analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Croatia
Ove godine Croatia uvodi pet novih linija iz Zagreba, za Prag, Bukurešt, Hamburg, Madrid i Milano Malpensu. Prošle godine Croatia je uvela nove linija iz Zagreba za Stockholm, Tiranu i Berlin. Jasno zamaaero je ozbiljno pohvalio kompanijino širenje. No, je li pametno konkurirati Iberiji na Madridu i Ryanairu na Milanu (Bergamo). Baš i ne.
Croatia u Zagrebu ima konkurenciju Britisha i Ryanaira za London, FlyLili za Tel Aviv, Norwegiana za Copenhagen, te Ryanaira za Paris (Beauvais), Bruxelles (Charleroi), Frankfurt (Hahn), Minhen (Memmingem) i Amsterdam (Eindhoven). U code-share leti sa Air France za Pariz, Austrianom za Beč, KLM-om za Amsterdam, te Lufthansom za Minhen i Frankfurt, no realno i ovdje su te kompanije konkurencija Croatiji. Leti Croatia za Atenu, ali preko Dubrovnika, što istinski nije konkurencija nonstop letovima Aegeana, te za Rim preko Splita, što nije konkurencija nonstop letovima Ryanaira.
Prije nego se slabašna Croatia uhvati u koštac sa prejakom konkurencijom kompanija bi trebala otvoriti linije za koje ne leti konkurencija, te je ove godine trebala umjesto Madrida i Milana prvenstveno otvoriti letove za Dusseldorf (ukinuo Eurowings), Lisabon, Tel Aviv (redovna linija, a ne charter) i Podgoricu (ukinuo Ryanair). U idućem krugu proširenje (2026.) mora hitno otvoriti letove za Helsinki, Genevu, Edinburgh, Prištinu i Cairo. Nakon toga treba pokrenuti letove za Nicu, Nuremberg, Hannover, Krakow, Tuzlu, Ohrid, Antalyu, Hurghadu, Rodos, Heraklion i Abu Dhabi.
Tek po pokretanju svih ovih linija koje ne leti konkurencija Croatia bi trebala krenuti sa letovima koje leti konkurencija za Zagreb i to Madrid, Milano, Dublin, Atenu, Istanbul, Stuttgart, Oslo, Varšavu i Sofiju. I to vrlo oprezno, tek aerodrom po aerodrom, da se ne polome zubi.
Ovdje je najblentaviji primjer Dublin. Croatia ga je letjela iz Zagreba, uz frekvenciju od četiri leta tjedno prije dolaska Ryanaira. Ryanair je u početku imao sličan broj letova na ovoj liniji. Tu je Croatia trebala ustrajati, povećati broj letova i istisnuti Ryanair. Danas Ryanair leti za Dublin čak 5 tjednih letova uz 95% load faktora što je više nego prosjek u njihovoj mreži. I cijene na ovoj liniji su paprene. U top sezoni Ryanair iz Zagreba za Dublin (sa 10 kg koferom) leti za 234,54 do 365,42 EUR. To znači da bi Croatia na liniji mogla letjeti za 260 do 400 EUR da bude konkurentna, a to je istinski puno i donosi značajan novac.
Treba li se Croatia hrvati sa Ryanairaom? Jasno da treba. I te kako sam to naglašavao milijun puta 2021. godine. To je jedni način da se othrva konkurenciji ovog prejakog LCC. No, to je trebala napraviti te 2021. godine, a ne četiri godine kasnije kada je Ryanair već opako profiliran.
Da bi se hrvala sa Ryanairom, Croatia mora ispuniti dva uvjeta. Prvo, mora imati cijenu bar blizu Ryanairu. Ako bi cijena sa malim ručnim koferom (do 10 kg) bila 10-15% viša od Ryanaira putnici bi se odlučivali za Croatiu. Prvo leti za prihvatljiviji aerodrom, drugo legacy su i garantiraju putniku let uz eventualne alternacije istog dana u slučaju poremećaja na tržištu. No, ako je razlika u cijeni viša od toga, onda će se putnici odlučivati za Ryanair. Povratna karta u VII. mjesecu za Dublin sa Ryanairom sa 10 kg koferom je 81,56 EUR pa naviše. Croatia ima povratnu kartu za iste datume od 128,89 EUR. Razlika je u 47,34 EUR. To nikako nije motivirajuće da se putnik odluči za Croatiu. Za četveročlanu obitelj to je skoro 200 EUR razlike.
Drugi uvjet je da Croatia ima bitno više letova od Ryanaira. I tu se Croatia uspješno hrva sa Ryaniarom na letovima za Paris gdje ona leti 7 letova, a 14 sa Air France, a Ryanair 5 letova tjedno. Za Frankfurt Croatia leti 21 let, sa Lufthansom 35, a Ryanair samo 3 do 6 letova. U Minhenu Croatia leti 14 letova, sa Lufthansom 28, a Ryanair njih 2. Isto tako i za Bruxelles gdje Croatia leti 11, a Ryanair 9 letova, dok za Amsterdam Croatia leti 7 tjednih letova, a Ryanair (Eindhoven) 2 leta. U Londonu Croatia totalno gubi od Ryanaira koji leti 9 letova, dok Croatia leti samo 3 tjedna leta.
No, na novoj liniji za Milano Croatia leti tek 3 tjedna leta, dok Ryanair leti čak 5 do 6 tjednih letova. Tu Croatia nema nikakve šanse od bitno jeftinijeg Ryanaira, koji ima duplo više frekvencija i profiliran je na liniji već četiri godine. Kojeg to onda ima smisla?
