zamaaero@zamaaero.com

+385(0)1/3465886

zamaaero@zamaaero.com | +385(0)1/3465886

Analize, Istaknuto

KOLUMNA ALENA ŠĆURICA: Zašto EU dozvoljava Srbiji talasanje u zrakoplovstvu?

Srbija je kandidat za članstvo u Europskoj Uniji i kao takva morala bi se držati pravila igre, morala bi implementirati europsku pravnu stečevinu, morala bi poštivati europske principe i načela, ne bi se smjela inatiti volji ostalih članica Europske Unije. Dok je Hrvatska bila kandidat za članstvo i te kako je sve ovo poštovala, čak je bila „veći papa od Pape“ tj. poštivala je pravila i više nego ostale članice Europske Unije da dokaže svoju predanost europskoj ideji. I zato je Hrvatska prilično brzo ušla u članstvo. Hrvatska je ušla u članstvo u vremenskom periodu u kojem je Srbija uspjela zatvoriti tek dva poglavlja sa Europskom Unijom.

Kako god, to je pravo Srbije, može se ona inatiti, može se ona pozivati na to da ne mora poštivati pravila Europske Unije dok ne postane članica, ali to će još više prolongirati njen ulazak u Europsku Uniju, a isto ima i posljedice. Nedavno je u svom obraćanju naciji predsjednik Vučić rekao kako Srbija više nema pristup jeftinom novcu Europske Unije što je ogroman problem za državu. Mislite da je to slučajno?

Srpska vlast koketira između Rusije, Kine, Bliskog Istoka, te SAD-a i Europske Unije. Sa svima nešto radi, sve drži taman zainteresiranima, svako toliko im nešto da, ali pritom i bitno više uzima. I tu istinski svaka čast Vučiću i vlasti. Na takvom politici koketiranja sa svima Srbija je do sada profitirala jako mnogo. Daleko više od bilo koga u Europi. Ona će ukinuti vize za sve, čak i za Kinu i arapske zemlje, no kada Europska Unija nakon par godina pokaže zube, Vučić povuče kočnicu i vrati vize. Čim se netko od velikih osjeća zapostavljenim Vučić odlazi tamo i u prijateljskom duhu nešto im da ili kupi nešto veliko. Velika lisica koja je svojim ponašanjem napravila priličan profit Srbiji. On može ono što države u okruženju ne mogu, a posebno Hrvatska i Slovenija. One kao članice Europske Unije jednostavno ne mogu tako koketirati sa Bliskim Istokom i Kinom, a još manje sa Rusijom.

Ovdje je Srbija najviše profitirala na Rusko-ukrajinskom ratu. Preko Srbije se vrši trgovina (samo se mijenjaju deklaracije proizvoda), u Srbiji su deseci tisuća ruskih poslovnjaka koji su donijeli novac i znanje i iz Srbije vode business, preko Srbije se putuje u Rusiju.

 

Financiranje i vize

Nas ovdje ne interesiraju sankcije Rusiji, osim u segmentu zrakoplovstva. No, pokušat ćemo se pozabaviti segmentima zrakoplovstva gdje Srbija rasteže pravila kao kaugumu. Od 2013. godine se na razno-razne načine financira Air Serbia od strane države. Te subvencije su bile od 75 do 21 milijun EUR godišnje, uz ogromnu investiciju 2013. godine vrijednu preko 300 milijuna EUR. U Covidu-19 čak je dato i 100 milijuna EUR. Europska Unija je čak i pokrenula formalnu istragu. Govorimo o ukupnoj svoti novaca od bar 800 milijuna EUR, a vjerojatno i više. Sam bog zna koliko je novaca dato „ispod žita“. I kada EU pokaže zube ili netom prije nego to uradi, Srbija promijeni način financiranja kompanije. Eto, sada je aktualna dokapitalizacija koja je napravljena već dva puta, ali je ostavljen prostor za još dokapitalizacije u budućnosti. I pritom je procijenjena vrijednost kompanije opako napuhana kako bi se moglo dati što više novaca, a deal sa Etihadom je genlemenski dogovoren tako da je Etihad samo formalno ostao suvlasnik kompanije (više nema baš nikakve veze sa kompanijom) i eto on nema volje za dokapitalizacijom pa mu tržišni udio pada. Kako zgodno.

Istovremeno se toleriraju subvencije aerodroma. Niš i Morava dobivaju 92% potrebnog novca za fukcioniranje aerodroma od Srbije. Tako nešto se ne dozvoljava u Europskoj Uniji. U slučaju Srbije to je potpuno normalna i višegodišnja praksa. Vrlo čudno da Europska Unija tako što dozvoljava. I opet nešto ispod žita. Govorimo o samo 6-7 milijuna EUR godišnje, to Europsku Uniju ne svrbi previše.

U tom kontekstu je i srpski PSO. On je ogroman, nekoliko puta veći nego u drugim državama za isti broj letova, bitno veći nego u Hrvatskoj. I on ne služi za domaće letove (uz izuzetak ferry letova Niš-Beograd), već za inozemne linije. Jako je malo inozemnih PSO linija u Europi, istinski malo, on je bitno manji od 10% svih PSO linija. No, u Srbiji kroz PSO financiraju se gotovo isključivo inozemne linije iz Niša i Morave. Uz to PSO je netransparentan i proveden je protivno uvjetima Europske Unije. Kažu branitelji tog projekta, pa Srbija nije u EU, ona to ne mora provoditi. Hm, hm, hm… uz takvu logiku Srbija nikada neće ući u Europsku Uniju. Princip funkcioniranja kandidata za članstvo upravo i je da se uvede europska pravna stečevina i principi poslovanja tijekom kandidature, tj. da država ulazi u Europsku Uniju sa 100% principima i pravilima Europske Unije. Zatvaranje poglavlja sa Europskom Unijom predmnijeva promjenu na planu zakonodavstva i svakodnevne prakse. A onda drugačiji i netransparentan PSO nije moguć.

Potom se tolerira vizni režim. Sjetimo se prvog vala letova Mahan Aira koji su masovno dovozili izbjeglice. Tak nakon par mjeseci Europska Unije je uspjela natjerati Srbiju da ukine ove letove. Kasnije se Mahan Air ponovo vratio na tržište da bi letove ukinuo još jedom prije par mjeseci. Konačno, isfrustrirana tolikom liberalizacijom viznog režima u srcu Europe Europska Unija se zaprijetila Srbiji, te je ista bila prisiljena uvesti vize nizu zemalja. U protivnom bi se Srbiji uvele vize, a to si Srbija ne može dozvoliti. No, ipak vizni režim je bio liberalan godinama prije reakcije Europske Unije i tu je Srbija, a posebno njeno zrakoplovstvo opako profitiralo. On je i dalje liberalan prema nekim državama, primjerice Kini zbog čega letove za Kinu do Beograda i ima Hainan i Air Serbia.

 

Letovi za Rusiju

I na kraju Srbija leti za Rusiju čak četiri linije, one za Moskvu, St.Petersburg, Sochi i Kazan. Na ovim linijama kompanija ima i do 21 tjedni let (3 dnevno). Za Moskvu se najčešće leti sa A320, a nemalo puta i sa A330-200. Srbija na ovom delau opako profitira. Cijene karata su ogromne (preko 1000 EUR, nemalo puta i bitno više od toga), popunjenost je 100%, nemalo puta nema slobodnog sjedala po mjesec dana unaprijed. Ovdje govorimo o više od 30.000 putnika za i iz Beograda mjesečno. Malo li je?

