autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Air Serbia
Air Serbia iz Beograda će u V. mjesecu letjeti:
- Amsterdam: ponedjeljak, četvrtak petak i nedjelja, a od 15.5. uvodi i letove subotom, sve sa A319, a u code-share ima letove i KLM od 13.5. četvrtkom, subotom i nedjeljom
- Atena: ponedjeljak 2 leta, te petak, od 16.5. uvodi i letove nedjeljom, ponedjeljak noćni sa ATR-72, ostali sa A319
- Banja Luka: ponedjeljak i petak sa ATR-72
- Beč: ponedjeljak, petak i nedjelja, od 20.5. svaki dan osim subote sa ATR-72
- Berlin: ponedjeljak, petak i nedjelja sa A319
- Brussels: četvrtkom sa A319
- Copenhagen: četvrtkom i nedjeljom sa A319
- Dubrovnik: ponedjeljak i petak od 28.5. sa A319
- Dusseldorf: ponedjeljkom i petkom sa A319, no ne leti 3.5.
- Frankfurt: ponedjeljak, petak i nedjelja sa A319
- Geneva: ponedjeljak i petak sa A319
- Istanbul: svaki dan sa A319, uz code-share Turkisha koji leti svaki dan, te drugi dnevni let srijedom, petkom i nedjeljom, tj. ukupno zajedno 17 tjednih letova, pri čemu Turkish ima izvanredni let i u utorak 4.5.
- Larnaca, ponedjeljkom i subotom sa A319, a od 30.5. uvodi i nedjelju
- Ljubljana: ponedjeljak, petak i nedjelja, a od 13.5. uvodi i letove četvrtkom sa ATR-72
- London LHR: petak i nedjelja sa A319
- Milano MXP: ponedjeljak i petak od 28.5. sa A319
- Moskva SVO: po jedan tjedni let u ponedjeljak i srijedu, te dva u petak i nedjelju, od 13.5. uvodi i četvrtak. Svi letovi su sa A319, povremeno kompanija na let stavi A320, a jednom (u nedjelju 8.5.) i A330-200. Čudno je da kompanija lista code-share letove Aeroflota samo četvrtkom i to od 13.5. i subotom od 22.5.
- New York: ponedjeljak, četvrtak i subota, od 28.5. uvodi se i petak sa A330
- Oslo: ponedjeljak i petak sa A319
- Paris CDG: svakodnevno, petkom i nedjeljom i drugi dnevni let sa A319
- Podgorica: svaki dan po dva leta, osim petka kada ima treći dnevni let. Kompanija leti sve letove sa A319, osim drugog leta svaki dan uz izuzetak ponedjeljka, te dva dnevna leta petkom koje ima sa ATR-72
- Rim: ponedjeljkom i petkom sa A319
- Sarajevo: ponedjeljak, petak i nedjelja, a od 20.5. uvodi i četvrtak sa ATR-72
- Skopje: ponedjeljkom 2 leta, petkom, subotom i nedjeljom, a od 13.5. uvodi i let četvrtkom sa ATR-72
- Solun: ponedjeljak, petak i nedjelja od 21.5. sa A319
- Split: ponedjeljkom i petkom od 28.5. sa A319
- Stockholm ARN: ponedjeljak i petak sa A319
- Stuttgart: ponedjeljak i petak sa A319
- Tirana: svaki dan osim srijede, no ponedjeljkom 2 leta, od 20.5. i 2. dnevni let četvrtkom, svi letovi su sa ATR-72, osim jednog leta ponedjeljkom, petkom i nedjeljom
- Tivat: svakodnevno, uz drugi dnevni let petkom i nedjeljom. Svi letovi su sa ATR-72, osim jednog leta ponedjeljkom, petkom i nedjeljom koji je sa A319. U prvom tjednu V. mjeseca radi pravoslavnog Uskrsa i 1.5. kompanija ima dva leta u petak, te čak tri leta u utorka i nedjelju, pri čemu su letovi u ponedjeljak, utorak i srijedu sa A320, po jedan let u utorak, srijedu, četvrtak i petak sa A319, te dva leta u nedjelju sa A319
- Zagreb: ponedjeljak, petak, od 16.5. nedjelja, a od 27.5. i četvrtak sa ATR-72
- Zurich: svakodnevno osim srijede, no dva leta dnevno u nedjelju, od 12.5. uvodi srijedu, a od 21.5. dva leta petkom i subotom, dočim će kompanija imati 10 tjednih letova
Kompanija u V. mjesecu neće letjeti za Barcelonu, Bukurešt, Cairo, Gothenburg, Hamburg, Helsinki, Krasnodar, Kijev, Madrid, Maltu, Nicu, Prag, Pulu, Rijeku, St.Petersburg, Sofiju, Tel Aviv, Veneciju i Zadar.
