Srbije je nešto veća udaljenost od Europe. Do Austrije i Njemačke razlika je u tek 239 km (od Beograda i Zagreba) ili manje od 2 sata vožnje. Do ostatka Europe Zagreb je bliži od Beograda tek 390 km. To je ipak prilično malo i akumulira tek neznatno više putnika.
Konačno Hrvatska ima domaći promet koji se financira iz izdašnog PSO. Croatia leti iz Zagreba za Split, Dubrovnik, Pulu, Zadar i Brač, Trade Air leti u code-share iz Osijeka za Zagreb (sve linije su cjelogodišnje osim Brača). Air Serbia ima tek 4 tjedna ferry leta za Niš.
Stoga je krajnje nelogično da Croatia Airlines ima toliko manje putnika, linija i aviona od Air Serbie. U ovom momentu Croatia ima flotu od 14 aviona, Air Serbia ima njih 36. Air Serbia je prošle godine imala 4,4 milijuna putnika, Croatia tek 1,8 milijuna. Croatia je prošlog ljeta imala 318 tjednih letova, Air Serbia njih 587. Istovremeno je Croatia imala 59 linija, a Air Serbia njih 99. Prošle zime Croatia je imala samo 237 letova, Air Serbia njih 381, te je Croatia imala 25 linija, a Air Serbia njih 62. Air Serbia je 2024. imala 41,5 milijun EUR profita, Croatia 19,6 milijuna gubitka, razlika je u 61,1 milijun EUR. I to u godini u kojoj svi prijevoznici stvaraju rekordne profite. Pobogu.
Ogromna sramota za Croatiu Airlines, ogromno bravo za Air Serbiu. Air Serbia se hrva sa najjačim igračima, povećava tržišni udio, Croatia rapidno smanjuje tržišni udio. Air Serbia sa daleko manjim potencijalima ima odličnu upravu koja je superagilna, koja ima viziju, koja širi broj linija i frekvencija, koja stvara pravi hub u Beogradu. Croatijina jedina logika je „još je prerano“, kompanija nema nikakve vizije, ne talasa, kompanija nema čak ni prave valove u svom hubu. I kako upravo Croatie ovo objašnjavate, koji vam je izgovor? Kako to da je Air Serbia uspješna tamo gdje ste vi daleko ispod europskog prosjeka, gdje ste dno Europe?
Croatia jedino što super radi je žicanje novaca od Vlade Hrvatske. U tome su doktori znanosti i na tome preživljavaju.
Fakt je AIR Srbija popeidila nagradu 2024 I 2025 kao najbolju AVIO KOMPANIJU JUGO ISTOCNU EVROPE 2026 jos nije gotova nagradu se deli kraj 2026Wikipedia : TOLIKO ne istine o Srbiju. Srbija ima vise Veze nego hrvatska. Da hrvatska ima EU Nato posete. U srbiju skoro svake NEDELJE EU Lider u posetu. Pored toga Srbija ima Kinu Air srbija LETI na tri Kineske Aerodrome I 5leta na dan pa Rusija Turska RepublikeSrbije.Grad je podijeljen na deset gradskih opština i sedam prigradskih opština. Centralni grad ima površinu od 359,96 km², dok okolna predgrađa pokrivaju 2.862,72 km², pri čemu neke opštine djelimično pripadaju centralnom gradu, a djelimično predgrađima. Zajedno čine gradBeograd,sa populacijom od 1,71 milion do 2,2milion SA okolna predgrada što ga čini jednom od najvećihmetropolitanskih područjaujugoistočnoj Evropi
Majko mila koliko neistina:
1. Ne nije istina da Srbija ima više veza nego Hrvatska. Hrvatska ima neusporedivo više linija od Srbije.
2. Nije istina da Air Serbia leti na 3 destinacije u Kini, leti na 2.
3. Kamo to Air Serbia leti pet letova na dan? za Rusiju? Ne, to nije istina.
4. Beograd nema ni 2,2 niti 1,71 milijuna stanovnika. Beograd ima 1,68 milijuna stanovnika i to sa svim naseljima koje admionistrtivno ima u sebi, a neki su i po 40 minuta udaljeni od Beograda kroz polja i stada ovaca.
Српска дијаспора годишње у Србију убаци 8+ милијарди евра.У овај број рачунам око 250 000 девизних пензионера.
Kakvi znatno vise potencijala?? Po cemu? Ja kao Hrvat letim sa Air Serbia jel imaju 2x bolju kvalitetu I jeftiniji su od Air Croatia.
Statistika je kao bikini otkriva sve, a ne pokazuje ništa. Ukrajina je najsiromašnija zemlja evrope zvanično, ali ima više bogatuna nego Hrvatska stanovnika, hoću da kažem da Srbija kao zemlja sa skoro duplo većim br stanovnika ima više bogatih ljudi od Hrvatske, ne mislim procentalno nego na nominalnu brojku, a ti ljudi dosta putuju, takoreći svaki vikend. Znači ne pričam o standardu, bdp, prosečnim i medijalnim primanjima nego o prostim brojevima, kome nije jasno neka pročita još jednom
Ima li? Ne bih rekao
Kada za hrvatsku kompaniju budu leteli iznajmljeni beli avioni sa iznajmljenom posadom (ne znaju ni reč srpskg-hrvatskog)u organizaciji CA kao što je slučaj sa srpskom kompanijom i njen obim poslovanja će se proširiti ! Ovako hrvatske prednosti koriste strane (slične) kompanije!
Brate 25k per Capita vs 15k nije “neusporedivo vise”. Nije ni dva puta
Ne to nije 25k spram 15k, neto 25,7 spram 14,2. I da, to je skoro duplo. I da to je neusporedivo više.
Zeleo bi jos da dodam da je croatia airlines u alijansi koja je jaka i predpostavljam da ta alijansa njih dosta stiska da ne moze croatia airlines da ojaca ili da se poveca. U toj atar alijans grupi se najvise pita lufthansa za evropu pa zatim sinagpore airlines i air china za ceo svet. Nebi lufthansa, austrian airlines itd dozvolili da im croatia airlines uzima parce torte.
United je igrač jak kao i Lufthansa. Singapore nije ni blizu utjecaju Uniteda.
Kakve crne dipilomate, birokrate, časnici, sve što treba da radite dobijte mejlom
pa što ih onda tolika gomila putuje?
Dobro vece. Svaka cast na izvestaju !! Ja se slazem sa mnogim napisanim stavkama, samo dve stavke nisu bile ispravne.
1. U srbiju dolaze turisti iz takodje sve navedenih zemalja ali u znatno manjem broju nego sto dolaze u hrvatsku ( zivim u turistickom mestu pa to vidim i osecam po svojoj kozi ).
2. Stavka je da je srpska dijaspora znatno jaca nego hrvatska dijaspora.
A na rad air serbia mogu samo da dodam ( kao redovan putnik ) da su do sad uvek bili tacni na vreme pa cak i prevremeno sleteli itd.
Piloti su izvanredni, osetio sam dosta puta kako se dobro snalaze kad su jaki vetrovi i turbulencije u pitanju. Cak sam jednom bio u avionu i primetio njihovu snalazljivost pre nekoliko godina kako su uspeli da dignu avion i ako jedan motor stao kratko posle poletanja i bezbedno prizemljili avion.
A negativno je to sto bi trebali malo bolje da ciste avione i da obrate paznju na kabinu.
Za croatia airlines imam takodje jako pozitivne reci. Jako ljubazno osoblje, dobri piloti i voleo bi opet putovati snjima.
1. Da dolaze ali u daleko manjem broju.
2. Službene statistike vas demantiraju.
Марек добро зна шта ради.
Zna
Upravo iz svih tih razloga koje si nabrojao, JAT je bio iz Beograda, a druga kompanija Adria iz Ljubljane.
???
Po kojoj to matematici je Srbija (77 474 km2) skoro duplo veća od Hrvatske? (56 561 km2)
Po broju stanovnika.
3,8 naspram 6,6, close enough.
To je skoro duplo.
Tocno to sam napisao, skoro tu.
Nije uopće veća, jer Hrvatska je s teritorijalnim morem i unutarnjim vodama, što su područja apsolutnog suvereniteta, veća od Srbije. Bila je veća čak i dok je Kosovo bilo bio Srbije.