Jednako tako Croatia se pokušava hrvati sa konkurencijom u Splitu i Dubrovniku gdje konkurencija ima ekstremno puno tjednih letova, a Croatia tek 1-2. Primjerice Croatia leti za London iz Splita tek 3 leta, a konkurencija njih 57 tjedno, najviše easyJet koji ima 32 tjedna leta. Za Amsterdam iz Splita Croatia leti 1 tjedni let, konkurencija ima 31 tjedni let, najviše KLM koji leti 20 letova. Za Copenhagen iz Splita Croatia leti 4 leta, a konkurencija 21, najviše SAS koji ima 13 letova. Za Paris iz Splita Croatia leti 4 leta, a konkurencija 27 letova, najviše easyJet koji ih ima 15. Za Stockholm iz Splita Croatia leti 2 tjedna leta, konkurencija njih 24, najviše SAS koji ih leti 15. Za Paris iz Dubrovnika Croatia leti 5 letova, a konkurencija 25, najviše Air France, njih 12. Za Atenu iz Dubrovnika Croatia leti 3 leta, a Aegean i Volotea u code-share lete 10 tjednih letova. Za Rim iz Dubrovnika Croatia leti 2 tjedna leta, a konkurencija 13 letova, najviše Vueling koji leti 8 letova. Krajnje nelogično. I na jadranskim destinacijama još ima letova koji nisu pokriveni, no ako se već i želi pohrvati sa nekim Croatia mora imati bar sličan broj letova kao konkurencija. Ovako letovi nemaju baš nikakvog smisla.
Zašto Croatia ne uvede direktni let za neku destinaciju, npr. Stockholm, kao što to ima Ryanair? Let traje 2,40 min. i cijena je povoljna. Croatia ima puno presjedanja, čekanja, a samim tim i abnormalno visoke cijene. Riječki aerodrom je totalno van funkcije (osim u ljetnim mjesecima) što nije u redu jer potrebe ima, avioni su dupkom puni i postoji veliki interes da tako bude kroz cijelu godinu.
Svi znamo da u Istru dolazi jako puno stranih državljana i da postoji veliki interes za letovima tijekom cijele godine ali na žalost Istra je na neki način otcjepljena od ostalog dijela svijeta.
Croatia leti direktan let za Stockholm.
A što je sa Stuttgartom? Ogromna dijaspora iz Hrvatske ali i regije, značajan industrijski grad, a letova vrlo slabo.
Iz Hrvatske i te kako ima letova za Stuttgart. Prošlog ljeta bilo je:
– 4 leta iz Zagreba
– 9 letova iz Splita
– 1 let iz Dubrovnika
– 2 leta iz Pule
– 2 leta iz Rijeke
– 4 leta iz Zadra
To je ukupno 23 tjedna leta iz Hrvatske za Stuttgart ili preko 3 dnevno. Malo li je?
Nije puno, nije ni malo. Poglavito što svi drugi aerodromi Hrvatske imaju letov, pa se ne moraju konektirati preko Zagreba.
Ima puno ideja za nove letove, no to zahtjeva valjda i neku analizu i to se ne otvara jer “bi bilo dobro”.
Poljska ima potencijal veliki po meni za letove. Edinburg se meni sviđa kao ideja, no pitanje je koliko bi to bilo popunjeno (ryan ima let za zadar).
Osobno bih volio: Porto, Lisabon, Krakow, Lyon, Sevilla/Valencia, Helsinki i kada se smiri sa rusijom neki let za tamo.
Uskoro prvi put letim sa croatia i baš me zanima popunjenost…
Da svaka linija zahtjeva detaljnu analizu. Mislite da to rade u Croatiji?
OT: Tihomir Pejin (bivši nogometni sudac) novi direktor ZL Osijek.
Hvala na info.
Pun pogodak bi bio Osijek -Dublin
Bi
Malo OT, ali svejedno vezano uz OU i FR,
Gdje se stalo ili gdje je zapelo sa otvaranjem starog terminala?
To traje već godinama. Navodno stoji na Vladi
Borba između FR i OU je borba između Davida i Golijata. Kako će Croatia uspeti da konkuriše FR-u, to je pitanje opstanka same kompanije.
Već odavno je trebalo da se Dublin vrati na Zagreb, ali nije. Trebala je da uzme FR-ovu liniju do Podgorice, ali očigledno okleva. Oslo ili Bilund (FR zatvorio bazu u martu) su takođe dobre opcije za “fajt” sa FR-om, ali nema rekacije menadžmenta. Da nije nešto “trulo” u državi Danskoj?
Tuzla, Niš, Ohrid su “male” linije ali značajne zbog stanovništva koje gravitira ka Hrvatskoj tokom letnje sezone i bile bi sigurno dobro popunjene bar tokom sezone. Zašto nisu uvedene ovog leta-Dash bi itekako ispunio tu ulogu pre povlačenja…
A problem nije samo FR, već i pomenute LCC (Easyjet, Volotea) u Splitu, Dubrovniku, Zadru, Rijeci + LC (SAS, KLM, Air France, Aegan)…
Kompanija “gasi” Dash-ove i baca sve na jednu kartu-A220. Ili je to vrhunski potez velemajstora pokera ili je očajnički potez… Unifikacija flote, neće doneti ništa dobro u smislu popunjenosti regionalnih letova. Nema dovoljno aviona/pilota da leti ne letnju nego i zimsku sezonu. Zašto je tako isplanirano? Iako ima “pomoć” LH, Croatia ne može da se osloni doživotno na tu vrstu protekcije…mora biti sposobna da se zauzme za sebe bez pomoći EU/države…
Konkurencija ne da ne spava, već uvodi masovno pomoć AI radi sistematizacije linija, broj letova, frekvencija, a sve radi optimizacije troškova.