Air Serbia ima vrlo lošu konektiranost, obzirom da svakodnevne letove ima samo za Istanbul, Paris, Podgoricu, Tivat, Tiranu i Zurich, a od toga skroman broj konekcija ima samo preko Pariza i Istanbula. Stoga su uz nonstop letove konektirani letovi vrlo rijetki, pa kompanija ima tek 3-4 tjedne frekvencija na konekcijama, a neke konekcije i samo dvije (ponedjeljak-petak), što nikako nije prihvatljivo. Za razliku od toga Croatia Airlines svakodnevne letove ima prema Frankfurtu (5 puta dnevno), Amsterdamu (3 puta dnevno) i Parizu (svakodnevno), što joj omogućuje izuzetne konekcije na sve destinacije diljem svijeta.
Nije logično da kompanija leti dva dnevna leta za Podgoricu od kojih je jedan sa ATR72, a drugi sa A319. Neusporedivo logičnije bi bilo da kompanija svaki dan leti tri dnevna leta sa ATR72, pri čemu bi, po planiranim kapacitetima, ponedjeljkom i petkom mogla letjeti jedna od tri letova sa A319. Na ovaj način sve kategorije putnika mogle bi ostvariti let, kako radi većih mogućih konkekcija, tako i radi mogućnosti povratka iz Beograda isti dan (odlazak ujutro, povratak navečer). Ovo je to nelogičnije jer ATR-ovi na razini cijele flote lete relativno malo i nisu u potpunosti iskorišteni. Uz to 3 ATR-a su u vlasništvu pa su time i daleko jeftiniji za eksploataciju nego avioni u lizingu.
Iz istog razloga tri tjedna leta sa A319 za Tivat nemaju logike, jer da sve letove kompanija leti sa ATR-72, mogla je imati 12 tjednih letova. OK, ovdje još i mogu dokučiti da je više migracijskih putnika petkom i nedjeljom pa je nužno imati veći avion te dane, ali ponedjeljkom isto nije logično jer je samo jedan dnevni let sa A319, dok bi mogla biti dva dnevna leta sa ATR-72. Daleko logičnija opcija bi bila da kompanija leti svaki dan u valu oko 13 sati sa ATR-72, a petkom i nedjeljom popodne sa A319, te četvrtkom popodne i ponedjeljkom ujutro sa ATR-72.
Jednako tako nije logično da za Tiranu tri tjedna leta budu sa A319, a da kompanija nema letove srijedom. Daleko logičnije bi bilo da kompanija umjesto toga ima letove svakodnevno, a po dva dnevna leta ponedjeljkom, četvrtkom, petkom i nedjeljom sve sa ATR-72 što bi bio isti kapacitet zrakoplova.
Nije jasno ni zašto kompanija leti tri tjedna leta za Solun sa A319, jer bi mogla letjeti 6 tjednih letova sa ATR-72 na ovom kratkom letu. Isto tako kompanija nema sinkronizirane letove sa KLM-om, obzirom da od 7 tjednih letova, obije kompanije lete u samo 5 dana tjedna (ponedjeljak, četvrtak, petak, subota i nedjelja).
Iz Niša Air Serbia će i dalje letjeti za Hahn i to utorkom i subotom. Od 9.5. uvodi i Hanover srijedom i nedjeljom, Nuremberg od 11.5. utorkom i subotom, te jednako tako i Salzburg. Svi letovi su sa A319. Ovime će kompanija iz Ništa povećati broj letova sa 2 na 8 tjedno.
U IV. mjesecu Air Serbia je imala 113 tjednih letova na 29 linija. Sada broj letova povećava na 117, samo 4 više nego početkom IV. mjeseca. Iskreno, razočaravajuće. Od polovice mjeseca broj letova se povećava, da bi na kraju mjeseca isti bio 30 letova više, tj. njih 147 na 33 linije (4 više nego u IV. mjesecu). Uz to kompanija ima 15 tjednih letova u code-share (Turkish, KLM i Aeroflot), dočim je sveukupan broj letova 162.
Ostaje za vidjeti koliko od tih letova će kompanija stvarno i ostvariti obzirom da većinu najavljenih dodanih letova od sredine IV. mjeseca nije ostvarila. Najgore je prošao Zurich koji se sredinom IV. mjeseca trebao operirati 9 puta tjedno, a u stvari se operirao tek 6 puta tjedno.
Er Srbija leti sa 332 i za tivat
Kada?
Koji dan?
