analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Aerodrom Tirana
Tirana je prije Covida-19 bila minijaturni aerodromčić. 2005. godine Tirana je imala tek 785.000 putnika, 2010. imala ih je 1,5 milijuna, 2015. niti 2,0 milijuna. 2019. godine Tirana je još bila iza Zagreba. Te godine Zagreb je imao 3.435.531 putnika, a Tirana 3.338.147 putnika, skoro 100.000 manje. I onda je došao Covid-19 i Tirana je odjurila u nebesa. Tijekom pandemija Tirana je bila broj 1 aerodrom Europe po obnovi prometa iz 2019. Te 2020. Tirana je imala 1,3 milijuna putnika, Zagreb tek 0,9 milijuna, a Beograd 1,9 milijuna putnika. Sve do danas Tirana je vrh Europe po obnovi putnika iz 2019. Brojci putnika iz 2019. Tirana se vrlo približila već 2021. kada je imala 2,9 milijuna putnika. No, već 2022. Tirana je imala 5,2 milijuna putnika, čak 1,9 milijuna više nego 2019.
Još 2023. godine Tirana je imala manje putnika od Beograda. Te 2023. Tirana je imala 7,3 milijuna putnika, a Beograd 7,9 milijuna, 600.000 više. I svi su govorili kako Tirana neće dostići broj putnika Beograda u 2024.
No, desilo se nešto nevjerojatno. Beograd je podigao broj putnika za samo 5,3% na 8.367.931, dok je Tirana imala vrtoglavi rast od 48,0% te se popela na bajkovitih 10.708.975 putnika. Ogroman rast. To je enormnih 2.341.044 putnika više spram Beograda. Ogromno! Ovo je direktan produkt rata Wizz Aira i Ryanaira koji su otvorili ogroman broj linija iz Tirane.
Zašto je to tako? U Covidu-19 ogromna albanska dijaspora se navikla putovati avionom umjesto automobilom kao do tada. Uz to Albanija je u 2024. imala 11,7 milijuna turista, što je 57,6% turista Hrvatske (20,3 milijuna). Iz Tirane turisti do središnje Europe putuju po 24 sata, iz sjeverne i preko 35 sati. 200 km putovanja kroz Albaniju vam uzima bar 5 sati u top sezoni, tj. vozite se brzinom 40 km/h. Pisac ovi redova se osvjedočio u isto u 2022. i 2023. Stoga ogromna većina turista dolazi avionom. Konačno Tirana je jedini aerodrom u Albaniji, obzirom da Kukeš nema ni jedne redovne linije.
I u 2025. Tirana neće stati. Da, rat Wizz Aira i Ryanair je stao. U 2025. Ryanair ima samo jednu novu liniju (Varšavu), no zatvara dvije linije (Bristol i Birmingham). Wizz Air pak nema novih linija no zatvara jednu (Catania). Ali zato aerodrom ima ogroman broj novih linija ostalih prijevoznika. Pa će tako u 2025. airBaltic otvorili letove za Tallinn i Vilnius, Arkia za Tel Aviv, easyJet za Lisabon, Smartwings za Debrecin, Lodz i Olsztyn, Sundor za Tel Aviv, Transavia za Bordeux i Nantes, TUI za Amsterdam, Vueling za Barcelonu. Air Albania je prije par dana (19. i 20.2.) otvorila nove linije za Atenu, Bruxelles, Genevu, Milano Bergamo, Rim, Treviso i Beč. Ove linije imaju čak 31 tjedni let. To znači da Tirana ove godine ima nevjerojatnih 20 novih linija, što sa ukinutim linijama Ryanair i Wizz Aira znači čak 17 dodatnih linija spram 2024. Ogromna brojka. Prisjetimo se da Beograd ima tek 8 novih linija ove godine (10 sa povećanjima prošle zime). No, Beograd ukida letove Eurowingsa za Stuttgart. Dio godine neće biti ni Britisheve linije London-Beograd, a i Air Serbia je otkazala 6 linija. Ove zime Air Serbia je ukinula 7 linija. No, u Beograd se polovinom godine vraća četvrti avion Wizz Aira koji će donijeti aerodromu 17 tjednih letova. Ovo znači da će iduće godine Tirana još više povećati razliku spram Beograda.
Na koncu jedna napomena. Kada je 2020. Tirana prešla Zagreb niz čitatelja iz Srbije se naslađivao i govorio kako je majušni grad siromašne države preskočio daleko veći i bogatiji Zagreb. Pisanje tih čitatelja je istinski bilo ekstremno nisko i ponižavajuće. Pitam se hoće li ti čitatelji jednako pisati i sada kada je Tirana preskočila daleko veći Beograd za čak 2,3 milijuna putnika.
Postovani citaoci
Neke linije iz Tirane se fokusiraju na popularne destinacije
(Italija Svicarska Turska Njemacka …jer ima vecu potraznju
Srbija moze i dalje ici u Grcku jer ionako imaju bolji bilateralni sporazum pozz
Ljudi ne razumiju dešavanja sa niskobudžetnim kompanijama.Već ove godine Beograd će ponovo biti ispred a 2026 imaće preko 1 milion više putnika od Tirane.
Već su sklopljeni višegodišnji predugovori, problem su bile procedure koje se moraju normirati zakonskim aktima.
Uglavnom Beograd će uvijek za Tiranu i Zagreb biti Njujork.
To svako zna.
Znači Tirana će sa 17 novih linija ove godine stagnirati, a Beograd će sa 7 novih linilja ove godine porasti 3 milijuna putnika ili nekih 45%?
Hahahahhahahahahahahahaha jedino objašnjenje za ovako neuk i glup komentar je satira. I to opaka satira!
Tiranu koristim cesto i veliki rispekt za tacnost letova i profesionalnost
Ali taj sistem ulaska u avion bez avio mosta, po kisi, suncu, dok se svi guramo. Katastrofa.