U ovoj “neravnopravnoj” tržišnoj borbi Croatia ima šanse samo ako brzo reaguje na ukidanje linije direktnih konkurenta (najviše FR) i ako ponudi dobar odnos cene/usluge. To može da im zadrži “glavu iznad vode” ali pitanje do kada, ako uskoro nešto ne urade po ovom pitanju…
Potpisujem.
Croatia ne reagira na Ryanair? Ma da? Nije reagirala ni na prekid letova iz Podgorice za Beograd, ni na bankrot Adrie… ona nikad ne reagira. Uvijek je prerano.
Tuzla, Niš i Ohrid bi samo stvarali gubitke. Nema tamo potencijala nikakvog, a niti će ga ikad biti.
Nije da nema nikakvog potencijala, no u pravu ste da ti aerodromi (i još neki) troše ogroman novac na subvencije prijevoznicima kojih da nema ili ne bi imali prometa ili bi on bio jako skroman.
Pa nema nikakvog potencijala za OU. Da dovedete najsposobnije ljude u OU oni definitivno ne bi uvodili te linije
To nije istina.
Pobogu, niko normalan ne bi uveo liniju Nis/Tuzla/Ohrid – Zagreb. Pogotovo ne sa A220!
Sa A220 jasno da ne bi.
Takvi aerodromi mogu dati subvencije i spustiti takse ako isto naknade ugostiteljstvom, trgovinom, parkiralištem, taksijem, reklamama i ostalim uslugama.
Upravo tako. To i je logika Ryanaira. Veće zračne luke koje imaju jako puno ugostiteljskih, trgovačkih i uslužnih objekata to mogu, male, nažalost baš i ne.
A subvencije će kompenzirati nepostojeću potražnju? Malo sutra
???
anon@09:38:
Prvo, na ovim linijama OU ne bi imao apsolutno nikakvu konkurenciju, ni FR, ni JU ni W6. Ovo bi bilo samo sezonski-letnji letovi koji bi bili usmereni ka Dalmaciji (DU, ST i ZD) i Istri (PU).
Drugo, ljudi iz ovih krajeva leti dolaze upravo na letnji sezonski rad i itekako bi im odgovaralo da “neko” uvede ove letove sa gore pomenutih aerodroma (broj hrv. radnih dozvola za građane BiH, Srbije i S. Makedonije se iz godine u godinu povećava, a samo u prva 3 meseca ove godine-vansezonski je izdato ukupno preko 15.000 dozvola). Pored ovog postavlja se pitanje je zašto OU ne želi da uvede letnje letove iz Skoplja ka Dubrovniku, Splitu ili Zadru npr, nego ljudi moraju na Zagreb pa dalje da presedaju….
Treće, ovi letovi bi se radili Dash-ovima i na taj način bi kapaciteti ovih aviona sigurno bili popunjeni bar do 85-95% LF, a sa druge strane isplaćivao bi se preostali lizing (ako ga ima) za ove avione koji do 2027 odlaze iz sastava CA. Možda još bitnije, ovaj novac može da bude značajan tokom isplate rate lizinga za “svemoćni” A220…
Mi i ne znamo da li bi Tuzla, Niš i Ohrid stvarali gubitke jer OU, očigledno ne želi/sme da uvede ove linije iz razno raznih “tehničkih” razloga, a želi da se bori sa FR i ostalima na “njihovom” (EU) terenu…
Možda je za sadašnju Vladu RH i OU veći potencijal tržište Nepala, Filipina i Indije odakle dolazi najveći broj stranaca, ali dok Wizz polako uvodi letove ka Indiji iz Budimpešte, OU ne radi ništa jer čeka da joj neko nešto kaže ili jednostavno mora da pita za dozvolu. Ako ti neko ne da da se razvijaš (normalna poslovna politika velikih aviokompanija prema malim), onda bar probaj sa “nepotencijalnih” tržišta jer uvek možeš da ukineš linije ako nisu dobre…
.
Upravo tako.
“Pored ovog postavlja se pitanje je zašto OU ne želi da uvede letnje letove iz Skoplja ka Dubrovniku, Splitu ili Zadru”
Ajme majko. Pod broj jedan postoji let Skopje-Split, pod broj dva ta linija ne ostvaruje nikakve rezultate.
Da postoji let Skopje-Split. I ta linija je upitna. Ostale nemaju nikakve šanse.
Anon@16:14:
Tako je, ali letovi su sa stopom u Zagrebu i traju sveukupno po 6-7h, a trebalo bi max 1:15-1:30h.
Ne kažem da bi direktna linija do Splita dala u početku bolje rezultate u LF, ali bi sigurno bila konkurentnija nego sa stopom u Zagrebu. Jer ovako gubiš pola dana…a pola dana “stranoj” radnoj snazi itekako znači…
Takođe ova linija ima konkurenta (koliko-toliko) sa linijom SKP-BEG-SPU (JU) naročito sezonski. A ovako je ne bi imala…
Naravno, neće OU ništa menjati, ali trebao bi da napravi neke pomake upravo na tržištima koje FR i W6 “ne gledaju” jer upravo to može da im donese neki finansijski benefit ali i neku potencijalnu subvenciju od tih aerodroma…
Ajme majko 🤣🤣🤣🤣
Ako neko tržište ni Wizz ne gleda, znate da ne vrijedi ništa.