I nije profit samo na tim letovima, nego i na konekcijama. Ruski putnik ne može letjeti direktnim letovima za Zapadnu Europu i SAD, stoga to čini preko Srbije i Turske. Zato Air Serbia ima daleko više letova prema Zapadnoj Europi nego prije. Čak 43 nove linije u samo dvije godine. I sve to od sankcija Rusiji radi rata sa Ukrajinom. Nemalo putnika na tim linijama su iz Rusije. Od 500 putnika dnevno na letovima iz Rusije budite sigurni da je velika većina onih koji putuju za Zapadnu Europu i SAD. Vrlo je indikativno da je Air Serbia otvorila 43 nove linije u dvije godine, ali nije obnovila letove za Afriku i Bliski Istok, čak ni za Tel Aviv. Za sve te destinacije ruski putnici imaju opcije nonstop putovanja.

U ovom momentu Air Serbia ne leti za Krasnodar i Rostov na Donu, obzirom da su ti aerodromi vrlo blizu ratnim područjima i aerodromi su zatvoreni za civilni promet. No, budite sigurni da će Air Serbia obnoviti i ove linije prvi dan kada će letovi za ta dva aerodroma biti mogući.

Air Serbia u ovom momentu leti 21 tjedni let za Rusiju, više nego je letjela za Rusiju prije Covida-19. Naravno, ovo je manje letova nego je prije Covida-19 bilo između Rusije i Srbije, obzirom da je samo Aeroflot imao 21 tjedni let za Moskvu iz Beograda, a on sada ne može letjeti za Beograd jer nema kuda proći pošto je Srbija okružena zemljama koje su uvele sankcije Rusiji. No, u konačnici zbog izuzetka Aeroflota Air Serbia sada ima prepune letove i ona je i te kako profitirala na tako većem broju letova koji su 100% popunjeni.

Jasno je da i niz putnika putuje iz Rusije za Beograd preko Istanbula. Naime, broj letove iz Rusije za Istanbul je istinski ogroman, tamo osim Turkisha i Pegasusa, lete i ruske aviokompanije. Brdo linija i enorman broj frekvencija. Istim ruski putnici kompenziraju manjak letove za Beograd koji su rasprodani i po mjesec dana unaprijed, letovima preko Istanbula. Koja im je alternativa? Stoga ne treba čuditi da je broj letova između Beograda i Istanbula porastao sa 25 tjedno prije Rusko-ukrajinskog rata (prošlog ljeta 34) na čak 41 tjedno (16 Air Serbia, 21 Turkish i 4 Pegasus), a ovog ljeta broj će se popeti na 46 tjedno.

Posebno su jaki i letovi za Larnacu obzirom da ruski putnici tamo ne mogu putovati preko Turske radi sukoba koji Turska ima sa Ciprom. Kako je Cipar vrlo popularna destinacija za ruske turiste i poslovnjake (masa poslovnih ljudi ima ciparsko državljanstvo te kompanije na Cipru), jedina racionalna opcija je Beograd. OK, postoji nešto malo letova iz Cipra za Tel Aviv, Yerevan, Bahrain, Dohu i Dubai, no te opcije znače bitno veću devijaciju, duže i skuplje putovanje. Beograd je tu daleko bolja opcija. Stoga ne treba čuditi da je Air Serbia povećala letove za Larnacu sa 2 na čak 14 letova tjedno.

Jednako tako puno je ruskih putnika i za Crnu Goru. Naime, prekid letova za Crnu Goru je krenuo bitno prije Rusko-ukrajinskog rata. Rusija je time uvela sankcije kao odgovor na crnogorske sankcije Rusiji, a pod utjecajem Europske Unije. U Crnoj Gori su Rusi sve od 2000. masovno kupovali nekretnine i vlasnici su izuzetno velikog broja apartmana, kuća, hotela i niza kompanija. Jasno je da će ti ljudi i dalje putovati za Crnu Goru. No, kako ne mogu putovati direktnim letovima, oni već par godina putuju preko Istanbula i Beograda. Zbog toga i imamo toliko velik broj letova iz Beograd za Crnu Goru. Prošlog ljeta iz Beograda bilo je za Podgoricu 19 letova Air Serbie i 9 Air Montenegra, a za Tivat 44 leta Air Serbie i 16 Air Montenegra tjedno. To je ukupno fascinantnih 88 tjednih letova. Godinu prije broj letova je znao biti i preko 100 tjedno (14 dnevno). Za Beograd iz Tivta i Podgorice obije kompanije ove zime imaju 55 tjednih letova (skoro 8 dnevno). Iz istog razloga postoji i velik broj letova za Istanbul iz Crne Gore. Prošlog ljeta bilo je iz Podgorice 11 letova Turkisha i 1 let Air Montenegra, a iz Tivta 3 leta Turkisha i 7 letova Air Montenegra, ukupno 22 tjedna leta (više od 3 dnevno). I ove zime broj letova za Istanbul je značajan, 12 letove Turkisha iz Istanbula za Podgoricu i 5 letova Air Montenegra za Tivat, što je 17 letova tjedno.

I sada se postavlja pitanje zašto Europska Unija to dozvoljava? Zašto se Srbiji ne uvedu ozbiljnije sankcije, ne zatvori dotok novca, ne postroži trgovanje, ne uvedu ograničenja. Vrlo jednostavno Europska Unije je svjesno i namjerno ostavila dva koridora prema Rusiji. Onaj preko Srbije i onaj preko Turske. Sankcije su tu, one su namijenjene 95% stanovništva koji bi trebali prije ili kasnije izvršiti pritisak na rusku vlast ili je „kazniti“ na izborima. No, Europska Unija treba i dalje imati kontakt sa poslovnjacima, političarima i stručnjacima iz Rusije. Ona mora i posredno trgovati sa Rusijom. Mislite da ima malo robe koja dođe u Srbiju iz Rusije, pa se onda predeklarira i postane „srpska“ roba. Naravno, tako što se neće raditi za male obrtničke proizvode i tamo neki mali ruski obrtnik više neće prodavati papuče u Europu, ali za Europu bitni proizvodi se i te kako prodaju preko posrednika. To svi znaju i na to svi žmire.

Kada je pao direktor Zrakoplovno-tehničkog centra (ZTC) u Zagrebu radi sastanka sa predstavnicima ruske vojne industrije, a radi nabavke dijelova za helikoptere Mi-8, Mi-17 i Mi-117 nitko se nije pitao kako su ti predstavnici ruske vojne industrije i republike Rusije došli u Zagreb. I ne zavaravajmo se, taj deal je otpao jer je SOA (Sigurnosno-obavještajna agencija) otkrila što se radi i mediji su se o tome raspričali. Ali hrvatski helikopteri i dalje trebaju dijelove, oni moraju i dalje letjeti. Zar ćemo prizemljiti cijelu helikoptersku flotu, svih 25 helikoptera samo zato jer je neki genijalac kupio ruske helikoptere i nije razmišljao o mogućnosti sukoba sa Rusijom i posljedice istog? Zar će Hrvatska obavljati sve brojne zadaće diljem Jadrana (medicinski letovi iz dvije baze), za potrebe transporta Hrvatske vojske i za misiju na Kosovu sa 2 UH-60 Black Hawka? To jednostavno nije moguće. Stoga će se dijelovi nabaviti samo preko posrednika i biti će bitno skuplji za posredničku proviziju i dodatne putne troškove.

