analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Air Serbia
JAT je bio suvlasnik kompanija u Banja Luci po imenom Air Srpska. Kompanija je letjela od 1999. do 2003. JAT je u kompaniju donio dva ATR 72, no isti su jako malo letjeli, tek za Beograd i Zurich. Uz to kompanija je bila nepouzdana, otkazivala je letove, a imala je i lošu cjenovnu politiku. U svakom slučaju kompanija nije pronašla svoju nišu, nije uspjela postaviti regionalne linije i bankrot je bio neminovan. Samo pet godina po bankrotu Air Srpske (2008.), Vlada Republike Srpske najavljuje osnivanje nove kompanije Sky Srpska na istim principima na kojima je se gradila Air Srpska, te je u buduću kompaniju uložila priličnu svotu novaca. Za tu nakanu bili su voljni izdvojiti 24,5 milijuna USD te nabaviti dva manja regionalna aviona kojim bi Banja Luku povezali sa Europskim aerodromima. Planovi nisu jasno pokazivali radi li se o turbopropima ili jetovima, iako su izvori bliski vlasti govorili o manjim jetovima, što bi omogućavalo daleko šire povezivanje nego što su dozvoljavali ATR-ovi Air Srpske. Iako su planovi bili daleko širi, i dalje je glavna linija trebala biti ona do Beograda. Na sreću, po porezne obveznike, ova ideja se nije ostvarila. I to ne zato što smatram da kompanija ne bi imala potencijala, nego zato što u startu ista nije imala realne planove, ni razvojnu prihvatljivu strategiju, nego je isključivo bila vođena lokalno političkim ciljem da se prikaže kako entitet ima vlastitu „nacionalnu“ kompaniju. Ovo ne smije biti princip vođenja kompanije, već se on mora temeljiti isključivo na poslovnim principima. Malena kompanijica sa dva aviona u startu je upitne budućnosti. Ona se mora mudro voditi, nema prostora za pogreške, i mora iskoristiti svaki i najmanji potencijal, privući svakog putnika, maksimalno iskoristiti svaku nišu. Stoga se iz osnivačkih planova moraju izbaciti politička prepucavanja tipa „tko ima veći“ ili dokazivanja „neovisnosti“ osnivanjem kompanija, već osnovni razlog mora biti samo i isključivo poslovna logika i egzistencijalna posvećenost. Osnivanjem Air Serbije projekt Sky Srpske je „zaboravljen“ obzirom da je Air Serbija preuzela operiranje osnovnom linijom Banja Luka-Beograd. No, Air Serbia već godinama leti za Banja Luku tek dva tjedna let, i to zimi i ljeti. Samo simbolično i nikako dovoljno letova za potencijale linije.
I sad se i te kako treba pitati što sa linijom Beograd-Banja Luka i ima li smisla pokrenuti kompaniju u Banja Luci. Air Serbia bi svakako liniju Beograd-Banja Luka trebala letjeti šest dana u tjednu, ali sa polaskom iz Beograda u 00:45 i dolaskom u Banja Luku u 01:40, te sa povratkom iz Banja Luke u 04:20 i dolaskom u Beograd u 5:15, tj. sa noćenjem u Beogradu. Ova linija treba letjeti svaki dan osim noći sa subota na nedjelju. Na ovaj način putnici bi mogli putovati za Beograd svih pet radnih dana u tjednu, i doći rano ujutro, te se vratiti kasno navečer bez potrebe noćenja u Beogradu. Putnik je u Beogradu punih 19 sati i 30 minuta, više nego dovoljno za bilo koji posao poput birokracije, administracije, sudstva, poslovnih sastanaka, radnih obveza u centrali ili poslovnici, na studiju, pretragama u bolnicama…. Dodatak je da putnici mogu doći u Banja Luku u subotu ujutro i povratak za Beograd u nedjelju navečer, što je u prvom redu bitno za migrante (poslovnjake, radnike, studente…). Kada bi linija letjela pet puta tjedno (bez leta utorak na srijedu), isti dan bi se moglo vraćati isti dan tri dana u tjednu i to u ponedjeljak, četvrtak i petak.
No, tema ove analiza je pokretanje kompanije u Banja Luci. Prvo pitanje je sa kojim avionom? ATR 72 svakako nije opcija, on ima prekratak dolet, premalo desinacija koje su potrebne Banja Luci bi se moglo komercijalno operirati sa ovim avionom. Jednako tako je Airbus A319 prevelik za malo banjalučko tržište. Stoga bi kombinacija jednoga Embraera E190 i E175 dušu dala za Banja Luku.
Može li Republika Srpska sama u ovu avanturu? Ha, mogla bi, eto, Air Montenegro pokazuje da se može sa dva aviona operirati. No, da u taj posao uđe sa Air Serbiom onda bi mogla imati i samo jedan avion u floti, što je daleko manji rizik jer je to tek 21-25 tjednih letova, a ne pedesetak kao sa dva aviona. Dvadesetak letova Banja Luka može podnijeti, duplo više ne može. Sa Air Serbiom se dobiva know how, dobiva se održavanje aviona, podrška flote, prodaja, web stranica, operativni sustav… Na ovaj način kompanija ne bi morala investirati u sve te ljude nego bi ih mogla koristiti od postojećih ljudi u službama u Beogradu. Jasno, Air Serbia ne može u BiH imati više od 49% vlasništva, što ne znači da ugovorom ne može dobiti kontrolni paket dionica. Ostatak vlasništva u kompaniji bi imala Republika Srpska.
Gdje bi kompanija letjela iz Banja Luke? U prvoj fazi svakako za Zurich (3 puta tjedno), Moskvu (4 puta tjedno), Istanbul (4 puta tjedno), Paris (2 puta tjedno), Tivat (2 puta tjedno), Frankfurt (3 puta tjedno), Copenhagen (2 puta tjedno), te još 1-2 leta tjedno za grčke otoke. Taman 21-22 leta ili jedan avion.
Najbitnije takva kompanija bi mogla letjeti i iz ostalih aerodroma BiH. A svi znamo kako Tuzla i Mostar i te kako trebaju linija i letova. Nije da nema linija koje bi dobro došle i Sarajevu. Iz Sarajeva u II. fazi nedostaju letovi za Barcelonu (2 leta tjedno), Paris (3 leta), Amsterdam (3 leta), Minhen (4 leta), Ljubljanu (3 leta tjedno). Iz Tuzle u II. fazi su potrebni letovi za Zurich (2 leta), London (2 leta), Paris (3 leta), Billund (2 leta), Berlin (2 leta), Gothenburg (2 leta), Copenhagen (2 leta), Stockholm (2 leta) i Beč (2 leta tjedno). Iz Mostara u II. fazi treba letjeti za Frankfurt (2 leta tjedno), Varšavu (2 leta), Dublin (2 leta), Madrid (2 leta), Istanbul (3 leta tjedno). Ovo znači 48 letova tjedno ili dva aviona. Znači kada bi kompanija letjela iz cijele BiH u drugoj fazi bi mogla imati 3 aviona.
