Da, Split je značajan aerodrom u regiji. On je prošle godine imao 3,62 milijuna putnika. Ove godine će vrlo vjerojatno imati 3,9 milijuna putnika. I nalazi se na 4. mjestu u regiji, iza Beograda, Zagreba i Prištine, a ispred Dubrovnika, Skopja i Sarajeva.
Aerodrom je izuzetno sezonalan. U najslabijem mjesecu godine (I. mjesec) ima tek 35.479 putnika, no u VII. mjesecu ima 786.945 putnika. To je omjer putnika 1:22,2. Istinski je jako teško postaviti operacija na taj način. To znači da stalni radnici zimi imaju jako malo posla, da je ljeti potrebno jako puno sezonskih radnika do kojih je teško doći, koji su bitno manje stručni, demotivirani (jel rade tek par mjeseci) i bitno slabije učinkovitosti nego stalni radnici. To znači i da aerodrom mora imati ogromnu logistiku i infrastrukturu koja stoji nezaposleno zimi, da mora plaćati velike režije zimi kada većina kapaciteta stoji nezaposleno. Ogroman problem sa kojim se Split i te kako hrva.
No, to nije jedini problem Splita. Ima ih gomilu, za razliku od drugih aerodroma. No, Split ih uspješno rješava i izuzetno dobro posluje tijekom ljeta, kada ima dobrih 300.000 putnika više od Zagreba i samo 200.000 putnika manje od Beograda.

Je li 900.000 putnika mjesečno realno sa današnjom infrastrukturom
I aerodrom istinski dobro radi. No, ono što čudi je da vrlo velik broj čitatelja, pa i onih iz samog Splita piše jako kritično o aerodromu. Kritizira se da aerodrom nema puno linija i prijevoznika iako je broj 2 u regiji sa brojem linija, pri čemu ih ima 122, dok Beograd koji je na prvom mjestu ima 144 linije. Po broju prijevoznika Split je na prvom mjestu u regiji sa 35 prijevoznika, 3 više od drugoplasiranog Dubrovnika. Čitatelji ga kritiziraju da ne raste iako je aerodrom narastao 7,9% spram prošle godine, te 107,0% u zadnjih 10 godina (sa 1,75 na 3,62 milijuna putnika). Beograd je u isto vrijeme narastao 71,3%, Zagreb 77,6%, a Dubrovnik 86,4%. Samo Priština je skočila bitno više, no ona je vrlo specifičan aerodrom sa ogromnim rastom nakon Covida-19. Čitatelji kritiziraju odnos prema radnicima, iako je evidentno da aerodrom iz godine u godinu uspijeva ishendlati sve putnika i avione, da ima daleko manje kašnjenja i otkazivanja nego Beograd, Zagreb ili Priština, da nema ni najava štrajkova ili nezadovoljstva, te da za razliku od Beograda ne gubi prtljagu putnika. Uz daleko teže uvjete poslovanje nego ih imaju ova tri aerodroma.
Čitatelji kritiziraju i to da aerodrom nema paralelnu rulnicu i da ima premalu stajanku, te da nema uzletno sletnu stazu za širokotrupce (sadašnja uzletno-sletna staza je 2550 metara). Split ima 7 parkirnih pozicija za najveće uskotrupce (A321), 3 parkirne pozicije za aviona do veličine A319 i pet pozicije za manje avione (turboprope i business jetove). I da, to nikako nije dovoljno. Primjerice Beograd ima 33, Zagreb 28, Dubrovnik 26, Ljubljana 26, Skopje 18 parkirnih pozicija. U tom kontekstu Split istinski ima puno premalo parkirnih pozicija, što značajno limitira moguće operacije poglavito za generalnu avijaciju.
Treba li Splitu uzletno-sletna staza za širokotrupce? Dubrovnik, Zagreb i Pula takvu uzletno-sletnu stazu imaju, zašto onda ne i Split. Produžavanje uzletno-sletne staze na bar 3050 metara jest moguće. Naravno produženje staze nije prioritet za razliku od paralelne rulnice i stajanke, zbog 2-3 tjedna interkontinentalna leta koje bi Split mogao imati u top sezoni, to svakako nije ekstremno bitno. Puno premalo letova za toliko veliku investiciju. Split ima daleko hitnijih projekata u ovom momentu. Konačno uskoro dolaze A321XLR u American (jedan je već u floti), JetBlue i u United. Vrlo je racionalno da bi ove kompanije mogle letjeti upravo za Split sa ovim long-haul uskotrupcem koji može slijetati na Split.
No, što je sa rulnicom? Split je rekao da će rulnicu raditi kad će dostići pet milijuna putnika. A to neće biti tako skoro. Što je zapravo problem? Jasno da je Splitu već odavno potrebna paralelna rulnica. Sada aerodrom ima 13 operacija u satu u top sezoni petkom, subotom i nedjeljom. Toliko letova u satu ima i nekoliko puta u dane od ponedjeljaka do četvrtka. Stoga aerodrom ima vrlo limitiran broj operacija u to vrijeme. Potražnja je bitno veća od toga.
No, ima li Split novaca za ovo povećanje? Split je tek povećao stajanku, napravio novi vrlo moderan terminal (kapacitet 5 milijuna putnika), obnovio stari terminal, napravio parkiralište (južno od ceste) za 900 automobila, napravio bus terminal za 48 autobusa, napravio pješački nadvožnjak i rent’a’car kompeks, uredio prostor ispod nove stajanke za aerodromske službe, te kupio zemlju za buduću ekspanziju dok je bila jeftina od poduzeća u stečaju. Nova stajanka je koštala 13 milijuna EUR, dok je novi terminal koštao 61 milijun EUR. Ukupno je Split investirao oko 100 milijuna EUR. Za to je aerodrom digao velik kredit koji još otplaćuje. I gdje je problem? Vrlo jednostavno. Split se više ne može zaduživati, a nema vlastitog novaca za rulnicu, stajanku i uzletno-sletnu stazu. Zašto? Zato što bi morao otkupiti zemlju. Zemlja oko splitskog aerodroma je ekstremno skupa, a na dijelu potrebnog zemljišta su posađene i masline što dodatno ozbiljno povećava cijenu. Cijena je toliko visoka, pa čak i u slučaju sudske procjene radi eksproprijacije, da si Split to jednostavno ne može ni izblizu priuštiti. Ostalim aerodromima je jednostavnije. Dubrovnik i Zagreb su zemlju besplatno dobio od vojske, Zadar i Pula imaju zemlju od vojske na raspolaganju, Rijeka i Osijek imaju dovoljno vlastite zemlje za širenje.
Ostaje pitanje zašto Split nije dobio novac Europske Unije? Dubrovnik ga je dobio i to relativno jednostavno. Logično, Dubrovnik je prije Pelješkog mosta bio potpuno izoliran od ostatka Hrvatske i Europske Unije, on je daleko (preko 6 sati vožnje do Zagreba). Split takvu privilegiju nema. Do njega ide autoput (3,5 sati do Zagreba ili Rijeke) i željeznička pruga, nešto što Dubrovnik nema. Stoga Split gotovo da nije imao šansu dobiti novac Europske Unije, a sada pogotovo tu šansu ima daleko manje od kada je Europska Unija odlučila da u načelu više neće financirati aerodrome.