To su prekratke linije za Wizz. Konačno Wizz gotovo da ne leti u Hrvatsku (tek par linija za Split).
Letovi su DIREKTNI, halo?? Razumijete li vi šta vam čovjek priča?
Ma OU neće napraviti ni potentnije stvari, a kamoli ovakve.
Da, ali da su krenuli u rat odmah mozda bi nesto i napravili. Ovako, nemaju nikakve sanse.
Upravo tako. Trebalo je ratovati 2021, u samom početku, a ne 4 godine kasnije.
Anon @12:34:
Upravo tako. Kasno se krenulo, a period korone je bio za aviokompanije, pa i za OU period gde su mogli da “resetuju” svoje poslovanje i donesu bolje odluke.
Ma koliko god paradoksalno zvučalo OU mora da razmišlja kao FR ali sa boljom uslugom i cenom, bar da da nešto više putnicima, kao što je Alan rekao: bolje opcije kabinskog prtljaga, “first/last minute” cene, neki bolji obrok tokom leta itd. To bi se jako brzo pročulo (društvene mreže su čudo)i kompaniji dalo više manevarskog prostora za dalje planiranje i širenje linija naročito sada kada se menja kompletna flota jednim modelom….
Jasno.
“U idućem krugu proširenje (2026.) mora hitno otvoriti letove za Helsinki, Genevu, Edinburgh, Prištinu i Cairo. Nakon toga treba pokrenuti letove za Nicu, Nuremberg, Hannover, Krakow, Tuzlu, Ohrid, Antalyu, Hurghadu, Rodos, Heraklion i Abu Dhabi.”
Hajde redom.
1. Helsinki: Finnair sa brdom konekcija nije uspjeo, Vi očekujete da ce Croatia uspjeti? Ambiciozno.
2. Geneva: Može. Ima smisla.
3. Edinburgh: Može. Ima smisla.
4. Priština: Za koga? Turista nema, dijaspore nema. Konekcije su već ustaljene preko drugih kompanija.
5. Cairo: Za koga? Turista nema, dijaspore nema. Konekcije su već ustaljene preko drugih kompanija.
6. Nica: Već pokriveno tržište od strane Ryanair-a i MRS. Nema putnika za obe destinacije.
7. Nuremberg: Croatia nema avion za tu liniju, A220 je preveliki. Preblizu je München koji ima puno letova za Zagreb.
8. Hannover: Može. Ima smisla.
9. Krakow: Croatia nema avion za tu liniju, A220 je preveliki.
10. Tuzla: Croatia nema avion za tu liniju, A220 je preveliki.
11. Ohrid: Croatia nema avion za tu liniju, A220 je preveliki.
12. Antalya: Nije dozvoljeno kao redovna linija. Može jedino kao charter.
13. Hurghada: Nije dozvoljeno kao redovna linija. Može jedino kao charter.
14. Rodos: Može u saradnji sa turističkim agencijama. Samostalno nikako.
15. Heraklion: Može u saradnji sa turističkim agencijama. Samostalno nikako.
16. Abu Dhabi: Sa A220? To je suludo. FlyDubai je prevelika konkurencija za UAE tržište. Plus nema konekcija na AUH.
Umesto svega ovoga treba pokrenuti sledece linije:
1. Rim: Direktni letovi iz Zagreba. Zadržati i linije iz Splita i Dubrovnika.
2. Atena: Direktni letovi iz Zagreba. Zadržati i liniju iz Dubrovnika.
3. Valencia: Popularna destinacija za turiste.
4. Porto: Popularna destinacija za turiste.
5. Lisabon: Popularna destinacija za turiste.
6. Manchester: Puno dijaspore iz regije. Boriti se sa Ryanair-om za liniju.
7. Catania: Popularna destinacija za turiste.
8. Düsseldorf: Puno dijaspore iz regije. Rupa nakon ukidanja Eurowings-a.
9. Larnaca: Popularna destinacija za turiste.
1. Velik grad, EU, poslovnjaci, turisti. To što Finnair nije uspio uz Ljubljanu ne znači da linija nema potencijala.
4. Jako puno Kosovara u Hrvatskoj, radnici, Adria je letjela 14 letova tjedno za Prištinu, velik aerodrom, malo lagacy u Prištini, konekcije.
5. Turisti i konekcije preko Star Alliance partnera za Afriku.
6. Velik grad, Croatia nema pokrivenost u ozbiljom krugu od Nice, turisti.
7, 9, 10, 11 A220 je prevelik za većinu linija koje se lete. A za Prag, Hamburg, Beč, Sarajevo… nije prevelik? Croatia će navodno u wet leasu uzeti turboprope
12. I mislio sam na charter. Iako se može poraditi da postane redovna linija. U bilaterali Turkish ima daleko više letova nego Croatia za IST, pa onda se može tražiti Antalya.
13. Da kao charter.
16. Velik grad, puno kompanija tamo leti, ogroman broj letova.
Rim i Atena kao nostop letovi su spomenuti u članku.
Lisabon je naveden u tekstu. Manchester uz Ryanair. Nimalo pametno. Cataniu sam ja prije spominjao, ali od kada je Ryanair otvorio Palermo, to više nema smisla. Dusseldorf je napisan u članku. Larnaca uz Ryanair u Paphosu????
