analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: JAT
JAT je većinu svojih letova imao iz Srbije. U ljeto 1989. se unutar Jugoslavije letjelo:
- Dubrovnik-Beograd 33 leta
- Dubrovnik-Ljubljana 4 leta
- Dubrovnik-Maribor 1 let
- Dubrovnik-Niš 1 let
- Dubrovnik-Ohrid 1 let
- Dubrovnik-Osijek 1 let
- Dubrovnik-Rijeka 1 let
- Split-Beograd 35 letova
- Split-Ljubljana 4 leta
- Split-Niš 3 leta
- Split-Maribor 1 let
- Spllit-Osijek 1 let
- Split-Skoplje 1 let
- Pula-Zadar 1 let
- Ljubljana-Beograd 20 letova
- Ljubljana-Ohrid 1 let
- Ljubljana-Skoplje 1 lel
- Maribor-Beograd 6 letova
- Mostar-Beograd 7 letova
- Ohrid-Beograd 8 letova
- Podgorica-Beograd 14 letova
- Portorož-Beograd 3 leta
- Priština-Beograd 5 letova
- Pula-Beograd 9 letova
- Rijeka-Beograd 3 leta
- Sarajevo-Beograd 16 letova
- Skoplje-Beograd 14 letova
- Skoplje-Ohrid 3 leta
- Skoplje-Sarajevo 1 let
- Tivat-Beograd 7 letova
- Zadar-Beograd 7 letova
- Zagreb-Beograd 18 letova
- Zagreb-Dubrovnik 20 letova
- Zagreb-Niš 4 leta
- Zagreb-Mostar 6 letova
- Zagreb-Ohrid 2 leta
- Zagreb-Priština 1 let
- Zareb-Pula 2 leta
- Zagreb-Sarajevo 11 letova
- Zagreb-Split 21 let
- Zagreb-Zadar 7 letova
To je ukupno 299 domaćih letova iz nesrpskih gradova.
Iz Beograda imali domaće letove za:
- Dubrovnik 36 letova
- Ljubljanu 21 let
- Maribor 4 leta
- Mostar 6 letova
- Ohrid 7 letova
- Portorož 3 leta
- Prištinu 5 letova
- Pulu 15 letova
- Rijeku 11 letova
- Sarajevo 14 letova
- Skoplje 16 letova
- Split 37 letova
- Podgoricu 14 letova
- Tivat 7 letova
- Zadar 7 letova
- Zagreb 20 letova
I iz Niša za:
- Dubrovnik 1 let
- Split 3 leta
- Zagreb 4 leta
To znači da je iz Srbija JAT imao 231 domaći let. Istim je ukupno 43,6% svih domaćih letova u Jugoslaviji išlo iz Srbije. Napominjem da nije bilo ukupno 530 letova jer su neki letovi (za Beograd i Niš) pisano duplo iz Beograda/Niša i iz tih jugoslavenskih gradova.
U ljeto 1986. JAT je letio međunarodne linije:
- Dubrovnik-Amsterdam 2 leta
- Dubrovnik-Atena 2 leta
- Dubrovnik-Barcelona 1 let
- Dubrovnik-Beč 2 leta
- Dubrovnik-Birmingham 2 leta
- Dubrovnik-Bruxelles 1 let
- Dubrovnik-Glasgow 1 let
- Dubrovnik-London 3 leta
- Dubrovnik-Lyon 1 let
- Dubrovnik-Manchester 2 leta
- Dubrovnik-Rim 2 leta
- Dubrovnik-Zurich 1 let
- Ljubljana-Amsterdam 1 let
- Ljubljana-Barcelona 1 let
- Ljubljana-Chicago 1 let
- Ljubljana-Cleveland 2 leta
- Ljubljana-Frankfurt 4 leta
- Ljubljana-London 4 leta
- Ljubljana-Madrid 1 let
- Ljubljana-Montreal 1 let
- Ljubljana-New York 1 let
- Lubljana-Stockholm 1 let
- Ljubljana-Toronto 2 leta
- Ljubljana-Tunis 1 let
- Ljubljana-Zurich 2 leta
- Podgorica-London 1 let
- Pula-Bruxelles 1 let
- Pula-Glasgow 1 let
- Pula-London 2 leta
- Pula-Manchester 2 leta
- Rijeka-London 1 let
- Split-Amsterdam 1 let
- Split-Beč 1 let
- Split-Berlin 1 let
- Split-Frankfurt 3 leta
- Split-Lyon 1 let
- Split-London 2 leta
- Split-Rim 2 leta
- Split-Zurich 1 let
- Tivat-Amsterdam 2 leta
- Zadar-Amsterdam 1 let
- Zadar-London 1 let
- Zagreb-Alžir 1 let
- Zagreb-Amsterdam 3 leta
- Zagreb-Berlin 6 letova
- Zagreb-Bruxelles 2 leta
- Zagreb-Chicago 2 leta
- Zagreb-Detroit 1 let
- Zagreb-Dusseldorf 2 leta
- Zagreb-Frankfurt 5 letova
- Zagreb-Kopenhagen 3 leta
- Zagreb-London 7 letova
- Zagreb-Lyon 1 let
- Zagreb-Madrid 2 leta
- Zagreb-Milano 3 leta
- Zagreb-Montreal 3 leta
- Zagreb-Minhen 5 letova
- Zagreb-New York 4 leta
- Zagreb-Paris 3 leta
- Zagreb-Prag 3 leta
- Zagreb-Toronto 3 leta
- Zagreb-Zurich 7 letova
To je ukupno 132 leta iz ostalih dijelova Jugoslavija
No, iz Beograda je JAT imao međunarodne letove za:
- Alžir 2 let
- Amman 1 let
- Atena 3 leta
- Bagdad 2 leta
- Beč 4 leta
- Budimpešta 1 let
- Cairo 3 leta
- Chicago 2 leta
- Cleveland 2 leta
- Damascus 1 let
- Detroit 1 let
- Dubai 3 leta
- Frankfurt 7 letova
- Gothenburg 2 leta
- Istanbul 8 letova
- Kairo 3 leta
- Kijev 1 let
- Kuala Lumpur 1 let
- Kuwait 1 let
- London 4 leta
- Malta 1 let
- Melbourne 2 leta
- Montreal 2 leta
- Moskva 5 letova
- New York 6 letova
- Paris 5 letova
- Rim 3 leta
- Singapur 3 leta
- Solun 2 leta
- Sydney 2 leta
- Tirana 1 let
- Toronto 3 leta
- Tripoli 3 leta
- Tunis 1 let
- Vašava 2 leta
- Zurich 7 letova
To znači da je Beograd imao 100 međunarodnih letova ili 43,1% svih međunarodnih letova. Uz to je Beograd više desetaka međunarodnih letova ima sa 1stop preko drugih jugoslavenskih luka, dok su drugi aerodromi, uključujući i Zagreb takvih 1stop letova imali bitno manje. Niš nije imao međunarodnih letova.