Kako god Srbija je profitirala na svom stavu o Rusiji, a Air Serbia proživljava svoj najbolji period u povijesti i žanje rezultate ekskluzivnih letova za Rusiju. I neka, treba to iskoristiti dok se iskoristiti može. Nitko joj ovdje to zamjeriti ne može. Business je business. A Srbija je do sada, te će i dalje rastezati pravila kao naramenice (hozintregere). I stavljati strpljenje Europske Unije i SAD-a na maksimum. U tome je do sada bila superuspješna i na tome joj treba čestitati, a što onda ne bi bila uspješna i u budućnosti? Respect!

 

Pozdrav čitateljima iz Biograda i Nina gdje je ovaj članak napisan.

 

237 Komentar/a
Najnoviji
Najstariji
Inline Feedbacks
Prikaži sve komentare

Zanimljivo i posve opravdano, ako dobro razumem, EU je pokrenula istragu AirSerbia-e? Kakvu? Ima li nekih blizih info?

Dobra kolumna.

Pa dragi Alene da li jeXXXX

U zrakoplovstvu nema talasanja.
Talasa se u vazduhoplovstvu.

Мрешка се у зракопловству?

Alen molim Vas poradite nesto po pitanju ovih komentara. Nikako ne bi trebalo ukinuti opciju komentarisanja, ali mozda bi bilo korisno da napravite statment sa vrijednostima koje portal njeguje kako bi neonacisti shvatili da nisu dobrodošli. Drugi regionalni portal, onaj koji pise na engleskom, je slicnu stvar napravio i stvarno imaju puno manje ovakvih beskorisnih rasparava. Ovaj portal je daleko kvalitetniji sadržajem ali ako se ovako nastavi, svi ćemo se okrenuti ostalim portalima, gdje komentari jesu komentari a ne prepucavanja šovinista.

Пар добрих идеја за аутора.
Немојте у Србији да хвалите потезе власти или опозоције. Истина је да некада има користи, али је количина негативних појава невероватна. Ми смо екстремно подељено друштво.
Немојте никада да се радујете санкцијама обичном човеку које год да је нације и вере. То само гура људе у крило тренутне власти и екстремизам. Нигде санкције нису дале резултат, осим енормног личног богаћења владајуће елите (Слоба Фрањо дружење Карађорђево…).
Да се Русија није овако економски подигла задњих 20 година, лако би било пронаћи милионе резервиста за рат. Овако су сви окусили леп живот, одморе и слично и ником није до ратовања за ко зна чије интересе. И зато нема довољно војника за ратовање.
Ми тренутно имамо већ доста преко 150 000 Руса који су углавном дошли Ер Србијом и драго ми је за сваког од њих, који није отишао у рат зато што је код нас и овде се лепо се осећа. И то све не би било могуће да нема Ер Србије.
ЕУ /Брисел је гомила тешких дебила (парафразирам Милановића). Треба све одмах да нас приме са свим нашим и њиховим манама и готово.
Овако цео регион гурају у руке неевропским интересима.

Lepo ste to rekli, nadam se da se niko nece uvrediti, jer nema razloga.

Hahaha konacno

Čitajući razne gluposti koje se graniče ako i ne prelaze već u mržnju, ljubomoru i zavist… Mislim da je vreme da se ukinu komentari.

I, što ste odlučili? Ipak je broj komentara presladak da bi ih se odrekli, jel tako? 🙂

Dakle, nemate financijske koristi, gubite vrijeme, a komentari sve gori i otrovniji.
Zaista ćete teško objasniti svoju odluku da ipak NE ukinete komentare.

Kako bezvredni, a analize iz 2019?

Kao da čitaš vremensku prognozu za prekjuče 🙂

Alene, možete li za nas čitatelje iz RH stavljati zanimljivije članke osim ovih o JU koji nas ne zanimaju? Razumijem da je susjedima nasušna potreba ali ima čitatelja i iz Republike Hrvatske

Pa kad bi OU bila aktivna kao JU, kad bi svako malo najavljivala nove linije, kad bi Bajic svako malo davao intervjue, e tada bi bilo vise takvih clanaka.

Ja isto imam osjećaj da je velika većina vijesti vezana uz AS. Posebno analize.

Pa šta da analizira u HR, novi logo ZL Osijek?

Čini mi se da ste upravo iznijeli autobiografiju u jednoj rečenici. Uspjeh

Slučajno pogledah danas Norveški film “Narvik”… Inace rađen po istinitom događaju, nije neki blokbuster ali poruka je veoma upečatljiva. Norvežani kao neutralni, dobiše po nosu, i narod u tom mestu Narvik ni kriv ni dužan je propatio i od Nemaca i od Engleza. Na kraju biva oslobodjen da bi ga bez najave napustili saveznici, a Nemci potom opet ga sravnili sa zemljom. Tako da mozete pričati o profiterstvu, solidarnosti ili patriotizmu, ali na kraju dana sve se svede samo na koristi i jednih i drugih.

Po meni Air Srbija samo radi svoj posao i ne petlja se u tuđi. Dok mnogi drugi se petljaju u svačiji a samo svoj ne gledaju!

Narvik i Kikinda su gradovi pobratimi – po Narviku nosi ime i hotel u Kikindi.

Dugo će da se pamti ponašanje Air Serbie u vezi s agresijom na Ukrajinu. Hugo Bos i dan danas prozivaju jer je surađivao s nacistima.

Pa ne mora Air Serbia da bude ko Hugo Bos. Vi tvrdite da su Ukrajinci nacisti i moderator vam ne briše komentar. Jeste se napili previše votke?

Zavaravate se… Čovek je kao ameba, zaboravi sve, koliko mu stigne sledeca Whatsup poruka na telefonu…

Mogu iskreno reći samo da bih se osjećao kao ratni zločinac kad bih neznam kako slučajno ušao u avion te kompanije.

CA očigledno.

Ne, čitatelj misli na Air Serbiu

@anonimni bot/trol 15:43: slobodno je zaobilazite, ne trebaju joj takvi kao sto se vi

И ево доказа зашто Србија исправно поступа у одбрани својих интереса. Већ су данас амбасадори Немачке и Француске у Србији почели да дају изјаве како неће бити никаквих мера или санкција већ да се надају да ће Србија преиспитати своју политику према Русији, КиМ итд.

Дакле за Србију је business as usual. Настављамо пословање са свима и на истоку и на западу а ЕУ ћемо врло радо наставити да муземо.

Ја јер су моји извори свежији. Амбасадори који су професионални дипломате у сарадњи са својим министарствима су дали ове изјаве.
Па неће ЕУ ризиковати све своје инвестиције овде од фабрика до пруге ка Нишу.
Те опомене су издали посебни изасланици.

Informirajte se, s obzirom na započetu temu.