Zamislite ovaj kuriozitet. Tirana je povezana sa mnogo manje gradova nego Beograd. Gradovi za koje se leti iz Tirane, ali ne iz i Boegrada, su neki mali gradici po Italiji. A Tirana nema ni jdnu longhaul liniju. Ovo je trenutan bum low cost kompanija, koji je imala i Sofija, koja je prestigla Beograd, pa je sada opet iza. Beograd jos uvek nije imao taj low cost bum, koji ce kad tad doci.
Čemu poređenje sa Beogradom kada ste meni jasno na jedan komentar odgovorili da Tirana ne pripada regiji ???? Nadam se da ćete objaviti komentar
I zato jel nije u regiji ne smije se uspoređivati? Uspoređivali smo mi aerodrome regije sa nizom aerodroma izvan nje.
Mene samo zanima kojoj onda regiji pripada Albanija?
A mora nužno pripadati nekoj regiji? Regije moraju svagdje postojati? Jel logično da Albanija bude u regiji sa Grčkom, Ciprom i Turskom?
Zaboravili ste da i Croatia povecava Zagreb
??????
Alene,
Zasto Beograd juri da ima vise putnioa od Tirane?
Beg ima rast i to je ok, Tirana ima jos veci rast i to je za pohvalu, ali sta obican covek u Albaniji ima od toga sto TIA ima toliki rast?
Koja je poenta tok takmičenja….brojke
Putnik ima više letova, linija i mogućnosti, stanovništvu dolazi više turista i dijaspore. Malo li je?
Ryanair u 2025. godini:
180 ukinutih linija
107 novih linija
Nije dobro!
Bravo Tirana, pozdrav iz Srbije!
1. Iz Albanije je jako jako velika migracija. Ukinute su vize i velika je Bežanija iz zemlje.
2. Albanija postaje turistička zemlja i ogroman je priliv turista. Sad za sad im ide dobro.
3. Albanija je Bogu iza trenera i nema druge opcije nego avion.
Doći će to negdje do 12/13 miliona i uslijediće pad.
Da, stalno slušamo kako je pad pred vratima.
pa net-migracije su ogromne iz srbije tu a vize su ukinute albancima istoveremeno 2009. kad i srbiji (mozda ste mislili na kosovo gdje je to od skora). vasa opcija 2 moze znaciti samo dobro za albaniju. opcija tri nije netacna, i to isto moze biti samo dobro za TIA. nije mi jasna posljednja recenica i kako su vase 3 teze za to premise.
Super je sto se region razvija. I nije mi bas za poredjenje kao sto to vecina komentara radi. Da li je srbija siromasna? Verovatno jeste. I dalje je u eveopi pa je siromastvo relativna procena na jako bogatom kontinentu. Problem sa Srbijom je sto nikad nece imati turisticku ponudu popud hrvatske I albanske, prosto nema more. Drzava je trebala da se koncentrise na drugacije vidove turizma, medicinski recimo I da ulaze dosta u to. Ali, ne zaboravimo da je Srbija I dalje totalitarna drzava sa vrlo nestrucnim ljudima koji diriguju.
Sminjkanje aerodroma je katastrofa, ja kao redovan putnik (ekstromno cesto) u svim klasama I po celom svetu nikad nisam video gluplji aerodrom (pritom sam i arhitekta).
Nefunkcionalan I prostorno neefikasan sa nejasnom komercijalnom ponudom I strategijom. Iskreno tu vis epomoci nema, trebalo je srusiti I sagraditi savremen efikasan terminal. Ali avaj, to je sto je.
Pozdrav
Istina.
beogradski aerodrom je kolosalno razocaranje. ali svako ko je otisao na par vansijevih aerodroma (npr LIS) mogao bi to da pretpostavi. rijetko lose iskustvo u skoro svakom aspektu. drzava ne mora da se koncentrise ni na sta posebno vec da ostavi privredu na miru i da razvija institucije i sve ce se dogoditi dosta prirodno (npr. stomatologija cvjeta, jer nema velikog mijesanja kleptokrata). turizam i kultura ne dobijaju ni osnovno a to su ipak oslonci turizma (filharmonija u strajku). jos nesto, razvoj poput medicinskog ili stomatoloskog nije bas ni tako dobra za zemlju koja je siromasna kao srbija. stranci ce doci da popravljaju zube a gradjani srbije to nece vise moci priustiti
Tirana se.nalazi na 20km od mora u turističkoj zemlji sa dugačkom morskom obalom i najnormalnije je da joj aerodrom bude prometniji od Beogradskog otkud toliko ču djenje?
Rast Tirane od 48% nije organski i dugorocno odrziv.
Videcemo sta ce biti kada dodje do zasicenja trzista.
Zasicenje trzista krece, Wizz Air i Ryanair ove godine stagniraju.
Efekat zasicenja ce se verovatno videti tek 2026. godine.
Ove godine ce solidnog rasta biti jos uvek.
Da, to slušamo već četiri godine. Znači 48% rast Tirane je neorganski, ali ali 71% rast Beograda 2022. i 41,5% rast Beogarda 2023. je bio organski?
A ko je rekao da je rast Beograda bio organski 2022. i 2023. godine? Apsolutno nije!
Organski rast smo videli prosle godine, a videcemo i ove. On ce biti nekih 5% godisnje.
OK, ali taj rast je realan i destio se. Radi tog rasta je Beograd opako odskočio 2022. i 2023, a Tirana 2024.
Naravno da je bio organski, jer ae odrzao narednih godina, tj. nije bilo pada. Videcemo za TIA da li jeste ili nije
Aha jako logično. Čestitam na logici. OK. Vidjet ćemo.
Razlika u ovim aerodromima , sto je Beograd mislio da ce “sminkanjem”aerodroma postici veci broj putnika, dok je Tirana, ocigledno, pored sminkanja, i strateski razmisljala , sto joj je donelo ovoliki rast. Ne mozete jedno uzdizati , a druho unistavati i ocekivati da , zato sto ste vi neko i nesto (u glavama pojedinaca) da ce to privuci veci br komoanija, linija i putnika, a da pritom ne mozete da im pruzite odgovarajuce uslove za dobro i odrzivo poslovanje, ili dobru , bezbednu i profesinalnu uslugu za putovanje.