Ovo znači da su srpski aerodromi u Jugoslaviji imali 331 let, a ostali jugoslavenski aerodromi 431 let, a to pak znači da su srpski aerodromi imali 43,4% svih letova u Jugoslaviji.
Procitao sam koliko sam stigao komentare i imam nekoliko pitanja/nedoumica:
1. Moze li se usporediti broj letova i broj destinacija koje sada obavlja CA iz Zagreba u odnos na JAT iz Zagreba. Pretpostavljam da CA sada ima veci postotak, ali da li je toliko spektakularan da bi se moglo zakljuciti da je JAT ignorisao Zagreb u odnos na Beograd?
2. Navodite da je Beograd imao 4,8 posto stanovnika u odnos na ostatak drzave, a imao vise od 50 posto avio saobracaja. To su nekompatibilne tacke za usporedjivanje, jer vi analizirate Beograd kao aerodrom, a ne grad i trebali biste da ga uporedjujete sa ostalim gradovima koji imaju aerodrome, a ne broj stanovnika u totalu drzave, kako radite. Jedino tako se moze doci do objektivne slike. Ovako nakaradan pristup, kakve bi tek diskrepance pokazao u usporedjivanju broja stanovnika Moskve, sa ostatkom SSSR te broja letova iz tri moskovska aerodroma u odnos na sve ostale aerodrome. A jos gore bi prosli Peking u odnos na ukupnu populaciju Kine, ili New Delhi sa stanovnicstvem Indije.
3. Oko vlasnicke strukture preduzeca. Kazete da danas svaka kompanija koja posluje u EU, je i hrvatsko vlasnistvo, te iz toga izvodite analogiju da je tako bilo i u SFRJ. Da li to znaci da je KRAS bio makedonski isto koliko i hrvatski, a Elan crnogorski isto koliko i slovenacki?
1. Manje linija, više letova – imali ste članak o tome
2. Pa i uspoređujemo ga sa ostalim gradovima i aerodromima. Nego što činimo?
3. Kakve veze imaju komercijalne proizvodne kompanije sa avio kompanijama. Ovo je pravilo EU za avio-kompanije, ne i za tvornice.
Hvala na odgovoru.
1. Hmmmm, znaci nije JAT bas toliko marginalizirao Zagreb kako visi u vazduhu zakljucak od vaseg teksta, a jos vise se stice od komentare koje ste ispod ispisali.
2. U jednom komentaru usporedjujete grad Beograd, za koji kazete da je imao 4,8 procentaa stanovnistva u odnos na 20 miliona stanovnika Jugoslavije.
3. Govorim opcenito o principu poslovanja OOUR-a. Znaci po Vama, Iberia i LOT su hrvatske avio kompanije isto koliko su i spanjolsje i poljske?
1. Ma letova je bilo, neosporno. Nije ih čak ni bilo malo. Ali da je Beograd opako preferiran je.
2. Da to sam napisao.
3. Da, tako je.
Alen hvala puno na trudu da napišete ovaj članak. Vidi se da ste puno vremena potrošili.
Jesam da. Molim.
Ovih dana čitam jednu veoma zanimljivu knjigu,neću je reklamirati, gde se opisuje razvoj JATa i razni usponi i padovi od 1947. do 2013.
Pisac knjige je bio na medijski vrlo bitnom polozaju u JATu i u detalje je opisao modus operandi kompanije.
Ogroman broj letova koji se pripisuju Beogradu je u stvari imao stop u Zagrebu i odatle generisao putnike.
Generalno,Zagreb se opisuje kao centralni punkt evromediteranskog,pa čak i interkontinentalnog saobraćaja,sa direktnim vezama za mnoštvo evropskih destinacija,ali i sa poprilično dobrim direktnim vezama s SAD. U redu, činjenica je da se za Australiju letelo samo iz Beograda.
Ovaj tekst sugeriše da je Hrvatska bila zapostavljena od strane JATa, ali u pomenutoj knjizi se vrlo argumentovano, kroz brojne tabele,statistike, primere i fotografije ukazuje na suštinsku ulogu koju je imao Zagreb kao JAT-ov hab.
Takođe u odnosu na tadašnji nivo razvijenosti turizma,aerodromi u Dubrovniku i Splitu su imali isto tako ekstremno bitnu ulogu za JAT,naravno ne tako kao Zagreb, ali bitniju nego Sarajevo,Skoplje,Titograd ili Priština.
JAT ni na koji način nije zapostavljao Hrvatsku.
Još jednom naglašavam da su u našem članku objavljene samo nonstop letovi, dakle ni jedna jedina 1stop linija iz Beograda ili nekog drugog grada.
Onda je takva analiza polovicna i nepotpuna, napisana sa namerom da se citaocima predoci situacija koja nije odgovarajuca istini i koja za nameru ima stvaranje pogresnog utiska posovanja JAT. Vrlo tendenciozno i neprofesionalno od strane autora
Apsolutno nije točno. Logično je da se ne pišu 1stop letovi u takvim analizama.
Još jednom naglašavam da smo pisali 1stop letova Beograd bi imao i još daleko veći postotak letova.
Pa eto, uradite to da vidimo. Koliko je letova iz Beograda bilo preko Zagreba. Prosto, Vaš tekst je želio bit senzacionalan, ali ste ga fulali. Možda će Ve Vas samo Rista podržat.
Beograd je sa 1stop imao slijedeće linije:
Algiers 1 tjedno
Amman 1 tjedno
Amsterdam 4 tjedno
Atena 2 tjedno
Berlin 7 tjedno
Bruxelles 3 tjedno
Chicago 2 tjedno
Cleveland 2 tjedno
Kopenhagen 3 tjedno
Detroit 1 tjedno
Dusseldorf 2 tjedno
Istanbul 1 tjedno
Kuala Lumpur 1 tjedno
Kuwait 2 tjedno
London 3 tjedno
Lyon 1 tjedno
Madrid 3 tjedno
Melbourne 2 tjedno
Milano 3 tjedno
Montreal 3 tjedno
Minhen 5 tjedno
New York 5 tjedno
Ohrid 2 tjedno
Prag 3 tjedno
Pula 1 tjedno
Rijeka 5 tjedno
Rim 4 tjedno
Singapur 3 tjedno
Stoskholm 3 tjedno
Sydney 2 tjedno
Toronto 3 tjedno
Tunis 1 tjedno
Beč 1 tjedno
Zurich 7 tjedno
Bogami ogroman broj 1stop linija. A koliko su takvih linija imali drugi aerodromi?