Am,basadori su demantovali Vučića ili su pak shvatili šta su uradili pa su brže bolje povukli ručnu. EU ne smije na Srbiju, jer bi to napravilo više štete nego koristi.
Oni ne smiju preći crvene linije. Svjesni su da mnogo toga nisu uradili na vrijeme i sad je tako kako jeste. ne zaboravite da ni EU nije jedinstvewna. Grčka i Španija se ne istrčavaju baš, ali kad dođe stani pani… neće biti protiv Srbije. Neće jer ne smiju zbog sebe.
Ne zaboravite i velike probleme Makrona u Francuskoj u vezi Srbije. Nije tema nešto pretjerano razvlačena ali Makron je imao ogroman pritisak. Poslije toga i krenula saradnja Srbije sa Makronom.

Da, bitna je. Sad što neke druge države za sebe misle da su nebitne… to je druga.

Naravno da je bitna. Ne ulaskom Srbije u EU, odnosno njenim izopštavanjem mogu nastati posljedice
Sad ako vi to ne vidite…

Nije bitna Srbija per se za EU ali zamislite EU podeljenu kakva jeste koja sa užasom gleda kako Srbija može postati lako ostrvo anti aEU u srcu Evrope. Šta, firme koje imaju ogroman profit zbog jeftine radne snage će zatvoriti i povuci se? Oce li nam možda uvesti sankcije? Kina ima ogroman uticaj i poslove ovde zamislite taj zaokret kada bi se Srbija okrenula Kini. Zamisli kad bi se Srbija okrenula Rusiji i možda stafionirala vojnu bazu npr u Sidu? Ili npr Srbija koja otvara svoje granic3 za migranata u Evropu… vec su jednom osetili taj pritisak kad smo pustili desetine hiljada Indijaca Tunizanina… mislite da EU sve ovo nije bitno… i sve to Srbija može da uradi giganta kao što je EU

Da ali na primeru koji se dogodio Srbiji sa Kosovom, imate situaciju koju Putin koristi u Ukrajini, koju će sutra Katalonija da proba da iskoristi u Španiji, da ne nabrajam dalje…

Vučić je dobio zadnji ukor pred isključenje. Predugo se kockao, odugovlačio, zavlačio, migoljio, riskirao, uzdao (previše) u Ruse i s njima ucjenjivao, a sada mu je sve to došlo na naplatu

И данас потпуно друга песма амбасадора Немачке и Француске. Те претње су само маркетиншки трик Вучића. Не наседајте.

Iskreno vizni režim Srbije je jedina liberalna i etična stvar u vezi graničnih zakona na našem “naprednom” i “nerasističkom” kontinentu. Srbija pokazuje da se malo šta gubi time, a milioni ljudi su lišeni nepotrebne patnje.

Da se sprece ilegalne migracije. Eto EU je trazila uvodjenje viza za zemlje odakle dolazi najveci broj migranata, Srbija je uvela njima vize – Tunisu, Burundiju i Indiji.

Ja tako nesto nisam napisao. To je napisao drugi citatelj. Pitajte njega.

Vize sluze da se pojedincima na osnovu državljanstva ogranici ulazak u zemlju. Zavisno od zemlje, služe za razlicite svrhe:
1) da sprijece nekontrolisane migracije
2) zbog cistih političkih razloga (vize Turske prema EU, vize Maroka… )
3) vize koje služe kako bi se zgrnule pare(vizni režim Jordana, UK prema Balkanu itd)

Vize jesu etički prihvatljie kada su neophodne i kada zemlje u pitanju nemaju nikakve istorijske odgovornosti jedna prema drugoj(recimo, vize SAD za BiH, Srbiju i to).

Međutim, evropske vize su u pola slučajeva cisto politicke. A u drugoj polovini slucajeva su usmjerene prema zemljama koje su unistene evropskom kolonizacijom i ciji stanovnici bi bjezali upravo zbog tih istorijskih posljedica. Da li je etično izgraditi pola kontinenta na uštrb druge zemlje, i onda još ograničiti stanovnicima iste da se slobodno kreću po kontinentu zbog kojih su njihovi djedovi robovali? Naravno da nije, i zbog toga je vizni režim EU jedno od najvećih zla našeg kontinenta. Vizni režim Srbije minimalizuje broj zemalja kojima treba viza, a i onima kojima treba nije teško dobiti. Sa druge strane, EU pa čak i BiH(?!??) imaju stroge vizni režime koji otežavaju živote miliona( u slučaju bih hiljada) bez ikakve etičke osnove. Kao drzavljanin i stanovnik istih se sramim toga.

Vizni režim je iz početka bio sredstvo kontrole ulaza u države zbog širenja raznih bolesti i sl. poslije toga je dobio ove druge političke dimenzije. Istinski veoma glupo. Ali postoji

S obzirom da umjesto ambasada to rade “agencije”, s obzirom da ne postoji intervju za vizu, s obzirom na oskudni broj dokumenata za koje pitaju, i s obzirom na astronomsku cijenu istih, siguran sam da nema nikakve druge svrhe za iste(viza za UK) sem da zgrću lovu. Zemlje ne zaslužuju ukidanje viza zato što u 90% slučajeva nisu one krive što su im nametnute, nego zemlje koje ih nameću.

Imam hrvatsku putovnicu i sasvim sam svjestan u koje zemlje mogu bez vize. A time hoćete da kažete da su BiH i Srbija danas u gorem stanju nego Hrvatska prije 20 godina?! Da je korupcija i kriminal manji u Gvatemali i Meksiku (koji nikad nisu imali vize za UK) nego na Balkanu?

Da, vize imaju svoju svrhu, baš kao što ima i robovlasništvo, izrabljivanje, kolonijalizam. Ali da li su one etične i potrebne? Srbija je pokazatelj da nisu, i to u sred evrope. Za razliku od EU, i banana država poput BiH, Kosova* itd.

Vi imate obraza da upoređujeze Srbiju i Kosovo. Da Srbiju natovare banana državom. Da Kosovo uopšte natovare državom.
Pa jel mora iz vas uvijek izađi ono najgore

Zar mora svaka iole konstruktivna rasparava na ovom portalu da se spušta na Balkansko prepucavanje tipa čiji je veći? U svom komentaru sam dao primjer Srbije kao zemlje sa vrlo moralnim viznim sistemom ne zato da bi je veličao kao superiornu, što ovde konstantno radite, nego zato da bi pokazao da je zemlja sa razumnim viznim sistemom realna, i to u sred evrope.

Dajte molim Vas prestanite od svakog članka praviti debatu Zg vs Bg, Srbija vs Hrvatska, Kosovo* i slično. Imate tonu desničarskih (neonacističkih) portala na kojima se možete prepucavati do mile volje. Uostalom, avijacija svakako nije pokazatelj opsteg stanja nacije pa istim nista ni ne postižete, sem da nas sve umorite.

Bravo!!!

A koji bi drugi razlog bio za iste vize? Zašto su im cijene astronomske u poređenju sa americkim, a provjere nimalo temeljite?

I Srbija je banana država u drugim sferama života, ali ovdje može biti samo primjer svima nama.

Da, uspoređujem ih sa robovlasništvom jer imaju iste korijene. U proslim vijekovima smo gradili kontinent na leđima nacija kojima danas zabranjujemo ulazak. Pogledajte neki dokumentarac o tome kako izgledaju i sta se desava na granicama Španskih enklava u Maroku.