U III. fazi bi se moglo pokrenuti letove iz Sarajeva za Milano (3 leta tjedno), Genevu (2 leta), Prag (2 leta), Madrid (2 leta), Moskvu (2 leta), Helsinki (2 leta) i Cairo (2 leta). Iz Tuzle u III. fazi moglo bi se letjeti za Oslo (2 leta). Konačno iz Mostara moglo bi se u III. fazi letjeti za Berlin (2 leta) i Barcelona (2 leta). U toj III. fazi moglo bi se letjeti iz Banja Luke za Berlin (2 leta) i Oslo (2 leta tjedno). To je 25 tjednih letova ili 4. avion.
Nakon toga mogle bi se povećavati frekvencije ovisno o popunjenosti aviona (krenuti sa skromnim brojem frekvencija), te eventualno uvoditi i nove linije po ozbiljnom istraživanju tržišta. Iskreno u cijeloj BiH 5 aviona ne bi bilo upitno. Kompanije ne bi trebala otvarati linije na kojima ima konkurenciju. Naravno rast treba biti umjeren, avion po avion, i tek kada prethodni avion krene donositi novac uzeti idući.
Jooj, razumem promisljanje iza cele ideje, ali zamislite let u 4:20 ujutru? I to za let od 40 min. Pa uzas. – sta da radi covek u BGu u pola 6 ujutru, gde kafu da popije, pre nego sto krene s obavezama po gradu? Ok, ako leti dalje, pa mozda ima smisla, ali po meni, bolje busom doci onda za 4h i to u toku dana, nego ne spavati cele noci, pa jos zamislite let kasni ili otkazan…
Bus ne vozi 4 nego 7 sati. U Beogradu nemate gdje popiti kavu u 6 sati?
Air Serbia je prodavala karte za BNX 6x sedmicno od ljeta 2025. Sad su opet ukinute i prodaju samo 2 leta sedmicno. I za SJJ su prodavali nocne letove. I njih vise nema u sistemu. Izgleda se predomislili?
Ma da. Nije valjda. A kad sam ja rekao da treba pričekati i ne trčati pred rudo i da se to neće desiti. Evo i Paris CDG više nije 25 tjednih letova nago 14.
CDG nikada nije bio 25pw u sistemu nego 22.
Bio je 25. Tri leta dnevno, plus još tri leta oko 13 sati.
Ne Alene, jasno je bio 22. Svaki dan po tri leta, sredom cetiri. Ne govorite neistine, sto Vam ovo treba?
Postoje dokazi: “Services to Paris will be increased by nine weekly flights for a total of 22 weekly”
Nije istina. Bila su tri leta dnevno, te neke dane u tjednu i četvrti let u 2. valu.
Kad bi Wizz air otvorio bazu sa jednim A320 jel bi to znacilo da bi vratili Eindhoven,Hamburg i Malme na dosadasnji Bazel i Dortmund?Sumnjam da bi vraćali Štokholm Skvastu
Sad su ponovo letovi postavljeni na dva leta sedmično… Sad gledam na sajtu Air Serbia.
A da. A što sam ja rekao?
Gdje ćemo naći nove vatrogasce?https://www.fokus.ba/biznis/moguce-otkazivanje-letova-sa-aerodroma-banja-luka/3380461/
Gradonačelnik je sam sebe demantovao i rekao da neće povući vatrogasce
Bome je sam sebe demantirao.
E175? Hahahah. Svaki mali nacionalni avioprijevoznik sa tim avionom u Europi je propao.
Kao što su LOT, Air France, KLM, Peoples…?
Tim kompanijama je E175 isplativ jer sluzi kao feeder za vece avione.
Dakle isplativ im je. Peoplesu je to feeding avion za veće avione?
A vama su LOT, Air France i KLM mali?
Peoples, Marathon, Belavia, Eastern su velike kompanije?
Poprilicno sam siguran da ni jedna od tih kompanija nema funkciju nacionalnog avioprijevoznika u nekoj od siromasnijih zemalja Europe .
I?
Ma nevazno. Hajdemo usporedivat ACMI prijevoznike te svicarskog leisure prijevoznika sa potencijalim nacionalnim avioprijevoznikom u Banja Luci.
???
potrebno je povecati broj letova u letnjem periodu na relacijama: b.luka-tivat (4 puta) i b.luka-beograd ( svaki dan) uz izvesnu korekciju vremena polaska, da se ne dolazi i odlazi u “gluvu noc”
Da ima sluha i pameti u vlasti pa da vas poslušaju. Tivat bi trebao ljeto minimalno 3 puta, Berlin bi trebao u prvom talasu linija da se otvori kao i Pariz. Moskva 3 puta, London jednom, Barcelona dva puta, Atina ljeti 3 puta. Beograd svaki dan dva puta dnevno.
Na žalost nema tko čuti.
Jedini tko može to uvesti je Air Montenegro, a njihovi su avioni zauzeti profitabilnijim linijama.
Može uvesti bilo koja kompanija koja je registrovana u EU bez problema .Naprimjer Sky Alps može da leti liniju Banja Luka – Tivat!
EU kompanija bez dodatnih dozvola ne može letjeti linije izvan EU.
Linija Tivat bl je itekako profitabilna i cijene karata su sve bile prilično visoke. Lično sam letimo više puta. Mislim da je ovde politika uplela prste da se ukine ta linija.
Ma kakva politika. Čista ekonomska logika kompanije. I ovo vam tvrdim zato što sam ja pregovarao sa Air Montenegrom da vrati ovu liniju.
Mogu reći šta hoće. Druge linije su im poluprazna pa ih lete
Kao npr.?
Linija je bila super dobra za Tivat..sa dva leta je bilo cak povecano na tri sedmicno..da bi nakraju ostalo samo na Ponedeljku jednom sedmicno i naravno slab interes..kasnije prica da nema putnika a ko ce letit ponedeljkom..primjer kako dobru liniju unistit.mozda i namjerno uradzeno
Kažu da je bila cijena tolko niska da je yield bio tragičan i da su gubili novac.