Brnabic je bila danas na televiziji i izjavila je da drzava planira nova ulaganja u JU. Navela je da dolazi novi A330 i da uvode letove za ORD i YYZ. Verovatno tek sledece godine.
Vijest je super, ali gdje ima vise o tome? Na internetu ne mogu nista o tome naci…
Super.
Probacu da nadjem pa saljem.
OK, thanks.
Ajde tako da svi možemo čitati…
BEG – LED od 08.06.
utorak 06:10 -> 10:45
cetvrtak 17:00 -> 20:45
BEG – KRR od 04.06.
petak 23:40 -> 03:15
nedelja 23:30 -> 03:05
BEG – ROV od 04.06.
petak 13:30 -> 17:45
nedelja 20:30 -> 00:45
To je dobro. To je jako dobro!
Jeste. Opet pokazuju da su proaktivni i da gledaju gde god mogu da uspostave linije ili povecaju frekvencije. Svuda gde to dopusta trenutna situacija. Od juna doci ce do daljeg povecanja poput CDG, OSL, LCA…
U subotu 8 letova za Hurgadu.
JU: 06:00, 08:00, 09:00, 09:05, 18:30, 19:00, 19:35.
SM: 06:30
Opako!
Impresivno. Zaista impresivno. Nije kao neki koji samo najave da ce napraviti PLAN koji treba da donese razvitak kompanije posle Korone (citaj Croatia).
A319:
Da, da… to je tipična Air Serbia. Jasno da će doći do povećanja u VI. mjesecu. Već V. mjesec je ozbiljno povećanje, a VI. će tek biti povećanje obzirom na smanjenja restrikcija koja se najavljuju.
DC 10:
Dobro 10 letova nije baš “impresivno”. Malo je to ipak preteška riječ. I Air Serbia i Croatia imaju daleko više od 6 povećanja već u V. mjesecu. Više je fascinantno da Air Serbia koristi ekspanziju prema niche ruskom tržištu.
Kako za koga. Otvoriti novu liniju u sred pandemije i to prema gradu koji jedva da je povezan sa Evropom jeste impresivno. To sto za vas nije, nije moja stvar. Percepcija je licna stvar. Jos i obnova Krasnodara od koga je cak i Austrian odustao.
Bas tako!!! Jos prema Rusiji koja je gotovo zatvorena prema ostatku i gde je jako tesko dobiti dozvole za letove i iz same Moskve a tek iz drugih gradova. ROV je jedno lepo osvezenje a bice ih jos. Jedno jos sigurno.
Lepo da se JU angazovala da radi transfere i sa Kipra prema Rusiji. Uskladjuje red letenja pa ce od pocetka juna LCA leteti i ponedeljkom u 6:10. Taman ce jedan avion iz LCA stici iz nocnog talasa a drugi vec spreman za poletanje.
Turkis Erlajns je proteran iz Rusije. Ako postoji idealni trenutak ulaza Er Srbije u ova tri grada to je sada. Mogli bi jos neki da smuvaju.
I koje to destinacije uvodi Kroacija Erlajns? Koliko se vidi Er Srbija gradi cvoriste a Kroacija krpi.
Da percepcija je osobna stvar. Rusija se od sredine 5. mjeseca otvara, a od 6. mjeseca još više. Tek treba vidjeti koje će sve kompanija to iskoristiti. U svakom slučaju sve čestitke Air Serbiji na rapidnom (kao i uvijek) iskorištavanju ove niche.
JU je od danas uspostavila BEG-FCO dva puta nedeljno, ponedeljkom i petkom.
Sto se Rusije tice, blokada sa Turskom ce da potraje zbog Ukrajine, izgleda i do kraja juna. JU ce apsolutno tu profitirati posebno u ROV i KRR.
Da, to piše i u članku za FCO.
Evo sad rekoše da je linija za Njujork najprofitabilnija u AS
Jel to isto kao i linija Zagreb-Frankfurt koja je najporfitabilnija za Croatiu iako Luftica na njoj plaća i manje od kikirikija. Ne kažem da u ovo vrijeme pandemije ta linija, poglavito radi carga, nije dobra, logično bi bilo da je, ali tu imam dva problema:
1. Ne vjerujem objavama avio-kompanija, pa ni Lufthanse, a kamoli Air Serbie i Croatie. Toliko puta su iznjeli laž koja se kasnije demantirala da jednostavno, ne, ne pušim.
2. Ako je ta linija toliko profitabilna što je nisu po zimi letjeli više od 2 leta, što je sad lete samo 3 leta, što je u top sezoni lete samo 5 letova, a mogli bi 6 kao nekada?