Dalekooo manje:
Zagreb 10 linija sa 1stop
Ljubljana 3 linije
Dubrovnik 2 linije
Sarajevo 2 linije
Split 1 linija
Skoplje 1 linija sa 1 stop
Kako je moguce da je iz Zagreba za Beograd bilo 18 letova a iz Beograda za Zagreb 20?
Moguće je to i danas, a posebno je bilo moguće kod JAT-a koji je kombinirao letova na sve strane pa avion ne bi letio npr. Beograd-Zagreb-Beograd, nego Beograd-Zagreb-Split-Skoplje-Beograd.
To je bilo normalno kod JAT-a.
Da
Bilo bi zanimljivo vidjeti popis destinacija stranih kompanija koje su u to doba letjele iz Zagreba!
Zamaaero je već pisao o tome.
Alene, mrzite komunizam, a bili ste u SKOJ-u
Svi smo bili u SKOJ-u, kao i u pionirima. To niste mogli odbiti. No u Komunističkoj partiji ni ja ni moji roditelji, ni bake i djede, ni moji ujaci bili nismo.
Nije tacno da smo svi morali biti, niti sam bio u SKOJ-u niti sam bio Titov pionir. Inace o periodu Tita i komunista sve najbolje muslim za razliku od danasnjeg drustva zapadnih” vrednosti”
Kako niste morali biti? Ma dajte me nemojte klat. Tko je imao muda to odbiti? Nitko. U mojoj školi apsolutno svi, 100% učenika je bilo i u pionirima i u SKOJ-u. Moj tata je mene vodio na tajni vjeronauk radi prve pričesti u zatvoreni samostan Karmeličanki. Jer se nije smjelo znati da idem na vjeronauk radi njegova položaja. No, nikada nije bio u Savezu Komunista, kao ni nitko od moje bliže i šire rodbine. Ali nitko me nije ni pitao želim li u pionire, a za SKOJ su kao formalno pitali, ali nitko nije smio odbiti.
@anon 10.02: vi ste običan provokator koji u to doba nije ni živio. Jer da jeste, znali biste da je “primanje u pionire” uvijek bilo u prvom razredu osnovne za 29.11. i nije bilo opcije “ja neću”. Jednako tako i “primanje u SSOJ” – ne SKOJ kako vi pogrešno pišete – u 7. ili 8. razredu osnovne (ne sjećam se više). Niti tu se nije nikoga pitalo “hoćeš ili nećeš”. Tek je primanje u “savez komunista” bilo (uglavnom) dobrovoljno.
I za vašu informaciju: SKOJ je postojao do 1948. kada “postaje” NOJ (narodna omladina) da bi 1974. “postala”SSOJ. SSOJ rasformiran je 1990. godine da bi u Srbiji 1992. ponovno osnovan SKOJ (nema pojma da li to još uopće postoji)..
U 7. razredu. I da ni u jedne se nije moglo odbiti.
Ja sam odbio na fakultetu, dakle moglo je.
Ni ja na fakultetu nisam više bio u SKOJ-u. Ali u SKOJ se ulazilo u 6. razredu Osnovne škole i nitko, ni jako mladi školarci, ni njihovi roditelji nisu imali hrabrosti to odbiti.
nas nisu ni pitali. Sjećam se da je diša osobno sa još nekim likom došao u razred i rekao da sutra svi imamo donijeti sliku za “knjižicu” i nekih par dinara za “članarinu”..
Ma jasno.
Pan Am, Air Canada, ELAL, British Airways, SAS, KLM, Lufthansa, Air France, Swissair, Austrian Airlines, LOT, CSA, Interflug, Aeroflot, odnosno New York, Toronto, Tel Aviv, London, Copenhagen, Amsterdam, Munich, Frankfurt, Dusseldorf, Paris i Sofia (AF), Zurich, Vienna, Warsaw, Prague, Berlin East, Moscow i Kiev (SU)
Bilo je tu toga još.
A koje?
Biti će članak uskoro.
Pa Beograd je bio glavni grad drzave i Moskva je u SSSR-u imala vise letova od Tbilisija.
Je, ali da ima skoro 50% prometa nije imalo smisla.
Zanimljiva statistika. Svako iz ovoga može dati svoje tumačenje.
Ja sam u to vreme, kao vrlo mlad, leteo iz Beograda za London. Stop je bio u Splitu, a da mi to prilikom kupovine karte niko nije rekao. Čak sam i avion menjao u Splitu. U povratku je stop bio u Zagrebu, ali barem sam ostao u istom avionu.
A da, JAT.
A da, bilo pre 50 godina.
Da
Da li ce kupovina NIS-a od strane Mol-a uticati na letove wizz aira u Beogradu?
Nimalo.
Hvala Bogu da nismo više u istoj državi.
Tu se slažemo.
Poredite neuporedivo. Ne mogu se porediti ni dekade, a kamoli epohe.
Ne može to tako. JAt je bio dobra kompanija za tadašnje uslove i način života. Isti takav malo bolje malo lošije su bile i druge kompanije.
Tad se iz malih sredina ni letilo. Avioprevoz je bio i skup i komplikovan i… ljudi su išli vozom, autom… gro prometa su činili veliki gradocvi iz kojih je bilo putnika da se leti.
Ko je putovao iz malog mjesta.. niko.
Ovo se može gledati samo kao osvrt na jedno vrijeme. nikako za poređenje.
A netko uspoređuje JAT i današnje vrijeme?
Pa po ovome koliko vidim Hrvatska i Slovenija su bile odlicno pokrivene Jat-ovim letovima.Najgore su prolazili aerodromi Podgorica i Tivat iako su sve do 2003 godine bili u vlasnistvu Jat-a.
Da
Ako uzmemo u obzir, da je SR Srbija na podlednjem popisu cinila 40,9% stanovnika SFRJ- tu smo! Ako se odbiju letovi Inex Adrije i Aviogenexa, koji su najvecim delom leteli van Beograda i Nisa, udeo je jos manji!
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_Socialist_Federal_Republic_of_Yugoslavia
Nije, Srbija je imala 24%, sa Vojvodinom može 30-32%. A Beograd je imao tek 4,8%.
Hm. Oprezno sa tim Srbija sa Vojvodinom.
???
Znači deli se po regijama
Statistika, naša dika, šta poželo to i naslika!
Koliko postoji potrebe i sposobnosti domaćih prevoznika vidi se po stanju 2025. godine
Pa danas ima daleko više letova i domaćih kompanija, a o strancima da i ne pričamo. Nebo i zemlja.