🤦♂️🤦♂️, pa ne putuju km2 nego putnici a u Srbiji živi skoro duplo više ljudi.
Točno. Duplo siromašnijih ljudi.
Pa ljudi, vi niste rekli najvažniju stvar. Da Srbija ima taj jedan aerodrom, da ga je Tirana koja je takođe jedini aerodrom u Albaniji pretekla u prošloj godini i da je Beograd dosta veći od Zagreba. Ne računamo Niš, Kraljevo, to je smešno. I ono najvažnije, u Srbiji se i profit i gubici šteluju kako kome odgovara. HR sa svojih 4-5 aktivnih aerodroma na 4m stanovnika, ne treba da se utrkuje sa srpskim državnim projektima.
Tekst je o prevozniku, ne o aerodromu 😀
I? Ovaj portal dozvoljava off
I što da sad mislimo nakon rečenire “U Srbiji se i profiti i gubici štelaju kako kome odgovara”
g-dine Šćuric kako sam vam već dole napisao imate hrupu loših imputa koji moraju izvesti loš zaključak. Hrvata nema mnogo us vijetu. cifre koje vi navodite su jako… rastegljive. prosto nije to tako.
Da li mogu snaju pišete kao dio hrvata u USA. Iaoko je ona srpkinja koja je živjelka u HR i 95 izbjegla u BiH zatim u ameriku. U Srbiji je bila manje od 5 sati. U čitavom svom životu. Ili nju računa i Srbija kao srpskinju.
Nije to tako lažni brojevi da bi se nešto pumpalo.
Da li je NBA trener rudi tomjanović Hrvat od kojeg se nešto očekuje. Nije on ima HR korijene ali nikad taj neće dolaziti u Hr.
Ali glumica stana Katić je već nešto drugo. Porijeklom je iz HR ali je srpskinja kako se to računa.
Idete u stvari u koje ne treba ići i onda izgleda neozbiljno. Realna HR dijaspora ne prelazi preko 1,5 miliona ljudi. Srpska je oko 3 miliona i to je to.
Isto tako više puta sam vam rekao da ekonomiju ne gledate kako treba. Bez veze se zapetljavate BDP pewr capita i ostalo ne ide to baš tako
HR ima veliki BDPOali od turizma. čiji je turiozam ko iznosti te pare koliko ima onaj u slavoniji od turizma u splitu.
HR na žalost ima uništenu privredu u koju se ništa nije ulagalo još od doba SFRJ. Hrvatska je bila poznata po velikoj i šarenolikoj industriji koje više nema. ugašena je i fabrika šibica. Hrvatska je pravila bukvalno sve. od igala do lokomotiva, sad toga nema. koja firma ima preko 10 000 zaposlenih. nema niko.
i naravno najvažnije OU nije iskoristila bogom dano more da se razvije. a mogla je. u svakom jadrnaksom aerodromu je morala imati baze koje bi vozili turiste. ali svaki aerodrom im je morao biti fokus. ovako…
evo vi ste imali tekst prije par dana kako je ju htjela saradnju sa OU. htjela jer joj je bila očajnički potrebna.
A da li je sad. sad nije JU jer poklopila HR maksimalno. Ovu zimu će ićči i split na 2/3 puta sedmičnbo i to je to. Nema više potrebe za OU. I OU je ispala iz tke za srposke putnike. prošao voz
svako dobro
Pobogu čovječe ovo su službene brojke o iseljeništvu.
Hrvatska ni za vrijeme SFRJ nije imala kompanije u kojima je bilo 10.000 zaposlenih.
Pričate svašta. Napisao sam vam brdo tvornica koje rade u Hrvatskoj u jednom drugom komentaru. Kao što vidite masa ih je napravljena nakon Jugoslavije.
Hrvatska nije iskoristila more? Ma da ima 21 milijun turista. Stvarno jedno.
To što su službeni podaci ne moraju biti tačni.
Pogledajte šta sam napisao. OU nije iskoristila more. Ne HR
Službeni podaci nisu točni? I sad u njih sumnjamo? Jel onda sumnjamo i u financijsko izvješće, broj putnika i LF Air Serbie?
Baš kako to da sumnjamo u službene podatke broja dijaspore, a ne sumnjamo u podatke Air Serbie?
Da, cudno
POGLEDAjte popis u država koje nabrajate pa vidite.
Što da pogledam?
Odlican tekst Alene. Uz sve manjkavosti, moze se reci da Marek radi sjajan posao za Air Serbia i da je uz njegovu viziju kompanija mozda i objektivno uz sve okolnosti uspela da napreduje i da se pozicionira u avio saobracaju.
Hvala.
Da Marek je napravio dobar posao. Samo se nadam da je sve OK, da nema nekih teških muljaža i da ne pukne ko balon od sapunice.
И какве везе има то што ОУ има више потенцијала од ЈУ? Да ли се нечији потенцијал маже на ‘лебац? ОУ је потенцијално могао да има већи профит од ЈУ. И? Овде је акценат на МОГАО. Ово је као нешто ШББКББ и ништа друго. Списак влажних снова.
Neosporno. Neiskorišteni potencijal je tragedija, ali je samo to, neiskorišteni potencijal. I jadna kompanija zbog tog neiskorištenog potencijala.
Pored odlicne i temeljne analize, dodao bih jos jedan faktor koji delimicno objasnjava stagnaciju/propadanje OU:
Hrvatska je, isto kao i vecina drugih mediteranskih drzava, vrlo decentralizovana, tj. glavni grad je Zagreb gde je i dobar deo ne-turisticke ekonomije, dok je turizam takodje decentralizovan niz celu obalu drzave.
U nama relevantnom kontekstu aviacije, turizam je krucijalno rastrkan na vise aerodroma, sto je za bilo koju domacu aviokompaniju (a da nije LCC) pogubno, zato sto ni jedna legacy kompanija ne moze da ima hub u glavnom gradu a da ima i znacajno prisustvo na jos nekoliko aerodroma u drzavi. Mnogi su probali i niko nije uspeo. Cak i kada je u pitanju manji broj P2P konekcija na nacionalnom nivou.
OU je morala da se sa ovom realnoscu suoci, pa najkasnije negde oko 2010. kada je postalo jasno da ce Hrvatska uci u EU. Posledice ovoga bi naravno bile dolazak LCC, jednog dana ulazak u Schengen koji bi olaksao kopnena putovanja i eliminisao potrebu za nekim letovima itd…
Da je tada odluceno, recimo, da se fokusira sve na Zagreb, da se tu pravi ozbiljan hub, a posle sta se jos dodatno uhvati od P2P putnika u SPU/DBV da bude samo dodatan profit, OU bi danas bila mnogo drugacija kompanija, a i Air Serbia bi sigurno imala malo slabiju regionalnu mrezu.
Glavna sociogeografska prednost JU naspram OU ustvari je upravo ekstremna ekonomska centralizacija Srbije u Beogradu, koji je jedini iole relevantan aerodrom u drzavi.
Sada je situacija takva kakva je, OU je izgubila od LCC na jadranskim aerodromima, a time se preforsirala i nije dovoljno ostalo energije da se i u Zagrebu napravi ozbiljniji hub.
Ko je ovu lekciju na vreme naucio, povukao se sa drugih aerodroma i fokusirao na hub, prosao je recimo kao Air France, Iberia, Aegean i drugi koji se tek sada vracaju na sekundarne aerodrome kad su uspostavili dominantan polozaj u svom hubu. Ko ovu lekciju nije naucio ide putem Iberie (pre 2000ih), Olympica, Alitalie, a sada sve vise i Croatie.
Jasno.
Ovde izgleda nema ekonomista ali ima opterećenih ljudi.
?
Kao i uvek motivisano protiv air serbia
Sa vama nešto jako nije u redu ako ste u ovom članku pročitali nešto protiv Air Serbie. Ovaj članak je toliko opako u koristi Air Serbie da to ne vidjeti nešto jako sa vama ne štima.