4. Adria je imala bazu na PRN. To nije isto.
5. Turista za CAI nema. Turisti idu u HRG. Konekcije za Afriku su bolje preko IST nego preko CAI.
7. 9. 10. 11. Za Hamburg je A220 dobar. Za Prag je preveliki. Za Bec i Sarajevo znate i sami da ce letjeti wet-lease propelerac. Cemu opet ovo?
12. Ako se ispregovara AYT-ZAG kao redovna linija odmah ce uci na liniju turske kompanije i ubiti Croatiu.
16. Super, no sve LEGACY kompanije (dakle ne racunamo Wizz Air Abu Dhabi) iz Europe tamo lete sa sirokotrupcima koji imaju pravu business klasu (Etihad, Turkish, itd…) ili uskotrupcima sa pravom business klasom (Etihad). Ne lete sa europskom business klasom.
Cak ni Aegean ne leti za AUH. Ne moze prosto sa uskotrupcem bez prave business klase, to odmah biva pojedeno od flyDubai-a i Etihad-a, kao i Turkish-a preko IST.
Takodje, Croatia nema konekcije u AUH, dijaspore isto nema. Potencijala nema.
————————————————————————————————————————
Da, Manchester uz Ryanair.
Ryanair tu liniju leti vrlo slabo, 2pw sezonski.
Prostora ima da se bori.
Catania ima smisla uz Palermo.
Agencije moraju odraditi svoje, nije ista regija.
Kao sto JU leti i za Cataniu i za Palermo.
Da, Larnaca uz Ryanair za Paphos.
Paphos je daleko od Larnace, jos dalje od Ayia Nape (170km).
Na Cipru je javni prijevoz uzasno slab (svega par buseva dnevno, mora se presjedati).
Rent-a-car nije opcija jer se vozi lijevom stranom ulice sto nije slucaj nigde u Europi osim u UK.
4. Imali su oni i 14 letova prije nego su imali bazu.
5. Po toj logici ni jedan kompanija ne treba imati niti letove, niti code-share jer je Turkish najbolji i najveći. Kako to da svi nisu propali?
7-11. Znamo li? Kod Croatie ništa ne znamo. Bog te pitaj hoće li turbopropi letjeti, koliko će ih doći i gdje će letjeti?
12. Hoće li? Tako je onda i sa svim drugim linijama. Onda najbolje da Croatia prekine sa operacijama. Uzgled, bilaterala podrazumijeva isti broj letova turskih i hrvatskih kompanija, zar ne? Kako turske kompanije ovo ljeto lete nekih 27 letova za Hrvatsku, a Hrvatska samo 4, onda bi Antalya i te kako bila samo Croatijina linija, a turci tu ne bi mogli letjeti.
16. Je, lete kompanije za Abu Dhabi, ali ne iz Hrvatske. Od tuda nitko ne leti. Ako AUH nema potencijala, kako objašnjavate toliko letova za Dubai i Dohu? Croatia nema konekcije preko AUH? A zašto ne bi napravili deal sa Etihadom (jer sa Qatarom i Emiratesom ne mogu) pa ne bi imali konekcije?
Boriti se sa Ryanairom. Jako logično, ako imate gro linija koje još nisu pokrivene i gdje nemate konkurencije.
12. Bilaterala sa Turskom to ne podrazumeva. Ona jasno propisuje pravila i gotovo uvek favorizuje turske kompanije, te zato turske kompanije imaju neuporedivo vise letova nego evropske (pogledajte samo Air France, Lufthansu, KLM, British, itd…). Ako pak dobijete pravo na neku liniju, dobija pravo i turska kompanija.
16. Koliko letova? Qatar smanjio Zagreb sa 10 na 7 letova. flyDubai leti 7 letova i ne povecava. Dakle?
Ne, boriti se sa Ryanair-om samo u MAN. Catania i Larnaca nisu isto trziste, tu konkurencije nema.
12. Kako god odnos je sada 28:4. Nema šanse da se takav odnos dozvoljava ugovorom, i da tu Croatia ne može izmusti monopolizam na liniji.
16. Upravo smanjenje letova daje šansu Croatiji. Ako imamo po 7 letova za Dohu i Dubai, ne vidim problema sa 3 leta za Abu Dhabi.
* 28:5
SPU-IST je ove godine 5pw, prošle je bio 4pw.
Izvrsno, a koliko imaju Turkish i Pegasus u Zagrebu i Dubrovniku? 37 tjednih letova.
Zanima me sta mislite za Paphos..leti Raynair odnosno Lauda, letio s nj8ma 8 puta, uvijek najmanje 80 posto puno.b
Iznenađujuća linija, no očito uspješna.
Da to je bilo veliko iznenađenje. Ali očito je Ryanair imao logike otvarati brojne leisure linije iz Zagreba i na tome profitira.
Ispada da je tako.
Larnaca je neophodna. Istocni dio Cirpa (Ayia Napa i Protaras) je neuporedivo bolji od zapadnog, a prijevoz na Cipru je uzasan.
Nemate autobuse izmedju gradova, osim par turistickih autobusa i minibusa koji idu retko.
Nemate direktan prijevoz Paphos Airport – Ayia Napa/Protaras, vec morate presjedati u Nicosiji ili na Larnaca Airport.
Vozi se lijevom stranom ulice, te nasi ljudi ne mogu tek tako da uzmu rent-a-car.
Taj Dusseldorf ili Berlin je tako podcjenjen od CA a letovi su uvijek puni i ljeti i zimi…bilo split bilo zagreb…
Katastrofa…
Nevjerojatno ali OU ne leti Dusseldorf.