Zašto onda ne uvedu ponovno? Njima je isplativije letjeti u npr. Beograd, isto imati pune avione sa većom cijenom karte. Kao što g. Šćuric kaže, ekonomska isplativnost, ekonomska isplativost i samo ekonomska isplativost uvodi i zadržava linije.
Jasno.
Karta za Beograd nije ništa skuplja od karte za Banjaluku. Letio sam više puta i bl Tivat i Tivat Beograd sa Air Montenegro
Onda su manje takse, ne trebaju dodatno obučavat pilote itd. Sigurno ne idu za Banja Luku zato što ih ne vole, ne idu jer im je isplativije ići u Beograd. A i na kraju krajeva, Beograd je zicer za predsezonu i postsezonu. Ja vjerujem da bi avion iz Banja Luke bio pun za Tivat u udarnom dijelu sezone, ali u IV., V., IX. i X. mjesecu im je Beograd sigurno puniji.
Vama je prosjecna tarifa od 45 evra po pravcu profitabilno?Ja prvi ne bi dozvolio da se ugasi linija za Banja Luku jer mi je drago da se povezemo sa nasom bracom iz RS ali nema profita ljudi moji.Samo gubitak je imao Air Montenegro od te linije.
Da oni tako tvrde.
Banja Luka Salcburg linija bi imala smisla jer u tom području Austrije i Južne Njemačke ima dosta naših ljudi a dolazili bi i ljudi iz Minhena i okoline jer vozovi idu svakih sat vremena Minhen Salcburg i vrijeme putovanja dođe skoro isto kao do Memingena. O turističkom potencijalu Salcburga i Tirola da ne govorim. Chiemsee je blizi i dr
Imate li info za liniju Banja Luka-Tivat, da li ce ponovo biti uvedena?
Ne bih još o tome.
Hoce. 2pw od juna naredne godine
Na pitanje iz naslova, odgovor se nalazi u prve dvije rečenice…. Uzeti iz njih ono što je pozitivno (osnivanje kompanije, avione, način funkcionisanja) a izbaciti ono negativno (sulude cijene, loš red letenja, nedostatak atraktivnijih destinacija)…
U međuvremenu mnogo stvari se promijenilo, Air Serbia je jača nego JAT i bolje organizovana. Banjaluka ima sada kulturu letenja, navike, solodan broj putnika. Ima i kargo terminal, koji je u slučaju LCC bezvrijedan ali u slučaju vlastite kompanije ima solidnu vrijednost.
Što se tiče aviona, može se početi i sa jednim ATR72 a kasnije dodati i jedan Embraer (ako se naslanja na AirbSerbia onda miješana flota ne donosi probleme već prednost), posada može biti iz AirbSerbia a kabinci mogu biti i domaći (mada u oba slučaja ima i pilota i kabinaca sa prostora RS).
Ako bi se otvorio aerodrom Trebinje, jedina kompanija koja može BL-TB da leti je domaća, a to je solidna udaljenost automobilom, 6 sati – čitav radni dan. A ATR bi omogućio i da se radi prvi kraća pista…
U Trebinju će vam raditi ni više ni manje nego 3500 metara.
To finansira Srbija. Eto sreće da su Srbiji dali aerodrom Banja luka
Tko god da financira to je najgluplji projekt ne samo u regiji nego u cijeloj Europi.
Mislim da ce se stvari dosta menjati, kada bude otvoren autoput. Beograd Banjaluka, pa ce biti mnogo blize i lakse putovati za Banjaluku iz Beograda.
Biti će bliže, ali ne za puno. Svakako će i dalje trebati bitno preko 3:30 sati.
Nece. Sada treba 3:45 minuta s time da se prelazi Bajakovo/Batrovci na kome je uvijek guzva. Kada se to izuzme do Beograda ce se dolaziti za nesto vise od 3 sata.
Da sad treba 3:45. Ako idete na neki drugi prijelaz, istina gužva je manja, ali morate skrenuti sa autoputa ići po lokalnim slavonskim cestama, pa onda i po lokalnim srpskim cestama. I ne dobijete ništa na vremenu.
Sigurno. To nije rješenje. Avionska linija treba na dnevnoj bazi. Još granica kf se uračuna i gužve ljeti
Ma kad se zavrsi potpun prikljucak za autoput kod Bosanske/Stare Gradiske prema autoputu Zagreb-Beograd, bice od Banja Luke do Beograda 2 sata voznje (bez guzve i zastoja na granici), tako da ispade brze nego avionom gdje moras doci ranije i kasnjenja po obicaju itd…
Da ali bez ograničenja brzine i bez zadržavanja na granici. Opet je to premalo vremena. Do Zagreba koji je skoro duplo bliži treba dva sata minimum
Ma da i sa tim autoputom će trebati bitno preko 3 sata, vjerojatno i preko 3:30 sati.
Pobogu Alene, sada bez autoputa jer 3:50 do 4:00 sata, dakle sa autoputem ce biti sigurno ispod 3:00 sata, verovatno oko 2:30.
Ma što će tih par km autoputa tu pomoći. Nemojte biti smješni.
Nije par km nego dosta km. Na srpskoj strani se gradi 18km autoputa i tada ce biti kompletno autoput od Beograda do granice sa BiH.
Na BiH strani ukupna duzina planiranog autoputa je preko 100km.
Ako 118km autoputa nece pomoci…
Autoput je i sada. 18 dodatnih km nece nista pomoci
A zanemarili ste 100+ km na bosanskoj strani? To isto nece pomoci?
Nisam, ali to i danas putujete. Sa tih 100 km vam danas treba skoro 4 sata. Vozio sami ih milijun puta. Znači dodatnih 18 km vam neće puno pomći.
Hajde opet posto ne razumete ocigledno. Ili ne zelite da razumete.
Evo po deonicama autoputevi od Beograda do Banja Luke:
1) Beograd – Kuzmin
2) Kuzmin – Sremska Rača (u izgradnji 18km)
3) Sremska Rača – Bijeljina (u izgradnji 20km)
4) Bijeljina – Brčko (u planu 17km)
5) Brčko – Vukosavlje (u izgradnji 33km)
6) Vukosavlje – Doboj (u planu 46km)
7) Doboj – Banja Luka
Deonice 1) i 7) su izgradjene, a deonice 2), 3) i 5) ce biti zavrsene za manje od godinu dana.
Dakle nije dodatnih 18km autoputa, nego u narednih godinu dana dodatnih 71km, a u planu je jos 63km.