Pa da lete 4 ili 5 puta sada onda ne bi vise bila profitabilna. Ocigledno da nema prostora za vise letova.
Pa i ne baš. Linija koja ima tek dva tjedna polaska svakako ne utilizira kapacitete. To znači da vam avion stoji, a kad avion stoji onda košta i ne donosi novac, to znači da plaćate pilote i posade koji ne rade, to znači da plaćate osiguranje i ostalo za avion koji nezaposlen čuči. Stoga ako je avion i na break-evenu vi ga nastojite što više ili čak maksimalno operirati. Jer u protivnom gubi novac, iako je svaki let profitabilan. On novac gubi na tome što stoji nezaposlen,
Kriste Bože koji si ti bolesnik!!! Neka leti kamo hoće i držim im fige da bude pun do zadnjeg mjesta… A kompleksi su tvoja specijalnost…. Daj se odi liječiti. Za tvoje vlastito dobro!
Ima tu i druga strana priče. Ako vam je ovo najuspješnija kakve su tek one loše. U svakom slučaju premijerka je najavila, između redova, nova ulaganja u AS, a Nejsmit kratkoročne ciljeve kompanije koji su uglavnom da se vrati sve u normalu.
Bogu hvala!
Alene, postoji firma koja procesuira tacne podatke o broju putnika na nekoj destinaciji kao i o procenjenom broju potencijalnih putnika. Njihove usluge nisu jeftine, ali su tacne i koristi ih veliki broj kompanija i analiticara. Koliko vidim i EXYU je pretplacen i to selektivno objavljuje. Pretplatite se i bice vam jasno zasto je neka avio-kompanija nesto odlucila. Recimo javno je objavljen podatak o broju putnika na relaciji Beograd Shanghai, Beograd-Beijing i Beograd-Chicago. Nema sumnje da ce ti podaci odrediti gde ce JU leteti narednih godina.
Postoji više takvih firmi. Tri od njih su izuzetno kvalitetne i sustavno prate podatke svih aerodroma. No, ti alati su namjenjeni aerodromima i avio kompanijama i oni puno previše koštaju.
Ovi koji su financijski podnošljivi istinski nisu baš nešto. Podaci su nepotpuni i vrlo loši. Koji puta su objavljeni podaci toliki nonsens da objava istih vrijeđa zdravi razum. Sa jednim od njih sam intenzivno kontaktirao i ustanovio da taj alat nije dovoljno dobar.
Vjerujte Air Serbia ne koristi te loše alate. Analitize za kompanije su daleko, ali daleko ozbiljnije nego ti alati (pa čak i ovih tri odlična).
Možda zbog minimalnog broja sati naleta posada forsiraju A319. A ja i onako mislim da umesto Airbusa okosnicu flote treba da im čini Embraer.
Apsolutno. Apsolutno.. Kompanija bi na 20 aviona morala imati:
– 6 ATR-72
– 7 Embraera E195 ili E190
– 4 A319
– 2 A320
– 1 A330
Vjerojatno bi se istovremeno i potreba za avionima povećala radi kapaciteta pa bi u tom slučaju bilo čak i realno da se poveća na 23 aviona i to:
– 6 ATR-72
– 10 Embraera E190 ili E195
– 4 A319
– 2 A320
– 1 A330
Tek nakon toga ja bih povećavao sustavno Embraere i A319 po jedna avion.
A320 i A319 bi išli na najfrekventnije linije poput SVO, LHR, CDG, ZRH i chartera, Embraeri na sve ostale.
Moguće je ovo sa forsiranjem posada A319, ali pogledajte Croatiu. Oni veliku većinu letova rade sa Dash 8-400. Tek ponešto letova rade sa A319 (oko 15% letova). Znači to je moguće izvesti. Piloti bi imali dovoljan nalet na A319 za licence, a to što bi piloti A319 imali manje naleta od ATR nije smak svijeta. Može se to i financijski riješiti kroz plaću.
To je i glavna mana JU. Za razliku od OU koja moze potegnuti do AMS, CDG, CPH, FRA sa Q400, JU nema taj luksuz kako zbog daljine tako i zbog, hvala bogu, nemogucnosti ATR da okrene rotaciju u jednom talasu. I to sto lete njime za BER i STR je horor za putnike a i za posadu.
Realno da OU nema Q400 i da ZAG nije pozicioniran tu gde jeste, tesko da bi imali tolike frekvencije ka FRA i CDG.
Povukao sam paralelu sa OU jer je vec Alen spominjao u tekstu.