Ljudi nemaju mogućnosti funkcionalnog čitanja. Čitaju, ali nisu sposobni da obrade informaciju. Žalosno
a da
1. Popravite gramatiku jer u jednoj rečenici imate dve greške
2. Molim vas da pročitate članak do kraja
Evidentno čitatelj nije pročitao članak. Neko je apriorno krenuo sa napadom…
Ma trola coek. Nista vise.
Ma da.
Ovaj članak daje samo mali obris odnosa snage između Air Serbia i Croatia Airlines. Ali da bi bio analitički potrebno je da obuhvati sve relevantne parametre i da bude lišen tendecioznih i proizvoljnih tvrdnji, što je veoma teško izbeći kada se upoređuje bilo šta na relaciji Srbija-Hrvatska. I naravno, jedan analitički članak sigurno ne ni završio na stranici informativnog poratala namenjenog avijaciji, koji uzgred rečeno u svojoj osnovnoj delatnosti sasvim korektno ispunjava određene kriterijume.
Ovde bih se samo zadržao na pitanju geo-političog položaja i njegovog uticaja na mogućnosti Air Serbia i Croatia Airlines u razvoju njihovih biznisa, kako bi pokazao da ovaj članak obiluje nedostatkom osnovnih činjenica. Npr. tvrdnja da je Croatia Airlines članstvom Hrvatske u EU sama po sebi u boljem položaju od Air Serbia je sama po sebi problematična. Jer pitanje je šta može jedan avioprevoznik sa duboke periferije EU da učini u proboju na svetska tržišta. Nemojte zaboraviti – Quod licet Iovi, non licet bovi – što znači da sigurno u centrima odlučivanja EU neće blagonaklono gledati na razvitak jedne male aviokompanije sa njenih krajnje istočnih granica, nego će uvek favorizovati svoje najveće avioprevoznike. Problem je i u tome što se o globalnim stvarima misli iz evrocentričnog ugla, kome su skoro svi skloni u Evropi, osim možda Srbije i još par zemalja, pa se svet doživljava kao pre par decenija sa dominatnom ulogom Evrope. A svet se itekako promenio, toliko da se najveće svetske kompanije i aerodromi, samim tim i avio tržišta, sve više nalaze van Evrope i taj proces se rapidno ubrzava. Zato je jednoj Air Serbia bilo puno lakše da uspostavi saradnju sa Etihadom ili Turkish Airlines i da iz te saradnje izvuče nešto za svoj biznis, nego što Croatia Airlines može da izvuče iz potencijalne saradnje sa npr. Lufthansom. I onda dolazimo do jednog primera kako monolitni stav kolektivnog Zapada šteti jednoj maloj kompaniji kao što je Croatia Airlines, a na neki način čini benefit Air Serbia. Dovoljno je uzeti za primer letove ka Rusiji i ko tu dobija ili gubi. I kada se taj konflikt bude završio prvo će se na to tržište vratiti veliki igrači iz najjačih evropskih centara, a mesta za jednu Croatia Airlines dugo neće biti. A biće te svedoci da će se po smirivanju situacije vrlo brzo ponovo uspostaviti letovi na relaciji Kijev-Beograd. Takođe, neverovatno je nedalekovidost kad se priča o diplomatiji, u kojoj je Srbija u očitoj prednosti jer je nasledila razgranatu jugosloventsku diplomatsku mrežu, i sve ove nove linije po Africi, Bliskom i Dalekom Istoku su takođe jednim delom plod tog rada. Eto čak na mestu gde bi Hrvatska trebala da ima prednost kao što je SAD zbog bezviznog režima ozbiljno se radi na uvođenju linije za Majami iz Beograda, a uporedo se uz to planira i otvaranje srpskog konzulata u tom grada. Diskutabilno je i da li Hrvatska ima više putnika koji u Hrvatsku dolaze poslovima EU. Ne zaboravite, i EU u Beogradu, i Srbija u Briselu imaju svoja diplomatska predatavništva, česte su posete pregovaračkih delegacija u procesu pristupanja Srbije EU (u Hrvatskoj koja je prošla taj proces sigurno znaju koliko su te delegacije brojne i koliko su posete učestale i frekventne). A na sve to možete dodati i česta putovanja timova na toj relaciji koja učestvuju u “dijalogu između Beograda i Prištine” gde je EU posrednik. Eto ovo je samo delić onoga što pokazuje kako geopolitički položaj i biranje blokova (tj. “vezivanje konja gde ti gazda kaže”) utiče na mogućnosti u razvoju aviokompanija malih zemalja.
Kažete da ima puno putnika prema Bruxellesu, pa svejedno Beograda ima tek tri tjedna leta, neusporedivo manje od Zagreba koji ima 18 tjednih letova.
Dobar komentar, odlican zapravo jer dolazi sa druge tocke gledista. U tocnost istog ne ulazim jer ima tocnosti u tome bas sto dolazi iz drugog kuta gledista, al cijenim to drugo misljenje.
👍
zaboravljamo i 30000 hrvatskih pomoraca. Današnji ugovori su kratki i leti se jako češće. Ja letim svako 2 mjeseca, imam puno kolega koji lete svaki mjesec a pojedini cak svako 15 dana
Istina.
Hrvatski pomorci su istinski veliki akumulator putnika. Oni žele doći kući brzo i ne žele putovati preko velikog broja hubova ili automobilom do svog grada. Oni putuju često, kompanije im plaćaju putovanja. I ima ih puno.
Tako je
Ajmo vucecevci 3,2,1….
Nije mi jasno zašto uvijek postoji neko poređenje između Hrvatske i Srbije i neka statistika koja je besmislena da uporedi Hrvatsku i Srbiju i koliko je negdje loše i koliko je negde dobro činjenično je stanje da ima mali broj aviona i mali broj letova ali onda svoje preduzeće treba porediti sa kompanijama koje imaju isti takav broj aviona i letova i kolika je njihova profitabilnost
Mislim da je usporedba bas na mjestu jer su prije x godina croatia i air serbia bili u istoj tocki, i tu se vidi razlika u dobrom i losem managementu i viziji istog. Pogodite koji je dobar a koji je los.
Nisu baš na istoj ali su bili jako blizu.
Hrvatska nema veću dijasporu od Srbije. U zadnjih 30-ak godina ogroman broj Srba iselio je iz Srbije i ostalih područja bivše Jugoslavije u inozemstvo pa Air Serbia može otvarati profitabilne linije praktički za svaki veći europski grad. Mit o hrvatskoj dijaspori ne drži vodu, pogotovo ne onaj o milijun Hrvata u SAD. Možda i imaju nekog pretka Hrvata no velika većina njih se ni ne osjeća Hrvatima.
Pobogu čovijeće ovo su službeni podaci obije države i njihovih ureda za dijasporu.
Oni koji imaju pretka iz Hrvatske dolaze u Hrvatsku na godišnje odmora. Ovi koji su iselili u zadnjih 30 godina dolaze u Hrvatsku redovno. A takvih i te koliko ima.
U interesu oba ta ureda je da su brojke vece.
Srpski iseljenici se i ne prijavljuju ni u kakve vladine uredbe..Takodje, trenutnoj vlasti u Srbiji je bitno da ih je sto manje prijavljeno, jer to znaci da ne mogu da glasaju na glasackim mestima u inostranstvu, pa mogu da ukradu njihov glas na birackom mestu na kome su upisani u samoj Srbiji..Takodje, dijaspora pogotovu u Kanadi i USa, ne zeli da ima ista sa ovakvom Srbijom, pobegli su glavom bez obzira odavde..
Ako ne žele da imaju ništa više sa Srbijom to onda više i nije dijaspora.
Zašto?
Kontroverzan komentar: mislim da ljudi iz srbije nisu svjesni koliko je hrvata (i onih s hrvatskom putovnicom) napustilo hrvatsku u zadnjih 10-15 godina. Netko bi to mogao nazvati i etnickim ciscenjem od strane politicke garniture: otisla je masa onih koji su htjeli promjene, bolje, koji su htjeli raditi i bolji zivot u privatnom sektoru, i koji nisu jtjeli ili mogli se uklopiti u politiku i njezine rodijacke veze i principe. Tu pricamo o 300-600tisuca (realno oko 450tis) ljudi i njihove djece, radno sposobnih, nisu penzioneri isli u njemacku, ili neradnici.