Radim u stranoj organizaciji u BiH koja zaposljava ljude sa svih krajeva svijeta i dobro znam šta se dešava u našim konzulatima. Kvalifikovani ljudi čekaju vizu preko 12 mjeseci. Skoro smo imali slučaj momka iz Ugande, koji je prvo morao uzeti Schengen vizu i doći u Rim da bi dobio vizu za BiH. Nakon toga je isao letom Rim -Split -Zagreb – Sarajevo i u Splitu zaustavljen jer mu je schengen viza važila za samo jedan ulazak. Dalje neću jer možete samo zamisliti kakvu je torturu dalje prošao. (A ovo je samo jos jedan dokaz zasto Croatijin let iz Rima nema smisla, poglavito ga nije imao prije ulaska u Schengen)

Ma promašili ste poentu. Briga me i za britaniju i za njihove vize, oni su bili samo primjer neeticnog neokolonijalnog viznog režima. A poenta je da neke države iz regije slijede taj primjer, a Srbija se bori za racionalan, razuman i human režim.

tacno, kakva humanost. pogotovo kad vidite ko je bio na celu MSP svih ovih godina, ne znam gdje je tu humanost. to je bila politika na povrsini neo-nesvrstanih a sustini da se ucari koliko moze. i neka, nije to lose, sta mogu ako znaju da nikad nece u EU.

ma dajte, nije neokolonijalni nego nece da im dolaze gradjani srbije, kratko i jasno. zasto, vjerovatno je razlog u losim medjudrzavnim odnosima. ne mozete zvati njihov vizni rezim neokolonijalnim ako vize ne trebaju gomili zemalja latinske amerike ili npr. gradjanima namibije ili papue. cinjenica je da srbija nije pravila nikakve vidljive pomake da se vize za UK ukinu (niti se zna zasto vize uopste trebaju ako ne trebaju za sengen), i ocigledno je to nikad nizi prioritet. ako je hrvatska nije imala vize za vrijeme rata, pa su vize nakratko uvedene, pa opet (sic!) ukinute, znaci da hrvatska diplomatija zna sta radi.

SAD je transparentna po tom pitanju, i jasno je da je primarno zbog prevelikog broja odbijenih zahtjeva za vizu. to se negdje vrti oko 15% (2021 je bilo oko 13.5%) za srb pasose. dalje, tu ima i ostalih zahtjeva za ulazak u visa waiver program ali ako zemlja ima mali procenat odbijenih zahtjeva obicno ispunjava i ostale zahtjeve. kanada ima slican princip ali je teze doci do podataka. bilo je problema recimo s ceskom i s prevelikim brojem ljudi koji produze ostanak preko trajanja vize, a meksiku su isto bili uveli pa ukinuli. za UK je to malo cudno, i mislim da je ipak stvar politike i generalno veoma losih bilateralnih odnosa srbije i UK.

da, ima vize za neke cudne destinacije poput meksika koji je dosta liberalan. s druge strane su uradili dobar posao prije 10-ak godina da se poukidaju vize s dosta zemalja u juznoj americi. ali UK/irska je trn u oku.

Demokracija europskih vrijednosti

DA

Ma clanak je na mjestu. Ne razumijem sto se komsije toliko pjene. Pa autor je jasno napisao da Srbija talasa, ali da pritom uspjeva, da profitira i da joj svaka cast na tome. Cak je na kraju napisano i respect! Ja se ne slazem da je to za respect, ali da je to logika Srbije koja prolazi i da na tome znaju zaraditi to je cinjenica.

Tako je.
I još im ide niz dlaku i koristi srpske izraze u naslovu članka, stalno im hvali kompaniju, a oni ga stalno napadaju. Susedi smirite se malo.

Apsolutno ste u pravu. Business as usual, dok traje, samo treba biti mudar ne preći granicu.

Nema se što dodati članku osim da Air Srbija zarađuje novac kao ratni profiter na ukrajinskom stradanju i to je svakako veliki udarac za reputaciju kompanije i Srbije u svijetu. To se pamti, a ostalo prolazi.

Dajte prekinite da lupate o nekakvom ratnom profiterstvu. Air Serbia je civilna kompanija i nema nikakvih dodirnih tacaka sa ratom. Pritom, apsolutno niko vise ne pominje tu temu, ta tema je bila aktuelna samo tokom par meseci prosle godine, inspirisana botovima i trolovima iz Ukrajine, Poljske i Litvanije.

SAD je pretekla katar kao najveci izvoznik tecnog prirodnog gasa. onda je i to ratni profit, jer se ne daje LNG kao humanitarna pomoc, slazete se? ovo sto srbija radi je sitna boranija. inace, srbija da nema problem kosova, vjv bi se drugacije postavila, ali ako se sankcije uvedu rusiji, moguce je da rusija prizna kosovo (taman im odgovara radi krima) i onda srbija osim kine nema nikoga. ako izgubi kosovo kao diplomatsku kartu, spustice se na nivo makedonije koja je dala sve sto se od nje trazila a zauzvrat dobila nista. tako da u toj politicko-diplomatskoj igri gdje su sankcije nemoguca stvar ako se hoce i dalje zatezati oko kosova (a to je jedino sto srbija ima, ponavljam), zasto ne zaraditi malo. eto u tome je stvar. a pravda je posebna kategorija koja nema veze (nazalost) ni s politikom ni biznisom. raspitajte se kod kurda i palestinaca.

Južna Koreja (Republika Koreja) je isto ratni profiter?

Mene, a i druge mrzi da preispituju sve stvari u ovom tekstu, pa cu se fokusirati na nekoliko, kako vezanih za aviaciju a i drugih:

ASL “subvencije” – 75mil su bili gubitci za prvih 6 meseci 2013, za startup kompanije , i mali milion Etihadovih usluga, ne subvencija. Subvencije su uvek bile 25~10mil godisnje, do ove trenutne. Investicija od “300 miliona” nije bila, vec 100 miliona od vlade (to jeste investicija), nesto preko 100 miliona EY, i jos oko 100 da se izmiri deo dugova JAT-a, da ne obore odmah ASL. Sve u svemu investicija vlade 100 miliona i to za relaunch kompanije, mala maca u odnosu na sta je EU dozvolila sa gubicima i subvencijama za AZA, TAP, CSA, SN, OU, FlyBe, Air Berlin, Olympic i Malev pre nego sto su ih zatvorili. Drugi su vec pisali sta su dokapitalizacije, al investicije nisu, niti uticu na profit. Pritom da ne spominjemo kako se EU ne zali na neopevane pare koje dobijaju TK, EK, EY, QR, OmanAir, Saudia itd… Amerikanci, Kanadjani i Nemci su barem bili dovoljno pametni da poptisu striktne dogovore o broju letova izmedju drzava, da im ovi dumpingom ne ukradu trziste. Pritom pare “ispod zita”, tj. indirektne subvencije primaju i druge kompanije sirom EU, u obliku PSO, vojni ugovori, itd…

Vecina manjih aerodroma (<~2 miliona) u Evropi su neprofitabilni, a i isto vecinski u vlasnistvu drzave, subvencije za aerodrome nisu nista novo.
Sve receno za vize stoji, zajedno sa ASL profitom za Rusiju. Supply and demand u sustini, a i treba EU neki koridor ka njima.