Konačno jel tako velika investicija neophodna u ovom momentu? Split u subotu (promatrani datum 16.8.) ima 90 dnevni odlaznih letova i 91 dolazni let, tj. ukupno 181 dnevni let. No, ono što je interesantno je da po satima operacije izgledaju:
- Od 06:00 do 06:55 – 2 odlazna leta i 1 dolazni let
- Od 07:00 do 07:55 – 5 odlaznih letova i 4 dolazna leta
- Od 08:00 do 08:55 – 6 odlaznih letova i 7 dolaznih letova
- Od 09:00 do 09:55 – 5 odlaznih letova i 6 dolaznih letova
- Od 10:00 do 10:55 – 6 odlaznih letova i 5 dolaznih letova
- Od 11:00 do 11:55 – 6 odlaznih letova i 6 dolaznih letova
- Od 12:00 do 12:55 – 6 odlaznih letova i 7 dolaznih letova
- Od 13:00 do 13:55 – 6 odlaznih letova i 7 dolaznih letova
- Od 14:00 do 14:55 – 7 odlaznih letova i 6 dolaznih letova
- Od 15:00 do 15:55 – 7 odlaznih letova i 4 dolazna leta
- Od 16:00 do 16:55 – 4 odlazna leta i 6 dolaznih letova
- Od 17:00 do 17:55 – 7 odlaznih letova i 5 dolaznih letova
- Od 18:00 do 18:55 – 3 odlazna leta i 5 dolaznih letova
- Od 19:00 do 19:55 – 5 odlaznih letova i 3 dolazna leta
- Od 20:00 do 20:55 – 3 odlazna leta 6 dolaznih letova
- Od 21:00 do 21:55 – 7 odlaznih letova i 5 odlaznih letova
- Od 22:00 do 22:55 – 4 odlazna leta i 5 dolaznih letova
- Od 23:00 do 23:55 – 1 odlazni let i 3 dolazna leta
Dakle iz ovih brojki jasno je da Split u satu može imati 13 operacija kako i ima od 8:00 do 8:55 i od 12:00 do 14:55. Teoretski od 6:00 do 24:00 sata Split bi po ovoj logici mogao imati 234 operacije, dakle dodatnih 53 operacija više nego sad ima. No, jasno je da rano ujutro i kasno navečer kompanija u načelu ne mogu letjeti (radi svojih operacija, slotova, banova i ograničenja destinacija). Stoga je realno da je maksimalan broj operacija od 8:00 do 21:55 sati. U to vrijeme Split ima 156 operacija, a mogao bi imati 182 operacija ili 26 operacija više.
Kako ostalim danima Split ima daleko manje operacija, primjerice najmanje u četvrtak kada ima 156 operacija, tj. 25 operacija manje nego u subotu, ovo jasno pokazuje da Split i te kako ima mjesta da preraste brojku od 800.000 putnika mjesečno (sada u rekordnom VIII. mjesecu ima 786.945 putnika) i bez investicije u paralelnu rulnicu i povećanje stajanke. Uz maksimaliziranje broja operacija u udarnom dijelu dana, ali i povećanje broja letova ujutro i kasno navečer petkom i vikendom, uz povećanje broja letova od ponedjeljaka do četvrtka, uz više letova zimi, u predsezoni i postsezoni, kao i uz korištenje većih aviona (A321, B737-9, B737-10, širokotrupci) Split bi mogao dostići i 850.000, pa čak i 900.000 putnika mjesečno bez paralelne rulnice i proširenja stajanke.
Vidljivo je da Split na tome i te kako radi. Primjerice u ljeto 2022. Split je imao od petka do nedjelje od 82-90 operacija dnevno. U ljeto 2023. je imao od 90-95 operacija, u 2024. je imao 91-95 operacija, te je u ljeto 2025. imao 88-94 operacije. No, od ponedjeljka do četvrtka je u ljeto 2022. imao 67-74 operacije, 2023. je imao 71-85 operacija, 2024. je imao 76-86 operacija, da bi u ljeto 2025. od ponedjeljka do četvrtka imao 78-83 operacije. Ovo pokazuje da zadnjih 4 godine broj operacija vikendom stagnira od prosječno 86 operacija u 2022. do 91 operacije u 2025. dnevno, dok je od ponedjeljka do četvrtka prosječan broj operacija 2022. bio 70,5 dnevno, a 2025. 80,5 dnevno. Dakle vikendom se prosječan broj operacija popeo za 5, a radnim danima za 10. Iz istoga je za zaključiti da se Split trudi povećati broj operacija radnim danima i u tome uspijeva.
Svake godine sve je više i više prijevoznika i linija zimi, u zadnjih 10 godina jako je povećan broj letova u predsezoni i postsezoni, kao i zimi. Zime 2022/23 Split je imao 62 tjedna leta, u zimi 2023/24 je imao 63 leta tjedno, a prošle zime 2024/25 je imao 67 letova tjedno. U zimu 2022/23 Split je imao prosječno 37.788 putnika mjesečno, u zimu 2023/24 je imao 37.912, dok je u zimu 2024/25 imao prosječno 44.347 putnika mjesečno. To je prosječno povećanje od 6559 putnika ili 17,4% u samo 2 godine. U predsezoni i postsezoni (IV, V. i X. mjesec) 2022. Split je imao prosječno 208.669 putnika mjesečno, u 2023. je imao 248.370 putnika, u 2024. je imao 283.397 putnika, što je povećanje od 74.728 putnika ili 35,8% u samo 2 godine. No u ljetnoj sezoni (VI-IX. mjesec) Split je 2022. imao prosječno 533.527 putnika, 2023. je imao 605.184, a u 2024. je imao 642.286 putnika mjesečno. To je povećanje od 108.759 putnika ili 20,3%. Ovo jasno pokazuje da je povećanje u postotku zimi i ljeti otprilike isto, no da je u predsezoni i postsezoni povećanje daleko veće, što znači da se Split i te kako trudi povećati broj putnika izvan top sezone.
U zadnjih par godina Split je zimi dobio letove KLM-a za Amsterdam, Edelwissa za Zurich, Eurowingsa za Hamburg, te letove Croatie za Copenhagen, London i Zurich. Ove godine imat će nove zimske letove Croatie za Istanbul, Air Serbie za Beograd, Discovera za Frankfurt. Ovo pokazuje da Split istinski radi na povećanju letova izvan top sezone, kao i na povećanju letova u ostalim danima u tjednu. Nastavi li tako Split će i dalje povećavati broj letova i putnika.
Kako god Split planira prvo povećati stajanku i tvrdi da će se to vrlo skoro početi raditi. Time će se povećati broj u prvom redu poslovnih aviona koji su ozbiljan dodatni prihod kompaniji. Ovi avioni sada moraju slijetati u Zadar i Dubrovnik. Potom Split planira raditi paralelnu rulnicu po cijelog dužini uzletno-sletne staze. Ovime će se ozbiljno povećati broj operacija u satu, a Splitu će se otvoriti mogućnost i bitno preko milijun putnika mjesečno u top sezoni.