Jasno
Jako puno Hvata je otišlo za Domovinskog rata, još više od kada je Hrvatska ušla u EU.
Istina.
Po ljeti se vozi i po 6 sati od Zagreba do Beograda zbog granice.
Desi se, ali to je istinski izuzetak a ne pravilo.
Alen koliko ste jučer čekali na granici?
Jako kratko. Skoro ništa.
Uvek kada putujem AS iznenadim se brojem transfernih putnika. Najveće iznenadjenje mi je bilo da je iz Kopenhagena bilo preko 30 ljudi na letu za Sofiju preko Beograda ili da neko iz Štutgarta leti za istanbul preko Beograda. A svi ovi aerodromi su direktno povezani sa ozbiljnim avio igračima. Očigledno da uspeva strategija AS da ponudi uslugu po prihvatljivoj ceni a da nije baš potpuno LCC usluga. Juče sam se vratio iz Atine gde se šarene avioni svih mogućih kompanija, a na letu AS bio je značajan broj transfnih putnika.
Stvar je prilično jednostavna. Air Serbija tačno zna koje su mane a koje prednosti geografskog položaja, standarda građana i njihovih potreba za putovanjima. I to je stavila u računicu koju vidimo danas kako Air Serbija, funkcioniše i donosi rezultate. Ali se stalno mora pratiti tržiše, preispitivati poslovne odluke i prilagođavati.
Neke od pozitivnih stvari urađenih proteklih godina:
– Stvaranje regionalne flote od 10 savremenih ATR72-600
– Uvođenje Embaerovih E-190-195 koji daju neophodnu fleksibilnost u operacijama
– Dovođenje što više transfernih putnika
– Smanjenje sezonalnosti
– Prelazak velikog broja čartera u redovne linije (jer su dobro primetili da veliki broj putnika sami organizuju letovanja nezavisno od tur.agencija)
– Hrabro ulaze u borbu sa drugim prevoznicima za svaku liniju, za svakog putnika
Stvari koje nisu najbolje i trebalo bi poboljšati:
– Tačnost operacija. Ovde se od nedavno vidi pozitivan pomak. Ne ulaze više bezglavo u nove linije dok ne obezbede kapacitet. Očekuje se ove godine ulazak dodatnih A320 i Embraera.
– Pouzdanost Long Haul operacija. I ovde se vidi pomak na bolje. iako mnogi kritikuju to što A330 flota nije dovoljno iskorišćena, mislim da se ove godine ide upravo na pouzdanost L/H operacija. Nije baš ekonomski najbolje rešenje ali je svakako povoljnje imati jedan A330 koji je stand by nego najmiti ad hock Wamosa. Eto primera upravo sa YU-ARD koji je zbog gluposti ispao iz saobraćaja ali je odmah pokriven Pupinom.
– FF program. Odnosno njegovo ne postojanje. Mada se i tu vide prve naznake. Potpisan je nekakav ugovor sa Visom.
– Hard product. Deo koji je možda u najgorem stanju kad govorimo o unutrašnjosti kabina.
Ima toga još, ovo su neke najuočljivije stvari.
I sad kad uporedite Hrvatsku koja je bukvalno nacrtana za veliku i jaku kompaniju i Srbiju, onda stvarno nema opravdanja za upravu Croatije. Kao ni za Hrvatsku Vladu koja sve to posmatra i ne čini ništa. A može mnogo toga i sve da bude u okviru EU propisa.
Potpisujem.
Nisam siguran da Air Srbiji bas treba 10 ATR-ova niti ih oni koriste koliko bi trebalo.
Mislim da treba. E sad zašto se ne koriste, pogotovo zimi je drugo pitanje.
od rijeci do rijeci. tu se vidi koliko dobar management radi razliku.
Da, komentar je istinski odličan i realan.
Komentar je na mestu – još bih dodao da je Croatia u takvom položaju da je mogla da postane butik kompanija sa najboljom mogućom uslugom u Evropi, a AirSerbia se širi koliko joj je guber širok…i u tome uspeva
Ma da. I stvara sve manje i manje šanse za Croatiu.
Najjaca stvar je da croatia ima jos 5-6 godina sanse 😀
????
pa ima sigurno 5-6 godina sanse da uradi nesto dobro. al nece toga biti ako se ne promieni management.
Pa i nema više.
Croatia je imala ogroman broj šansi i sve ih propustila.
Tako je
Koliko Air Serbia ima vlastitih aviona u floti
3. Još 26 ima u dry leasingu.
a sa wet lizom?
36
Croatia je u državi koja je članica Europske Unije. To znači daleko više diplomata, političara, birokrata i administrativaca, popratnih službi i korisnika EU novaca koji radi toga moraju putovati u Bruxelles ali i druge gradove Europske Unije. No, to znači i potpuno nesmetan protok ljudi i roba. Državljan Hrvatske ne treba ništa da se preseli u bilo koju članicu EU, on to čini sa svojom osobnom iskaznicom bez ikakve papirologije.//// Hrvatska je i članica NATO-a a to znači tisuće vojnika, časnika i dočasnika koji svake godine rade u misiji Hrvatske u NATO sjedištu u Bruxellesu, u EU vojnim snagama, ali sudjeluju i u brojnim misijama, seminarima, kongresima, zapovjednim strukturama, koordinacijama, te se školuju u drugim članicama NATO-a, poglavito u SAD-u. Ove dvije privilegije Srbija nema. Ovaj dio tekst je zanimljiv baš zbog EU i NATO jer
1.NATO je za odbranu ne za podozanje putnika i kada su u pitanju to su opet samo samiti sa ministrima što se tiče vojni vježbi isto oni se ne smatraju putnicima nego vojnim licima
2.EU jedino što daje prednost Hrvatskoj je Šengen u kojem Srbija nije..Ali već je primjetno da taj Šengen radi Ryanair/Lufthansa/AirFrance/British/ ukratko NATO i EU ne mogu biti neke prednosti a glavni problem zaostanka Croatia-e za AirSerbia-i je sama taktika poslovanja i državna podrška…
Hvala
1. NATO akumulira više tisuća putnika svake godine. Brdo je vojnika koji odlaze redovnim linijama na školovanja, kongrese, simpozije, koordinacije, misije, zapovjedne strukture… A oni su tada “obični” putnici.
2. Jedina prednost EU je schengen? O moj bože.
Šengen i jeste jedina prednost gospodine slobodno putovanje…..Šta bi drugo privuklo više putnika bego činjenica slobodnog prolaza….To što je Hrvatska u EU ne mora da znači da će postati Frnacuska N°2 po turizmu i putnicima.Sam Geografski položaj je pokvaren pogledajte Hrvatsku koliko treba od Zagreba do Pule/Dubrovnika/Rijeke/Splita i da ne nabrajam….A mnogima se ne da presjedat 2 ili više puta sve zavisi odakle putnik dolazi..
U Hrvtskoj do Pule trebate 2:45 sati, do Zadara 2:30, do Splita 3:15 sati, do Rijeke 1:30 sati. Koji vam je to argument?
Ne Schengen nije jedina prednost EU. Ni blizu jedina.
Uff, vi i vasi silogizmi… birate samo one koji vam odgovaraju a zanemarujete gomilu drugih, relevantnih. Pre svega, Srbija jeste dosta veca i to je presudno za avio saobracaj kad se porede dve relativno slicne zemlje na istom geografskom podrucju.
I ako je Hrvatska realno puno bogatija i razvijenija od Srbije, to bogatstvo je pretezno zasnovano na jakom turizmu – realna privreda je sve slabija, proizvodnje i greenfield investicija vec decenijama nema, potpuno je drugacija struktura privrede. U Srbiji puno pokreta donose investicije i kretanja poslovnih ljudi, to je u Hrvatskoj jako usporilo, a sa ulaskom u EU i jos vise, jer Hrvatska je jako skupa i nekonkurentna u regionu. Nivo zarada je bio prevelik i pre ulaska u EU, tako da bilo koje investicije u jednostavnu radnu snagu nisu ni bile moguce.