Za Beograd je bilo rasta , sto je dobro, ali se mora dobro poraditi na ostalim segmentima poslovanha, posebno onih koji su se pokazsli kao slaba tacka u njegovom funkcionisanju. Mislim da su toga , sada , svi svesni.
U pravu ste.
Nije u pravu! Albanija je pored zračne luke u Tirani praktično otok u Europi. Okružena pleninama i vrlo lošim prometnim poveznicama prema susjednim državama. Istina, izgradili su, još uvijek nedovršenu, autocestu do Prištine, no i ona je s cjelokupnim Kosovom jedno slijepo crijevo.
Ako uzmemo u obzir ogromnu albansku dijasporu, snažno povećanje turizma koji svjedoči možda i najvećim stopama rasta u Europi, jasno je da većina putnika iz i za Albaniju leti. Iz Beograda leti samo dio jer je Beograd povezan u većem broju pravaca sa susjednim državama – prilično dobrim autocestama i pripadajućim automobilskim i autobusnim prijevozom. Osobno bi rekao kako je usporedba otoka zvanog Tirana i Beograda is kojeg se ipak račvaju autoceste – deplasirana. Isto je tako deplasirana usporedba Beograda i Zagreba jer 90% međunarodnih putnika iz Zagreba putuje u krugu od 500 km od tog grada, a sam Beograd je 400+ km udaljeniji ne samo od Zagreba već i od svih mu zanimljivih odredišta, a što ga čini snažnijom avio destinacijom po definiciji.
Ukoliko netko shvaća navedene zemljopisne okolnosti, tada mu je jasno da Tirana jednostavno mora imati više putnika od Beograda, baš kao što Beograd mora imati više od Zagreba.
To je kao da uspoređujemo Dubrovnik i Osijek. Deplasirano.
Stoji Borut.
Upravu ste, ali samo onda kada zelimo da opravdamo nesto , ali ne i da sagledamo istinu i cinjenicno stanje. Mislim, da vam ovo zadnje poredjenje nije realno, kada bi ste realno cenili. Nekako mi je zao , posle vaseg pisanja ,sto Beograd nije otok, sigurno bi bolje poslovao, ako je do otoka razlog.
Svakako da bi sve ovo moglo uticati na razliku, ali 2,5 mil putnika vise, cak ni vas detaljan opis razloga, ne moze opravdati ovoliku razliku.
Pritom, BEG aerodrom se kontinuirano razvijao, nije bio u situaciji kao Tirana, samo posmatrajuci period od zadnjih par godina, da ne idemo dalje u blizu proslost, i vi za taj enormni rast dajete razlog samo saobracajnice i pristup Tirani. Kao da taj aerodrom sam za sebe posluje, bez prisustva ljudi na njemu. Neko je verovatno imao nekakvo sagledavanje kako ce se razvijati i rasti aerodrom, kako ga unaprediti poboljsati, kako privuci sto vise putnika, kompanija… i Tirana i Beograd su jedini aerodromi u svojim zemljama, namerno to kazem, jer u Srbiji ostali postojeci aerodromi , nazalost, ne doprinose nekom rastu, Beograd sa razvijenim i poznatim trzistem, i Albanija koju svet tek otkriva, ostvari se razlika od 2,5 miliona putnika.
Nazalost, necu se sloziti sa vama, i ako se slazem da deo navedenog u vasem tekstu moze da ima uticaj na razliku, ali ne na ovoliku.
Pozdrav.
Istina, u pravu ste.
100% upravo to je poenta. albanija treba da ima dosta putnika, ali srbija makar toliko ako ne i malo vise.
Sta onda sa Budimpestom?
Odlicno povezivanje cestom a opet putnika vise od svih.
Pa ne možete Budimpeštu uspoređivati sa ičime u regiji.
Dao sam odgovor, ako malo bolje procitate. Morate pitati Boruta.
Momčilo je u pravu sa jedne a Borut sa druge strane, princip pismo/glava istog novčića. Niko nije očekivao da će BEG da dostigne velike brojke (izumimo Covid godine), ali to je jedno kontinuirano povećanje od najviše u proseku 3-5% godišnje i verovatno će se tako nastaviti u budućim godinama.
Tirana je dosegla jako brzo gornju granicu kapaciteta i takođe će biti interesantno posmatrati da li će nastaviti sa dvocifrenim ili jednocifrenim povećanjem ili će doći do stagnacije.
Pritom aerodromska politika je na BEG-u drugačija od tiranskog aerodroma jer mi se čini da aviokompanije koje dolaze na Tiranu očigledno dobijaju neke velike benefite koje na BEG-u ne mogu ostvariti.
ne mora tirana “jednostavno” imati vise putnika, ali je ipak premalena. cijela albanija ima stanovnika koliko i beogradska aglomeracija (iseljavanje itd., pritom bg nije vidio iseljavanje kao ostatak srbije). veci je problem sto bg nema putnika nego sto ih tirana ima.
Ne, da tirana mora imati vise putnika od beograda, a on od zagreba, ukazuje na slugansko, uhljebsko i cinovnicko maltretiranje kvazifilozofijom i strucnosti.
Zagreb, odnosno croatia lagano moze raditi bolje valove, moze imati sve linije kao i beograd za regiju, i mogao bi letjeti i do 10 long haula, sto croatia sto stranci. I to kad bi aerodrom bio drzavni a croatia normalna firma a ne za cinovnicke uhljebe.
Zasto se croatia nike razvila u aegean ili air serbiu ili lot!?!? Zasto zagreb tavori i ne razvija se nego se orica o otvaranju starog terminala u.jesto razvoja novog?
E pa bas zato jer svi i zadnji uhljebi se vode za time autoturistiovo ono i 90% putnika dolaze unutar 500km sto je nebitno jer se putnici mogu naci i okolo, a bas zbog ovakvog uhljebarskog razmisljanja i odbijanja rada i pokusaja za nesto bolje hrvatska je di je.