Cemu deliti Vojvodinu od Srbije kad je Vojvodina Srbija?
Nitko je ne dijeli.
Super ste fotku našli, tender za MD-11 koji nikada nije ušao u flotu
JAT je trebao biti launch customer za MD-11
Da
Prve grupe mehaničara su već otišle u Long Beach, a piloti su bili planirani kasnije. Cijeli projekt je prvo odložen, a zatim potpuno otkazan. Sva tri zrakoplova MD-11 su imala dodijeljene YU registracije, prvi je čak i proizveden, ali je otišao u drugu kompaniju nakon otkazivanja kupovine. U svakom slučaju dobro izgleda, ovakav umjetnički izričaj, JAT MD-11.
Leteo sam SwissAirovim MD-11 4 puta (2 povratna leta) i cak imao priliku da udjem u kokpit i da budem na sletanju u Bankok
Lep avion
Nažalost nikad nisam letio sa MD11
Da, to sam i ja čuo.
Pa mislim da ovaj sajt prilcino vodi raciuna sta objavljuje a sta ne od slika, tj prava da se obajve. Kada pogeldas drugi ex yu sajtove tamo se sesku aotri fotografije sa slike i onda se kaze kao da se imaju prava da se obajvi slika
Mi jako pazimo na prava.
🙂
Sad je jasnije zasto se raspala Jugoslavija. Zagreb je ’86 imao 5 long haul destinacija, do ’91 verovatno i neku vise. Ali zato danas ima cak dve (2!) sezonske. Benefiti su ocigledni
Bila su to potpuno drugačija vremena, a JAT je po državnoj direktivi morao letjeti na što više destinacija, poglavito izvan Europe da prenese zastavu komunističke Jugoslavije diljem planete. Bogte pa oni su čak letjeli i za Sydney i Melbourne i to sa 3 usputne stanice.
A Hrvatskoj nije u interesu da prenese zastavu Hrvatske diljem evo bar Evrope…
To danas više nikome nije bitno.
Dobro bi došlo za razvoj kvalitetnog turizma. Bolje da se dotiraju takve linije nego sto se sad dotira naopaka CA.
To danas više nema baš nikakvog smisla.
n da, a zato je piškenje u gaće kad se prati neki long haul loukoster uživo u sardina konfiguraciji
???
Imate izbor, sardina ili full service. Koliko platite, tako vam sviraju.
Pa nije ni full service danas puno bolji što se tiće razmaka za noge.
Tway i dalje ne prodaje karte za ovu sezonu, tako da su i ta dva long haula prilicno upitna
Da, još ne prodaje. I sada je to već istinski zabrinjavajuće.
@anon 12.58: a vama kvaliteta života u jednoj zemlji ovisi o Long haul destinacijama koje lete iz glavnog grada? Interesantno! Meni osobno je “benefit” kada se ne mora čekati u redu kupiti svijeće zbog redukcije struje. O ostalome da i ne govorim..
A što smo doživljavali u prošlosti.
Znam da ste imali liniju za Detroit i New York i da je 60-ih aerodrom Titograd imao više putnika od Zagreba. Obzirom da je ovo portal o vazduhoplovstvu, pišem o tome. Ne znam da li su kvazi purgeri imali struju oko Tuzle i kako su kupovali sveće. Postoje I danas ljudi koji nemaju struju ali to nije tema za ovaj portal.
Titograd je imao više putnika od Zagreba. Svašta pišete.
“kvazi purgeri oko Tuzle”??
Da i ja sam se to pitao.
Ma da, jednu vrstu jogurta ste imali 🙂
Potpuno nebitno. Nažalost nismo imali po 6 sati struje sveki dan, imali smo redukcije benzina i par-nepar, stajali smo satima u redovima za deterdžent, kavu, čokoladu, uloške i neke elementarne potrepštine. To su bili problemi, a ne jedna vrsta jogurta.
I magarac je bio prevozno sredstvo do dolaska Jugoslavije!
I?
Pa rešili ste se magaradi u Jugoslaviji i počeli leteti AVIONOM! I kukate što su građani kupovali sveće u Zagrebu i što nije bilo jogurta! Kažu da je posle drugog svetskog rata najviše Bosanaca stradalo tako što su dirali žice pod naponom!
Poštovani Alene, još smo mi u Jugoslaviji dobro prošli sa restrikcijama, ako se poredimo sa Čaušeskuovom Rumunijom recimo. 😉 Negde sredinom osamdesetih, u Rumuniji su nestašice struje trajale 12-16 sati dnevno, zavisno od regiona… U Bukureštu 12 sati, u Temišvaru i Aradu po 16.
Kad se samo setim mog putešestvija u Temišvar davne 1988. godine, doslovno jedino svetlo koje sam video je bio naš granični prelaz Vatin (kod Vršca). Putujemo kući iz Temišvara, već pao mrak i apsoluno sva sela usput do granice su bila u mrklom mraku. Zaista je sablasno delovalo. I onda odjednom, u daljini vidim “lightshow” tj. našu granicu (jugoslovensku granicu u to vreme)…
Nisu slučajno Rumuni streljali Čaušeskua po kratkom postupku. 🙂
Ma OK, ima smisla, ali to mi ne čini ništa boljima vrlo loše i mučne uspomene mog djetinjstva.
Nije bilo ni jogurta…
Nemojte tako. Bilo je jogurta. Doduše samo jedna vrsta, ne 54
Istina.
@anon00.22: a gdje sam ja napisao da nije bilo jogurta??
Niko vas nije ni spomenuo! Bivša predsednica kaže da nije bilo jogurta! Valjda ona bolje zna!
Koja bivša predsjednica?
Kolinda
Aha. Thanks.
Bilo je.
Danas na ovim “domacim” letovima ne bi sigurno bio ovakav broj letova. Ne bi bili isplativi. Vjerovatno ni tada, ali to je drzava pokrivala.
U pravu ste.
Pa mislim, ni danas nije puno drugačije kod nas.
Država sve i dalje pokriva u Hrvatskoj i Srbiji, ali unatoč svemu Beograd se razvio u ozbiljan regionalni hub. Zagreb pored svih potencijala koje ima, još na oštrub hrvatski poreznih obveznika, je tako nekako…promašio sve prilike koje su mi bile servirane na pladnju.
O da.
Ma jasno. Država je i te kako tražila tri stvari od JAT-a:
1. Velik broj domaćih linija i letova
2. Velik broj destinacija na koje se leti, pa taman da se leti i samo jedan let tjedno (to je radio i Aeroflot)
3. Što više interkontinentalnih letova.
Istina.