Berlin skromno, malo letova tek sezonski, Dusseldorf uopce nema letova OU.
Upravo tako. Žalosno.
Taj Dusseldorf ili Berlin je tako podcjenjen od CA a letovi su uvijek puni i ljeti i zimi…bilo split bilo zagreb…
Katastrofa…
BER je sezonska linija
Je.
Neki dan po slobodnoj procjeni 70% popunjenosti. Kako i ne kad su karte brutalno skupe.
Pa cak za i ovo doba i ne katastrofalno, moglo bi naravno bolje, ali za Croatiu sasvim solidno
Ako je 70% solidno krajme IV. mjeseca onda nije ni čudo da je kompanija natukla 20 milijuna EUR gubitka.
@anon 00.51: a koliko je to “brutalno skupo” u eurima??
Je i mene to interesira.
Kako kome.
Ajmo uzet za primjer basic economy ili samo economy, brutalno skupo bi bilo 450-500e i vise za povratnu kartu na direktnom letu unutar europe.
Platit cu ja rado 350-400 da se ne moram zezat sa presjedanjem, ako taj kosta 250-300. Al nadjem li let sa presjedanjem za.manje od 250, a direkt kosta 400+, razmislit cu dvaput.
Slažem se. Ako je direktan let 450 EUR, ja bi presjedao i za 350.
Tocno to. Ljudima je granica ovakva/onakva 100-150 eura razlike.
Da. To je za dva putnika 200 EUR, za četiri 400. Nije malo. Za što? Dva-tri sada duže putovanje.
Za kratke destinacije slicna fora business klasi. Zasto bi isao zagreb-sthlm 6 sati kad mogu 2:10. Da, znam, moguce je austrianom istu relaciju oroc za ca 4 sata kroz bec, ili sas/CA kroz CPH, al to nekako je na knap.
Ako je putnik sam, ne cini razliku, komfor je prio.
Ako je nor obitelj sa 1-2 male djece, onda je tek direkt bolji.
Na kraju krajeva, svatko sebi bira, ima ljudi koji ce se 25-30 sati ici sa autom, neki koji ce ici i busom (svaka cast) , a neki ce platiti i znatno skuplju biznis klasu sa ili bez presjedanja.
to je vaša računica i ona je principijelno u redu. Ali svejedno me zanima koliko je to “nekim dan bilo brutalno skupo” i to u konkretnim brojkama!.
Cekamo skupa
To nije dobro i nikako nije dovoljno da donese kompaniji profit.
“U idućem krugu proširenje (2026.) mora hitno otvoriti letove za Helsinki, Genevu, Edinburgh, Prištinu i Cairo. Nakon toga treba pokrenuti letove za Nicu, Nuremberg, Hannover, Krakow, Tuzlu, Ohrid, Antalyu, Hurghadu, Rodos, Heraklion i Abu Dhabi.”
Treba letjeti tamo gdje ima potražnje, a ne nasumično. Helsinki, Geneva, Priština, Nica definitivno, no gdje su vam Bilbao i Porto za koji ima više putnika nego za Nuremberg, Krakow, Tuzlu, Ohrid?
Zašto Bilbao? Hrvati ne odlaze na ljetovanje u Portugal. Zašto onda Porto? Pa i TAP i Croatia su kilavili sa Lisabonom, gdje onda Porto pokretati.
Pa logično da Hrvati ne odlaze na ljetovanje na destinaciju gdje nije praktično otići, no isto za Porto leti daleko više ljudi nego za Edinburgh, Temišvar ili Rodos. Isto tako i za Bilbao ima daleko više putnika godišnje nego za destinacije koje ste izabrali.
Niti Croatia, a bome ni TAP nisu imali loše rezultate za liniji za Lisabon.
Za Porto leti više ljudi nego za Rodos? Hoćete reči da više turista odlazi u Portugal nego u Grčku?
Croatia i TAP nisu imali loše rezultate? Pa što su onda ukinuli letove?
Ma koji crni Bilbao? Tko tamo leti, pobogu? I za koga bi tamo Croatia letjela?
Pa tako kažu statistike. Više ljudi iz Zagreba leti za Porto nego za Rodos.
Ne ukidaju se linije samo zbog loših rezultata.
Za Bilbao leti više ljudi nego za mnoge destinacija što ste vi naveli. To isto kažu statistike.
Ma koje statistike to kažu. Kajgot.
Vi Alene i dalje zivite u uverenju da Turista izabere jednu destinaciju, jedan hotel i plazu na kojem provede ceo svoj odmor i put i tako svake godine u krug.
Prvo Hrvati nisu masovno isli u Portugal jer nema letova, drugo danasnji turisti su dosta “mobilniji” na svojim putovanjima to je Air Serbia super razumela i uvela let do Porto tako da jedan deo putnika za odlazni let bira Lisabon a za povratni Porto (ili obrnuto). Eto zato Porto, a ja bi dodao sezonski i Sevilju koja je veoma blizu Lisabona (4h autobusom).
Kajgot. Danas to turisti više ne rade. Ja prvi to ne radim. Nikada nisam išao na godišnji dva puta na isto mjesto.
Niste isli nikada dva puta na isto mesto? Kako niste kada ste rekli da cete i ove godine u Egipat?
Da, to će biti prvi puta. Osim Martinika na koji idem redovno nikada nisam bio dva puta na istom mjestu.
Bogami nisu kilavili, osobno sam letio TAP-on jedne prilike, u cijelom avionu je bilo svega par slobodnih mjesta (citaj manje od 10)!