Pored toga, sezonalnost onemogucava bilo kakvo ozbiljnije postavljanje plana za Croatiu, nisam siguran da ih tu mozemo uopste toliko kriviti. Godinama su leteli i sa potpuno zaoatalog starog aerodroma bez fingera, pa i kad su imali prednost u odnosu na region, nisu ni imali neku logistiku da je realizuju kroz pokusaj stvaranja nekakvog jaceg regionalnog hub-a. Danas je to vreme daleko proslo i prosto nema elementarnih uslova da se to razvija uz svu konkurenciju.
Ako je ikada i bilo prostora za razvoj, dolazak Ryanair-a je to promenio, i Croatia ce sada realno biti suocena sa borbom za elementarni opstanak.
U Srbiji, Air Srbija uspeva sa svojim modelom iz vise razloga – pre svega, velika stvar je bio dolazak Etihada. To je promenilo sve. Danas jednostavno imaju zamajac, pa i uz nikakvu uslugu uspevaju nekako da napreduju. Na ruku im ide i to da je usluga u aviosaobracaju sve jadnija svuda – eto prilike za JU da dalje napreduje bez prevelikig truda.
Srbija je veća. A što joj to znači kada joj je BDP manji od Hrvatskog? I ima daleko manje turista? I manju dijasporu?
Hrvatska ima jak turizam. Kada imate jak turizam onda je logično da vam industrija opada poglavito u turističkom dijelu zemlje. Teško ćete imati turiste ako ima je na 200 metara tvrnica sa dimljacima. No, Hrvatska i te kako ima industriju. Vrlo jaku industriju:
– Frank,
– Dukat,
– Ledo,
– Kraš,
– Zvjezda,
– Podravka,
– Dukat
– Vindija,
– PIK Vrbovec,
– Gavrilović,
– Pivac,
– Zdenka,
– Belje,
– Viro
– Badel,
– Maraska,
– Cedevita,
– Cockta,
– Jamnica
– Jana
– Coca-Cola,
– Zagrebačka pivovara,
– Karlovačka pivovara,
– PAN,
– Kutjevački podrumi
– Iločki podrumi
– Dalmacijavino
– Mladina
– Tvornica duhana Rovinj,
– INA,
– Borovo,
– Ericson Nikol Tesla,
– Simens,
– DIV
– Combis,
– Geofizika,
– Infinum,
– Ivasim,
– Končar,
– Varteks,
– Nexe Grupa,
– Pel,
– Petrokemija Kutina,
– RIZ,
– TEŽ,
– TLM,
– TRS,
– Vijadukt,
– Labud
– Saponija Osijek
– Rimac,
– Pliva
itd. itd.
Sve ove tvornice zapošljavaju tisuće i tisuće ljudi
A Srbija nema sezonalnost? Omjer zimskih i ljetnih putnika je 1:2.
Ajme ove price da je Hrvatska jaca od Srbije samo zbog turizma – to je davno razbijen mit. Ukoliko vam se neda istrazivat sam, slobodno potrazite clanke od Branimira Perkovica gdje na jednostavan nacin usporeduje gospodarstva Hrvatske i Srbije. Ukratko, i bez turizma Hrvatsko gospodarstvo je snaznije i vece. Za detalje slobodno googlajte.
Neosporno.
Jos bih dodao da je u Hrvatskoj prometna infrastruktura neusporedivo snaznija nego u Srbiji.
Je.
Šta je babi milo to joj se i snilo.Što se ne poredite sa zemljama EU,čija ste članica. Srbija, i bez Danke Dojčland ,opstaje,uz neviđene pritiske sa svih strana.A gde bi smo bili da smo imali podršku kao vi i jošmnogo toga,to I sami znate
.Živite u svojoj nezavisnoj zemlji a mi znamo kako ćemo.
Hrvatska je u EU peta odozada. Nije dobro, ali nije ni najgore. No, kako je i zadnja zemlja u EU daleko ispred onih europskih zemalja koje nisu u EU, pa i Srbije, tu svaka priča prestaje.
Srbija nema podršku Zapada? Pa zašto nema? Ste se zapitali to? Trebali bi!
Mislim da je Srbija upravo tu gde jeste bas zbog tog mindseta “Svi nas mrze, napadaju, nevidjeni pritisak na zemlju, borba za opstanak nacije,itd”
Ja sam Srbin i smatram da je clanak realan. Bravo Alene pravo u centar,kao i uvek!
Hvala
To nazalost stoji. Mindset se mora mijenjati, vidi se kod velikog dijela srba koji rade i/ili zive vani.
A da.
Kao prvo, Hrvatska je veća od Srbije, 86 000 četvornih kilometara naspram 75 000.
Eto baš Hrvatska nema tvornica. Sve su ovo sitne manufakturice, kaj ne?
Bas
Srbija da ima jaču industriju od Hrvatske? Ne znam gdje ste to pročitali, kad se čovjek malo odmakne od Beograda nije mi jasno da li je u Srbiji ili Somaliji
Croatia nema vece potencijale.
1. Upravo je potpuni slobodni protok ljudi smanjio potencijale jer ljudi pre idu kopnenim putem nego avionom.
Da ima slobodnog protoka iz Srbije bez granica niz linija ne bi postojao.
2. Takodje, niz turista u Hrvatsku dolazi automobilima na letovanje, dok sami Hrvati idu na Jadran.
Turisti iz Srbije masovno odlaze na letovanje avionima.
3. Argument oko dijaspore je smesan. To je vecinom stara dijaspora koja ni ne zna hrvatski/srpski i oni nisu preterano bitan faktor.
4. Argument oko stranih radnika je isto smesan. Nece se linija otvarati zarad 20.000 stranih radnika koji jedva prezivljavaju, a kamoli da imaju za long-haul letove.
5. Argument oko BDP-a je smesan. Gledati srpski BDP u celini je iracionalno jer su drasticne razlike u Beogradu i u ostatku.
Beogradjani imaju zaista visok BDP per capita, znacajno visi nego u ostatku Srbije. Govorimo o centralnim optinama Beograda bez Mladenovca, Lazarevca i slicno.
Sa druge strane, hrvatski BDP je ujednacen i zasniva se na turizmu.
1. Jako je puno ljudi iselilo u Irsku, Veliku Britaniju, SAD, Kanadu, Australiju, Novi Zaealand, Skandinaviju. Svi oni moraju letjeti i ne koriste zračni promet. Čak i dobar dio iseljenika u Njemačku koristi avion.
2. Istina dobar dio ih dolazi. Ali svejedno ih gomila dolazi avionima. Poglavito long-haul, Irska, Velika Britanija, Španjolska, Island, Norveška, Švedska, Danska, Finska, Baltičke republike, Poljska, Benelux. A tih linija i letova ima gomila.
3. To nije istina. Jako puno je nove dijaspore, one koja je isalila zadnjih 20-30 godina. Ta dijaspora kući dolazi svake godine. Moja sestrična i 14 mojih bivših mažortkinja je iselilo i poudavalo se u SAD i jedna u Australiju.
4. Stranih radnika ima preko 100.000. Ako imate 47.000 turista iz Indije i još 20.000 radnika, to je 67.000 osoba, pobogu. Moj šogor je Indijac. Ove godine je bio mjesec dana u Indiji (sredio sam mu put preko Istanbula sa Turkishem). Iduće godine idemo svi u Indiju prvi puta, i šogorica, njihovo dvoje djece, moja punica, moja supruga i ja. Da upoznamo njegove roditelje i braću. Samo Napalaca ima 34.000 radnika. Neka kući idu svakih 3-4 godine (a idu) to je 10.000 putnika svake godine.
5. A u Zagrebu i Slavoniji nisu drastične razlike. Zagreb nema daleko veći BDP?
Stvarno pričate svašta!
2021 sam upoznao mladi bračni par na nekom kursu. Stigli su u Kanadu pre kovida. Povezali smo se, jako pametni i vredni. Obadvoje rade u IT-u, promenili su u zadnjih 5 godina par pozicija i napreduju.
Bio sam iznenađen kada sam saznao da je bračni par iz Rijeke, i poznaju još parova njihovih godina koji su se stalno iselili.
Mladi i dalje odlaze iz ex YU republika, jer znam i za slučajeve iz Bosne i Srbije
Da, da
Gdje ima volje, ima i nacina. Bravo za AS i bruka za CA
Da, ogromno bravo za JU, ogromna sramota za OU.
Sramota za Croatiu, bravo Air Serbia.