Što Split još mora napraviti
I da jasno kažemo. Split fino rast. Svake godine desetak %. I jasno je da istim mora povećavati kapacitete svojih ugostiteljskih i trgovačkih objekata. Split trenutno ima duty free trgovinu od 1000 kvadratnih metara, trgovinu „Finest of Croatia“ (unutar duty free trgovine), te trgovinu Tisak medije. Obzirom na rast Splita vrijeme je da se otvori još koja specijalizirana trgovina. Split ima i jedan restoran (Kupola), te 4 bara. Broj barova je dostatan za aerodrom veličine Splita, no aerodrom bi trebao razmišljati da u idućih godinu-dvije pokrene jedan od restorana brze hrane (McDonald’s, KFC ili Burger King). Nažalost ovo nema ni daleko veći Zagreb koji kao i Split ima samo jedan restoran.
Poslovna (business) loža na Splitu je nešto manja od zagrebačke, ali je ugodnija i sa više fotelja. Ipak Split bi morao u dogledno vrijeme poraditi i da poveća ovu ložu, ali i da uvede neke sadržaje u istu (mirna zona sa krevetima i tuševi, više hrane i pića).
Split nema terminal generalne avijacije (business terminal), za razliku od Zagreba, Dubrovnika, Zadra, Beograda, Sarajeva i nekih drugih aerodroma regije. No, to je i logično. Radi limitiranosti stajanke, Split može imati najviše 2-4 business aviona, a za to svakako ne treba imati terminal generalne avijacije. Kada se stajanka proširi pa će i dio poslovnih aviona koji su sada prinuđeni slijetati na Zadar i Dubrovnik dolaziti na Split onda će i te kako imati logike da se i na Splitu napravi ovaj terminal. Do tada ovaj terminal nema nikakvog smisla.
Split bi se u daljoj budućnosti mogao proširiti i na dio vojnog kompleksa Divulje, poglavito sa poslovnim avionima. Za to je potrebno napraviti rulnicu sa praga 05, a preko ulice dr. Franje Tuđmana (podvožnjak ispod rulnice). Potrebna rulnica je samo 490 metara. Divulje imaju ogromne stajanke veličine 290×74 metra, 220×153 metra, 100×70 metara i 330×50 metara. I da se za helikopter Hrvatskog ratnog zrakoplovstva ostavi desetak pozicija helipada (cca 420×25 metara) i 2-3 opozicije za protupožarna amfibije, ostaju još ogromne stajanke koje bi se mogla uporabiti za generalnu avijaciju (zapadna stajanka). Jasno pitanje je bi li Hrvatsko ratno zrakoplovstvo pristalo na isto, no obzirom na odličnu suradnju koju isto ima u Zadru i Puli, te ustupanje zemlje u Dubrovniku i Zagrebu isto nije nemoguće. Jednako tako je pitanje je li jeftinije raditi rulnicu i podvožnjak umjesto kupnje skupe zemlje i proširenja stajanke.
Na kraju Split bi morao iskoristiti brodsku luku u Divuljama. Ovdje već postoji mol, a isti je udaljen samo 720 metara od splitskog terminala, što je tek 8 minuta hoda što je više nego prihvatljiva opcija. Sadašnji zatvoreni nadvožnjak je napravljen do parkirališta, dakle trebalo bi ga produžiti samo 480 metara do luke. Kompanija Adriatic Fast Ferries je već imala brzobrodske linije za Hvar i Brač. Danas Split ima daleko više putnika i ove linije bi trebalo ponovo obnoviti. Takvi katamarani bi morali biti manji te imati tek nekih 50-tak putnika no morali bi imati bar 4 polaska u pred i post sezoni, te polaske svakih tri sata u top sezoni (6 polazaka). Uz linije za Brač i Hvar trebala bi se uvesti i linija za Vis (sa stopom u Hvaru), a u daljoj budućnosti i za Korčulu. Osim putnika Zračne luka Split ove linije bi koristili i putnici iz Trogira, Kaštele, Čiova, Primoštena, Rogoznice, Šibenika, Vodica, Knina, Drniša i Vrlike koji bi tako smanjili pola sata do sat vremena vožnje do splitske brodske luke, skupo parkiranje, gužvetine i čekanja u brodskoj luci Split. Naravno za tako nešto treba ozbiljno oglašavanje u ovom gradovima da putnici stvore naviku putovanja preko Divulja. Jasno ovo nije jednostavno. Treba naći dobrog i pouzdanog prijevoznika koji će pronaći komercijalni interes za ovakve veze. Nije da ih ima baš puno koji bi to bili u stanju i koji bi imali adekvatna plovila.
Zračna luka ima i autobusne veze Pleso prijevoza za centar Splita (autobusna stanica kod gradske brodske luke). Linija vozi svakih 45 minuta do sat vremena. Split ima i nekoliko linija javnog gradskog prijevoza koje staju kod aerodroma i to linije 37 Split-Aerodrom-Trogir (svakih 20 minuta), 38 Aerodrom-Kaštel Stari-Split (7 puta dnevno) i linija 2 Split-Kaštel Sućurac-Aerodrom (8 puta dnevno). Ovo je dovoljno za splitske potrebe.
Split je prije par godina imao i autobusnu vezu za Šibenik. Iskreno, to bi se trebalo ponovo uvesti. Linija Aerodrom-Primošten-Šibenik bi imala svog smisla ovog svijeta pri čemu bi trebala imati polaske svakih 2-3 sata u top sezoni i svakih 3-4 sata izvan top sezone. Autobusnog prijevoznika koji bi kombijima ili minibusevima operirao ovakvu liniju je daleko lakše naći nego brodara, no ipak nije mali posao zainteresirati nekoga za komercijalno povezivanje Šibenika i ZL Split.
Na koncu Zračna luka Split ima vrlo lošu cestovnu infrastrukturu obzirom da uz aerodrom prolazi pretrpana dvotračna cesta kroz koju teče lokalni promet, ali i promet prema Trogiru i Splitu. Do četverotračne splitske zaobilaznice trebalo bi sagraditi 3 km četverotračne ceste na istok (smjer Split i autoput za Zadar, Zagreb i Dubrovnik) i 4,5 km na zapad (smjer Trogir-Primošten-Šibenik). Ovo je već odavno trebalo biti napravljeno.
Kako god Split radi više nego bajkovito obzirom na realne okolnosti. Ima jako puno putnika u top sezoni, povećava operacije zimi i izvan top sezone, bitno povećava broj putnika cijele godine i to ne samo u sezoni, nego i izvan top sezone, pa i zimi. Stoga iskrene čestitke i svaka čast. Iskreno, obzirom na okolnosti, može se slobodno reći da Split ima najbolje vođenu zračnu luku u regiji. Management koncesionara u Beogradu, Zagrebu i Fraporta u Ljubljani bi i te kako trebao na lekcije u Split. Split je svima uzor i pokazuje kako se aerodrom treba voditi. Još da nema ograničenja i problem sa preskupom zemljom. Pa gdje bi Splitu bio kraj?