Za par godina ce Beograd i Banja Luka biti kompletno povezani autoputem i to ce biti put od nekih 300km. To se prelazi za oko 2:30 sati voznje.
Ja sam mislio da vi govorite o autoputu kroz Hrvatsku. Ovaj kroz BiH će biti za jedno… ma u rano proljeće 2042. sigurno.
Kako to prelazite 300 km uključujući granicu za 2:30 sati? Pa da nema granice i naplate cestarine, i da vozite cijeli autoput (pa i tamo gdje je ograničenje 100 ili manje) sa 150 km/h to nećete preći za 2:30.
Deonice koje su “u planu” nece skoro, no ove ostale se vec grade i pri kraju su.
Kako prolazite 300km za 2:30 sati? Osnovna formula iz fizike kaze V = S / t, pa odatle dobijamo da za 300km i brzinu od 130km/h treba 140 minuta ili 2:20 sati.
A naplatne kućice, a granica, a dijelovi autoputa gdje je brzina 100 km/h ili čak i manje, a izlaz iz Banja Luke i ulaz u Beograd (to je bar sat vremena izgubljenih)?
Vecina ljudi u Srbiji ima tag uredjaje sa kojima naplatnu rampu prolaze bez stajanja, kao da imaju vinjetu. Dakle tu se ne gubi vreme.
Ma koji delovi autoputa sa 100km/h? Takvih autoputeva u Srbiji nema, svi su 130km/h. Dakle ni ovde se ne gubi vreme.
Ako se krene u pravom trenutku, izlaz iz Beograda moze da traje svega 10 minuta.
Jedino je gubitak vremena granica, ali i to nije duze od 10-15 minuta jer ce granicni prelaz biti ogroman.
Većina ljudi? Kajgot. I opet morate usporiti na 40 km/h, nakon toga morate ubrzati. Ako je još netko na naplati to će vas dodatno zaustaviti.
Nije istina. I u Srbiji i u BiH ima dijelova autoputa na kojima je 100 km/h.
Na granicama se UVIJEK, ali baš UVIJEK čeka više od 10-15 minuta.
Izlaz iz Beograda je 10 minuta? Vama se ozbiljno pogoršalo.
Na ENP kapijama na naplatnim stanicama nema guzve jer nema ni stajanja. Nikad nema nikoga ispred, samo prodjete.
Da, morate usporiti samo, koliko vremena izgubite na to? Mozda minut.
U Srbiji jedini deo sa 100km/h je tamo gde su tuneli na autoputu. Na deonici Beograd – Kuzmin – Raca nema tunela i svuda je 130km/h.
Da, izlaz iz Beograda je 10 minuta ako krenete u dobrom trenutku. Dakle ako krenete kasno uvece ili jako rano ujutru kada nema guzve.
Ako skinete brzinu sa 140 km na 40 i potom ponovo ubrzavate to oduzima vrijeme. Nije da na ENP nema nekoliko automobila i da se ne treba usporiti ili čak stati.
Pobogu čovječe postoje dijelovi autoputa gdje je brzina 100 km/h. To su uvijek tuneli, vijadukti i zavojiti dijelovi. Koji puta su i radi obližnjih naselja, radova, oštečenja kolnika, kolotraga, gužvi, kiše, snijega, magle…
Vi se gospodine vodite prema Muskovom vakuumskom saobracaju.
Od svega ovoga naredne godine biće samo ovih 18 km do Sremske Rače (skoro je gotov, a i most je u završnoj fazi). U naredne 3 godine može biti još Rača – Bijeljina (radi se) 20-ak km, a sve ostalo je daleka budućnost (kroz Brčko distrikt još nije ni trasa utvrđena).
Nemoguće je to za 2.30 sata prevesti
Ma baš 2 sata. Kajgot. Baš pričate svašta.
2 sata ako imate mlazni motor u pežou
Hyperspace brzinu
Radi se i autoput, nastavak autoputa Banja Luka Doboj prema Bijeljini i dalje preko Rače To će biti brže i vjerujem manja gužva nego kroz Hrvatsku
Nažalost faza I. je teško dohvatljiva, a faza II. i III. pusti snovi. Koliko košta jedan avion, posada, slotovi na spomenutim aerodromima i sve to pod uvjetom da posluju u plusu (LF >85% s realnim cijenama karata) iz Banja Luke koja s okruženjem nema 200 000 ljudi i to tankog financijskog stanja (za takav luksuz).
Banja Luka sa okruženjem ima 750.000 ljudi. Znam jer sam radio projekt financiranja letova po načelu broja stanovnika i izdvajanja po općinama.
Svejedno, masi tih ljudi je dostupnije doći u Zagreb autocestom ili u Sarajevo. Banja Luka ima potencijal, no za navedenu II. i III. fazu nema. Banja Luka nije Graz, Salzburg i sl. U okruženju žive ljudi koji nisu u sjajnom financijskom stanju te budućnost je vjerojatno samo I. faza i to po LCC modelu što i sad rade sasvim ok. Realan domet je domet Debrecena, Ostrave i sl. koji su i veći od Banja Luke i okruženja, a sličnog financijskog stanja i dijaspore.
Ukratko, jedan avion lokalne kompanije koji bi spajao gradove koje LCC kompanije neće (kao SkyAlps u Bolzanu ili People’s u St Gallenu) i ostali LCC koji djeluju i sada je sasvim ok i prirodnog je rasta i poslovanja. Sva ova ludovanja sa više Embraera i povezivanja s cijelom Europom vode u propast kao što su i dosad.
U II. i III. fazi ima zanemarivo povećanje letova iz Banja Luke. Te faze su namjenjene letovima iz Sarajeva, Tuzla i Mostara.
Niste u pravu. Banja Luka je politički, kulturni i regionalni centar i mnogo važniji od St. Galena ili Debrecena. Dva ATRa i dva E195 bi bio idealan broj u zajedničkoj kompaniji sa Air Serbia.
A gdje bi letjetlo tih 4 aviona?
Beograd, Tivat, Niš, Skopje, Budimpešta, Atina, Bel, Cirih, Milano, Rim, Pariz, London, Moskva, Petrograd, Istanbul, Kipar, Malta, Sarajevo, Berlin, Kopenhagen, Eindhoven, Barselona, Krf, Kreta, čarteri.
Niš? Skopje? Sarajevo? Budimpešta? Rim? Malta? Barcelona? Za koga, majko mila.
Što je Bel?
I sve što ste pobrojali je 50 letova, 2 aviona. Što sa ostalim avionima?