Da
“Hrvatska je i neusporedivo bogatija država od Srbije. Iako je Srbija skoro duplo veća od Hrvatske ima manji BDP od samo 92,6 milijardi USD, dok Hrvatska ima 99,0 milijardi USD. Stoga je ogromna razlika u BDP per capita. Hrvatski BDP per capita je 25.679 USD, a srpski tek 14.175.”
I šta je ovde “neusporedivo “?! BDP skoro isti, per capita jasnomda je hrvatski veći ali je razlika manje od 50% uz trend smanjenja i za očekivati je da se za 10ak godina izjednače i per capita. Al vi volite da prwterujete, naročito kad treba istaći kako je Srbija u nečemu “lošija”.
BDP nije skoro istin. Razlika je u 6,4 milijardi. A Srbija je duplo veća zamlja, pobogu.
Izjednačit će se BDP Hrvatske i Srbije za 10 godina? OMG.
Kakav je bio BDP
2025 Hrvatska 25.679, Srbija 14.175
2020 Hrvatska 14.798, Srbija 8.099
2010 Hrvatska 14.744, Srbija 5.907
2000 Hrvatska 5.005, Srbija 1.388.
To znači da je razlika u BDP-u
2025. 11.504
2020. 6.699
2010. 8.837
2000. 3.617
Dakle, BDP se povećava u korist Hrvatske. To znači da za 10 godina neće biti isti, nego će hrvatski biti još bitno veći.
Tamo su ih predsjednik i njegova klika uvjerili preko medija kojendrze pod komtrolom, a to je velika vecina kako su ekonomski tigar i imaju najveci gospodarski rast. Hrvatska je cesto referentna tocka i tu su gotovo dostigli primanja, a za najdalje 5 godina ce daleko premasiti. To im se plasira vec vise od desetljeca oa kad cuju da zapravo sve vise zaostaju onda nastupa sok i vjeverica.
A da.
Ma cak je i Vucic prestao govoriti da ce prestici Hrvatsku, dapace iz svojih “analiza” kad usporeduje Srbiju i drzave regije redovito izostavi Hrvatsku jer mu se ne uklapa u narativ, tj Hrvatska razlika se povecava u korist Hrvatske.
Hrvatska dobro napreduje, moze jos i bolje i nikome ne pada na pamet da se zovemo ekonomskim tigrom i sl iako smo jako ispred Srbije i razlika se povecava.
Za primjer sta ljudi ne znaju, Zagreb, korigiran za troskove zivota ima vece place od Ljubljane, odnosno visi standard. I opet ponavljam nije da smo mi nesto vau, nego se solidno razvijamo dok Slovenija radi lijevih politika dosta usporava.
Jasno.
Ma ne može se Srbija porediti ni sa Crnom Gorom, jedva za Bosnom, a ona bi sa Hrvatskom
Sa Hrvatskom se ne može uspoređivati.
“Tamo” ima zaluđenog naroda, kao i u svakoj državi na svetu. Ali velika većina ljudi posprdno gleda na predsednikove izjave o ekonomskoj superiornosti… Problem je generalno velika apatija koja vlada među ljudima i korupcija koja se spustila na sve nivoe od mesne zajednice, do predsednikove kancelarije. Ali srećom imamo studente koji pokazuju već mesecima ono iskonsko i iskreno lice Srbije i na tome im hvala od srca.
Ma to što u Srbiji ima nema nigdje.
Prvo da se ogradim od @anon 08:19 vidi se da sluša pink i ružičaste vesti, ne zamerite i ne generalizujte ljude da su svi takvi kao što priča @anon 09:02 jer to nas je dovelo do podela na ovim prostorima jer svi hrvati su ovakvi svi srbi onaki. Niste upravu Alene za povećanje bdp-a Hrvatske u odnosu na Srbiju po ovom primeru koji ste pokazali. Jeste u milijardama veća razlika što je i normalno ako vi porastete 3% a mi 3,5% vi imate više novca u kasi ali se prednost smanjuje. Dakle 2020 godine mi smo zaostajali po ovom parametru 82% a 2025.god. zaostajemo 80%. Svakako to je jako sporo i trebaće nam ovim tempom preko 50 godina da vas stignemo. A što se tiče bdp-a nije to baš tako jednostavno kako se predstavlja narodu. Bdp je toliki podeliš sa brojem stanovnika i to je to. Tu je matematika daleko veća i složenija, zavisno kakva vam je struktura pravnih lica, koliko ima stranog kapitala itd. Najmerodavnije za vašu analizu kakvo je tržište jeste da se uporede prosečne plate u obe zemlje, a još bolje kolike su medijalne plate u obe zemlje i koliko koja zemlja ima stanovnika, tako ćete doći do najpreciznije računice. Medijalna plata je najbitnija, šta nas briga kolika je prosečna, u prosečnu platu ulaze i ljudi sa platama od nekoliko desetina hiljada evra, prosto rečeno ako ja jedem samo kupus a vi samo meso u proseku ne jedemo sarmu. Prosečna plata u Srbiji je nešto oko 950evra dok je u Hrvatskoj ako se ne varam blizu 1.500 evra. Medijalna koja je najbitnija je oko 750 evra u Srbiji a u Hrvatskoj oko 1200. U platama dakle zaostajemo 60% manje nego u bdp-u. Kada se to sve pomnoži sa brojem stanovnika dolazimo do priblizne količine novca koja se nalaze na tržištu ako ne i više na strani Srbije jer je nas dosta više. Sve u svemu ništa ne osporavam da imate veći standard, jači bdp, više potencijala zbog broja aerodroma i turizma, samo sam hteo da pojasnim matematiku. Veliki pozdrav.
Čovječe božji razlika se povećava. Koji vam dio nij jasan. POVEĆAVA!
Medijalna plaća u Srbiji je 716 EUR, a u Hrvatskoj 1225 EUR.
Ako vi kažete da se povećava razlika onda vam matematika nije jača strana. Uzmite vaš bdp iz 2020.godine i dodajte 73,5% koliko je porastao za 5 godina a onda uzmite naš i dodajte 77% koliko je porastao za takodje 5 godina. Tako da ne znam po kojoj računici rastete brže mi smo porasli 77% a vi 73,5% dakle razlika se smanjuje, samo jako jako sporo. A kada se dodaju i troškvi koji su jasno dosta veći u HR onda dolazimo do toga da vi živite nešto bolje od nas ali ne preterano. Niti smo mi ekonomski tigar niti ste vi Švajcarska. Nemojte odmah skakati Alene ako vam neko ukaze na vašu grešku.
Pobogu čovjeće, sada izračunajte porast BDP-a u zadnjih 10, 15 i 20 godina. Uzeti BDP iz Covid-19 2020. godine kada je u Hrvatskoj broj turista bio više nego skroman je notorni nonsens.
U Hrvatskoj se živi tek nešto bolje nego u Srbiji? Vama se ozbiljno pogoršalo.
Ajde da ne računamo embargo, ajde da ne računamo bombardovanje, pa bankrot drzave i masovnu privatizaciju itd. Pa pogledajte sami pre korone kolika je bila razlika pogledajte 2000,2010,2020, pa 2025 i opet recite da se ne smanjuje.Svi su imali poteškoće u nekom razdoblju mi pričamo o trenutnom bdp-u. A što se tiče tržišta naravno da smo bolje tržište i logično da imamo više putnika ako se gleda samo platežna moć stanovnika jer nas ima više, automatski ima više zaposlenih, više biznismena koji lete itd. Nema veze što on ima manju platu ali firma ga šalje na putovanja isto kao što šalje zaposlenog iz Zagreba. Ako vi nemate ljudi dzabe vam, mozete imati para koliko hocete imate jedan godišnji odmor i to je to, samo je pitanje jel ćete leteti u Zadar ili na Karibe, ne mozete leteti više nego što vam vreme dozvoljava, osim kao vam to nije u opisu posla.Naravno leti se na proleće, jesen, NG i slično nije samo leti za godišnji odmor, ali nadam se da shvatate poentu.