Koje bi to olaksanje bilo da JU ima makar 3 Embraera…
Da, da. To sam napisao u prošlom članku o tome. Dva su osnovna problema:
1. Air Serbia je sat vremena dalje nego Croatia što dodatno limitira korištenje turbopropa
2. Air Serbia ima ATR 72 koji je namjenjen za linije do 350 km, a može se koristiti i za one do 600. Q400 pak je namjenjen za linije do 750 km, a može se koristiti i do 1000.
Letovi sa Q400 do Amsterdama, Bruxellesa i Copenhagena su horor. Letovi sa ATR 72 do Berlina su još veći horor.
Apsolutno se slažem da ne bi bilo tolko frekvencija do Amsterdama i Frankfurta (Paris baš i nije neki primjer) da Croatia nije pozicionirana tu gdje je i da nema Q400.
Apsolutno bi bilo olakšanje da Air Serbia ima Embreare. Bitno više njih od 3. Mislim da je kompanija fulala kada kod izlaska posljednjih 4 A320/A319 umjesto njih nije uzela Embraere. Sada bi ih imala bar 4 ako ne i više.
AS vapi za najmanje 3/4 E195, ali očajnički im treba.
Za najmanje 8 E195.
BEG AMS je 8 nedeljnih u maju zbog codeshare JU-KL.
Ja sam objavljivao sve code-share koje kompanija ima objavljane na svojoj straici. Air Serbia nema izlistane letove KLM-a.
Jednako tako ih nema ni Croatia pa u sutrašnjem članku neće biti ovi letovi navedeni u Croatijinom popisu.
Postovani Alene, JU ima izlistane letove KLM na svojoj stranici. Ja sam gledao za period od 10.05.
Je, u pravu ste, i moja isprika. Od 13.5. stvarno imaju izlistane letove KLM-a, njih 3 tjedno. Evo ispravljam u tekstu.
Alene, ima izlistane i to od 13.05. Proverite na sajtu. To stoji odavno. Cetvrtak, subota, nedelja.
13.05. BEG-AMS 12:30-15:10
Zatim 15., 16., 20., 22., 23.maj, …
Da, da, provjerio sam i ispričao se. U pravu ste. Već je izmjenjeno u tekstu.
hahaha moćna analiza uz banalne greške 😀 show!
No, sad, dvije greške na ovolio veliki članak (i to obije istinski minorne, jedna u tek jednom letu cijeli period, druga u code-share dealu kojeg nisma ubrao) za koji je potrošeno izuzetno putno vremena i koncentracije, stvarno nisu big deal.
Utorak 04.05. nisu dva vec tri leta za TIV i to po jedan ATR, A319 i A320. Takodje 09.05. idu tri leta i to jedan ATR i dva A319.
U nedelju 02.05. jos jedan let za LCA u 10:20.
Ponedeljak, petak i nedelja idu u podnevnom talasu sa A319 za TIA jer je broj putnika veci od kapaciteta ATR, narocito petak koji zna biti pun i sa A319.
Za Solun se slazem a za letove ka CG je odlicno sto postoje letovi sa A319 koji nude alternativu ATR-u. Dok je leteo YM mnogi putnici su izbegavali JU upravo zbog ATR-a. Pomenuti su ponedeljak i petak kao dani gde bi mogao A319 ali tu spada i polazak nedeljom u podne koji je pun zbog transfera. I da dodam da JU vec tri meseca leti kombinovano ATR/A319/A320 za Crnu Goru. Da im to nije isplatljivo ili nemaju dovoljan broj putnika sigurno ne bi slali vece avione jednom ili dva puta dnevno. Tri meseca su dovolja da vide na cemu su sto se tice tog trzista.
Ne bi bilo lose pomenuti i cartere, gde na primer ove i sledece subote ce samo za HRG leteti po 6-7 letova a drugim danima nekad jedan a nekad dva dnevno. Krajem meseca krece SSH i AYT.
Takodje postoje carteri ka SVO. Iako je clanak vezan za maj mesec vec sada u petak ici ce novi A332. U proseku jednom nedeljno tokom maja.
Iz spiska jedino ka ZAG ce biti uspeh ako odrze sve planirane letove s obzirom da je to trziste mrtvo. Cak je i ATR veliki avion za tu destinaciju.
@A319
Citajuci ovaj tekst vrlo mi je jasno da je sa nameron napisan da bude provokativan. Ponovno prezvakavanje vec pomenutih tema…
Nego nisam nasao koliko nedeljno lete za Ljubljanu. Znas li ti A319?
Do 13.05. ponedeljkom, petkom i nedeljom tj.kao i cele zime kako su leteli. Tog 13.05. dodaju cetvrtak a od pocetka juna i subotu.