Neprihvacanje da hrvatska ima potencijala za 5 puta vise je deplasirano.
Pa dobro, neka iskoriste taj dzoker kao Zagreb, i dovedu Ryanair, i eto ogroman rast. Je li bi to bilo nesto pozitivno za aerodrorm? Koji su plusevi i minusi. Bezbroj putnika koji placaju malu taksu, koji ne koriste komecijalne sadrzaje? Ali sigurno ima i pluseva.
istina
Plusevi su oni koji su doprineli da aerodrom dodje do ove cifre , i ako u svesrdnu pomoc Air Serbia i njenog ogromnog rasta, jer bi aerodrom u tom slucaju , mozda bio na 6 mil. , te bi ova razlika sa Tiranom bila 4 mil.
Nemam nameru se sa vama nadigravati, a i nisam placen da bih delio savete, pa mislim da aerodrom, odnosno njegov menadzment to bolje zna i da ce se potruditi da nesto promeni. I verujem da hoce.
Pa bas tako, aerodromu verovatno ne odgovaraju LCC putnici. Zato i ne dovode Ryan. Nije koncesionar lud da ne uzme pare i ogroman broj putnika. Verovatno je vise minuseva nego pluseva.
Nebitno, u siroj slici, jel putnici trose ili ne na aerodromu, kad trose u gradu.
Ako bi zagrebacki aerodrom napravio normalnu ponudu mozda bi se negdje i dalo potrosit koji euro.
Tirana ima putnike isključivo zbog LCC. U Beogradu to nije slučaj.
Nema Tirana isključivo LCC, ima ona više legacy prijevoznika nego Beograd. Bogami i Beograd ima LCC, nema kao Tirana (a zašto nema Ryanair npr.), ali ih i te kako ima.
Tirana je u stvari LCC airport, ima tu LH, BA, Aegean, LO ali broj njihovih letova je mizeran.
To nije istina. Tirana ima mnogo LCC, to je neosporno, ali ima i te kako legacy carriera. Tamo lete
– Aegean,
– airBaltic,
– Air France,
– Air Serbia
– Austrian
– British
– Croatia
– Iberia
– ITA
– LOT
– Lufthansa
– SAS
– SkyExprese
– Swiss
To je više legacy kompanija nego leti za Beograd
Nije vise nego Beograd. Beograd isto ima 14 legacy prevoznika.
Nema nego 13.
Valona otvara svoj medjunarodni aerodrom ovog ljeta, 2025. Biće to jaka konkurencija za TIA.
Neće to biti nikakva konkurencija TIA. Ta Valona će imati 200-300.000 putnika, od toga će stvoriti 100.000 novih i toliko će uzeti Tirani. Zanemarivo. Za Tiranu to je tek 1% putnika. Ništa.
Pa Valona je na obali, i mnogo bliže lepim mestima na jugu Albanije (Ksamil, saranda), tako da bi mogla uzeti znatno više putnika od 200-300.000. U perspektivi bi mogla biti na 50% Tirane.
Ma je, neosporno. Ali ona će akumilirati nešto novih putnika, nešto će uzeti Tirani. Ali ne očekujte da će taj aerodrom imati neku masu putnika. Poglavito ne 1. i 2. godine.
50% Tirana? Ma dajte ne pričajte svašta. Velona je okružena turističkim resortima, ali ničim ogromnim. Tirana je glavni grad, uz nju je najveći resort Drač.
Nije mi uopste jasno zasto je aerdrom izgradjen u Valoni, koja je dosta blizu Tiranu, umesto u Sarandi, do koje je stvarno problem doci. Od Tirane do Ioannine (osim Krfa) nema jednog veceg aerodroma i trebalo ga je izgraditi u Sarandi, gde je i ranije bio.
Živi bili pa videli.
Vlora ce uzeti tirani oko 100-300tisuca putnika, sto nece utjecati na rast tirane, nece biti pada, max stagnacija.
Vlora ce u prvoj punoj godini imati 500tis+ putnika, a u drugoj 1mil+, sto znaci da ce stvoriti velik broj novih putnika.
Problem albanije kao destimacije za turiste je to sto se… Pa osim pijeska, sunca i relativno niskih cinena nema bog zna sto za vidjeti.
Istina, nema se bog zna što vidjeti.
Vlora International Airport. Ko je Valona!
Rodjace,ovo je trenutno stanje. Videćeš za par godina. Nit je ovo top destinacija,niti će ove linije biti rentabilna.
I da,Beograd je Beograd a Tirana …..
Zagreb ispao iz evropske konkurencije,sad je sa okeanijom
Ma pitanje dana kada će Beograd preskočiti Tiranu.
Koji glup komenar, Boze dragi
Albanska dijaspora je velika, ali je takođe i Albanija jako turistički napredovala. I dalje imaju najpovoljnije turističke cene tako da je poprilična navala turista iz cele Evrope (pa čak iz Hrvatske i Srbije) S obzirom da je Tirana jedini aerodrom koji posluje ovakav rezultat ne iznenađuje. Ne znam detalje vlasničke strukture aerodroma kao ni aerodromske takse koje naplaćuju, sigurno to nije bio odlučujući faktor da pred WIzz-a i Ryan-a i druge aviokompanije otvore linije ka Tirani.
Tokom Covida i odmah posle njega Albanija je postala praktično najjeftinija evropska letnja turistička destinacija, a tako je i danas. Kada sam je posetio 2023, bila je bar duplo jeftinija od Hrvatske i Grčke.
Međutim treba biti iskren, sigurno su 60-70% putnika turisti a ostalo dijaspora i poslovni ljudi, dok je obrnuto kod Beograda.
Sigurno su letnji meseci u Albaniji (jun-septembar) izuzetno posećeni, dok vansezone dijaspora “menja” turiste.