Gdje bi se gradila/radila rulnica? Ne vidim puno mjesta. Ili bi sadašnja uss bila rulnica a gore iznad bi se radila nova uss?
Ne, išla bi u produžetku ruba sadašnje stajanke.
Ma poštovani gosp.Šćuric,nema šanse da se išta radi dok je ante sanader tu,on koči sve razvojne projekte u SDŽ.
Evo njegov pulen gradonačelnik grada Kaštela ivanović je na gradskoj skupštini na upit o metrou Split-aerodrom izjavio :evo za par dana imam sastanak sa HŽ u vezi toga,to je bilo prije mjesec i po,kako tada tako i danas,ništa……
Vi ste gosp Šćuric dobri s sanaderom,tako ste makar bili izjavili,pa dajte upitajte ga jer se on hvali kako je napravio toliko projekata,koji su to projekti i koliko ih je realizirao ?
To je obični glumac,hohštapler,izdajica,petokolonaš……
Da, bili smo si dobri, ali se nismo vidjetli preko 5 godina.
Aerodrom Sv Jerolim je dobar aerodrom!
Sve se obavi na brzinu, a ljudi su uslužni.
Postao mi je prva opcija umjesto Zagreba.
Ne volim velike aerodrome sa beskonačnim terminalima, etažama, transferima između terminala vlakovima, metroima ili autobusima.
Stoji.
Prilično detaljan i objektivan članak koji dobro opisuje problematiku Splita.
Mnogi spominju zapošljavanja preko veze, i vjerojatno su dobrim dijelom u pravu. Međutim neosporna je činjenica da Split unatoč mnogim problemima neokrznut pliva kroz ljetne mjesece. I ZAG i BEG su imali značajno više operativnih problema koji su izlazili u javnost, a imaju nemjerljivo bolje infrasturne pretpostavke od Splita.
Malo bacite pogled kolika je to uistinu stajanka u Splitu, te da nema rulnice i pogledajte operacije u 6,7,8,9 mj pa se zapitajte kako to ipak funkcionira čak bez ikakvih kašnjenja.
Hvala.
Upravo tako, oni to hendlaju bze problema za razliku od Beograda (Zagreb isto hendla dobro), a ima daleko veće infrastrkturalne probleme.
Beograd ima puno problema svakako, ali ni u Zagrebu nije bajno. Sjetite se da je par puta bio sigurnosni incident, a i trajalo je skoro cijeli dan da se oslobodi pista kad je puknula ona guma. Split začuđujuće odrađuje sve bez problema.
Da, Splitu svaka čast.
U ZAG rade ljudi koji misle da su nedodirljivu stručnjaci, ali kad dođe do problema….ne ide im bap. U SPU su puno ozbiljniji i stručniji ljudi. Ne kompliciraju kada dođe do problema već ih zdravorazumski rješavaju. Slično je i u DBV (da i njih pohvalim).
Nevezano uz ovaj članak kada ćete objavit broj putnika Prištine iz 8.mjeseca?
Kada dobijemo službene podatke.
Ne znam jeste li se kad kupali na plaži Resnik odmah pored zračne luke? Tamo je i turističko naselje sa starim hotelom. To područje je toliko lijepo, predivna plaža i ima enorman potencijal. Zamislite tamo pravu investiciju s luksuznim hotelom i bazenima s grijanom morskom vodom koja bi mogla ZL sv. Jeronim omogućiti bolju cjelogodišnju popunjenost. Ono jedna top , top destinacija odmah paralelno uz pistu, tako da se kupačima iz mora pruža pogled na avione kad polijeću (skoro kao St. Maaartin na nizozemskim Karibima!)
Aerodrom Sp;it je prema sopstvenom sajtu otvoren 00:01 – 24:00. Zasto nema letova nocu onda?
“Split Airport, SPU (LDSP), is a Schedules Facilitated Airport (00:01h – 24:00 h) for the summer season from 30 MAR 25 until 25 OCT 25.”
https://www.split-airport.hr/scheduled-and-charter-flights/
Ne znam. Prijavljena otvorenost je 6:00 do 24:00.
Gde je prijavljena? Zasto bi SPU na svom sajtu lagao?
U Ministarstavu.
Da bas SPU moze doc do 900k, Stjurdese koje neznaju engleski, i zaposlene su preko veze. Balanseri koji neznaju ni kako avion izgleda, rampagenti koju jedva nabadaju engleski, i radnici koji voze bez vozacke dozvole. Jedini aerodrom na kojem nisu bitne ni kvalifikacije niti znanje, nego je bitno da imas vezu. Smijurija od aerodroma, koja nekako uspjeva…
Aha. Zato i imaju tih traljavih skoro 800.000 putnika. Sve nesposobnjaković do nesposobljakovića. Sigura sam da stjuardese dobivaju posao preko veze jer eto toliko nezaposlenih u Hrvatkoj, nigdje posla.
Baš se vidi da nikad nisi ode dosa, a kamoli ima neki problem. Svi poslovi preko zračne luke se preko veze, na natječaj se nema smisla prijavljivat jer odma budeš odbijen
Bio sam ja u Splitu milijun puta.
Bilo nebilo preko veze, odradjuju posao. Preko veze je problem kad ne radis svoj posao, na foru zaposli mi malog u cistoci/gradskoj upravi/kao refernenta negdje. I kada ti dodje ministrica i pomogne ti zaposlit mutavog sina na neku placu. Itd itd.
Split hendla 800tisuca mjesecno, a infrastrukturu ima na razini alana forda. Tamo se radi smisleno. Pa i ti sto su dosli preko veze su se zeznuli jer moraju radit 😀
Upravo tako. Oni hendlaju 800.000 putnika sa jako lošom infrastrukturom.
Rukovodeće osoblje je stručno i znaju posao. Možda najbolje u RH, uz Dubrovnik
Slažem se.
Dobra velika i intresantna analiza. Puno hvala na trudu!
Hvala vama na pohvalama.
Split nemoze imati veći broj putnika ako počnu dolaziti veći avioni, vidi se da članak piše netko ko nije u dodiru sa avionima, veliki avion nemoze imati 25min turn around time kao i manji avioni.
Nitko osim LCC nemaju 25 minuta turn arounda. A LCC lete sa najvećim avionima i svejedno imaju 25 minuta.
nemas pojma alene.
Ja nemam pojma? Je baš. Što sam to rekao krivo?
Jedino Ryanair ima 25 minuta. Wizz i easyJet imaju vise.
I ne, LCC ne lete sa najvecim avionima. Ni blizu. Avion od 180-240 mesta nije ni blizu najveci avion. Sirokotrupci su veci.
Da jedino Ryanair ima 25 minuta, ali nemaju puno više ni Wizz Air (35 minuta) i easyJet (35 minuta).
Da, ali širokotrupci ne mogu sletjeti u Split.