Najvise me je iznenadio sledeci pasus, kojim ste se iskreno izblamirali. Stvarno nisam ocekivao ovako nesto
"Sankcije su tu, one su namijenjene 95% stanovništva koji bi trebali prije ili kasnije izvršiti pritisak na rusku vlast ili je „kazniti“ na izborima."
Alene, u poslednjih 60 godina su toliko puta uvodjene sankcije tolikim drzava, i toliko su neuspesne bile, da sam u soku da idalje zivite u iluziji da sankcije obaraju nedemokratske vlade. Sankcije su uvek sluzile samo kao dramska alatka, koja unistava zivot obicnih ljudi u drzavi i tera ih u siromastvo, protiv vlade retko da su ikada bilo sta uradile. Prisetimo se: Kuba i Kastro, Severna Koreja, Iran, Afganistan, Pakistan i Indija svojevremeno, Irak, Jemen, Rusija, Belorusija, Azerbeidzan, sve -stan drzave, centralno-americke drzave, Čile, JAR, i jos Africkih drzava koliko ima bolje da ne nabrajam. A i dalje su stizali delovi za F14, nafta, zapadnjacki čipovi za elektroniku, destilacione kolone, oruzija kolko god hoces, blindirani mercedesi, fensi lekovi za politicare, pare logicno, avionski delovi, delovi nuklearnih reaktora, centrifuge za uranijum, itd….
Nadam se da cete malo istraziti sve ovo, i promeniti svoju tacku gledista. Treba naravno dodati – potpuno podrzavam kontriranje Rusiji zbog rata, prva 2 paketa sankcija su bili najbolji, trebali su na njima jos da grade, tj. da udaraju na Putnu bliske, oligarhe, tajkune, naftu, gas, itd… sto se tice sankcija koje uticu na narod (govorim generalno), manje sam entuzijastican, i slazem se sa mnogima, ukljucujuci nekim Vasim sunarodnicima, da su dobrim delom besmislene i stete svima.

"Zašto se Srbiji ne uvedu ozbiljnije sankcije, ne zatvori dotok novca, ne postroži trgovanje, ne uvedu ograničenja."

1. Prvi i vrhovni razlog, status quo odgovara svima. Malo nam daju pare, malo nam pokazu zube za nesto, imaju koridor ka Rusiji, imaju politicke poene obe strane da skupljaju.
2. Ne zele to da urade jer ce time hendikepirati sami sebe. Koliko god da nije u EU, Srbija je kljucna transportna arterija u regionu cisto zbog pozicije i velicine drzave. Blokada Srbije znaci: komplikovanje odnosa u BiH (balkanska politika sta reci a ne zaplakati), komplikacije sa Crnom gorom, moguca pobuna Grcke, masovno povecanje uticaja UAE, Qatara, Kine, Rusije, pritom striktnije granice sto znaci manje trgovine preko kopna sto ce uticati na Tursku, Bugarsku, NM, Grcka. Ponovno kopneno "odsecanje" Grcke bi moglo da bude kap koja prelije casu za Grexit, nikad se ne zna sta moze da pobuni narod. E da i Kosovo, time ce izbaciti sebe iz te diskusije jer nece hteti niko da EU bude medijator. EU su u regionu najvise potrebni Srbija i Makedonija, jer ce onda imati efikasan kompneni koridor ka Grckoj, sto bi konacno moglo da je stabilizuje i ekonomski oporavi, i jer bi time zatvorili jednu rutu za dolazak migranata.

Koliko god se ja tome protivim, javnost u Srbiji nazalost sve manje i manje zeli u EU, kako zbog njihove intertnosti i odrzavanja status quo za razne stvari, tako i zbog raznih kriza koje je EU imala od 2015. pa do danas, i njihovog bizarnog odnosa prema nekim stvarima. Po meni, EU hitno trebaju reforme u srzi, najvise po pitanju glasanja i ukidanja pravila jednoglasnosti, sredijvanja granica, dublje integracije, i pre svega autoriteta nad drzavama. Neverovatno je da EU za neke stvari ima preterani autoritet, gde ne treba, a za druge gde treba, tog autoriteta nema nigde na horizontu. Dalje necu, jer smo uveliko vec sa teme skrenuli

POTPISUJEM. SVAKA CAST!

^Sankcije su više ili manje uspješne, stoji. Ali svakako ne možete reči da su neuspješne. Nisu li upravo sankcije u Srbiji srušile Miloševića? A što je alternativa? Pustiti Rusiju da okupira Ukrajinu, ili braniti Ukrajinu NATO-om i započeti 3. svjetski rat?

Bas vidimo kako su uspesne, eto uprkos sankcijama Aeroflot kupi 10 B77W, iste nanose stetu drzavama koje su ih uvele, naravno nanose i Rusiji, ali jednako nanose i EU. A da ne pominjemo zaplenjene jahte koje su eto preko noci isplovile iz voda EU i otisle za Tursku. Doslovno se Rusi sprd**u sa sankcijama, isto kao sto to rade i Iran i Severna Koreja.

Svejedno od koga je kupio, sankcije zabranjuju bilo kakvu trgovinu. Ovde je obavljena transakcija sa kompanijom koja je registrovana u Irskoj i placa porez tamo. Dakle, sankcije su prekrsene, sto pokazuje koliko su besmislene.

Alene, u ratu je opste poznato da se ne veruje ni jednoj strani. Tako da, hajde prekinite da verujete i Putinu i Zelenskom – obojica lazu i govore sta im odgovara. Tako je oduvek bilo u ratu, propaganda je jako sredstvo!

Sankcije nisu srušile Miloševića. Toliko bi trebali da znate bez obzira što živite u Hrvatskoj.

Nisu. Sankcije su ukinute nakon potpisivanja Dejtona a on je ostao na vlasti i dalje do 2000. kad je izgubio na izborima a odbio da prizna rezultate pa ga je narod (uz organizaciju i finansijsku potporu CIA) zbacio a zatim nakon objelodanjivanja haske optuznice i isporucio Hagu.

Sankcije koje su važile do 2001. su jedna 1/20 onih sankcija koje su bile do 1995, koje su zapravo bile UN embargo.

Nakon 1995, to nema više veze sa sankcijama iz perioda 1992-1995. kakve crne kante benzina nakon 1995?

Ne pisite ono sto ne znate, to sam vas vec savetovao.

“Rezolucijom 1074 SB UN, 1. oktobra 1996, sankcije SRJ su i formalno ukinute.”

Alene, sankcije u obimu koje su bile od 1992. do 1995. nisu bile nakon 1995, iako su formalno neke sankcije moguće još uvek bile na snazi.

Nemojte slepo verovati Vikipediji, jer ćete onda verovatno misliti da su Crna Gora i Japan bili u ratu do 2006. godine, budući da (formalno) nikad nisu potpisali primirje 1905. godine.

ustvari niste u pravu. sankcije se opet uvode 1998, dok je “spoljni zid sankcija” opstao dobrano iza pada milosevica, jer su te finansijske sankcije koriscene kao stap za hvatanje optuzenih u hagu.

Narod na izborima.

Nisam smanjio koliko ja znam. Valjda su Jatovi dugovi bili oko 400 miliona, gde je 100 odmah podmirila vlada, neki su oprosteni, a ostatak je isplacivan malo po malo izmedju ostalog uz pomoc uprabo tih godisnjih subvencija, al provericu svakako!