Ne bih volio da se na moj komentar javi g. Foglar (da zapazi „shitstorm”), ali koja je svrha ovog teksta? Da potakne besmislene komentare, vrlo vjerojatno. Beograd je bio glavni grad zajedničke države. Model komercijalnog zrakoplovstva je bio potpuno drukčiji. Slučajno sam radio kao „kabinac” u JAT-u, među nama je bilo osoblje iz svih dijelova države. Isto važi i za pilote. Iz turističkih mjesta se masovno letjelo (za tadašnje kriterije) tijekom leta. Dakle, nije bilo nikakvoga favoriziranja Beograda što bi netko mogao pomisliti čitajući ovaj tekst. Lp
Ovaj portal svako toliko piše neke povijesne članke. Ovaj je dio naše povijesti i pokazuje stanje krajem osamdesetih.
Tada smo bili mladi, bezbrižni, zaljubljeni…i baš nas je bolilo odakle koji zrakoplov leti. Jedina briga je bila skupiti novce za kartu ili benzin.
Veseli me čitati Vaše članke o nekim zanimljivostima iz povijesti.
Hvala.
Istina, bili smo mladi i nije nas bilo briga. Letio sam nemalo puta iz Skoplja preko Ohrida, Sarajeva i Beograda za Zagreb. I nije me puno boljela glava radi toga i radi dužeg leta.
@anon 10.12: ne znam zašto mene prozivate u ovom kontekstu? Ali valjda provocirajte. Pa neka vam, uživajte..
To te čudi?
ma ni najmanje..
A da.
Zato što ste upravo Vi uveli Vama omiljenu riječ „shitstorm” kojom potkačite istočne susjede kadgod im nešto nije pravo (čak i argumentirano).
Odličan članak.
No ima i tragikomičan element; neke od rotacija žive i dan danas… Dubrovnik Atena, Split Rim….
Hvala.
Možda bude i opet. Kažu Tramp i Putin izgleda moramo da se vraćamo na poredak iz 1945…
Je baš.
Sign of times. Komentarisati ovo sa današnjom pameću nema puno smisla, a izlistavati ondašnje argumente može samo da izazove svađu. Ovo treba posmatrati kao zanimljivu statistiku…
Ma da. Slažem se.
Vjerovatno da nije bilo isplativo letjeti iz ostalih gradova direktno,nego sa medju stopom u tim gradovima.
Ovakav princip rada bio bi i danas vrlo odrziv,svi su imali veze za dalje sa dobrim konekcijama.
Sjecam se YU 416 Beograd- Dubrovnik-Atena,uvijek je bio krcat,sa novim putnicima iz Dubrovnika.Isto tako YU 406 iz Beograda preko Dubrovnika za Rim.Popunjenost maksimalna.
JAT je bio velika kompanija,dobro organizovana.
Konekcije i preko Beograda i Zagreba nisu bile loše nego tragične. Valova bilo nije i svaka konekcija je bila čista stihija.
Ma i danas ima skične stihije kod CA.
Valovi Croatie su istinska tragedija, ali su svjetlosnim godinama daleko od onog što je imao JAT.
Zamislite da danas imamo samo deo ovih letova
Međunarodnih letova ima daleko više i u Beogradu, i u Zagrebu, i u Ljubljani, i u Splitu, a posebno u Skopju, Podgorici, Prištini, Sarajevu.
Da, danas ima daleko više letova. Najviše su danas profitirali Podgorica, Tivat, Sarajevo, Priština, Niš, Banja Luka i Skoplje koji su tada imali jako malo letova.
Upravo tako. Ja bih dodao tu i Ohrid.
Bratstvo i jedinstvo svih naroda i narodnosti
🙂
Sarajevo, Skopje nisu imali domace i medjunarodne letove?
Naravno da jesu, pobrojani su vam u članku.
Letovi za Sarajevo su se cesto otkazivali, magla se koristila kao razlog cak i kada nije bilo magle. Iz tog razloga Energoinvest je imao flotu automobila i avion jer se nisu mogli osloniti na JAT, a za sve finansijske transakcije i masa drugih odobrenja ste morali da odete u Beograd.
Ima logike.
I London ima ubedljivo najviše letova u Velikoj Britaniji, a gle čuda i Pariz u Francuskoj. To što vi zovete “srpski aerodromi” nisu srpski aerodromi nego Beograd + čitavih 8 letova iz Niša.
Beograd ne samo što je bio glavni grad te države već je bio ubedljivo i najveći grad, tako da tih nepunih 60% letova iz Beograda uopšte nije čudno ma koliko god vi to pokušavali da predstavite drugačije.
P.S. sa obzirom da se iz Beograda većinski letelo sa stop-om u drugim gradovima, ti drugi gradovi su imali dodatni benefit toga što iako linija kreće iz Beograda, oni opet imaju direktan let sa svog aerodroma.
Ne nije se večiniski letjelo sa stopom i te linije koje su sa stopom nisu ukalkulirane u ovu analizu, one jednostavno nisu pobrojane.
Beograd je bio samo 4,8% stanovnika Jugoslavija, a imao je 60% prometa.
Jugoalavija nije bila kao Francuka. Ona je bila federativna republika koja je imala glavne gradove republika koje su de facto bile države. I da, bilo je logično da svi ti gradovi imaju bitno više letova, pa i međunarodnih. Ali svejedno Podgorica, Sarajevo i Skopje nisu imali međunarodnih letova.
Bila bi interesantna činjenica LF iz Beograda i iz svih ostalih gradova, ubeđen sam da bi Vas ta činjenica žestoko pokopala.
A vi znate LF ili samo pretpostavljate?
A vi znate LF ili samo pretpostavljate?
Ne ja ga niti znam, niti pretpostavljam, niti sam pisao ikakve teze ili objave na tu temu. Za razliku od čitatelja.
Ne možete da pretpostavite LF ? Ne možete da pretpostavite da je najviše ljudi kako iz zemlje tako iz inostranstva letelo za Beograd?
Ne, nitko od nas ne može pretpostaviti load faktor u 1980-tima. Sam bog može znati koliki je on bio u Beogradu, Zagrebu, Splitu, Dubrovniku, Ljubljani ili Skoplju. Niti je LF bio bitan za tu državnu kompaniju.
Beograd je imao 60% prometa kompanije iz Beograda. Zaista čudno. Gde je Inex Adria imala najveći promet?
Nigdje, ona je bila prilično ravnomerno raspoređena po Jugoslaviji. Nešto malo više je letova imala iz Ljubljane i radničkih letova iz Zagreba, ali to je bilo zanemarivo.
Ne znam odakle vama ideja da je kompanija iz Beograda trebala da ima više letova iz Zagreba nego što je imala.