Banja Luka nema pretjeranu poslovnu važnost kao Podgorica ili Priština koji su glavni gradovi, a nema ni turistički potencijal kao Zadar ili Pula. Budućnost se uvelike temelji na emigraciji, i možda tu i tamo turističkim i poslovnim letovima.
To je istina.
Zadar i Pula su mrtvi zimi a nemaju osim turizma nikakav značaj u odnosu na Banjaluku koja je administrativni, politički, finansijski i kulturni centar Srpske. Turistički potencijal je značajan i svake godine sve je više turista
Pa zato Pula i Zadar nemaju letova zimi. A to što je centar autonomne regije gotovo da ništa ne znači. Jednaku važnost ima Mostar koji nije centar nikakve autonomne regije. Glavni grad države u kojoj je Banja Luka je Sarajevo. Ovo nije portal za političko prepucavanje, već za analizu uspješnosti letova. A da Banja Luka ima potencijal za uspješnost na razini turizma bila bi kao Zadar ili Pula te da ima potencijal za uspješnost na poslovnoj razini bila bi kao Sarajevo, Podgorica ili Priština.
Osim regionalnog centra i emigracije, Banja Luka nema ništa veći potencijal nego Tuzla, Niš, Rijeka itd.
Gradovi koje ste naveli su samo uspješni jer su glavni gradovi. Banjaluka jeste glavni grad Srpske ali ne i države.
Cijela RS trenutno nema 750.000 stanovnika
Čovječe, pobogu izvlačio sam podatke za analizu. Službene podatke.
Izvlacili ste podatke iz losih izvora. Banjaluci ne gravitira niti 500 000 ljudi. Uz to siromasnih i bez navike putovanja.
Ne nisam. Podaci su službeni.
Zanemarite sluzbene podatke. Imate veliki broj ljudi koji su fiktivno prijavljeni tu a zive u inozemstvu.
Imate veliki broj ljudi koji nikad u avion ne bi sjeli.
Prodjite malo okolnim selima i napravite anketu, sve ce vam teze pasti u vodu.
Jedini relebantni podatci su sluzbeni podatci. Fascinantno je kako se na njih pozivate kada vam to odgovara ali i kako ih odbacujete kad Vam to ne pase.
Imate isto tako ljudi kao ja koji nisu niti državljani niti građani zvanično Banja Luke a dolaze mjesečno u Banjaluku i troše dosta para i prometuju
Očigledno vi ne letite iz Banjaluke pa tako komentarišete. I te kako ljudi putuju i to sve više. To mnogima smeta ali eto činjenica je takva. Čarteri su svakog ljeta brojniji. Čak se leti iz Banjaluke za Egipat ljeti. Nije čarter nego redovna linija
Nek ste vi bogati i neka vas ima
Malo ste potcjenili i broj stanovnika bl regije i stanje finansija i putovne navike. Jedan polovan ATR 5-10 godina star je jako prihvatljive cijene. Ja BiH uzeo za početak dva ATRa 72-600 i jedan E195 od Air Serbia, Zajednička kompanija, prijedlog imena, Air Serbia regional. Ne bi nam trebalo ništa više.
Puno previše tri aviona za Banja Luku. Za Banja Luku jedan avion je dovoljan, nema mjesta za više od toga.
Drugi za backup. Šta ćete ako ispadne avion
Ma tko ima backup avion na 2, 3 ili 4 aviona u floti. Kajgot.
Air Serbia radi pravu stvar u Banja Luci.
Ovo su termini letova na leto:
– Ponedeljak 16:45 BEG – BNX 17:40; 18:10 BNX – BEG 19:05
– Sreda 10:00 BEG – BNX 10:55; 11:25 BNX – BEG 12:20
– Petak 10:15 BEG – BNX 11:10; 11:40 BNX – BEG 12:35
– Subota 10:00 BEG – BNX 10:55; 11:25 BNX – BEG 12:20
– Nedelja 16:35 BEG – BNX 17:30; 18:00 BNX – BEG 18:55
Termini su tako namesteni da je ogroman broj konekcija moguc. Iz Banja Luke se sredom, petkom i subotom moze konektovati na gotovo sve letove koji polecu od 13:00 pa nadalje. Sa druge strane, ponedeljkom i nedeljom se moze konektovati na sve letove koji krecu nakon 19:50.
Ovo je ekstremno glup red letenja koji ne omogućuje konekcije.
U pravu ste, ovo nema nikakvog smisla i ne unapređuje sadašnji red letenja koji već sada nikom ne odgovara, kako transfernim tako ni P2P putnicima. Opet ne bi bilo dnevne veze između dva grada, što nam opet ostavlja automobil kao glavnu opciju. Možda je tako i bolje, naredne godine ćemo svakako imati brži priključak na autoput ZG-BG (najprije Gradiška sa novim mostom i graničnim prelazom, a potom i Rača, sa novih 20 KM autoputa umjesto vozikanja kroz sremska i semberska sela, sa novim mostom i integrisanim graničnim prelazom). Air Serbia može komotno ukinuti i ova dva jadna leta, neće nikom nedostajati.
A što reči.
Kako ne omogucuje konekcije ako sredom, petkom i subotom letovi stizu na vreme za sve letove nakon 13:00? Dakle moguce su konekcije ka nizu destinacija.
Pobogu. Ovo nisu letovi u valovima. Banja Luka bi kao i svi feeding aerodromi trebala letjeti ili u 2. valu (od 13:15 nadalje) ili u 4. valu (u 00:30). Tada bi se konektirali na većinu letova. Ovako ima puno previše vremena konekcija (npr. za Zapadnu Europu treba čekati više od 5 sati u Beogradu. Konekcije na regiju (feeding destinacije) su limitirane. Logične su prema Tivtu, Podgorici, Skopju ili Tirani, ali sigurno nisu prema Sarajevu, Splitu, Zadru, Puli ili Zagrebu što ovaj sustav kao omogućuje. Dakle ovo je notorni nonsens.
Opet izvrcete logiku. Evo Vam par primera lepo.
11:25 BNX – BEG 12:20
13:30 BEG – CDG 16:05
Dakle BNX-BEG-CDG konekcija svega 1:10 sati.
Nemojte se sramotiti.
BEG-CDG idu u 6:40, 10:20 i 17:05. Pojavio se neki fantomski 4. let u 13:50 četiri dana u tjednu ali to će se jako teško desiti. Beograd nema letova prema Zapadu u 2. valu, pobogu.
Neki fantomski let za CDG? 4 puta nedeljno je fantomski let? Let se uredno prodaje, dakle planiran je.