Na kraju krajeva to ne menja broj putnika…
Upravo tako. I ja sam bio u Albaniji na godišnjem 2022. i 2023. Više nego pola jaftinija. Odlični hoteli, ali sve ostalo teška koma.
Dijaspora, dijaspora i samo dijaspora. Pa čoveče, Nema Albanija 30 milijuna u dijaspori. Zašto vas boli napredak Albanije?
@Hvar:
Apsolutno me ne boli napredak Albanije, naprotiv. Drago mi je da se razvija albanski turizam, jer konkurencija proizvodi kvalitet i niže cene kao i kod aviokompanija. Međutim, ovaj napredak bi pre trebao da “boli” Hrvatsku i Grčku zbog odliva turista u ove krajeve. Znam šta ćete reći “da se Hrvatska ne može turistički upoređivati sa Albanijom, ali donekle ste u pravu. Cena, kvalitet i usluga diktiraju posećenost nekoj zemlji turistički, a ne prenaduvane cene i “domaći” odnos prema turistima. A albanska dijaspora je jedna od najvećih u Evropi i potpuno je prirodno da gravitira ka matici tokom cele godine. Dok se ne izgradi autoput od krajnjeg juga Hrvatske preko Crne Gore do Tirane, aviokompanije će biti prirodni pobednici transporta ljudi do Albanije.
Nikoga ne bili napredak Albanije, kao što neke boli napredak Srbije.
Naravno da nema 30 miliona, ali Albanija zaista ima veliku i mladu dijasporu koja je povezana sa maticom. Uz kulturu u kojoj se te veze podstiču, nije čudno da su te veze i jake i posete česte. I sasvim je tačno da je veliki broj putnika zapravo dijaspora, baš kao što je tačno i da broj turista raste jako i da je i njih sve više.
Apsolutno se slažem, bravo za komentar.
Nije Albanija jeftina nego je Hrvatska preskupa. U Hrvatska letovališta nema Hrvatskih turista jer je preskupo i za same Hrvate. Hrvati dižu cene na letnoj sezoni 300% i time žderu zapadne turiste i za 3 meseca zarade za celu godinu. Ne uporedjujte cene Hrvatske i Grčke kao slične, jer su u Grčkoj puno jeftinije. I u Španiji su jevtinije. Hrvatska je najskuplja u Evropi, a te cene ne priliče nimalo ekonomiji koja je puno slabija od Španije ili Grčke.
I svejedno Hrvatska ima rekordne brojke, i svejedno Hrvatska ima preko 20 milijuna turista i preko 100 milijuna noćeja.
Jeste Alene, ali će u jednom trenutku ti brojevi da stanu, pa će i koji promil više biti “pobeda” sa aktuelnu vlast. Iako Hrvatska ima jedan od najvećih PDV-a u EU, opet to turističko punjenje budžeta će u jednom trenutku stati jer cene koja ima Hrvatska su iste (ili više) kao u Španiji, Italiji i Grčkoj. Ne moram da Vam kažem koliko turista imaju te zemlje a koliko Hrvatska na godišnjem nivou, a ako bi pitali prosečnog turistu iz Amerike ili Azije da bira turističku destinaciju između Španije, Italije, Grčke i Hrvatske, šta mislite koju bi zemlju stavili na 1. koju na 2.a koju na 3. mesto?
U godini korone (2020) sam letovao na Pagu za 50eur noć u predivnom apartmanu, koje su sada šanse da se nešto tako desi?
Kada bi Hrvatska smanjila cene za bar 20% posto, siguran sam da bi bio minimum još koji milion preko 20 miliona turista i preko 100 miliona noćenja…
Vi naravno znate da je Grčka tri puta veća od Hrvatske, a ima tek 75% više tursita od Hrvatske.
Tek 75% ? Pa to je puno
Ne nije ako znamo da je država tri puta veća. Dakle ona je 300% Hrvatke.
Tako je, ali ta veličina je zbog raštrkanih grčkih ostrva (Kfr, Krit, Skiatos, Kefalonija itd, itd.) koji najviše doprinose zaradi tokom leta, dok je hrvatski turizam više kontinentalni, manje ostrvski. Nažalost, iako dostupna, grčka ostrva jako brzo “dosade” jer je njihov zabavni potencijal (žurke na plažama, letnji festivali) verovatno ograničen u smislu poštovanja prava starosedelaca i sprečavanja preglasne muzike. U Hrvatskoj (skoro) sve može, glasna i jaka muzika do skoro ranih jutarnjih sati, pijanke i povraćanje na Zrću, zapišavanje Dioklecijanove palate od strane pijanih britanskih turista itd, itd. Mladim turistima se sve dopušta za vreme letnje sezone u Hrvatskoj, jer su poprilično platežno sposobni (ne ulazim u detalje kako). Akropolj ne može da se poseti kada je ekstremno vruće iz razloga bezbednosti turista. Ne sećam se kada je takva zabrana bila za turiste kada je u pitanju pulska Arena, dubrovački Stradun (osim da niste u kupaćim gaćama) ili pomenuta splitska lepotica. Znači masovan turizam orjentisan ka mlađoj populaciji je očigledno strategija razvoja Hrvatske i glavna privredna grana. Može isto da se kaže i za Grčku, mada ona ima izuzetno razvijenu brodogradnju i privredu, dok Hrvatska nema (a nema razloga za to). Hrvatska je to do sada dobro naplaćivala po džepu turista ali do kada? Ova letnja sezona će biti interesantna u tom smislu.
Na kraju krajeva da li je uspeh Hrvatske preko 20 miliona turista i 100 milona noćenja? Jeste ali po koju cenu?
@Ex YU:
Apsolutno se slažem. Hrvatska i njene cene su poprilično visoke iako se to sve nažalost manje-više očekivalo od ulaska eura. Zašto je to tako? Nema nikakvog smisla da ručak na dalmatinskoj obali tokom letnje sezone prosečno po osobi bude 20-25 eura (bez dezerta). Prošle godine na Braču, prosečna pizza je bila oko 13-15eur, a piće bar 4-5 eur. Bol je 20-30% bio skuplji. Odlazak u Studenac nije bio ispod 30-40 eur. I niko da mi objasni zašto su te cene toliko visoke, kako obični turisti i ljudi koji ostaju posle turista izdržavaju, svi samo sležu ramenima i kažu “ne pitaj”.