Sletit mogu. Ove godine je bija A330-300 od Air Cannabis, prošle godine dva puta A330-900 od Corsair i dva puta A340-300 od HiFly i 2022 godine je dva puta bija A350-900 od Air Cannabis. Može on sletit i poletit vjerojatno sa manjim kapacitetom goriva tu nisam baš sto posto siguran. Problem je šta oni mogu parkirat na stajanku A koja zato zauzima Stajanku 7, 8 i 9. Stajanka 6 je ćak napravljena tako da na nju 767-300ER može parkirat. Condor i Thomas Cook dok su još zajedno bili su često s tim tipom zrakoplova dolazili u SPU.
Air Cannabis? 🙂 🙂 🙂
Širokotrupac može sletjeti na kratkim linijama. Kada ima jako malo goriva. Na long-haulu ne može.
Mislim onaj A340-300 šta je bija lani u Solitu je letija dirwkt za glavni grad Pakistans iz Splita u jednom komadu. A dobro ovisi sve i o avionu.
“Split nema terminal generalne avijacije”
Za ovo su trebale glave padati. Sramota.
Ma kaj got. Oni imaju jako malo business jetova. Jer nemaju prostora. A za 2-3 takva aviona se terminal generalne avijacije ni u ludilu ne isplati raditi.
Imaju terminal generalne avijacije.
Tko ima terminal generalne avijacije? Split?
SAMO SPLIT, NAJJAČI DALEKO
Zašto branite nesposobnu upravu?
Zato što smatram da su jedna do najsposobnijih uprava u regiji. Kakvi nesposobna. Svašta.
Jako često letim iz Splita. Zračna luka je super, ima dovoljno prostora. I uvik jako brzo rade, bilo to na check-in, security ili izdanje prtljage. Kiss and fly parking je bezplantno. Bistro je ok, samo fali pravi restoran, plus možda pekara ili fast food.
Da slažem se.
Super recenzija, bravo Alene.
A zasto i ne radi od 0-24 pa da i nocu moze primiti odredeni broj putnika
Hvala puno. Iskreno aerodrom bi morao raditi svaki dan od 6 do 24, čak i izvan sezone, a u sezoni petkom, subotom i nedjeljom 0-24.
Zašto se mijenja ime zračne luke kad iz godine u godinu broj putnika i letova raste.Sada je zračna luka svetac.A sutra …
Pa ime se promijenilo samo jednom u 59 godina.
Uvidom u katastar na sjevernoj strani USS-a malo istočnije od zgrade terminala, država i aerodrom imaju veću količinu zemljišta i kvadrata u svom vlasništvu, sporadično presječeni s par privatnih parcela. Naveli ste da misle graditi stajanku. Jeli moguće da će se stajanka graditi na tom mjestu? Moguće stajanka s terminalom generalne avijacije, vidljivo je da ta zemljišta imaju i pristupni put(makadamski) s magistrale?
Stvarno ne znam koji je plan za stajanku.
Svaka čast gospodine na odličnom tekstu, nadam se da će odgovorni u Z. L. Split pronaći vremena i pročitati vas uradak.
Moje mišljenje je da je vrhunac zračne luke Split godišnja brojka od 4.5 do 5 milijuna putnika. Sve poviše toga bilo bi odlično ali ne znam koliko realno.
Split je sezonska destinacija kao prvo, u blizini su aerodromi Zadar i Dubrovnik. Hrvatska ima dobre autoceste i brze ceste, znači da nismo samo avio destinacija. Da nema Zadra i Dubrovnika Split bi mogao biti aerodrom od oko 10 milijuna putnika. Ali možda je bolje da je podijeljeno među gradovima, zbog razvoja, zaposlenosti itd.
Moje mišljenje je da Split mora imati prosjek
IV mjesec 200 000 putnika
V mjesec 400 000
VI mjesec 600 000
VII 800 000
VIII 800 000
IX 600 000
X 400 000
XI 200 000
Neke mjesece Split premašuje te brojke ali u većini mu malo fali, samo u jedanaestom mjesecu, koji je slab. Kada bi to Split uspio bio bi na 4 miliona putnika.
Uz navedeno Split bi 12,1,2,3 mjesec morao približiti brojci 100 000 za svaki mjesec, što nije puno putnika ali za Split bilo bi odlično.
Sa svime navedenim Split bi po meni dosegao svoj neki plafon od cca 4.5 miliona putnika.
Hvala puno. ZL Split čite članke zamaaero.
Uz postojecu divlju i neplansku gradnju, za koju godinu nece imati sto otkupljivati.Kuce su dosle skoro do same staze, kastelanski bivsi staklenici cekaju otkup, cesta je preuska, a nekoliko km zeljeznice nikako da dodje do zracne luke voljom kastelanske lokalne samouprave koja zeli dislokaciju cijele zeljeznicke infrastrukture.
Ak su kuće divlje i nelegalne lako se poruše.
Država je dozvolila legalizaciju divlje gradnje (čak i na tuđem vlasništvu).
Je onda će to bitno više koštati.
Nema legalizacije na tuđem vlasništvu. Molim, ne pretjerujte.
Dali ima novosti o novom handleru u SPU s obzirom da su odavno presli 2 miliona pax
Ne, niti u Dubrovniku i Zagrebu. Baš čudno, zar ne?
Jako lijep članak!
Sve osim dodatnih ulaganja i širenja je neprihvatljivo…
Hvala puno.
ZLS treba raditi na privlačenju kompanija za zimu, npr. kad Ryanair u listopadu ugasi Zadar, i ostale okolo, mogao bi imati bar jedan Baden-Baden let tjedno, i sigurno bi bio dobro popunjen našim gastarbajterima.
Isto je glupo da Eurowings ima ljeti svaki dan Stuttgart, a zimi samo 2 tjedno, a Baden Wittenberg je pun naših ljudi….
Ako Eurowings ima 7 letova ljeti, onda je 2 zimi i te kako dobro.
ZLS ima 12 parkirnih pozicija koje mogu primiti većinu uskotrupaca (A320, B737…) dok ih, kako je točno napisano 7 može primiti i veće kao što su A321. Ostale 3 pozicije(ukupno 15) većinom se koriste za generalno zrakoplovstvo.
Tako je. Samo pozicija je 13. 7 na glavnoj sjevernoj stajanci, 3+3 na zapadnoj + 2 za generalnu avijaciju na sjeverozapadnoj.
Slažem se da nije prioritet, ali u načelu treba produljiti uzletno-sletnu pistu za širokitrupce. Sjećate li se kad su nas devedesetih uvjeravali stručnjaci da se ne treba graditi auto ceta ZG – Split, već samo postojeća na kritičnim mjestima malo proširiti s dodatnom trakom jer da primetzne opravdava gradnju. Smatram da je tako i sa duljinom piste. Kad bude povećana, doći će i interkontinentalne linije brzo!
Ma treba je produžiti, ali to svakako nije prioritet. Nisam siguran da će interkontinentalne linije samo tako doći. Dubrovnik ima tek jednu liniju od V. do X. mjeseca, Zagreb tek dvije linije u isto vrijeme. Split od ta tri grada ima najmanje potencijala.
Sve dobro napisano,osim ovoga sektora iz PO zrakoplova… sramota je sta radi firma Krolo dom svojim radnicima,i ko im to vise dopusta… prije par godina na manji posal je bilo bar DUPLO vise radnika, a placa jeponizavajuca… SRAMOTA
Kako to da se onda radnici ne bune?