Beograd ima letova prema Zapadu i u 2. talasu, manje nego u 1. i 3. talasu, ali ih ima poprilicno. Tada postoje letovi za Cirih, Pariz, Madrid, Lisabon, Porto, Malagu, Maltu, Palermo, Kataniju, Napulj, Rim, Bec, Ljubljanu. Dakle za cak 13 destinacija.
To je maksimalo 4-5 letova dnevno. Zanemarivo malo. Banja Luka je nazalost tamo gdje JU ima rupe. Umjesto u 2. valu ko sve feeding destinacije
I 90% šanse da se izgubi prtljag.
Slažem se ali makar malo više šanse za konekcije nego ranije
Ma nema tu ništa više konekcija nego ranije.
Vrlo slabe mogućnosti konekcija. Jeste bolje nego sada ali opet slabo. Jedino rješenje je da Vlada Srpske kupi dva polovna ATRa i da sve to odrađuju sa dnevnim letovima za Beograd i Beč. Zatim Tivat, Minhen, Cirih, Podgorica, Niš, Skopje, čak i Sarajevo, jer tamo ima dosta Srba u zajedničkim institucijama a koji žive u bl.
Gđa Kecman bila je jutros gost u jutarnjem programu RTRS. Između ostalog u dva navrata je pomenula mogućnost otvaranja baze Wizz-Aira. Kako je navela prvi korak je već postignut, te bi piloti Wizza uskoro trebalo da koriste BNX kao aerodrom za obuku. Navela je da rade i na novim destinacijama, ali da problem pravi taksa BHDC-a.
Navela je i da se radi na sanaciji piste, ne znam da li je krenulo nešto po tom pitanju ili?
Je
Prvo treba pare za pistu pa terminal pa onda razmišljati o avio kompaniji
Istina.
Danas se meni desila jedna jako cudna stvar pri dolasku u BEG iz BL, kada smo izasli iz Aviona autobus nas je doveo do aerodromske zgrade, ali vrata su bila zakljucana, tu smo cekali kratko 3-4min dok sa druge strane nije naisao jedan od radnika na aerodromu, pitao nas je otprilike gestikulacijom lica i glave “ko ste vi i sta vi tu radite” onda je pozvao nekog i otkljucao vrata i pustio nas u zgradu. Na moje pitanje ” Da li ste Vi normlani?” on je odgovorio ” ja sam slucajno u prolazu bio, video vas i samo hteo da pomognem da ne cekate”. Neverovatna situacija, uz granicara koji na telefonu gleda slike polugolih modela dok skenira pasose.
Majko mila.
Jako nekulturno ste se obratili radniku aerodroma koji je pomogao. Zasto Srdjane?
Da jako nekulturno. Covjek vam je pomogao iako to nije bila njegova duznost.
Da, on je pomogao i žuć se nije trebala na njega prosipati. Žalosno je da je tako nešto stihija.
Dobrodošli na Balkan
🙂
Naravno,sve mora imati ekonomsku logiku
Naravnmo. Ako kod kuće, u Srbiji, i morate zadovoljavati neke državne interese kao državna kompanija, drugdje to nikako ne činite nego radite samo po ekonomskoj logici. Pritom ili su letovi isplativi, ili Republika Srpska mora platiti novac da se leti za destinacije koje su njoj bitne a nisu isplative.
JU treba da radi ono sto rade sve kompanije – feedaju svoj hub. Dakle na leto ce JU imati znacajan broj letova u BiH (13pw SJJ, 5pw BNX, 3pw OMO) i sa tih 21pw ce moci super da feedaju hub u BEG.
Da to mora biti apsolutni prioritet kompanije.
https://www.nezavisne.com/ekonomija/privreda/Moguce-otkazivanje-letova-sa-Aerodroma-Banjaluka/874189
Ide članak o tome danas.
https://www.bl-portal.com/banjaluka/drugi-gradovi-salju-vatrogasce-aerodrom-u-banjaluci-ipak-nece-biti-zatvoren/
Hvala nebesima pa malo i razumnih ovdje ima, iako ce biti dodatni trosak za aerodrom bar im nece opet moci neko ovako da prijeti…
Nije ni čudo kada nam mlađahni gradonačelnik živi u stilu rijalitija, splavova i Ibice. Uz to ima tako dobre savjetnike i pomoćnike da će se on ogaditi nama svima u Banjaluci. Ponaša se kao dijete koje ne može da dobije željenu igračku . Nezrelo i primitivno
Ne verujem da se isplati Banjaluci da radi celu noc samo zbog Air Serbie, cak i Sarajevo prolongira sa tim nocnim letovima. Isti efekat bi bio da svi letovi budu u podnevnom talasu.
I te kako joj se ipalati, ako bi imala toliko letova i bitno više putnika radi toga.
Dovoljno je jedan Atr bazirati i s njim se može pokriti najveći deo gasto ruta osim Skandinavije. Austrija, Švica, Nemačka skoro cela. Takođe i shuttle bar jednom dnevno za BEG.
Ne, ATR ne može odraditi skoro ništa. Ne može odraditi dobar dio Njemačke, Skandinaviju, Francusku, Benelux, Veliku Britaniju, Španjolsku… to ne bi bilo pametno rješenje.
Pobogu kakva ludost da let iz BL bude u pet ujutru a povratni u posle ponoci, ko bi leteo to, nije lose za transfere preko BEG ali ako dodjem u Beograd u sest ujutru moram da platim tu noc u hotelu ili smestaju + jos jednu.. tj dva nocenja a nijedno spavanje.. potpuna glupost!
Trenutno sam upravo na Aerodromu u BL i cekam let iz BEG koji kasni, ljudi kazu da se to cesto desava i da je to skoro pa normalno, neki moji prijatelji koji su dosli kolima su se iznenadili kada su culi da postoji linija do BL po ceni od 35 eur, mozda bi YU trebala malo poraditi i na marketingu i promociji ove linije..
Zašto bi do vraga platitili smještaj u hotelu ako ste došli u Beograd u 6:00 ujutro. Ili zašto bi platili smještaj ako trebate biti na aerodromu u 23:30 da ulovite let kući. Dajte ne pričajte svašta. Dođete u 6 ujutro obavite posao, ili ako vam je prerano popijete jednum kavicu i obavite posao.
Zato sto niko iole racionalan nece napraviti svoj raspored da bude budan 27 sati. To nije zdravo.
Majko mila. Čovječe božji. To je najmanji problem za bilo koga. Najmanji. Daleko manji nego dodatni hoteli u Beogradu.