20-25 EUR. Bome je to 25-30 EUR. I to bez juhe, deserta i pića. Samo glavno jelo, prilog i salata.
Svake godine ista prica,Hrvatska je preskupa i propasce zbog toga!Svake godine sve vise turista,i u Hrvatskoj i i Albaniji,pa cak i u Srbiji.Ljudi danas ne zidaju kuce na 3 sprata nego putuju,zive.Ne prilici coveku u 21-om veku da bude ljubomoran bez ikakvog razloga.Svaka cast Kockastima kako deru Svabe,Norvezane,Austrijance,Slovence,valjda je smisao svakog privatnog posla da sto manje radis a sto vise zaradis.Tako je.i sa Albanijom koja napreduje brzinom svetlosti u odnosu na prethodnih 100 godina.Jedino mi i dalje raspravljamo da li je deda bio cetnik ili partizan,jel glasao za Slobu ili Vuka,jel za ili protiv Vucica…
Nike baš teka, U Hrvatskoj raste broj turista Ali se smanji broj noćenja koji je otprilike 5 dana za jednog turista, to je malo. Ja npr. zbog tih astronomskih cena biram Albaniju, em jevtinija em bliže, dobži avtopati itd.
Nije se smanjio broj noćenja. On je u 2024. veći nego u 2023.
Izgleda da ce Albanija za par gofina preteci i Hrvatsku po pitanju broja turista…
Kako da ne. Sad imaju pola broja hrvatskih turista, ali za par godina oni će to preći. Oni dodaju milijun turista godišnje. Da stignu Hrvatsku treba im 10 godina. I to pod uvjetom da Hrvatska stoji i ne miće se ni milimetra. Stvarno smatrate da je to realno?
S obzirom na ekonomsku situaciju i cijene u Hrvatskoj, nije niti nemoguće.
Neće cijene u Albaniji ovakve biti do vijeka. I u Hrvatskoj su cijene bile puno manje prije 10 ili 15 godina. No, kada dostignete neki nivo razvoja cijene uvjerljivo krenu gore. A onda…
Hmm.. nisam hteo da provociram, ozbiljno se pitam. Ne bih to pomislio ni u ludilu do pre par godina, cuj da Albanija bude ispred nekoga.. Ali bogami sada vise nisam tako siguran, a posebno posto sam licno vise puta posetio tu zemlju…. Albanija je def zemlja iznenadjenja i tek cemo videti koliko ona moze.. Koliko su imali turista pre 10 godina? Mozda 2% hratskih… Bice jako znimljivo pratiti ata ce se na tom polju desiti u sledecih 10 godina. Posebno jer je to novo trziste, a Grcka, Hrvatska, Spanija… Nekako vec pocinju da smaraju, vec vidjeno, izgustirano,, nesto bi novo moglo tu pomutiti pricu….
Cesi i Slovaci ce ionako zbog klimatskih promena ubrzo u Poljsku na more :))
Bio u Albaniji 2022. i 2023. na ljetovanju. I nikad više!
Cisto sumnjam. Albanija jedino sto ima ponuditi jesu jeftiniji aranzmani, iako jug Albanije (od Sarande pa sve do grcke granice) cijene su cak vece nego u grckoj, a usporedive s hrvatskim cijenama. Po meni zbilja nista posebno, ok je nesto jeftinije, ali sve ostalo je teska katastrofa. Infrastruktura im ne moze podnijeti toliko turista, prebrzo ulaze u masivni turizam, totalno nespremni. Grcka i Hrvatska uz svoje mane, su daleko veca kategorija nego bilo koje mjesto u Albaniji. A ako mi je do jeftinijeg ljetovanja, drugi put cu radije opet otic na Tajland, nego u Albaniju. Evo ja stvarno ne znam odakle takav hype oko Albanije. Ta cuvena bora bora becah u Albaniji (Xamil) je teski kaos i nimalo nalik onome kako se prezentira na drustvenim mrezama.
Potpuno se slažem
Marko, nije realno da će se to desiti iz samo jedno razloga i to geografskog: dužina hrvatske obale (bez ostrva) je skoro 1.780km, a albanska je 380km. Razlika više nego očigledna, tako da je potpuno iluzorno da će albanski turizam “ugroziti” hrvatski. Međutim sa više od 4,5 puta manjom obalom (i bez ostrva) ostvariti broj turista od 11.7 miliona (podatak iz 2024) je zaista izvanredan uspeh ove zemlje.
Međutim, kada je nešto popularno, sledeće iza toga je da sve poskupljuje, jer tražnja nadmašuje cenu ponude, što znači da će polako ali sigurno cene rasti u Albaniji. A kada se to desi onda će dalju prednost imati Hrvatska jer kada se uporedi kvalitet, Hrvatska je jako daleko od Albanije po tom pitanju.
Upravo to sam i ja rekao, cijene u Albaniji će svakako rasti.
Lapsus, za skoro 1.000km u korist Hrvatske, ne zamerite, ali u svakom slučaju dobri turistički rezultati obe zemlje.
Izuzetno naporno je doći iz zapadne Evrope do Tirane automobilom,pa zato ne čudi velika ekspanzija jedinog pravog aerodroma u Albaniji..
I te kako. Ja sam do Albanije putovao doslovce 20 sati iz Zagreba. Teška koma je prolaz kroz Crnu Goru i Albaniju. Prosječna brzina kretanja 20-40 km/h.