Drzi se dobro LJU, imaju solidan broj putnika ka BEG. Ima i transfera a naravno najvise za TGD. Zbog toga je let petkom u 17:00 iz BEG ka LJU a onda uglavnom isti avion posle povratka u BEG leti za TGD.
Suadi ce verovatno obrisati komentar ali ona je u pravu sto se tice pokretanja nove linije i obnovu starih.
A319:
Da, A319 u pravu ste u utorak 4.5 su tri leta za Tivat. Hvala na ispravci.
Nije sporno da nema putnika za A319. Ima in i zato ih šalju, hvala bogu. No, sporno je da umjesto jednog leta sa A319 i jednog sa ATR ne šalju tri sa ATR. Isto tako i za Tiranu.
Nažalost Air Serbia nema izlistane chartere. No, zato je o tome bio poseban članak prije par dana kada se isto dalo isčitati iz strancie Aerodroma Beograd.
Tisucljena demokracija:
Pa kako vi vidite u ovom članku provokaciju, pobogu? Članak nije provokacija!
Kako niste našli koliko lete za Ljubljanu:
Ljubljana: ponedjeljak, petak i nedjelja, a od 13.5. uvodi i letove četvrtkom sa ATR-72
Da se ne ponavljamo to oko flote ATR/Airbus za Crnu Goru. To sto sam dobio informacije od njih napisao sam ovde sem jos jedne, doduse manje bitne, koju cu izostaviti jer je takva molba.
Cak i da su eksperimentisali, a nisu, posle 3 meseca bi sigurno nesto promenili u tom konceptu.
Što ste napisali? Koju informaciju. Mora da nešto nisam ubrao, ili?
JU i SU imaju odlicnu saradnju. Na primer za sutra je let za Sofiju na kome ce vise od polovine putnika biti transferi iz SVO. Izgleda da se Aeroflotu vise isplati da salje putnike preko Beograda nego sami da lete. Pun ce ici.
Sutra ima 56 letova sa BEG-a od kojih je 4 za SVO:
07.35 JU A320
12.30 JU A330
15.45 SU A320
17.20 JU A319
Da, da. Odlicno. Tek nas lepe novosti ocekuju za kraj meseca. Uskoro ce biti najavljene.
Alene, pitanje. Kako sada New York tek treba dodatno biti uveden petkom? Zar niste pisali i ubedjivali se da Er Srbija leti ponedeljkom i petkom?
Odakle sada cetvrtak i subota?
Sledece pitanje. Kada je dodata Ljubljana treci let jer ste i to pisali i ubedjivali se da leti dva puta nedeljno? Kako sada od tri na cetri?
Alene, Alene, bice da ljudi pisu istinu a vi ih uveravate u suprotno. I brisete komentare.
@319: Pa gledajte, ja sam godinama cesto letio MUC-ZAG-MUC u doba kada je OU jos imala ATR42 i ne mogu reci da je to bila tortura ili da sam pokusavao zbog ATR-a izbjegavati OU. Stoga ne mogu sasvim vjerovati da putnici na letovima BEG-TGD-BEG izbjegavaju ATR-ove u korist ERJ. Jer udaljenost je svega 300 km zracne linije sto znaci da je usteda u vremenu gotovo beznacajna a ruku na srce ATR i nije bas toliko neugodan koliko ga se pokusava prikazati. MUC-ZAG je razlika daleko veca jer je udaljenost oko 430 km zracne linije i tu je razlika prema jetu vec veca. Ne toliko na MUC-ZAG jer je na ZAG prilaz uvijek direktan tako da je let trajao u prosjeku sat do sat i pet ovisi o tome da li je u upotrebi bila 05 ili 23, koliko ZAG-MUC. Ako je na MUC u upotrebi bila 08 onda je let znao zbog prilaza trajati i do sat i dvadeset (s Q400 nisam nikada letio dulje od sat i pet, sa Airbusom ili F100 oko 55 minuta – ali uglavnom daleko brze). Sve je stvar percepcije… Mislim da vecina “obicnih” ljudi odlucuje za let kroz cijenu dok se poslovnjaci odlucuju zbog vremena polazaka…
Alene,
Veruj mi da grešiš. Nemam neki dokaz koji mogu da ti dam, osim svog višegodišnjeg iskustva, kada nekoliko godina sam svakog ponedeljka leteo za TGD i onda petkom nazad za BEG – gomila ljudi koje sam upoznao su birali YM upravo zbog toga što su leteli sa Embraerom ili Fokkerom.
Razlog za to nije vreme, koje navodiš, nego percepcija običnog čoveka koji ima neki polustrah od letenja turbopropom i radije bira jet ako ima opciju. A na liniji BEG-TGD je u to vreme bilo 4-5 letova dnevno, tako da je opcija bilo.