Zašto Croatia Airlines ne otvori liniju za Detroit ili New York? Je l’ joj brani Beograd? Gastarbajter može da organizuje kupovinu Dreamliner-a Gavrilovićevom šunkom, tržište je višestruko veće nego tada, imate mnogo novih hotela, kampova i samo nebo vam je granica.
JAT nije bila kompanija iz Beograda. Ona je imala OOUR i avione i u Zagrebu.
Ima i Lauda avione u Zagrebu, pa to nije Hrvatska kompanija. Opšte je poznato gde je bilo sedište JAT-a, gde je bila uprava, održavanje aviona…
Da Lauda ima bazirana 4 aviona u Zagrebu. To je hrvatska kompanija kao i svaka druga kompanija EU koja je hrvatska kompanija.
Zagreb je imao OOUR JAT-a, nadam se da znate što to znači. Imao je i održavanje. Imao je i upravu OOUR-a.
Ja znam ali vi očigledno ne znate. Pogledajte koji su bili OOUR JAT-a, poslovnice za prodaju karata nisu imale avione a pogledajte i gde su završile te poslovnice. Lauda hrvatska kompanija? Gospode Bože😁
Svaka kompanija Europske Unije je hrvatska kompanija, istovremeno i nizozemska, i austrijska, i njemačka, i francuska, i talijanska… to je jako važno pravilo EU.
JAT je imao OOUR u Zagrebu i ne nije istina da je to bila samo poslovnica. Pričate nonsense i neistine.
Znači ako nekad rešite da izađete iz EU, tražićete od Lufthanse ili Air France da vam daju malo aviona?
Ja imam izvore za ono sto pišem a vi me demantujte činjenicama ako nešto nije tačno.
Koji dio vi ne razumijete u striktnim pravilima EU? Kakve to ima veze sa eventualnim izlaskom iz EU i u tom slučaju promijenjenim statustom zračnog prometa, kao što se promijenio i to vrlo bolno u Velikoj Britaniji.
Demanirao sam vas zakonima EU.
Hahahahahah velika hrvatska zrakoplovna kompanija AIR France, poznati ste po sukobu identiteta 🙂
Europska Unija jasno naglašava i konstantno ističe da su sve kompanija unutar EU domaće kompanija na prostoru cijele EU. I da, Air France ako želi sutra, bez ikakve papirologije, može otvoriti letove iz Zagreba za Split i Dubrovnik ili iz Zadra za Osijek. Pobogu, čovječe.
To sto se Air France sa aspekta traffic rights smatra domacom kompanijom u Hrvatskoj ne znaci da je to hrvatska firma.Evo i Wizz Air ima baze u drzavama regiona koje nisu clanice EU kao sto su Srbija,Makedonija,BiH i uskoro Crna Gora pa niko ne moze reci da je Wizz Air makedonska,bosanska ili crnogorska kompanija.
Danas jako teško možete znati koja je kompanija čija. Jel Wizz mađarska firma? Bogami nije. A Ryanair Irska? Ne. A čija je Lufthansa?
Air France je u Hrvatskoj hrvatska firma jednako kao i Croatia, kao što je i Croatia u Francuskoj francuska firma. Po pravilima EU. Iz tog razloga i imate letove Lufthanse iz Austrije prema Londonu, Aegeana iz Cipra, airBlatica iz Litve, Estonije, Finske, Španjolske… Norsea, Ryanaira, Wizz Aira, easyJeta, Vuelinga, Voloteje iz brda zemalja…
Alene, OOUR je znači Osnovna Organizacija Udruženog Rada. To bi u današnjem vremenu bile podružnice ili zavisni pravni subjekti koji pripadaju nekoj velikoj kompaniji (holdingu).
JAT je imao OOUR-e u svakoj republici, ali Jatovi oour-i nisu imali sopstvenu flotu niti su bili samostalne kompanije. To su bila zavisna preduzeća-podružnice Jata po republikama, a Jat je bio registrovan u Beogradu i glavni hub je bio na surčinskom aerodromu. Valjda je logično da avio kompanija ima najveći broj letova iz svog glavnog huba, zar ne?
Ne, OOUR je bila OSNOVNA organizacija udruženog rada. Temeljna poslovna organizacija u SFRJ. OOUR-i su se ujedinjavali u SOUR (Složenu organizaciju udruženog rada). OOUR je imao pravnu osobnost. To nikako nisu bile podružnice kakve su danas, potpuno drugačiji sustav organizacije poduzeća.
OOUR u Zagrebu je imao svoje avione. Mislim da JAT nije imao OOUR u svakoj Republici.
To je možda bilo logično negdje drugdje, ali u FEDERATIVNOJ Jugoslaviji gdje su Republike imale neovisnost to nije imalo baš previše logike. Upravo rezoniranje da je Beograd centar svijeta, a Srbija glavna je i dovelo do raspada Jugoslavije. Da toga ne bi bilo, nego da se Jugoslavija transformirala u nešto kao što je Švicarska, Jugoslavija bi funkcionirala i dan danas.
Alene, čini mi se da ste pomešali OOUR i OUR.
OUR – “Organizacija Udruženog Rada” (sa jednim slovom O) je po zakonu bila samostalna firma, takvih firmi u Jugoslaviji je bilo na stotine. To su uglavnom bile manje firme, max. do hiljadu radnika, koje su se bavile isključivo jednom vrstom poslovne delatnosti.
OOUR-i su najčešće bili sastavni delovi velikih kompanija (holdinga u današnje vreme). U ono vreme, holdinzi su se zvali SOUR, a njihova zavisna preduzeća ili poslovne jedinice su bili OOUR-i.
PS. Evo šta kaže “Zakon o udruženom radu” iz 1976. godine. 🙂 Zakon je na ćirilici, ali koga zanima, u članu 14 jasno piše da “osnovna organizacija (OOUR) ne može postojati samostalno, van sastava radne organizacije”…
https://www.scribd.com/document/371302147/ZAKON-O-UDRUZENOM-RADU-1976-pdf
Na stranu pravna tumačenja, mene zanima odakle vam podatak da je Jatov OOUR u Zagrebu imao svoju flotu? Da li to onda znači da je OOUR u Zagrebu samostalno birao destinacije na koje leti, da li je zagrebački OOUR imao svoju mrežu linija, nezavisno od direkcije Jata u Beogradu? Ne bih rekao da je baš tako bilo…
Zagrebački OOUR je imao svoje avione. Ne znam jesu li samostalno odlučivali.
Ne možete današnje holdinge uspoređivati sa SOUR-ima u Jugoslaviji. OOUR je bio temeljna jedinica kompanije.
I još nešto, to što je Jugoslavija bila federacija, ne znači ništa u poslovnom smislu. USA je takođe federacija, ali Delta najviše letova ima iz svog primarnog huba u Atlanti, United iz Čikaga itd.