Pa što onda ukinuše ovu liniju čak 5 puta obije kompanije?
Postoje razlozi, no isti nisu povezani sa nedostatkom putnika.
Aha, pet puta???? A koji su to drugi razlozi?
Cuj to Bilbao? Hahahahaha, za koga? Pa tko tamo leti uopce? Kad maknete easyJet, Eurowings, Voloteu, Vueling i Wizz Air ostaje tek par linija. Tko bi iz Hrvatske tamo letio.
Lisabon evidentno nije prošao kada su ga toliko puta zatvarali, a vi bi Porto koji ima manje potencijala od Lisabona.
Ma Bilbao je jedan od većih nonsensa koje sam čuo.
Lisabon nije “prošao” zbog drugih razloga.
Tko leti za Bilbao? Pa po statistikama mnogi ljudi i daleko više nego za Edinburgh.
Već sam vas pitao po kojim statistikama? Ne izmišljajte.
Pitao sam vas i koji su to “drugi razlozi”.
Ni na jedno niste odgovorili.
Kao što vidite brišem vam komentare u kojima se u beskraj ponavljate bez ikakvog argumente ili novog argumenta. Tako ću vam ubuduće brisati i ove dok mi ne odgovorite na gornja dva pitanja.
Ajme majko….
Croatia je Croatia i ista nije parametar za kvalitetno poslovanje. Letjeti su Lisabon jedanput i onda ga ukinuli zbog pandemije i nikada vratili. To što su ukinuli Lisabon nema nikakvog veze sa nedostatkom putnika SADA.
TAP je ukinuo Zagreb 2016. i 2022., oba puta pred restrukturiranje i downsizing tvrtke. Definitivno nisu ukidali Zagreb jer nije bilo putnika.
Statistike su iste one koje ste vi koristili kada ste izračunavali JU LF na liniji za Chicago ili kada ste pisali članak o usporedbi rezultata SJJ-ZAG i SKP-ZAG.
Što nije TAP ukinuo neku drugu liniju nego baš Zagreb? Što vam to govori?
Ne to nisu iste statistike.
Ja ne znam. Kažite vi meni što to govori?
Jesu.
To govori da su ostale linije daleko bolje i kad su rezali rezali su one najlošije među linijama. Sa najmanje potencijala.
Ne govorite gluposti o istim statistikama. Što vam to treba. Majko mila ko mala djeca.
Pet puta? Ne. Tri puta se linija uvodila.
Pet kada ukalkulurate OU i TAP
Znači vi ne želite uvoditi Lisabon? U PM ako nema tamo potencijala, pogotovo ga neće biti u Tuzli, Temišvaru, Krakowu, Edinburghu….
Gdje ste vi pročitali da ja ne želim da se uvede Lisabon? Ja sam bar 30 puta nipisao da je Lisabon prioritet Croatiji za uvođenje, pobogu.
No linija je propala?
Propala?
Ako je ryanair odustao od podgorice sumnjam da bi croatia bila profitabilna na toj liniji.
Zašto ne?
Imaju bitno manji aviona, imaju konekcije, trebaju daleko manji LF da bi bili break-even. Ryanair je morao puniti 170 putnika da bi bila zadovoljna, Croatia na Dash 8-400 može puniti tek 55 putnika da bi bila break-even. To je tri puta manje.
Croatia više neće imati Dash.
Da, izbacuju ih 2027. To znači da još dvije godine mogu letjeti sa njima.
Croatia bi mogla da leti za Podgoricu da ima avion od 100 sedišta. Sa A220-300 nemaju šansu tamo.
Croatia nema šta posebno da ponudi od konekcija Podgorici. Sve je to već ponudjeno od strane konkurencije i profilirano.
Da, o prevelikom A220-300 smo već prilično govorili, zar ne?
Podgorica je imala izvanrednu popunjenost,zašto je odustao Ryanair,je druga priča! A da je prilika za Croatiu i Airmontenegro ne treba dokazivati!
Jasno.
Popunjenost je možda bila dobra, ali očigledno nije yield. Ako Ryanair nije uspeo da napravi dobar yield teško da može Croatia.
Pobogu Croatia treba 1/3 putnika Ryanaira.
Ryanair je letio sa velikim avionom i trebao popunjenost od bar 90%. Croatia treba popunjenost od 75% na daleko manjem avionu. Dobro kaše Šćuric, treba joj tek 1/3 putnika Ryanaira da bude break-even. Tri leta tjedno nisu upitna.
Da
Kakvu Tuzlu. Dok se prođe procedura do samog polijetanja, iz Tuzle se već može biti uveliko na autoputu prema Bosanskoj Gradišci
Nebitno. Tu bi bilo relativno malo P2P putnika, bez obzira na radnike iz BiH i sve moguće veze Hrvatske i BiH. Ali ta linija bi bila feeding linija i prvenstveno služila za konekcije.
Tuzla nema legacy, Tuzla je očajna, Tuzla daje ogromne subvencije. Tu Croatia ne bi izgubila.
Apsolutno
Očajni su zato što potencijala nema.
A jel? Pa kako su onda još nedavno imali skoro 600.000 putnika?
Pa nisu tu imali sa legacyjem.
I? Što to nisu putnici, to nisu potencijali?
Destinacije koje ste nabrojali nemaju smisla. Gotovo nijedna. Hvala Bogu pa se neće leteti.
Ma da, najbolje je letjeti 15 linija i dalje stvarati gubitke.
Treba letjeti ono što valja.