DC10:
Ne krivo ste svatili. Jedno je red letenja, a nažalost kompanije su ove zime odustajale od pojeinih letova. Nije vam to ko prije, za cijelu sezonu red letenja. Sad morate doslovce pratiti stanje na terenu da rekonstruirate trenutnu situaciju. Pa ako kompanija kaže tri leta tjedno, ona ih u načelu radi, ali joj se desi da neki let otkaže. Jesu li to devijacije? Nažalost prošle zime i nisu bile devijacije nego redovna pojava. Nažalost.
Tako Vam je Air Serbia najavila 15.20 dodatnih letova za sredinu i kraj 4. mjeseca i skoro ništa od toga nije ostvarila, nego se većina toga ostvaruje od polovice do kraja 5. mjeseca.
Alen:
Nije ATR tortura na letovima do sat vremena, čak i sat i pola. Ali na dva-dva i pol sata stvarno jest.
Slažem se da je nonsens da putnici izbjegavaju Air Serbiu radi leta od 40 minuta sa ATR-om. To sigurno nije istina.
Alene,
ovde se govori o letovima za JFK i za Ljubljanu koji su se ostvarili po zacrtanom redu letenja (sedmica 15 i 16/2021) a za koje ste vi tvrdili da su imali frekvencije nize od realizovanih. Ne govori covek o oonome sto ce biti vec o onome sto je bilo a to nije podlozno promeni, vec samo gresci posmatraca.
Ne jednom sam i ja cuo da je tip aviona bio prevashodni razlog zasto je YM uspevao da ima vise putnika na linijama iz Crne Gore za Beograd. Jednostavno ljudi su nepoverljivi prema turbo-elisnom avionu, smatraju ga zastarelim i nebezbednim tipom aviona iako je to potpuna glupost.
Dakle, savet vama – ne odbacujte a priori informacije koje dolaze od ljudi koji zive u sredinama o kojima se govori iako se to kosi sa nekim vasim nacelima ili logikom.
Kao što sam rekao ja sam podatke sustavno u tjedan dana izvjačio sa pojedinih rezervacijskih alata i aerodroma. Sustavno, koncentrirano i vrlo pažljivo. I to je stanje tog tjedna na tim aerodromima. Konačno, jedan ili dva leta u kontekstu preko 500 letova stvarno nije nešto o čemu treba toliko levitirati. I trolati sa preko 100 komentara sveukupno.
Nemalo puta sam čuo obične putnike koji kažu: fuj morao sam letjeti sa onim prdavcem sa elisama. I da, ljudi više vole jetove. No, da ljudi samo radi toga ne koriste nekog prijevoznika, to ne vjerujem. Ljudi gledaju cijenu karata, koliko im odgovara red letenja, frekvencije… mislim da je odabir aviona sporedna stvar. Poglavito što 95% ljudi nema pojma koji će avion doći na liniju.
Ja nikada ne odbacujem stavove ljudi, poglavito iskustvene. Kunem Vam se da ih i te kako respektiram. No, vjerujte mi situacija u regiji mi je više nego poznata, više puta godišnje sam i u Srbiji i u Crnoj Gori u kojima imam i svoje businesse, te vrlo bliske suradnike. Tako da mi je situacija i više nego poznata. Istinski je.
Da se razumijemo: u percepciji turbopropa nema apsolutno nikakve razlike izmedju srpskih, hrvatski ili crnogorskih putnika. I tu se slazem sa vama da ljudi turboprop percepiraju kao nesto zastarjelo jer “sve sto ima propeler je staro i nepouzdano”… Sto sam se ja naslusao komentara na letovima… Cesto nisam odolio odgovoriti jer su kometnari bili toliko apsurdni da mi se kosa dizala! A ruku na srce, nasi ljudi – i tu opet mislim i na srpske i na hrvatske putnike – skloni su podcjenjivanju svega “domaceg” (kada sam znao letjeti preko Beca, OS je za ZAG na tom letu imao Q400 koji su bili daleko stariji od onih Croatijinih. I dok su kod OU masina stalno nesto nasli sto im smeta, kod onih oronulih OS masina su svi sutili!!!) Ali neredoviti putnici nemaju pojma kojom ce masinom letjeti. I nije ih ni briga. Bitna im je cijena i eventualno vrijeme leta. A redoviti su navikli i na ATR i na Q400 i isto ih nije briga. Lagao bih ako bi sada tvrdio da mi je ATR bio drazi no kada je povremeno znao doci 737-200 odnosno jedan od Airbusa, ili kada je OU kratkorocno uzela F100 od TDR-a pa cak i onda kada je imala onaj BaE 146 u leasingu, ali da me je to odvratilo od letova sa ATR-om, nije. Iako sam imao poslijepodnevnu LH masinu koja je uglavnom petkom bila ili CRJ ili AVRO RJ dok su bili ATR-ovi, odnosno od uvodjenja Q400 ili CRJ ili ERJ.