A koliko ste budni ako odete iz Banja Luke u Beograd autobusom u 21:15 da bi bili u Beogradu ujutro u 4:45, i pritom se vozite punih 7:30 sati. Uz povratak autobusom u 21:30 ili 23:30 koji dolaze u Banja Luku u 5:00 ili 5:10 sati?
Čak i da idete prvim jutarnjim u 6:15 i vraćate se onim u 21:15 budni ste preko 25 sati. A u Beogradu ste samo 16 sati i malo toga ćete odraditi jer dolazite tek u 11:55 sati.
Ne, to je najveci problem za vecinu ljudi.
Ako idete autobusom mozete spavati u autobusu.
Je, je. U autobusu se čovijek opako naspava. Uzgled, u avionu ne možete spavati?
A bus stanica je na novom Beogradu i nije više tako blizu centru
Dodatni minus.
Pa gosp. Alen spava 3 – 4 sata dnevno. Nikad ne doruckuje. Malo kad i ruca. Nema vremena hotele. Zivi tako 20+ godina i uziva u zivotu. Zato ima portal sa 17 mil posjeta, vikendicu u Ninu, ljetuje na svjetskim destinacijama (Egipat, Dominikana) slavi rodjendan sa 40 tamburasa, mezi najbolja praseca pecenja…. ima i to svojih prednosti
Da ja spavam 4-5 sati dnevno. Da nikada ne doručkujem, niti ne ručam (jedem samo jedna obrok dnevno oko 17 sati). No, ne živim tako 20 nego već 35 godina. Uz vikendicu u Ninu imam i vikendicu u Zagorju (kod Pregrade). Ne slavim rođendan sa 40 tamburaša, ali je bilo 4 tamburaša na rođendanu. Ne jedem praseće pečenje, ali jedem janjeće.
🙂 🙂 🙂
Pa koji to posao se obavlja 14+ sati, npr treba da idem na pregled ili da zavrsim nesto kod notara , ustanem u 03.00h dodjem na Aerodrom do 04.00h najkasnije u Beogradu sam oko 06.00h kada nista ne radi, ni advokati ni lekari ni institucije… Tesko i sastanak da ce mi neko zakazati pre 08.00h.. Sve to mogu da zavrsim najkasnije do 12h a vrlo cesto i mnogo pre, sta raditi ostatak dana… Ako pri tom imam samo jednu obavezu verovatno cu zavrsiti puno ranije..
Neverovatna ludost ocekuvati da neko posle ceka ceo dan na avion u sred noci.
To vam je skoro 24h da neko bude budan zbog nekog sastanka, posla ili pregleda kod lekara!!
Nitko u Beograd ne ide radi samo jedne stvari od 2-3 sata posla. Nitko. Obavit ćete dvije-tri stvari, obavit ćete shoping, posjetiti rodbinu, pojesti nešto, otići u kino ili kazalište. Pobogu. Je baš ljudi odu u Beograd da bi obavili jednus stvar od 2 sata i idu nazad.
Ako imate obvezu prije 12:00 sati, jedini autobus vam je u 21:15 koji dolazi u Beograd u 4:55. I jel onda bolje avion u 4:30 ili autobu još 7:15 sati ranije?
Postoji autobus koji iz Banja Luke krece u 23:00 i stize u Beograd u 07:10. Taman za sve jutarnje poslove, a pritom prespavate ceo put.
Bolje je autobus jer mozete spavati i doci odmorni na destinaciju i obaviti sve. U avionu BNX-BEG nemate vremena zaspati jer je let jako kratak.
Je ljudi se opako naspavaju u autobusu. Jel bolje ići u 23:00 autobusom (i ne naspavati se) ili u 4:30 avionom, te ustati 4 sata kasnije?
Moram da Vas razocaram ali ne postoji autobus u 21.15h upravo iz tog razloga sto nije imao nikakvog smisla da stigne oko 5h ujutru kao i “vas avion”. Postoji opcija u 17h i u Beogradu je oko 23h.. taman da ljudi odmore, istusiraju se , odspavaju i ujutru zavrse svoj posao.. a onda nekom od autobuskih linija mogu opet kuci.
Poenta tih letova bi trebala da bude da preuzme i deo putnika koji putuju kolima a ne samo putnike koji putuju autobusom..
Jedino se slazem sa Vama oko odlaska u pozoriste nakon 18h ne spavanja, shopinga i obavljanja nekih poslova to je sjajna prilika da se malo odspava konacno 🥱
Bogami je on izlistan i dalje i možete kupiti kartu.
Koji vi dio ne razumijete. Ljudi ne žele ići u Beograd i trošiti 100+ EUR za hotel i dodatnu hranu. Pobogu. Gdje vi živite? Uz to nemaju ni vremena za gubljenje. Bar ja nemam. Ja sam do Podgorice i nazad otišao autom u jedan i pol dan, jer nemam vremena prodavati zjake po hotelima.
O tome Vam govorim, previse Vam puno para treba da provedete u Beogradu dan od 05.00h ujutru do ponoci, bar tri obroka, kafa, ako idete kod rodbine kod nas u Srbiji je obicaj da ne idete “praznih ruku” verujem i kod vas, karta za bioskop i kino se takodje placa. Na kraju ispada da je zaista najjeftinije otici busem, a kolima najprakticnije. Ne zaboravite i jos dva nacina na koji ljudi putuju, kombijima door to door i sve popularnija bla-bla car aplikacija. Sve ove opcije su ili jeftinije ili dosta prakticnije od vasih predlozenih termina za letove.
Tko kod želi može uvijek autobusom 14 sati tamo i nazad, može automobilom (ako ga ima), može kombijem i čime god. Tko pak želi i kome je to praktičnije može avionom. Tako je to i na drugim tržištima pa ipak ima letova i avioputnika.
Svako sebi može isplanirati taj dan interval fasting i da pije samo vodu. Zdravo i povoljno. Dakle, otpada vam taj trošak oko hrane i pića
Naravno da bi idealno bilo let bl BG u 08.00 a povratni oko 20.00
Ne bi. Takav let ne bi imao nikakve konekcije.
Za mene bi, jer bih imao vremena da odem do grada, restoran i šoping i da popodne ili predveče letim dalje.
Za vas bi, ali takav let nema apsolutno nikakvog smisla.