Što se tiče daljeg rasta imaju prognoze svetska banka i MMF-a pregledniji mi je sajt MMF-a pa sam ušao da vidim prognoze za dalji razvoj. Prognoza za dalji razvoj je sledeća:
2025 – Hr 3,1% Srb 3,5%
2026 – Hr 2,7% Srb 4,2%
2027 – Hr 2,6% Srb 4,5%
2028 – Hr 2,6% Srb 3,5%
2029 – Hr 2,5% Srb 4%
2030 – Hr 2,5% Srb 4%
Videcemo kako će na kraju biti to su samo njihove projekcije koje možete pogledati samo kucajte na Google Real gdp growt imf.
Majko mila, koji vama dio nije jasan u slijedećim brojkama:
To znači da je razlika u BDP-u per capita
2025. 11.504
2020. 6.699
2010. 8.837
2000. 3.617
Ajde mi sad na ovim brojkama objasnite tezu da razlika pada?
Još jednom ću probati da vam objasnim i neću vas više ometati.
2025 godine Hr bdp 25.679 Srb 14.175 razlika je 11.504
Ako recimo dajem samo primer Hr poraste 2% u sledećoj godini a Srb 3.5% sledeće godine je bdp ovoliki:
2026 godine Hr bdp 26.192 Srb 14.671 razlika je 15.521. Dakle mi smo rasli 1,5% više od vas ali se ukupna razlika povećala u vašu korist po vašoj računici. I ona jeste veća u ukupnom iznosu ali procentualno mi vas stizemo.
Da li vam je sada napokon jasno o čemu pričam?
Jasno, ali upravo to i jest poanta. Postoci su tu nonsens. Ako vi imate BDP od 2000 USD. I povećate ga za 100%. To je samo 4000 USD ukupno, a 2000 USD više. Ako mi imamo 25.000 USD i povećamo ga za 10% to je 2500 USD više. Pobogu. I mi smo povećali razliku.
Stoga kojeg smisla ima govoriti o postocima ako Hrvatska rapidno i konstantno povećava razliku?
Citat: “Ajde da ne računamo embargo, ajde da ne računamo bombardovanje, pa bankrot drzave i masovnu privatizaciju itd. ” Hrvatska je sve to prosla osim bankrota.
I to daleko krvaviji i destruktivniji rat od to malo bombardiranja.
Embargo ste dobili zbog želje za Velikom Srbijom, današnji Srpski Svet. Bombardovanje nije ni stotinka onoga što ste radili u Hrvatskoj, trećina države sravnjena do zemlje i porušena do temelja, milijun izbjeglica iz raznoraznih “krajina”, zemlja presječena na pola, godine i godine bez najvažnije grane turizma, stvaranje vojske od temelja, sve kao posljedica toga što su “svi Srbi morali da žive u jednoj državi ” a Jugoslavija “morala da bude socijalistička federativna ili je neće biti”. Dakle pokrijte se ušima i šutite jer da toga nije bilo, a i svog lopovluka koji su iz toga proizašli, od Triglava do Gevgelije, danas bi bili Švicarska na Mediteranu.
Znaci u Srbiji u periodu 2010-2020 skocio je BDP za 60% a u Hrvatskoj totalna stagnacija u tih 10 godina.Po tome nije samo CA problem vec u globalu hrvatska privreda ima probleme.
Kako stagnira ako je skočio sa 8838 USD per capita na 25.679 USD.
Ukupan BPD Hrvatske je bio 2010. 58,9 milijardi, danas je 99,0 milijardi, što je povećanje od 69%.
Po ovome sto ste vi napisali u jednom od prethodnih komentara od 2010 do 2020 nije bilo pomaka u hrvatskom BDP.
Mozda ste napisali pogresno ali tako stoji.
Nije bilo pomaka? Vama nije dobro? Ajde sada još jednom pročitajte brojke.
Pa covjece stavili ste da je BDP po glavi stanovnika u Hrvatskoh 2010 14.744 a 2020 14.798.To je zanemarljivo povecanje toliko zanemarljivo da ga nije ni bilo.
2020 je bila godina Covida-19.
Ali nije bila Covid ni jedna godina izmedju 2010 i 2019.Shvatate da u tom periodu ako su vasi podaci tacni nije bilo rasta BDP u Hrvatskoj.Iskreno nije me briga za BDP Hrvatske ali komentarisem cifre koje ste vi ovdje plasirali i iz njih, ne ulazeci u to da li su tacne ili ne, izvlacim jedini logican zakljucak.Istovremeno, po podacima koje ste dali za Srbiju, oni u periodu 2010-2020 imaju rast BDP od 60%,kazem opet ako su podaci koje ste napisali tacni.
To nije istina. Hrvatska je 2019. imala BDP per capita od 15.563 USD, dakle bitno više nego 2020. i više nego 2010.
Poštovani, sa zadovoljstvom Vas dugo pratim, prvi put komentarišem. Dakle sve ste u pravu i svaka čast za opservaciju, samo kod ovih brojki morate biti oprezni.
2000. Srbija 26% BDP Hrvatske
2010. 40%
2020. 54,7%
2025. 55,2%
Naravno da je u početku lakše smanjivati zaostatak, za četvrt veka je više nego prepolovljen, ali jeste nemoguće za 10 godina sustići, čak ni dramatično se približiti.
Ipak, razlika (procentualno, i logično jer je Srbija 2020. bila na dnu) se smanjuje.
Pozdrav.
To znači da je razlika u BDP-u per capita:
2025. 11.504
2020. 6.699
2010. 8.837
2000. 3.617
Jel to smanjenje ili povećanje?
Procenti su jedini merodavni poštovani Alene, pozdrav.
Dakle svašta pišete.
Što je bolje 100% na 1000 EUR ili 20% na 10.000 EUR.
Svako gleda kako mu više odgovara. Razlika u GDP-u zaista raste u nominalnom iznosu, ali odnos veličina GDP p.c. se značajno popravlja u korist Srbije – 2000. godine je srpski GDP bio samo 28% hrvatskog, 2010. godine 40%, a 2025. godine 55%, što očito pokazuje pozitivan trend za Srbiju koja je GDP povećala više od 10x u promatranom periodu, dok je rast Hrvatske bio duplo manji (nešto više od 5x)
Pobogu razlika je sve veća sa 3617 USD došli smo na 11.504:
To znači da je razlika u BDP-u
2025. 11.504
2020. 6.699
2010. 8.837
2000. 3.617
Nema smisla, nekima ni egzaktna znanost kao što je matematika nije jasna da shvate kako rast od 3% na puno veću početnu vrijednost je veći nego 3,5% na puno manju…
Ma jasno.
Dakle stvarno svašta. U 25 godina razika BDP-a per capita se povećala za 8000 EUR, a oni tvrde da sustižu Hrvatsku.
Ma jasno
Ovde ste krenuli od pogrešnih činjenica koje vas neminovno vode do pogrešnih zaključaka.
A koje to?
Sve navedeni podaci su apsolutno točni! I time je priča o CA još tužnija od katastrofalnih svakodnevnih gubitaka.
Ponekad požalim što ne živimo barem u erdoganovskoj poludiktaturi ili npr. sredjoazijskoj satrapiji. Pa bi vjerojatno sav CA managment od zadnjih 30ak godina sada bio u najbolju ruku na prisilnom radu istovarivanja kofera i pranja nusprostorija na FT!
Da, to je istinski tužno.
Niste odgovorili koje su to pogrešne činjenice? Zašto nećete odgovoriti?
Upravo tako. Odgovorite.
Samo neka CA i dalje uziva u svom “potencijalu” i velikoj sreci sto “hrani” hub-ove Lufthanse….
Uzalud potencijali kada je logika uprave nelogična.
Surađivao s obje kompanije, na razini uprave.
Air Serbia je televizija u boji u odnosu na Croatia Airlines poslovodstvo.
Diletantizam koji sam iskusio u CA, čak i za hrvatske pojmove odnosno prilično niske poslovne standarde, je toliko strašan da mi je muka svaki put kad se sjetim…
To vam i te kako vjerujem.
Samo da za koju godinu ne pocnu da “hrane” hub-ove Air Serbie 🙂
Hubove? Air Serbia ima više hubova?