Jednostavno je: imaš JAT/Er Srbiju koja leti sa ATR-om i Montenegro koji leti Embraerom/Fokerom – sve za iste pare. I ljudi biraju mlazni avion.
Leteo sam 100 puta ATR-om, OK mi je, ali kad bi u Beč poslali 737 kao zamenu, uvek bih se obradovao.
Razumijem vas u potpunosti: i ja sam se uvijek razveselio kada je u MUC umjesto ATR-a dosao B737/A319/A320/F100/BaE146… Ali jedno je VIE-BEG sa oko 470 km zracne linije a drugo manje od 300 km BEG-TGD… Ili MUC-ZAG sa oko 430 km… Ali neka bude, svatko neka bira kako hoce!
Neosportno sam sretan ako je mlazni avion umjesto turbopropa. No, da ću odbit letiti jer je turboprop neću. Bitnije mi je da li mi odgovara frekvencija i cijena.
I konačno to pitanje u Crnoj Gori je sada irelevantno. Ljudi tamo nemaju alternative i moraju putovati sa Air Serbiom. Zar nije onda logičnije, ako već moraj, da im se omogući tri leta dnevno (jutro oko 8:00), podne oko 15:00, i većer oko 21:00 sa ATR-ovima nego jedan sa ATR-om i jedan sa A319 tako da nemaju mogućnost povratka istog dana?
Da bi zadrzali ljude ne smeju da se ponasaju kao jedina alternativa. To je pogubno. Situacija ocas moze da se preokrene. Kako se blizi leto tako ce povecavati frekvencije ka CG a definitivno je cilj 21x ka TGD.
Vec sada imaju obrazac po kome ako je TGD ujutru i u podne, obavezno je TIV uvece. Ili obrnuto.
CG nije velika, putevi su dosta bolji nego ranije, neko ko bas mora istog dana da se vrati ima alternativu da umesto u TGD recimo sleti u TIV. I da se ne lazemo, svi ti koji posluju sa Srbijom imaju svoje stanove i kuce u Beogradu. Znate i sami da je najbrojniji grad posle Podgorice upravo Beograd gde stanuju najvise. Nista njima ne znaci jedna noc u Beogradu, cak ni u hotelu ako zavrse.
Sad je već jasno da će povećati frekvencije na tri dnevno. Poglavito kada se približi dolazak Air Montenegra. No, ono što brine je da sada kad su monopolisti ponašaju se ono “baš me briga”, tj. gledaju kako da više zarade, a svakako se više zaradi na jednom A319 nego na dva ATR-72 (veći avion manji trošak po sjedalu).
Ne bih se baš složio da je pozitivno da putnik mora prenoćiti u Beogradu. Naravno ima onih koji imaju stanove, ima i onih koji si mogu priuštiti hotel. No, poslovnjacima je vrijeme bitno i ne žele trošiti dodatni dan bespotrebno. Kao što ima i kamara obične raje koja nema pretjerano novaca i mora obaviti neki posao u Beogradu i nije voljna trošiti dodatne (i ne zanemarive) novce za hotel.
Iskreno sta mislite kada ce poleteti YM vol.2?
Teško u VI. mjesecu. Jako teško.
Ista cijena isto vrijeme ili slično YM i JU. I onda naravno uvijek , mlaznjak
Apsolutno po istom principu 100 puta birao.
Ja sam uvijek i isključivo letio sa montenegrom i to samo zbog ATR-a. Kada sam već mogao da biram…
Ma ako putujem P2P i ako mi nije bitno vrijeme polaska, a cijene su otprilike iste, naravno da ću odabrati mlažnjak.
Ali ako mi je vrijeme polaska bitno, i više mi odgovara Air Serbia onda ću letjeti sa ATR-om. Kao i ako je niža cijena. No, najviše putnika će odabrati ATR Air Serbie ako imaju konekcije. Pa sam ja tako svaki puta za Podgoricu letio sa Air Serbiom, a baš ni jednom sa Montenegrom jer sam radio konekcije na Zagreb.
Konačno, to je sada potpuno nebitno. Montenegra više nema. I zato putnik nema alternative. A ako je nema zašto se onda ne leti 3 leta (jutro, podne, navečer) sa ATR-om i da putnici mogu doći u Beograda i nazad isti dan, umjesto da se leti samo dva dnevna leta od kojih je jedan A319.