Sto se tice drzavnih para – naravno, bilo i velikih i malih. Sabena nikada nije privatizovana, Iberia je bila na racunu drzave dok nije privatizovana, Malev smo rekli, Tarom trenutno, pa i izmedju ostalog Montenegro (one rekapitalizacije pre promene vlade), sve variacije Air Albanie (delimicno), OU, Swissair(onaj sto je bio do 2001. valjda), itd… Nije meni poenta da opravdavam to, samo kazem da nije bas bilo 800 miliona, a i kolko god da je, ne obazire se EU na to nazalost. Nisu bas konstantni po tome.

Aerodromi – ja mislim da je samo oko 50% aerodroma u Evropi privatizovano, i to naravno samo oni koji iole imaju sanse za profit, Kraljevo i Nis tu sigurno nisu. Ne znam da li se jos negde daje cak 92% sredstva, sto jeste previse naravno, ali zaboravljate da je EU standard za “najslabije moguce”, tj. gde su najvece subvencije potrebne, daleko iznad onog koji ima Srbija. Valjda ce se korigovati situacija s vremenom.

Naravno, sankcije rade, samo malo previse opsirno po meni. Kao sto sam napisao, svako sa dva grama mozga zna da su Putinu najbitniji njegovi tajkuni i nafta i gas. Tu je trebalo najvise i udarati, al jelte znamo sto se tu stedelo na sankcijama. Naravno ne treba dozvoliti rusima da ovoliki haos i stradanje prave.

Sto se tice putovanja, vama lakse tako, cista logika naravno. Nego kazem to jer nije isto preci 1000km izmedju npr. Francuske i Nemacke, u poredjenju sa 1000km od Turske do Austrije, putevi su mnogo gori u drugom slucaju, a i glavna ruta vodi preko Srbije. Leti su autoputevi puni kako kamiona, tako i turskih tablica koje voze izmedju Turske i primarno Austrije i Nemacke.
Sto se tice Grcke, drzava ko drzava i nije nesto bitna, al je Evropi napravila ogroman problem 2009. kad je pocela kriza. Napisao sam ono sto jesam, jer u npr. u nekom hipotetickom alternativnom univerzumu, da su do 2008/11 kad je najveca kriza bila, Makedonija i Srbija vec bile u EU, sigurno bi trgovinske i ekonomske veze ka jugu mnogo jace bile, a i samim time i grcka ekonomija, koja mozda ne bi kolabirala na nacin na koji jeste, i time spasla EU od Anti-EU talasa koji se dogodio 2014-17 i kulminirao Brexitom.

Pa ta Analiza Vam uopste nije tacna. Zato Vas I ispravljaju citaoci…

ima tu nesto i oko percepcija sankcija. ja se slazem s autorom komentara da sankcije nisu djelotvorne u principu, ali nemaju isti uticaj na srbiju i na rusiju – u tome je kvaka. milosevica je srusilo vise bombardovanje i pare sa zapada upumpane u opoziciju, nego sankcije – koje mu nisu nista napravile molosevicevoj vlasti dok su bila najzesce, kad se kupovao benzin u kanisterima – to je sve ublazeno poslije dejtona. no ne znaci da uticaja nije bilo – e tu dolazimo do percepcije i pitanja kako ljudi vide sankcije. u srb je naravno pola naroda mislilo da je to jedna velika sramota uz to sto je nepravda (fraza je bila “nepravedne i nicim izazvane sankcije” s RTS-a kao refren dobrih 8 godina). rusi nemaju taj problem na tom nivou jer su prosle sankcije oko krima iskoristili da unaprijede poljoprivredu i da se oslobode zapadne zavisnosti. ove sankcije ce osjetiti (i to preko inflacije, koja je jednako prisutna i u EU) ali fakat je da rusi nemaju neki osjecaj stida sto ih neko stavlja pod sankcije (nemate parole “moskva je svet”). iako ne tako ekonomski jaka, u rusiji je osjecaj da je to civilizacija a ne tek jos jedna zemlja primaran (prosto ta tradicija carstva se nastavlja pola milenijuma). zato su sankcije glupe, isto koliko su i porozne. s druge strane, zapad nije imao drugu opciju. sve je to igrokaz, i jedna velika tuga jer narod u ukrajini gine, dok se ovi nadgornjavaju.

Da da

A Evropskoj Uniji je pametno sto ne saradjuje sa najvecom ekonomijom na svetu, Kinom?

Takodje, kad ste spomenuli helikoptere, cemu ovo ‘neki genijalac’? Pa je l Vi znate da su ruski vojni helikopteri i avioni medju najboljima na trzistu? Pogotovo helikopteri, njima nema ravnih na zapadu! Od aviona sa zapada, jedino je F35 bolji.

Saradjuje, ali moze mnogo bolje i vise. To je i izjavila Ursula. Vize se mogu ukinute ako se zeli, ali ne zele.

Ti helikopteri su kupljeni davno pre rata. Uostalom, sada vidimo problem sankcija, na kraju je Milanovic upravu kada je rekao da su iste besmislene i nanose stetu Hrvatskoj – eto Rusija ce svakako prodati delove samo po skupljoj ceni, a Hrvatska ce platiti ko zna koliko vise nego da sankcija nema.

Niko nije mogao da predvidi da ce Rusija napasti suverenu drzavu. Odluka da se kupe ruski helikopteri je dobra sa strane tehnickih karakteristika. Zapadni helikopteri su losiji od ruskih, tu rasprave nema. E nakon toga kada je izbio rat, politicki vrh nije trebalo da uvodi sankcije jer sami sebi nanose stetu. Sada neka plate cenu svojih odluka!

Politicki vrh Hrvatske to ne smatra, predsednik Milanovic je jasno vise puta izjavio da su sankcije besmislene. Ali mora da se povinuje onome sto kazu Nemacka, Francuska, Britanija, SAD, itd… Isto kao sto je i Orban morao da se povinuje…

Te sankcije apsolutno nisu moralne!!! Moralne su sankcije protiv ruskih politicara, vojnih zvanicnika, oligarha i slicno – tu se slazemo, ali prema obicnom narodu?? Pa cemu to?? Sta je obican narod skrivio? Taj obican narod nema apsolutno nikakav uticaj ni na sta.

Dakle, pre 15-20 godina, kada su helikopteri nabavljeni, Vi ste znali da ce krajem Februara 2022. godine Rusija napasti Ukrajinu? Ma dajte, nemojte… To se mozda ocekivalo krajem 2021. godine i pocetkom 2022. godine, ali pre toga nije!

Predsednik drzave kojeg je izabrao narod nije politicki vrh???? A ko je onda, po Vasem misljenju, politicki vrh? Majko mila, sta sve necu procitati. Da predsednik nije politicki vrh…

Koja je alternativa sankcijama? A koja je bila u slucajevima kada je SAD bombardovala Irak, Vijetnam, itd…? Tada je postajala alternativa, zar ne?

Pa da ga ima, ne bi Putin bio na vlasti jos uvek. Ruski narod ne podrzava rat! Od njega nemaju nista, samo im je zivot tezi.

Dakle, ne smem da Vam odgovorim na pitanje jer ste mi zapretili brisanjem. OK, necu nista odgovoriti, iako imam sta da kazem. Pritom ste Vi na vazduhoplovnom portalu objavili clanak koji ima veze sa politikom, a onda zabranjujete komentarisanje na tu temu. Kojeg to ima smisla?