Ne bune se jer nemaju kome,pa samo daju otkaz
Pa da je stanje tako jako loše onda bi se desila jedna od dvije stvari:
1. Ljudi bi ušli u štrajk, zašto ne ulaze?
2. Svi ljudi bi otišli, pa posla danas bar ima i to dobro plačenog. Što ne odleze? Kako to da se sve operacije mogu odraditi?
Dobro je HDZovac.
Ja sam HDZ-ovac? Nazdravlje.
Ljudi bi usli u strajk? Koji ljudi? Onih 40 za stalno cija familija ovisi o njihovoj placi, ili onaj ostatak ljudi koji rade 10+ godina kao sezonci, jer im se svake godine obecaje da ce ostat zastalno? Jer novih sezonaca nema, ili su kao nevozaci razbili avion i dobili otkaz, ili jednostavno nisu mogli izdrzat tempo
I onda odu negdje drugdje i tamo rade. Pa bar dana posla i to dobro plaćenog ima koliko želite.
Vi živite ispod kamena? Za razliku od ljudi poput vas koji imaju sve u životu, neki ljudi moraju raditi, i nemogu si priuštiti biti bez posla na mjesec dana, a kamoli cjelu zimu.
Ja imam sve u životu? Gospodine, ja sam sve u svom životu zaradio sam. Doslovce i apsolutno sam!!!! Nitko mi nije pomogao.
I da, ako su ljudi nezadovoljni, daju otkaz i nađu drugi posao. Bolji posao. To danas nije nikakav problem. Posla ima koliko god želite. Danas poslodavci traže radnike, a ne obrnuto.
Nije vam nikad palo napamet da ljudi vole svoj posao? I da su tu jako dugo vremena. A mentalna manipulacija Koordinatora i Poslodavca ih tu drze, jer ih lazu iz godine u godinu? Obecavaju im sve i svasta, a svake godine zavrsi isto. Umjesto da hvalite aerodrom, i 8-10 stjuardesa, zasto ne pohvalite ona 3 radnika koji uspju iskracat i krcat avion za 20 minuta, na 40 stupnjeva, trceci od aviona do aviona
Ako vam netko godinama nešto obečava, a onda vas prevesla, nešto je jako čudno u vašoj glavi da takvima vjerujete i dalje.
Ajmo ovako gledati. split treba izmještanje aerodroma. Ne sad ali u narednih 20/25 godina sigurno treba.
Cijena aerodroma koji bi se nanovo gradio nije malena, ali ne i nemoguća. Sigurno da ima negdje pogodna lokacija koja je u državnom ili barem većinom u državnom vlasništvu. Da li ima novca… pa moralo bi se naći. I sigurno nije mali iznos ali ne bi trbebao biti veći od 300/400 miliona evra. _Pri tome i stara lokacija sigurno vrijedi barem toliko para ako ne i više. Svašta se bi se tu moglo staviti.
E sad ako se to već neće moglo bi se pokušati, ali to isto opako košta, sa pomjeranjem piste i zatvaranje stare kaštelenske ceste.
a da se proba ugurati paralelna rulna sta ili barem djelomična rulna staza
ako to ne mogu možda da probaju ograničiti avione koji sleću na A319 da manji avioni ne uzimaju vrijeme za malo putnika.
na žalost aerdrom split je dopusti da izgubi dragocjeno vrijeme. a znalo se i prije 20 godina da mu ne gine zagušenje
Çijena takvog aerodroma je preko milijardu EUR. Samo zagrebački novi terminal (a takav treba i Split) je bio 300 milijuna. A gdje je stajanka (zagrebačka nova stajanka je za samo 11 aviona, jer ima staru stajanku, Split treba bar duplo veću), a gdje je uzletno-sletna staza, rulnice, prateći objekti (uprava, vatrogasci, vozila, tehničke službe, energija…), pa kontrolni toranj, pa prometnice i parkirališta… Napotrebno. Niti itko taj novac ima.
Ja bi rekao oko 700-800 milijuna eura se može napraviti vrhunski aerodrom, za potrebe Splita. Jedino ok područje je područje Dicma, cca 20 km od Splita i tik uz autoput. Možda je to i imalo smisla prije proširenja terminala, a sad nema previše, osim ako se dogovori neka koncesija. Sigurno bi se odličan novac dobio za zemljišta i objekte postojećeg aerodroma. Ogromna površina i potencijal.
Jako teško bi Split napravio terminal za 5 milijuna putnika, stajanku za 25 aviona, uzletno-sletnu stazu od 3300 metara, parkiralište za 1200 automobila i 50 autobusa, prateće ceste, energetske objekte, prateće objekte i kontrolni toranj za 800 milijuna EUR. Nema šanse.
I na mjestu sadašnjeg aerodroma proširiti nasade maslina 🤣
Posebno je bilo vidljivo pre par godina kad se Beograd raspao tokom leta, a Split sa tada sličnim brojem operacija i putnika sve hendlovao bez problema. Sa sezonskom radnom snagom, to mora da se naglasi. Bravo.
No, i kod Splita se kao najveći problem pojavljuje potpuno odsustvo strategije u hrvatskoj civilnoj avijaciji. Šta je uloga SPU: je li to hub, LCC aerodrom, premium aerodrom, ulazni aerodrom, long haul aerodrom itd. Sa toliko aerodroma Hrvatska to mora da napravi, inače sva priča o tome šta Split treba da uradi je džaba i samo će se doći do toga da Zadar, Split i Dubrovnik krenu da jedan drugom “jedu” putnike kroz par godina. Strategija, hitno, pa onda strateške odluke na osnovu strategije.
Upravo tako. Split ima gomilu putnika, blizu beogradskim brojkama, a hendla sve bez ikakvog problema i to sa sezonski radnicima. Respect do poda.
Split svakako nije hub, a ni premium aerodrom, još manje long-haul, niti to smatraju za sebe. Oni su leisure zračna luka koja želi imati što više letova, gdje je dobar dio letova LCC i chartera, no žele imati i značajan broj legacy prijevoznika.
Jasno, međutim moje mišljenje je da je loše što je aerodromima ostavljeno da vide šta oni žele. Super, to u Splitu fercera odlično, ali u Rijeci, Puli? Potrebna je nacionalna strategija: “hoćemo da glavna leisure luka bude Split i onda moramo da uradimo to i to; hoćemo da Dubrovnik i Pula budu premium ulazni aerodromi sa long haulom i onda kad se javi neko za Split kažemo ne može, leisure long haul ide u Dubrovnik ili Pulu, izvolite tamo; hoćemo da Zagreb bude hub i onda to znači to i to; hoćemo da Zadar i Rijeka budu LCC aerodromi i onda radimo to; hoćemo da Brač i Lošinj budu ekskluzivni niche aerodromi za chartere i da Osijek u ovom trenutku bude PSO aerodrom…” Ovako, bez strategije, imate Ryana koji se muva svuda kao da su jedina mogućnost na svetu i znate već da će prvu situaciju iskoristiti za “pregovaranje”. Pa ako je Ryan najbolja opcija za jedan Dubrovnik, dajte da svi pakujemo kofere… Jasno mi je da je na celom Mediteranu jurnjava za brojevima, ali stvarno nema potrebe za tim. Španci to shvataju na teži način, učimo na tuđim greškama, za promenu.