@anon 09.46: a oni lete “što valja”? Pretpostavljam da im je zato i LF tako fantastičan a dobitak visok..
Da, da, hahahahahahahaha.
Ne lete i zato im je LF katastrofalan.
@anon 13.11: LF im je katastrofalan zbog puno stvari o kojima smo ovdje pisali. Uz ostalo nedostatak pravih valova, nelogična vemena letova, loše veze, previsoke cijene, “via” letovi, … Sa ovom i ovakvom upravom mogu oni otvorii i 100 novih linija, i dalje će biti gubitaši a LF će i dalje biti katastrofalan..
Da
Upravo tako.
Naravno.
A gdje vam je Porto za koji ima više putnika nego za Edinburgh, Tuzlu z
Ne vidim prioriteta u otvaranju Porta. Pobogu, pa oni ne lete ni Lisabon.
Ne lete za Lisabon jer ne mogu dobiti slotove. Vi ne vidite prioritet u Portu iako svake godine za tamo bude više putnika nego za Edinburgh? Lijepo.
Da, ne mogu dobiti slotove jer su odustali od linije već dva puta. Što mislite zašto? Ma koji Porto? Za koga bi tamo letjeli. Dakle ne mogu letjeti više od tri leta za Lisabon, a letjeli bi za Porto. Svašta. Za razliku od toga za Britaniju kompanije samo iz Zagreba imaju 21 tjedni let. Tamo ne leti Air Serbia jer građanima Srbije trebaju vize, pa bi OU imala i te kako prođu u cijeloj regiji za ovu liniju. Za Porto Air Serbia leti, profilirala se i preuzela regionalne putnike. Pobogu!
Ne lete za Lisabon jer nisu dobili slotove. Hteli su da lete.
Da, jako glupo izgubiti teško stečene slotove otkazivanjem linije.
Ekstremna glupost. Znati da se slotovi na Lisabonu dobivaju jako teško i onda prekineš letove i izbugiš ih. Genijalci iz Croatie.
A da
Treba uvesti potentne linije. A ne NUE, TZL, TSR ili KRK.
Aha, a koje su to?
Ne, nego treba otvoriti potentne linije i stimulisati turizam iz Hrvatske i u Hrvatsku. Tek zatim treba otvarati destinacije koje bi se bazirale na transfernim putnicima.
Turizam u Hrvatskoj je već opako stimuliran. Samo što Croatia rapidno gubi tržišni udio. Rapidno!
Otvaranjem dodatnih direktnih linija turizam se stimulise jos vise. To Croatia treba da radi.
Treba Croatia svašta, pa ne radi.
Wizz Air je 21.4. na letu JED-LGW morao da sleti u SKP po gorivo.
Isto su uradili i 15.4.
Ovo je kul pregled, i ima smisla.
Ne vidim doduse Genevu kao must-have (vjerojatno ima putnika razlicitih od onih iz Zuricha), al druge su destinacije na mjestu.
Pogotovo Lisabon, Edinburgh, Krakow, Helsinki, Pristinu i Abu Dhabi (ili ekvivalent).
I da, Croatia je imala super situaciji za Dublin, i kaj onda? Po starom dobrom obicaju, nista.
Od proslogodisnjeg i ovogodisnjih sezonskih linija zadrzati kao cjelogodisnje u prvom redu Stockholm, Milan i Berlin.
Da Dublin je bila dobra situacija za OU
Ta linija Zagreb-Dublin bila je Jackpot. Vise puta sam letio i popunjenost je bila 99%. 2 do 3 eventualno prazna mjesta i to dva puta kad sam letio. Namjerno sam obraćao pažnju posto sam se iznenadio prvi put kad sam isao i nije bilo slobodnog mjesta a onda sam često čuo nas jezik a kasnije i upoznao naše ljude u Irskoj. I oni dopuste da im se tu uvali Ryan. Da su dva puta dnevno išli i stvarali gubitak samo da ne dozvole da im se pojavi neko na liniji ne bi im niko nista prigovorio jer su i tako u gubitku ali se bar bore. A ovako svaki komentar je suvišan. Btw kad vidim vijest o CA uglavnom dobijem anksioznost
Upravo tako.
A tko garantira i da su imali polaske svakih sat vremena za Zagreb da Ryan ne bi imao tu kruha? Cesci polasci samo daju dodatnu komociju putniku, i to nekada je presudno, ali je GOTOVO UVIJEK zadnja rijec u cijeni, koja je debelo na strani Ryanaira. U svijetu se sve vrti oko novca, i vi da nudite ne znam sta na tim vasim letovima, ako je cijena znatno visa, dzabe sve…
Jasno, no protiv Ryanaira se možete boriti samo na dva načina, cijenom (imati najviše 15% višu cijenu od LCC) i frekvencijama. Ako Ryanaira leti 9 letova, a vi 3, nemate šanse.
Upravo tako. Cijena, broj letova i kretanje sa letovima prije Ryanaira. Sjecam kako ste govorili da trebaju prevenirati Ryanair uvodjenjem Manchestera i ostalih destinacija. Tada Ryanair ne bi mogao dobiti popust na te linije koje tada jos otvorio nije. Naravno nisu napravili nista.
Upravo tako
Ma genijalci kao i uvijek, propustili Dublin. Da ove destinacije imaju smisla. Croatia se HITNO mora maknuti od LH grupe i letova samo za FRA, MUC, VIE, BRU i ZRH.
Jasno
A to se ne događa?
Pa ne događa se. I dalje je to gro prometa.