Prema tome, Beograd je imao najviše letova jer je bio najveće tržište u SFRJ.
Beograd + Šumadija + Vojvodina (koja nema civilni aerodrom i prirodno gravitira BEG), to je bilo tržište od nekih 5 miliona stanovnika, ubedljivo najveće regionalno tržište u SFRJ. U uslužnom sektoru (uključujući vazdušni saobraćaj) “veličina je bitna” 🙂 Što veće tržište, veća i ponuda, zar ne?
Pobogu baš vam je odličan primjer SAD. Gdje Delta, American i United imaju tolike hubove i ni jedna nema ni blizu 50%, ni jedan hub nema ni 30% ukupnog prometa tih kompanija.
Odlično cijela Srbija ima 6,5 milijuna stanvnika, ali Beograd, Šumadija i Vojvodina imaju 5 milijuna. Cijela ostala Srbija eto ima 1,5 milijuna.
Poštovani Alene, zar niste vi davno pisali o “gravitacionim područjima” aerodroma u regiji? Sećam se da sam to čitao još dok ste pisali za T6.
Uzmite mapu exyu, pa pogledajte koliko aerodroma je postojalo u SR Srbiji i SAP Vojvodini?
Jedan jedini, aerodrom Beograd. Nemojte da zaboravite da je niški aerodrom bio isključivo vojni aerodrom JNA i da je prvi avion Jata poleteo iz Niša tek sredinom osamdesetih godina.
Kad se ima ovo u vidu, vrlo lako je izračunati da je BEG-u gravitiralo bar 5 miliona stanovnika iz Vojvodine, Centralne Srbije (Šumadijsko-pomoravskog regiona) i samog Beograda. Na tom relativno velikom području nije bilo drugog aerodroma, nema ga ni danas.
Pride, treba reći da je Vojvodina bila jedna od najrazvijenijih regija u SFRJ, Beograd je takođe bio iznad proseka SFRJ, PLATEŽNA MOĆ tog tržišta je bila daleko veća nego u južnoj Srbiji, na Kosovu ili u Makedoniji recimo.
Znači, nije uopšte čudno da je iz Beograda bilo najviše linija Jata, em je to bilo najveće regionalno tržište u SFRJ, em platežno sposobno da podrži sve te linije.
Na ovo sam već odgovorio. Niš je imao letova u SFRJ.
Pa zar je to čudno ako znamo da je Beograd bio glavni hub JAT-a? Možete li napraviti ovakvu analizu za Zagreb i Croatiu Airlines u odnosu na ostatak Hrvatske?
Naravno da sam je već napravio. Iz te analiza prošlo ljeto je Croatia:
Broj letova
Zagreb 219
Split 110
Dubrovnik 58
Zadar 19
Pula 19
Osijek 4
Brač 4
Rijeka 3
Dakle, Zagreb ima 49,8% lotova
Broj linija
Zagreb 28
Split 25
Dubrovnik 9
Zadar 2
Pula 2
Osijek 3
Brač 3
Rijeka 1
Dakle, Zagreb ima 38,4% linija
Hrvatska nije federacija koje ima glavne gradove republika, pa svejedno Zagreb nema brojke kao što je imao Beograd.
Dobro, vi ste ovdje dali podatke za ljeto kad su oni u korist ostalih mjesta u odnosu na Zagreb. Ja sam mislio na razini godine jer se o tome govori u članku vezano uz JAT. Da ste stavili 1. i 2. mjesec, onda bi udio bio debelo na strani ZG.
Poanta nije bilo u tome je li to nekoliko postotaka gore ili dolje. Poanta je bilo da se tako leti u hubovskom modelu. Umjesto Zagreba i Hrvatske, mogli smo pitati koliko je tih godina letio British iz Londona u odnosu na Edinburgh, Cardiff i Belfast koji su glavni gradovi ostalih “nacija” (nations kako se oni tamo zovu). Ili koliko je letjela Iberia iz Madrida u odnosu na Barcelonu.
Isto tako, ako bismo htjeli, mogli bismo staviti naslov: “Polovica svih međunarodnih aerodroma Jugoslavije u Hrvatskoj” i pokazati kako je tih istih godina to bilo tako iako je Hrvatska u stanovništvu Jugoslavije sudjelovala sa oko 20%. I ako se maknemo od teorija zavjere, onda ćemo lako zaključiti zašto je tako bilo – zato jer je većina jugoslavenske obale (na kojoj je bio turizam) bila u SR Hrvatskoj, a obalni aerodromi su prvenstveno građeni kao turistički.
Pobogu naravno da sezonski jadranski aerodromi nemaju prometa zimi. Jednako tako sam napravio i analizu JAT-a za ljeto, a ne za zimu. Da je bilo za zimu još bi više odskakao Beograd.
JAT nije imao hub model. On nije imao ni valova, ni sustavnih konekcija, a konekcije su bile čista stihija.
A vi znate koliko je tih godine letio British iz Manchestera, Edinburgha i drugih aerodroma. Ja ne znam, ali znam da je 1995. imao opako puno letova iz Manchestera. Kao što je i Air France imao tri minuhuba u Toulouseu, Nici i Lyonu sa prilično letova.
Nije istina da je polovica svih aerodroma Jugoslavije bila u Hrvatskoj. U to vrijeme u Hrvatskoj su bili:
Osijek
Zagreb
Pula
Rijeka
Zadar
Split
Dubrovnik
Lošinj
dakle 8 aerodroma
Izvan Hrvatske su bili
Maribor
Ljubljana
Portorož
Banja Luka
Sarajevo
Mostar
Podgorica
Tivat
Beograd
Niš
Priština
Skoplje
Ohrid
dakle 13 aerodroma. Što znači da je Hrvatska imala 38% aerodroma.
Napisao sam 50% svih međunarodnih aerodroma. Mostar, Maribor, Osijek, Niš, Banjaluka, Portorož, Lošinj itd. tada ili nisu imali međunarodnih letova ili su ih imali zanemarivo malo.
Ako hub model nije bio dobro implementiran, ne znači da ga nisu imali (kao što ga ima i Croatia Airlines, ali nije dobar). Poanta je bila da kompanije koje operiraju prema hub modelu imaju sličan omjer letova iz huba u odnosu na ostale gradove kao što je imao JAT (neke i daleko nepovoljniji).
Ja ne znam koliko je tada British letio iz aerodroma izvan Londona, ali sam našao podatak da trenutno ima 90% svih long haul linija iz Londona.