To ne bi imalo baš nikakvog smisla. Iz dva razloga:
1. Nisu svi aerodromi u Hrvatskoj u državnim rukama. To je 6 aerodroma, no nisu Zagreb (pod koncesijom), te Lošinj i Brač (privatni vlasnik).
2. To bi bila čista centralizacija, koja u slučaju aerodroma nema nikakvog smisla.
Svaki aerodrom najbolje zna što mu je potrebno i kakvu će lokalnu strategiju raditi. Središnja državna vlast to sigurno ne zna.
Mislim da je ovo skroz ok strategija odnosno neimanje iste. Aerodromi i turističke zajednice se bore za putnike i to funkcionira – Split, Zadar, Dubrovnik – rast je prisutan. Što bi po vama bila strategija, da država definira od kud do kud se može letjeti sa određenog aerodroma? Zabraniti stranim prijevoznicima da lete? Jedu aerodromi i sad putnike jedni drugima i to je ok. Tržišna utakmica je skroz ok, u suprotnom ako se država umješa mogli bi dobiti monopol Zagreba (slično kao u Srbiji) i pad putnika na većini aerodroma Hrvatske, a to nitko ne želi.
Upravo tako. Samo ne bi bilo monopola Zagreba jer je on pod koncesionarom, prije bi država prednost davala svojem Splitu, Dubrovniku ili Zadru.
Pa ne bi me čudilo da daju prednost koncesionaru, naravno uz odgovarajucu proviziju ispod stola.
U Europskoj Uniji. Danas? I za daleko manje ministri, premijeri, direktori javnih poduzeća, generali, gradonačelnici, župani, direktor komore… su završili u zatvoru.
Vrlo je moguće da ste potpuno u pravu. Samo da naglasim da strategija razvoja i slobodno tržište nisu sukobljeni pojmovi, strategija mora da krene od slobodnog tržišta i treba da da usmerenje u situaciji ograničenih resursa, a Hrvatska, kao i svaka država, ima ograničene resurse. Da bi znala da li treba da uloži u Split kao što je Alen naveo u tekstu, gde da pogleda država koja je vlasnik, u koji planski dokument?
Što se tiče rasta, ako su puki brojevi putnika i turista cilj onda ste vi potpuno u pravu, ali ako se taj cilj može izraziti u vrednosti (eurima) onda možda postoji drugi način da se do tih eura dođe? Tuča Dubrovnika i Zadra oko istog putnika nije potrebna, imate jednog istog putnika koji će svakako završiti kod vas i njegova turistička taksa i PDV će završiti u jednom te istom hrvatskom budžetu. Samo ste izgubili svoje resurse na svoju tuču, i verovatno usput smanjili sebi zaradu. Mada, ponavljam, dozvoljavam da ovde uopšte nisam u pravu.
Niti ima smisla centralizirati išta u zrakoplovstvu, niti bi naišlo na plodno tlo, niti je racionalno.
Išta? Centralizovana je kontrola avio saobraćaja, centralizovane su odluke o otvaranju novih aerodroma, centralizovano je vlasništvo 6 aerodroma kako sami navedoste, postoji i jedno centralizovano ministarstvo… Bukvalno jedino menadžmenti aerodroma nisu centralizovani…
Kakve veze kontrola letova ima sa upravama i neovisnošću istih.
Centalizirana je odluka o otvaranju novih aerodroma? Ne pišite gluposti. Ako netko želi može otvoriti aerodrom u Hrvatskoj. Vlasništvo nije centralizirano jer se država ne petlja u vođenje aerodroma.
Ministarstvo je centralizirano? Ma da. Baš čudno. A kakve to veze ima sa upravama aerodroma?
Poštovani gosp. Šcuric,iskreno Vam se zahvaljem na fantastičnom članku,iskrenom i bez imalo umanjivanja ili uveličavanja-činjeničnom,ne znam da li bi neko od splićana napisao ovaj članak,još jedan put hvala Vam od srca !
Ovo pišem jer vodi se nekakva kampanja protiv Splita,interesantno na svim poljima !
Međutim da ne duljim,znate kako se ono kaže :uzalud Vam trud svirači !
Zadrani napr. sve riješavaju politički ,u Splitu se to ne dešava,Split je politički nedorastao ili mu to nije dozvoljeno,članovi vladajuće stranke umjesto da guraju razvojne projekte od aerodroma do Podstrane ili Solina gdje se ne vidi ni početak a kamoli kraj,oni iste projekte opstruiraju,pa kako će te vi naprijed,PROPAST ! TSUNAMI SANADER !
Hvala vam puno na pohvalama.
Da, Split i okolica su totalno zanemareni infrastrukturno. Katastrofa. Konačno se radi drugi ulaz u Split kroz Kozjak i rade samo dvotračnu prometnicu, ogromni nonsens!!
To će biti prvi izlaz iz smjera Zagreba i najbliža ruta na kojoj će se stvarati ogromni čepovi.
Da ne spominjem čuveni širinu u Sollinu i stobrečko križanje, dva najprometnija križanja u državi koja se desetljećima ne rješavaju. Sad je nešto pokrenuto ali isto još godinama neće biti dovršeno. Cestu Omiš – Split da ne spominjem – 20 km ljeti se vozi više sati, a ovim tempom cesta će biti gotova krajem stoljeća, ako i tad. Neobjašnjiv je maćehinski odnos države prema ovom dijelu.
Loša uprava nije u stanju napraviti rulnicu. Sramota.
Članak vam jasno objašnjava zašto se rulnica na može napraviti. Eto pronađite vi tih brdo milijuna EUR pa napravite ako ste toliko sposobni. Split je previše kreditno opterečen da to sada napraviti može.
A nikada se niste zapitali kako drugi mogu, a samo Split ne može? Kako to.
Management Croatije je pojam za ove mangupe.
Drugi nemaju problem puno preskupe zemlje i država im je pomogla financijski u izgradnji terminala i ostale infrastrukture. Splitu nije.
Bože moj…. Odakle vama da je ta zemlja “preskupa”? Zašto Zračna luka Split ne traži pomoć države ako im je toliko teško? Zašto management nije dao otkaz ako nisu u stanju napraviti rulnicu?
Bajić je pojam za njim.
Zato što sam dobio informacije o zahtjevima vlasnika i o cijenu u slučaju eksproprijacije.
Split je zatražio pomoć države i nije ju dobio.
A cijena je?
Ni slučajno takve podatke ja iznositi neću. Ako i kada će aerodrom smatrati da treba te podatke iznjenti oni će ih iznijeti.