Sve je to točno ali srbija nije neka turistička destinacija, pa 8mil putnika nije loše
Nije
Pa vi ste ti koji sa poniženjem komentarišete kako je Srbija najsiromašnija zemlja Evrope, kako je miljama iz Hrvatske itd, itd…
I da, Albanija će za koju godinu prestići Hrvatsku i u parametrima turizma kao što su broj poses, noćenja, a onda i prihoda … Pitanje je samo kad će se to desiti, ne i da li će. Stoga sasvim logično da imaju više putnika i od cele Hrvatske, a i od Beograda koji je samo glavni grad jedne od najsiromašnijig država u Evropi i potpuno turistički neinteresantan kako vi tvrdite.
A Srbja nije jedna od najsiromašnijih država Europe? To je laž i to je netko izmislio?
U poređenju sa Bjelorusijom, Moldavijom, Ukrajinom, Armenijom sve ove naše ne-EU zemlje su svemirski brod. A upitno je i za Gruziju, Azerbejdžan i Kosovo
Ne nije. Ima barem 5 siromasnijih drzava u Evropi od Srbije.
Waaaw, bar pet. Ludilo. Ma onda je Srbija presuper ako je bar pet.
Nije. Zvanicno je najsiromasnija drzava Evrope Ukrajina. Posle nje su Moldavija, Belorusija, Gruzija, Jermenija, Kosovo*, Makedonija, BiH. I tek onda ide Srbija.
Čudo jedno i super društvo. Čestitam.
British se vraća u BEG?
A jel?
Ne znam pitam
Aha. Ne vraća se.
Tirana će i dalje rasti, velika su ulaganja u turizam i sve više EU turista otkriva Albaniju koja je još uvijek cjenovno daleko povoljnija od svih drugih mediteranskih destinacija. Kad se tome doda stalni rast dijaspore (svi bježe sa Balkana) te jako loša cestovna i željeznička povezanost sa okruženjem, avio prevoz će im sigurno još dugo imati najveće stope rasta u Evropi.
Mislim da ste u pravu. Jedino bi Vlora mogla uzeti nešto putnika.
Ne znam kakva su ulaganja, ocito sve ide na marketing jer je infrastruktura dolje katastrofa.
Je
Da nije bilo vincija, menziesa i ostalih hoštaplera i Beograd bi danas imao 10 miliona putnika! Par godina unazad svakodnevna kašnjenja,kolaps u sezoni je uticalo da je krenula stagnacija sa putnicima a biće dobro da ne krene i pad putnika(a verovatno hoće)!
Ima istine u tome što kažete.
Nema doslovno nikakve istine. LF svih aviokompanija u Beogradu raste iz godine u godinu, jedini problem su kapaciteti. Da ljudi izbegavaju BEG zbog operatera aerodroma (LOL), avioni bi bili prazniji, a ne puniji.
Ne, putnika ima sve više i radi daleko većeg broja konektiranih putnika i radi domaćeg stanovništva koje sve više putuje, ali i radi sve većeg broja iseljenika koji rade vani. No, da loše vođenje aerodroma utječe to je činjenica. U kojoj mjeri? To je stvar rasprave.
Još jednom izvinjenje. Još na drugom portalu (godinama pre koncesije) sam tvrdio da je koncesija super, naravno pod određenim uslovima. Kakva greška….
Videćemo,mada januar i februar manje putnika nego prošle godine ima Beg! Možda putnici zaborave na katastrofe zadnje 2,3 sezone i na višesatna čekanja u avionu na de icing pa se vrate na Beg! Nije dobro počela 2025 na Beg!
Zar airBaltic nije ukinuo sve balkanske operacije, pa tako i one iz Tirane?
Uistinu veliki rast, dokaz da ništa nije nemoguće i putokaz za aerodrome koji imaju veliki potencijal kako treba raditi, možda dočekamo i Sarajevo na ovom nivou.
Da to je dokaz kako treba raditi.
Sarajevo nema apsolutno nikakve dodirne tačke sa Tiranom.
Zar nije da ovog leta za BEG neće leteti ni Luxair ni airBaltic? Usput, koje je linije JU ukinula ovog leta?
Ove zime je ukinula letove.
odgovor na zadnji pasus: neće! Ali se već veselim na izgovore zašto je to tako i kao će TIA ubrzo propasti, i kako će BEG uskoro preskočiti TIA..
Pa da već čitamo kako je pitanje ne dana nego sata kad će TIA propasti.
Budite pošteni, niste ni Vi mnogo bolji sa tretmanom Osijeka i Morave, gde je na jednom 600 putnika povećanje u odnosu na prošlu godinu a na drugom “manje od seoske autobuske stanice”. Ljudi su zarobljeni u mentalitet “čiji je veći” i “da komšiji crkne krava” i generalno je teško biti potpuno objektivan. U realnosti svima nam je najbolje kad svi rastu i uspešni su jer imamo više opcija za putovanje i ekonomija ide napred a manje se ljudi iseljava, što nam je svima ekstremno ozbiljan problem.
Биће онда када и ви оставите свој први позитиван коментар на тему Србије.
Foglar je već imao pozitivnih komentara na temu Srbije.
Al bi du*e svoje pojeo da ne napiše komentar kao ovaj! Zašto, valjda on zna!
Čovjek ima svoj stav i argumente. Njegovo pravo.
Za stav i argumente se slažem i ne sporim. Komentar kakav je danas ostavio, a kakve ostavlja redovno, nisu nikakav argument, ali sta jesu i to veoma loš. Zašto vi to podržavate, valjda vi znate.
Ovaj portal objavljuje komentare sa kojima se ne slaže, ali ako ne krše pravila portala. To je logično i demokratski. I to čini i za jednu, i za drugu, i za treću… stranu. Dakle, u tom kontekstru je i Foglar. A vi ga, ako vam smeta, preskočite. To je jako dobra metoda.
@anon 09.07: na vaš nivo (“Al bi du*e svoje pojeo da ne napiše komentar kao ovaj”) se ne spuštam. A znam zašto: interesatno je da nitko od vas ne ragira kada se piše nešto kritički o OU (a ja tu nikada nikoga ne štedim), ali ne dao Bog nešto kritički napisati o JU/BEG – odmah kreće shitstorm! A kaj se tiče jako obojenog, nekritičnog i pretjeranog lokalpatriotizma (namjerno to tako nazivan a ne “sendvičarenjem”), e tu mi jednostavno gušt kubati vas..