Reklama ne bi bila loša jer do sada je Air Serbia radila antireklamu, povećanje pa smanjivanje letova, otkazivanje, letenje sa nemogućnošću konekcija. I 35 eura je samo nekada cijena. Ljeti je uvijek više. Karta ide i preko 100 eura. Čisto informacije radi, iz Parisa sa Frenchbee, imate letove za New York sa Orly već od oko 160 eura, Majami isto itd
Naravno da je u top sezoni cijena karata viša. Ali 35 EUR da je bilo kada, pa i u II. mjesecu je istinski smješno malo.
LCC imaju i manje cijene na dužim letovima
Za legacy to je abnormalno prejeftino i stvara gubitak.
Nemojte im davati ideju, završiće kao i prethodni “poduhvati”. Mi nismo u stanju organizovati ni pošten parking na “aerodromu”, a da imamo uspješnu aviokompaniju!? Neka nama LCC, malo dotjerati terminal i to je naš maksimum. Air Serbia ne vidi komercijalni interes u BL i ove bezvezne linije BEG-BNX će, nažalost, još dugo ostati ovakve, a mi ćemo putovati automobilom i autobusom (svaki dan iz BL za BG ide 10 autobusa, od toga 2 autoputem preko Hrvatske). I u vrijeme JAT-a bilo je slično, čak je JAT, koristeći “političku” snagu ugušio i ono malo privatne inicijative u avioprevozu (ubacili su let za Cirih iz BL isti dan i sat vremena prije tek pokrenute privatne kompanije, što je bilo dovoljno da se ova zatvori, da bi odmah nakon toga i JAT ukinuo tu liniju).
A što da vam kažem. Možda ste u pravu, možda bolje da se u tako nešto ne kreće. Potrošit će se pusti milijuni, a kompanija bi vjerojatno služila za trpanje novaca u džep.
Pohvala za tekst…
Pretpostavljam da ste pricali na temu broja letova BL-BG i sa direktoricom, sta ona kaze za to i koliko je realno da preko svoje trenutne pozicije (politicke i direktorske) uspije bar obaviti razgovor sa ljudima koji bi mogli ovaj vas plan o 6 letova sedmicno realizovati… Mi koji cesto putujemo, uglavnom povezujemo letove preko Beca ili ljeti Brisela, ovakva situacija za Bg (termini i broj letova) je totalno bezvrijedna osim ako ne ides u Bg na taj period.
Ovo o formiranju kompanije bi bilo pun pogodak ali bojim se da nije realno kao ni 99% stvari u ovoj zemlji…
Gospođa Kecman i ja smo o letovima Beograd-Banja Luka pričali jako mnogo.
Nadam se i o liniji za Tivat ljeti do kraja septembra
Kako niste objavili broj putnika za 11 mjesec iz Bl?
Objavi ćemo, naravno. Kao i svaki mjesec.
Koliko hvali ta linija za Cirih ljudima iz BL i okoline pa to je strasno.Pate se preko Memingena i Bazela.Cirih je cvoriste i vrijedi kao sve linije u BL.Prozor u svijet.
Svidja mi se izbor linija.
Uvijek sam se pitao kako AS ne scepa BNX da ne osnuje neku svoju produznicu slicnu prethodnima ili pokusa sa pravljenjem baze.
Kakav nedostatak ambicije…
Da to je istinski nedostatak ambicije, jer putnika i potentnih linija svakako ima.
„Hvali”?
Pa Basel je cc sat vremena od Ciriha. Bi li platili Swiss kartu 300,400,500 franaka/eura do Banja Luke a imate za 10,50,100 franaka/eura iz Bazela? Druga stvar, nisu bili zainteresovani ni Swiss ni Edelweis, da jesu letjeli bi do sad
Edelweiss je bio zainteresiran, ali 2015. dok je Banja Luka imala smješno malo putnika. Danas je situacija bitno drugačija.
Možda bi direktorica mogla sa Edelweis da porazgovara
To bi bilo logično.
Nije tačno da bi karta sa Swiss toliko bila. Bazel je vozom oko Sat i po od Ciriha i to najbrža varijanta i ne voze baš stalno i do kasno noću. A cijena sa Wizz nije baš i to najčešće tako niska. Idealno bi bilo kad bi se napravio deal sa svakodnevne letove ujutro do Beča, Minhena ili Ciriha da bi se omogućile konekcije, pošto Air Serbia to ne radi, i plus je BG dalje od BL do zapadne Evrope
Da, Swiss ovdje karte sigurno ne bi prodavao za više od 220 EUR, dok su akcije vjerojatno i za 150 EUR. Wizz često kada ima cijene karta prilično skupe.
Naravno da si skuplje karte kad je LF dobar, a na koncu gro putnika je iz Svajcarske a sto znaci ljudi sa veoma dobrim primanjima.
Wizz leti iz Bazela sa A321 i pun je a karte preko 200 eura. Banja Luka – Cirih sa Edelweis bi bio pun pogodak
Banja Luka – Moskva? I jos sa 4pw? Tesko
Tuzla – Paris? Za koga?
Moskvu što god stavitie iz Europe u ovom momentu bilo bi puno. Tu Moskvu bi koristiti i putnici iz Hrvatske, Slovenije, Austrije i Italije. Konačno Republika Srpska je prilično povezana sa Rusijom.
U sadasnjem kontekstu da, ali nece ovakva situacija zauvijek trajati. I sto kada zavrsi?
Kad ovo završi smanji se broj letova na realnih 3, ako je i to puno na 2 tjedno. Za toliko lokalne raje sigurno ima.
Nešto se kraj i ne vidi
Za sada ne
Banja Luka Moskva dva do tri puta i Banja Luka Paris dva puta, London Banja Luka jednom, Berlin Banja Luka dva puta
Jedan let nema nikakvog smisla. To nitko ne radi. To je čisto bacanje novaca.
Nonsens. JU da leti linije iz BiH koje ne leti ni iz Beograda… Kako da ne.
Zašto pobogu ne? Gdje je tu problem? Govorimo o 4 linije. No, to bi stvarno bio svjetski problem.
Problem je jer u Beogradu imaju hub, i ako odatle ne mogu leteti neke linije, tek ih nece moci leteti iz BiH gde ne bi imali hub i transfere.
Zašto? Ako je JU procijenila da im linija Helsinki-Beograd nije uspješna, to ne znači da ona ne može biti uspješna u BiH gdje je velika dijaspora u Skandinaviji. Govorite o kruškama i jabukama.
Tačno, u pravu ste
😉
Kapa dole Alene. Temeljita i konstruktivna analiza, ali i oprezna: bez prevelikih nada i uzima sve prepreke u obzir. Tako se to radi.
Hvala.