Da , ima jedan hub Air Serbia, ali komentar je odlican….Posto je OU do sad bila toliko neinventivna, mozda je ideja da postane “univerzalni feeder”, pa tako da hrani i Air Serbia- a hub u Beogradu..sto da me…
Je to vam se neće desiti.
re: Hrvatski BDP per capita je 25.679 USD, a srpski tek 14.175. Samim time hrvatski građani imaju daleko više novaca za letove.
Ne bas, u Hrvatskoj je dosta skuplje u poredjenju sa Srbijom tako da razlika u kupovnoj moci i nije proporcianalno ista kao i razlika izmedju BDP po glavi stanovnika. Zivotni troskovi u Srbiji su za oko 17% nizi nego u Hrvatskoj. Nizi (ili visi) zivotni troskovi verovatno imaju uticaj i na cene avio karata.
Ako je BDP viši 81%, a troškovi života su viši 17% onda je standard u Hrvatskoj daleko viši.
Nekako kad im Vucic to objasni matematika ne ispadne tako.
Je on je doktor znanosti da iznese potpuno pogrešne brojke (i nikom ništa) i da izvuče zaključke koji nemaju baš nikakve logike. I to raja puši.
U pravu ste, hteo sam da kazem da je razlika u kupovnoj moci manja nego sto pokazuje razlika u BDP po glavi.
Pa je još uvijek razlika ogromna.
Ako govorimo o standardu, situacija u Ex Ju Vam je ovakva, od vremena kraljevine SHS pa do danas Slovenija je negde duplo bogatija od Srbije, Hrvatska 50% bogatija, Crna Gora negde jednaka Srbiji, ostali su siromašniji. Ta Vam se razlika ne menja evo već više od 100 godina a promenile su se 3 zajedničke države i nastala gomila malih nezavisnih promenjena dva radikalno drugačija ekonomska sistema. Naravno to ne vole da čuju ni oni koji su baljezgali kako “Slovenija radi, Beograd se gradi” a ni ekipa koja je optuživala Sloveniju i Hrvatsku da vuku pare od Srbije. Stvari su postavljene sistemski i splet istorijskih okolnosti, stranih okupacija, geografskog položaja, kulture, čine da je odnos u ekonomiji kod bivših Ju republika takav kakav jeste i da se ne menja drastično.
Hrvatska je 50% bogatija. Hajde sada pogledajte brojek pa da ne pišemo nonsense.
Za standard stanovništva morate gledati parametar koji se zove GDP per Capita PPP. Nominalne cifre Vam ne govore mnogo jer ne uključuju razlike u cenama. Da razlika je negde oko 50% ili ako gledamo malo drugačije, razlika u razvoju je nekih 10-ak godina. Hrvatska je ispred Srbije nekih 10 godina i to Vam je skoro konstantno već više od veka.
Ovo mi vise slici da je covjek zaokruzio trendove a ne brojke na 100ak godina, pa je za ocekivati da xe tako biti i do 2100e godine. I mozda nije u krivu.
Poštovani Alene,
morate biti svesni da je vaš portal dosta popularan i onda ga razni ljudi komentarišu. Znam da smo “laka meta” jer imamo Vučića, ali većina naroda mu ne veruje. I ovi što glasaju, dobar deo njih su prinuđeni. EU ga toleriše, a često podstiče i podržava, jer im završava neke poslove ovde.
Air serbia ove godine ce imati 4,7 mili putnika. Ne znam koliko ce imati Croatia. Sledeće godine je plan 5 miliona a u godini Expa 5,7 miliona putnika. Croatia ne moze da se razvija pored jakog wizz-a, rayan air-a i drugih LCC kompanija. Zatim, air serbia ima snaznu drzavnu podrsku u daljem jacanju. Da je Hrvatska ekonomska jaca, naravno da jeste. Ali, mozemo da vas stignemo za 8-10 godina. Nasa ekonomija se ne zasniva na turizmu vec na drugim granama. Nezaposlenost nam je na 9% a vasa 4,5%. Ocekuje se jos veci priliv SDI narocito iz Azije, a samim tim jacanje i daljih ekonomskih pokazatelja. Upoznat sam sa vasom neto zaradom od 1450 eur, kao i minimalnom neto zaradom od 750 eur (nasa je sadasnja 450 eur, od oktobra 500 eur i 1. 1 2026 550 eur, plan je da 1.1.2028 bude 650 eur sto je slazem se daleko manje nego u HR sada). Ali, za gore navedeni period stizemo vas narocito posle Expa se ocekuje ubrzanje rasta ekonomije.
Wizz Air ne da nije jak u Hrvatskoj, nego je simboličan. Nešto sitno linija ima u Splitu i to u top sezoni i samo jednu jedninu liniju u Dubrovniku.
Kako Srbija može stići Hrvatsku za 10 godina, ako se razlika povećava u korist Hrvatske. I to ozbiljno povećava svake godine?
“Ali, mozemo da vas stignemo za 8-10 godina.”
Nema sanse.
“Nasa ekonomija se ne zasniva na turizmu vec na drugim granama.”
Hrvatska takodjer. Industrija je u Hrvatskoj veca od turizma.
“narocito posle Expa se ocekuje ubrzanje rasta ekonomije.”
??????
Je pogotovo ovo zadnje je ludilo od argumenta.
Posle Expoa ubrzani rast ekonomije???? Ovo ni po Vucicevoj matematici nema smisla.
Valjda bi trebao da bude rast pre Expoa zbog velikih “ulaganja” i “investicija”, a zatim usporavanje rasta nakon Expoa kada se nivo domacih i stranih investicija smanji na prethodne realne nivoe.
Sad, nas problem sto cemo mi dobiti najgore od obe varijante, tj. lazne i neproduktivne investicije pre Expoa da bi se napumpao BDP a zatim hladan tus nakon Expoa kad skapiramo da je to sve bilo uzalud i da prosecan gradjanin od tih “ulaganja” nista nece videti, a da novih investicija nece biti jer cemo biti prezaduzeni…
Optimistične projekcije vlasti su da će do kraja 2027. prosečna plata dostići 1400€ što je nešto malo ispod nivoa Hrvatske danas. Naravno i Hrvatska će rasti u međuvremenu. Veliko je pitanje koliko su te procene realistične i koliko će od tog povećanja pojesti inflacija kao i uvek.
Doći na 1400 EUR u dvije godine? Jako jako jako optimistično.
Naravno da hoće. Onda će u Hrvatskoj bit 8.000. Obećala Kolinda.🤣🤣🤣
🙂
Nazalost.
Jasno.
Gospodine Pusneri, pogledajte rast BDP zemalja posle Expa kao i Expo ce omoguciti promociju dodatnu nase zemlje i privlacenje novih SDI i samim time manju nezappslenost i veci rast BDP-a.
Da je ovo veliki expo možda bi i bilo nešto od toga. Ali nije.
Expo će nešto donijeti 2027, nakon toga će biti pad.
Logicno
Наравно да нема више потенцијала, досадни сте више са тим неуспелим аргументом.
Хрватска има бедну потражњу зими што уништава сваку могућност озбиљног развоја. Чак и Загреб зими има мало путника. Цео аеродром не пређе ни 5 милиона путника.
Majko mila što pišete vi? Dakle argumenti su više nego jasni i temelje se na činjenicama. Vi niste stavili ni jedan jedini kontraargument.
Srbija zimi ima 514.000 do 587.000 putnika
Hrvatska zimi ima do 325.260 do 427.962 putnika
je stvarno ogromna razlika, zar ne? Ljeti zato Hrvatska ima nekoliko puta više putnika od Srbije.
Hrvatska ima bitno više putnika od Srbije na razini godine.
Ima
Odlična analiza, i ključna tačka je u vašim rečima da JU ima superagilnu upravu.
To može i OU da ima, samo da dovede nekog kao J Mareka na poziciju CEO i da mu da odrešene ruke.
Upravo tako.
samo to, tocno.
Nije bas samo to.
pa to je glavna razlika. sve ostalo su nijanse. i iza croatije i iza air serbie stoji drzava. nema sumnje. al kako se upravlja kompanijom… to je to.
Upravo tako. Sve je u tome kako se upravlja kompanijom.
Da
Zaključak koji se nameće je taj da Srbija ima sposobnije ljude, eto kako sve ovo..
U Air Serbiji ima daleko sposobnije ljude.