Clanak napisan s gledista nekoga ko bi tija u svako doba godine letit za 30 eura i da mu je sve pri ruci ,kao prvo sta se tice otkupa zemlje prvotna zemlja je oduzeta vlasnicima i neki su još u sporu sa aerodromom i zato drze cijenu sad ,jer na zalost nemogu je prodat nikome nego aerodromu ,Trogir je zasticeni UNESCO grad i zato nema nocnih letova ,svi veci europski gradovi ne rade po noci zbog ljudi koji u njemu zive. Aerodrom triba izmjestit za jeftine letove a postojeci samo za privatnike pa ko zeli sletit odma u centar taj ce i platit . Ugledajmo se na Španjolce i sta im je napravija masovni turizam .
Ja želim letjet za 30 EUR? Svašta pište, ali stvarno. Ja sam samo jednom u životu letio za toliko, a imam jako puno stotina letova.
Split ima letova i iza ponoći. A do ponoći ima prilično letova. Dakle nije istina da ima ban za letove tijekom noći.
Aerodrom treba izmjestit? Ma da, ima split tih milijardu-milijardu i pola EUR za novi aerodrom. Nije problem. Bože što ste se vi napisali gluposti ovdje. Tako mali komentar a toliko fascinantna količina nonsensa.
Odlican, realan i detaljan tekst o Splitskom aerodromu. Bravo!
Ono sta bih ja osobno samo rekao je da je aerodrom jako čist, osiguranje jako detaljno a nenametljivo, zemaljsko osoblje više nego ljubazno i spremno uvijek pomoci. Negativne strane: hrana jako loša a vremena polazaka aviona Croatie airlines su kao da su ih radili pacijenti iz Vrapčanske bolnice i to oni najteži slucajevi! Jos jednom bravo za tekst i bravo Splite!
Hvala puno na pohvalama.
Split moze napraviti holding loop kod praga 05 i 23, vec imaju tu zemlju u vlasnistvu, i tim rjesenjem se smanjuje separacija u prilazu, i ne mora se cekati slijetanje da se napravi backtrack.
Stoji. Ako imaju tu zemlju.
Brz pogled u katastar: kod 05 bi se moglo, ali kod 23 mislim da nemaju dovoljno zemlje.
Aha. OK.
23 sa sjeverne strane
Split mora raditi 24h. Niz kompanija bi moglo da leti tada.
Na primer:
23:00 MAN – SPU 03:00+1
04:00 SPU – MAN 06:00
Evo primera kako se nocni let moze uklopiti lepo.
Slažem se da Split mora raditi 24 sata. Iako, realno bilo bi jako malo letova tijekom noći.
Niz leisure i charter kompanija leti nocu. Preko dana se lete redovne operacije, a onda charteri idu u manje popularna nocna vremena.
Pa i ne. Jako jako malo leisure i charter letova se leti noću.
@anon 07.43: principijelno ste u pravu ali zaboravljajte da je dobar dio gostiju na otocima. Zamislite sreće i zadovoljstva transfer sa Hvara sa zadnjim brodom u 17.30 iz Starigrada da bi oko 20.30 sati bili na aerodromu i čekali let u 04.00 ujutro. To funkcionira samo za obalu
.
A da.
To je druga tema. Prevoz sa Hvara za Split bi morao postojati i nocu, pogotovo ako na SPU ima letova.
@anon 18.35: u Jugi su i Dalmacijaturist i Atlas vozili transfere na otoke sa katamaranima i hidrogliserima cijele noći. Danas tih firmi više nema. A čak da ih i ima, pitanje je koliko je turista danas voljno dvije noći godišnjeg “žrtvovati” za putovanje. Lani je OS imao let za HRG koji je išao navečer iz VIE i u ponoć natrag i LF je bio loš jer ljudi nisu htjeli u povratku cijelu noć potrošiti na putovanje (pogotovo jer su izbsoba morali već u podne, a transfer za aerodrom je bio tek navečer oko 20 sati). Ove godine toga leta više nema. Jadrolinija sigurno neće voziti cijeli brod iz Starigrada u 22.00 sata za tih par desetaka turista..
Taj problem sezonalnih radnika na SPU je nesto sto imaju gotovo svi aerodromi na Mediteranu. Niz aerodroma po grckim ostrvima ima tek 1-4 linije zimi.
Neosporno. Ali jest problem, zar ne?
Wizz prvi put ima 4 A321neo aviona u Beogradu!
Da, mislim da je prošli puta kada je imao 4 aviona imao jedan A320, zar ne?
Ne, bila su prosli put 4 A321ceo. Kako ceo ima 230 sedista, a neo 239, sada je u pitanju veci kapacitet.
Aha. Pa i nije neko veliko povećanje.
Bogami nije malo povecanje.
Wizz u proseku ima 14 letova dnevno iz Beograda.
Povecanjem kapaciteta na 4xA321neo su dodali 252 sedista svakog dana.
To je mesecno dodatnih 7.560 sedista.
Godisnje je to 90.720 dodatnih sedista.
Što je 1% beogradskih putnika.
Odlican clanak. Jos bi na ovo dodao nesto po pitanju usluge. Barovi su kolicinski dovoljni ali ne i uslugom te su previse sterilni. Takoder, potrebno je omoguciti ulaz u lounge za priority pass putnike, a to bi bilo moguce za povecanjem same lože.
Hvala na pohvalama.
Da ulazak priority pass putnika je nužnost.
Produženje piste, rulnica, povećanje stajanke, proširenje ceste. Uz takvu betonizaciju rušenje starog temperaturnog rekorda Resnika od 42,3 °C je zajamčeno.
Pobogu čovječe to je i te kako krucijalno. To rade svi drugi aerodromi. Split je tu daleko od ostalih aerodroma regije. Daleko. Da sajanka za par aviona, rulnica i povećanja piste za 500 metara će opako povećati temperaturu u Resniku. Sigurno!
Da ali pod koju cijenu? Unistenja prirode? Aerodrom i sa ovakvom infrastrukturom funkcionira i obavlja svoju zadacu. Da li nam je potreban napredak samo radi napretka, pod bilo koju cijenu.
Ne, aerodrom sada ne funkcionira. On ima prevelike limite. Hitno treba širenje stajanke i rulnice. Hitno!!!!!!
Avioni slijecu i polijecu, ljudi putuju. Meni izgleda kako da aerodrom ispunja svoju funkciju?
Ni blizu onako kako bi mogao i trebao.
Zaboravija si napisat da ce se podignut razina mora i da ce Trogir nestat sa lica zemlje a Telegrin ce bit prvi red uz more.
🙂
Klimatske katastrofe su vam smiješne?
Je je, radi malo stajanke i paralelne rulnice more će se dići bar za 2 metar kod Trogira.
Malo betona i asfalta tu malo betona tamo, na kraju cijela obala betonirana, radi cega… Doci ce vrijeme kad cemo se osvjesititi i shvatiti da su nam kastelanski staklenici i maslinici puno bitniji nego aerodrom. Jednom ce svi ti turisti i poslovnjaci otici i nece se vratiti a mi cemo ostati sa sirokim stajankama i predugim pistama i jos tonanama i tonama drugog betona od kojeg necemo imati nikakve koristi.
Ma da. Najbolje da se aerodrom zatvori i pretvori u maslinike i staklenike.
Treba se držati onog savjetsa sa srpske TV da djeca ne bacaju kamenčiće u vodu i sve će biti u redu.
🙂