Što se tiče vaše teze da je JAT trebao imati više linija iz gl. gradova ostalih republika, to je ok. Vi, naravno, imate pravo na svoje mišljenje iako mislim da je ono protivno svakoj ekonomskoj logici. Šta bi ljudi u UK rekli da danas netko ide propisati Britishu kako, recimo, Max 60% svojih letova smije imati iz Londona te da recimo barem 15% mora imati iz Edinburgha te barem 10% iz Cardiffa i Belfasta?
Malo koji aerodrom nije imao međunarodni promet. Maribor i Mostar su imali. Ako tako gledamo onda Osijek i Lošinj nisu imali pa je to samo 5 aerodroma u Hrvatskoj, a to je onda i još manji postotak.
Danas ne, promet je potpuno drugačije organiziran, tada je to bila potpuno normalna praksa.
Dakle, omjer otprilike kao i u svemu drugome. Policiji, časničkom kadru, diplomaciji,…
Policiji ne. Časniški kadar je bio dominantno srpski (sic!).
Beograd i turistička mesta širom Jugoslavije. Beograd glavni grad, sedište politike, institucija, pa i JATa. Mimo Beograda Srbija malo naspram broja stanovnika kao i danas.
Za razliku od Hrvatske koja je imala jako puno letova iz ostalih gradova u usporedbi sa Zagrebom.
Pa zbog blagodeti mora kao i danas.
A blagodeti mora nije bilo onda?
Pa to i kažem, bilo ih je i tad i sad, zbog toga je imao mnogo više letova Dubrovnik nego Niš.
Aha.
Čitam i ne mogu da verujem Beograd Dubrovnik 36 letova!!! Fascinantno.
Da Beograd je imao više letova za Dubrovnik i Split nego Zagreb. Nonsens.
Zašto nonsens? Beograd i Zagreb su u tom trenutku u istoj državi, Beograd duplo veći, a ljudi hoće na najlepšu rivijeru podjednako i iz Zagreba i iz Beograda? Računamo naravno da tada nema transfera preko Zagreba. Ovaj odnos zvuči logično, posebno kad vidite slabe frekvencije sa BEG za Tivat. Nije valjda tajna da su Srbi preferirali hrvatsku obalu u odnosu na crnogorsku?
Da, ali odnos broja letova Zagreba i Beogada nije bio 1:2.
Sigurno, ovde komentarišem avio tražnju za Dubrovnikom i Splitom i mislim da u tom periodu ona jeste bila veća u Beogradu.
Apsolutno i sigurno da jest.
Ali nije niti isto ići u Dubrovnik kopnom iz Zagreba i iz Beograda. Ni u ono doba, a kamoli danas.
Nije.
Ali u Beogradu su živeli savezni funkcioneri, pa su malo češćs putovali i na more, a i kod avojih. Dosta njih je boravilo na primorju, drug Marko je i umro u Dubrovniku.
Je puno ih je imalo kuće i na moru. Primjerice Jakov Blažević u Lukovom Šugaruju.
Da, Srbi jesu preferirali HR obalu u odnosu na CG. Tada kao i sada kopneni put iz Srbije za Dalmaciju je katastrofa zbog loše infrastrukture pa je avio prevoz praktično bez konkurencije. Istra je tada bila dostupnija kopnom Beograđanima i Vojvođanima zbog autoputa.
Kopneni put iz Srbije za Hrvasku je katastrofa? Ma da, od Leskovca i Niša do Rijeke, Pule, Zadra, Splita i Ploča je autoput. To je katastrofa????
Pa malo je predugaĉak taj put, kad bi išao direktno kroz Bosnu ili Crnu goru bio bi duplo kraći.
Put do Pule, Rijeke i Zadra bi bio kraći kroz Bosnu ili Crnu Goru? Nazdravlje.
Od niš i Leskovca do Splita, pogledajte kartu ili google maps i sad nudi alternativu kroz Bosnu ili Crnu goru, uporedite kilometražu:
https://maps.app.goo.gl/EfTxXS6hFJ2wmrgv6?g_st=ac
Je manja kilometraža i više vremena.
Pa da postoji normalan put bilo bi dosta manje vremena, to je bila cela poenta.
Da postoji… ali put je tragičan.
Niš-Split 1000 km i 10,5 sati vožnje.
Niš-Solun 400 km i 4,5 sati vižnje.
Nije ni slično.
A netko kaže da je to slično?
Što se tiče domaćih letova, Beograd je ipak bio glavni grad. Kako kažu “svi putevi vode u Rim”.
A što se tiče internacionalnih prosto jednak je proporcijalnom broju stanovnika, a i sami kažete da je bilo dosta one stop ruta iz Beograda.
1stop linije nisu navedene u ovom članku samo nonstop.
Ako gledamo međunarodne letove oni su prilično u skladu sa procentom stanovništva Jugoslavije koje je gravitiralo Beogradu, plus je veliki deo letova imao stop u drugim republikama pa se ne može reći da su bile zapostavljene. Kod internih letova je koliko vidim disbalans veći jer je Beograd praktično bio jugoslovenski hub i ujedno administrativni i politički centar. Kao što Brisel verovatno ima više letova spram broja stanovnika nego Zagreb.
Ne 1stop i 2stop linija nisu navedene u ovom članku. Samo nonstop letovi.
Логично то и јесте највеће тржиште
Beograd je bio samo 4,8% broja stanovnika Jugoslavije.
A koliko je letova bilo u Kraljevini Jugoslaviji? Trebalo je istaći da je većina linija iz Beograda ka gradovima Europe imala međuslijetanje u Zagrebu. Možda bi navođenje postotka takvih letova mogao dati potpuno drugu perspektivu glede ovakvog članka.
Beograd je imao jako puno 1stop letova, daleko više nego drugi gradovi Jugoslavije. No, ti letovi nisu napisani u članku.
Zašto? To bi pokazalo znatno povećanje letova JAT-a iz Zagreba, za pretpostaviti je. Ovako, moglo bi se pomisliti da u Zagrebu nisu imali putnike za većinu linija koje su počinjale u Beogradu.Dakle, potpuno kriva slika, moj je snažan dojam.
Ne, to bi povećalo broj letova iz Beograda, osjetno povećalo. Svi ti letovi koji su bili 1stop su objavljeni kao letovi iz Zagreba, Ljubljane, Splita, Dubrovnika…
Da uprostim, neupućeni bi pomislili da je bilo više letova BEG-ORY, BEG-MAD, BEG-NYC, od BEG-ZAG- ORY, BEG-ZAG-MAD, BEG-ZAG-NYC. Nonsens. Čak je jedno vrijeme bila i ruta ZAG-BEG- NYC. Ima nas koji dobro pamtimo.
Da bilo je nešto malo letova ZAG-BEG-NYC, ali ih je daleko više bilo BEG-ZAG-NYC.