Da, kada se kritizira OU to je “normalno” i prihvatljivo. Kada se kritizira JU to je neprihavljivo, jadno, bijedno, to je protusrpski, ustaški…
Ni sam ne znam koliko sam pozitivnih komentara i pohvala na račun Air Serbije pročitao ovdje, i od autora bloga i od drugih komentatora. A Air Serbija je itekako tema o Srbiji. A Vi svoje komplekse odite liječiti drugdje.
Upravo tako.
Zašto ste tako zlobni?
Ne, nije nisko, niti ponizavajuce. Albanija i Hrvatska su primorske zemlje, kao i Grcka, pa se mogu i trebaju porediti. Srbija nije, pa je nelogicno poredjenje.
Glavni gradovi država, Zagreb nije na moru. Nije ni Tirana iako opslužuje Drač i okolicu.
Ali zasto su ovde onda ljudi pljuvali i ZAG i TIA kako su seoski i provincijalski aerodromi u odnosu na BEG?!
I gde su vec izvesno vreme ti isti ljudi da nam objasne zasto je doslo do promene, kada je Beograd nedodirljiv i centar Balkana?
A ovamo, tek drugi najveci aerodrom…. A bude li se za Zagreb pokrenuo i iskoristio sve potencijale kojih ima X puta vise nego Beograd, bice treci… Na onoliko busanje u grudi godinama.
Nije drugi nego četvrti jer su ispred Tirana, Atena i Istanbul.
Ozbiljna analiza.
Na koncu, pitanje na nivou konzumenata iz susjedstva.
Vrlo dobro, Alene. Nastavite tako.
Hvala.
Pozdrav i hvala za vas clanak. Ove 2025 godine se planira i pocetak direktnih prekookeanskih letova iz Tirane. Molim vas da uvrstite u vasim planovima za reportazu i Vlora International Airport koji ce poceti sa operacijama od Aprila 2025.
https://ata.gov.al/2025/03/04/rama-hapen-aplikimet-per-punesim-ne-aeroportin-e-vlores-100-vende-te-lira/?amp=1
Sto se tice negativnih komentara iz Srbije slobodno ih pustite. Na kraju krajeva ti komentari samo pokazuju nivo svesti koji jos imaju gradjani nama susedne drzave. Da se oni nesto pitaju ne bi bilo nijednog aerodroma u Balkanu sem naravno u Srbiji.
Da, plan je da se otvori i Vlora.
Zanimljivo opažanje, komšija. Nego, da preokrenemo pitanje, da se svi vi pitate, bi li Srbija uopšte postojala?!
Pobogu blesavo pitanje. Čitatelj baš ničime ne imputira tako nešto. Niti čitatelji ovog portala tako nešto misle.
Pa čitatelj očigledno misli da Srbija to misli o drugima. Ne vidim razliku, jer i jedno i drugo su argumenti iste vrste.
Da li se vi slažete sa čitatelje u vezi Srbije?
Neka vi znate što čitateljk očigledno misli. Da, ljudi obično više znaju što ja mislim nego što to znam i ja.
Dobar dan! Samo napomena da bi se bolje razumelo da je albanski grad Vlorë zapravo Valona na srpskom (nisam siguran kako je na hrvatskom). Istorijski, veoma značajan grad za srpsku istoriju u kontekstu Prvog svetskog rata.
A inače grad na, otprilike, polovini albanske obale – iznad je haos i vrlo neprivlačna obala, dok je ispod Mediteran u veoma lepom izdanju.
Thanks za pojašnjenje.
Pobogu kako mozete menjati ime grada u stranoj drzavi i usput tvrditi da se grad zove kako vi hocete. Sto se mene a i Albanaca tice mozete Vloru zvati i Viktoria ako vam se svidja ali to nema nikakvo znacenje. Mislim da u kontekstu Prvog svetskog rata mozete menjati ime i Bizerti, Tunis, u Belimir ili Buzguzicak i verujem da ni ljudima u Tunisu ne verujem da bi smetalo. A inace sto se tice Albansku obale vidi se po komentaru da je ne poznajete.
Pa i mi grčki grad Thessaloníki (Θεσσαλονίκη) zovemo Solunom. Što se Vlore tiče, pa i Talijani je zovu Valona. Suštinski Valona jest prilično korišteno ime za Vloru. Nemnojte nastupati na taj način jer je to baš djetinjasto. Usput, a kako mi zovemo albanski grad Shkodër? Da li baš tako ili pak – Skadar? Nema tu nikakvih pretenzija baš kao što nema niti s Bečom, Rimom ili Trstom.
Sto se tice aviacije i Vlora International Airport nece moci biti sletanja ili uzletanja sa drugacijim imenom u gradu Vlora
Ime valona nije doslo iz srpskog jezika vec iz italijanskog. I naravno da se ime grada u stranoj drzavi menja shodno jeziku. Tako se Wien kaze Beč na srpskom/hrvatskom, Dunaj na slovenačkom. A npr Berat u Albaniji se na češkom zove Albansky Belehrad (tj Albanski Beograd), tako da…
+1
Znaci uskoro jedna TIA ce imati vise nego cela HR
Vi naravno znate da Hrvatska ima 3 milijuna putnika više nego Albanija?
Сами сте написали да Албанија муњевито расте а Хрватска и нема неке спектакуларне најаве за ово лето, посебно Загреб. Дакле Тирана ће надокнадити та 3 милиона. Пуна подршка за Тирану из Београда.
Albanija ima 17 novih linija ovog ljeta
Hrvatska ima 31 novu linijju ovog ljeta.
To nisu spektakularne najave?
Podrška! Samo pumpaju, Tirana!
Wizz je ukinuo i Brindisi. Dakle 2 ukinute linije.