Lažne deklaracije imaju veze sa vazduhoplovstvom?

Ove:

“Ovdje je Srbija najviše profitirala na Rusko-ukrajinskom ratu. Preko Srbije se vrši trgovina (samo se mijenjaju deklaracije proizvoda)”

Zaglibili ste debelo u politiku sa ovim, a da to nema niti jedne dodirne tačke sa zrakoplovstvom. To je tema gospodarskih veza Srbije i Rusije, koja je mnogo starija od rata u Ukrajini.

Vidi da se ne znate osnovne stvari o dokapitalizaciji, kako ona funkcionise i kako se racuna vrednost iste. No, ako pokusam da Vam objasnim, obrisacete mi komentar, stoga bolje da ne pokusavam.

OK, evo da Vam objasnim onda.

U trenutku kada je Vlada dala 100 miliona EUR za dokapitalicaziju u Covidu, tada je u broj deonica u vlasnistvu, kako stranom, tako i domacem, bio negde oko 6 miliona. Tada Vlada kupuje oko 11,8 miliona akcija po ceni od 1.000RSD i za to placa 100 miliona EUR. Sada u opticaju postoji oko 18 miliona akcija, od cega Vlada poseduje oko 14,8 miliona. Prostim racunom, to je oko 82% vlasnistva. Problem nastaje u Vasim tvrdnjama da Vlada precenjuje vrednost kompanije. Nema tu procenjivanja, vec se izdaje deonica od 1000 dinara, stoga je i druga dokapitalizacija vredna isto koliko i prva po jednoj deonici. Medjutim, kako u trenutku druge dokapitalizacije u vlasnickoj strukturi postoji mnogo vise deonica neko pre prve, sada je jedan procenat vlasnistva daleko skuplji nego 2020. godine. Cena deonice je ista – 1.000RSD, ali cena jednog procenta nije i to ne zato sto neko tako zeli vec zato sto to matematika nalaze. Stoga bih Vas zamolio da prekinete da pisete kako Vlada precenjuje kompaniju i preko dokapitalizacija upumpava novac u JU tako sto precenjuje njenu vrednost, pa daje bise novca po procentu vlasnistva. Svaka dalja dokapitalizacija ce biti skuplja u smilsu za iste pare manje procenata vlasnistva, tako kaze matematika!

Pre prve dokapitalizacije je u vlasnistvu postojalo oko 6 miliona deonica. Svaka po 1.000RSD, dakle ukupan kapital je bio oko 50 miliona €. Proverljivo u finansijskim izvestajima. Vrednost kompanije i kapital nisu isto, ali vrednost nije tako lako proceniti.

Sada postoji oko 20 miliona deonica, pa je ukupan vlasnicki kapital oko 160 miliona €. I pritom, Etihadov deo se ne smanjuje u broju deonica, samo se smanjuje procenat koliko taj deo ucestvuje u vlasnickim deonicama. Iz tog razloga, ma koliko Vlada kupovala novih deonica, ne moze postati vlasnik 100% dok ne kupi Etihadove deonice.

Alene, koju multiplu ste koristili da zaključite da je vrednost kompanije precenjena?

Ne bih komentarisao moj stav o vrednosti kompanije, to procenjuju revizorske kuce, a ne gradjani. I ponovo mesate babe i zabe, kapital i vrednost kompanije nisu isto! Kapital je javno dostupan podatak, a vrednost nije, nju procenjuju strucnjaci!

Samo bih naglasio sta ste napisali pre par meseci: “Istim znači da Srbija procjenjuje da Air Serbia vrijedi 943,8 milijuna EUR.” Ocekujemo demantij za ovu vasu tvrdnju!

A kada je Srbija trazila procenu vrednosti kompanije od revizorskih kuca? To se radi kada se kompanija prodaje. Srbiji nije bila potrebna procena vrednosti.

Ma nije procenu radio niko jer im nije bila potrebna! Molim Vas da mi odgovorite: za sta je bila potrebna procena vrednosti i kada je radjena.

Ne bih znao, ali procena kompanije nikada nije ni radjena! Nije bila potrebna, nadamo se ni da nece! Tako da, zamolio bih Vas kulturno, da od sada nikada vise ne pominjete vrednost kompanije buduci da ista nije procenjivana niti ste Vi kompetentni za tako nesto. Hvala!

Ne može, jer je u rukama radnika kompanije 15% vlasništva. . To što oni i njih stavljaju u ukupan procenat, je njihov problem. Znaci ne maji 82% vlasništva nad kompanijom. A koliki je udeo Etihad, i ko u stvari drži taj deo deonica je neka druga priča.

Momčilo, nije tačno da je 15% vlasništva u vlasništvu radnika kompanije.

Vlasništvo je:
1. Republika Srbija – 83.58%
2. Etihad – 16.42%

Svi podaci su javno dostupni na sajtu CRHOV, po ovome je Srbija jedna od zemalja sa najtransparentnijim podacima o vlasništvu 🙂

Kao što sam napisao, to su jedina dva akcionara – ako se saberu procenti, dobija se 100%.

Odgovor je ne, radnici nisu akcionari.

Ne, prevarili su nas i ništa nam nisu dali, mada je Jat bio a. d. i upisani smo kao akcionari 2008.godine. Svi imamo dokumentaciju o tome. Na svečanom otvaranju Air Serbia 2013.i strateškog partnerstva sa Etihadom, na naše javno pitanje kada će nam biti podeljene akcije, Vučić je nadmeno, pred James Hoganom odgovorio: “Ma kakve akcije, otkuda gubitašima akcije”. I takav odnos prema radnicima je ostao do dana današnjega. Pobegao je ko god je mogao. Ljudi samo cirkulišu, što zbog uslova rada, što zbog međuljudskih odnosa, što zbog plata koje zaista nisu porasle još od ere Jata (osim upravi i u ad hoc slučajevima). Radnici su postali socijalni slučajevi.

Jednostavno, nisu hteli da priznaju Etihadu da imaju dugovanja prema radnicima u vidu akcija. Nama su rekli da u arapskom svetu ne postoje akcije i da “tako mora da bude”. Znali su da u Srbiji niko neće reagovati jer je režim najsličniji Severnoj Koreji i da bi jača reakcija bila od strane Etihada kada bi im rekli da imaju i tu obavezu. Doduše, postoji Udruženje malih akcionara Jata koje vodi sudski spor sa kompanijom, ali proces nije završen zbog opsterukcija vlasti. Ovo udruženje je sastavljeno od penzionera jer je zaposlenima prećeno otkazima ako se učlane… I tako, igranka bez prestanka…

Da, daaaa, svaka reč…

Radi potpune istine, i spravicu vas u tome da udruženje vode JATovi penzioneri, da su članovi svi radnici JATa, pa čak još uvek radno angažovani, da im je prećeno ne da se učlane, nego da se povuku iz tužbi koje su pokrenute prema kompaniji i da se odreknu akcija. Neki su pod pritiskom i strahom potpisali, ali neki ne. I spor je, mislim pred Vrhovnim sudom, već godinu dana i nista se ne dešava. Tako, da akcije drže radnici, 15%

Pričom o transparentnosti mislim da ne bismo dugo završili prepisku. Gospodine 2009. su radnicima JATa upisane deonice u zgradi SIV 2. To što neko pokušava da prikaže priču drugačije, ne znači da ovo nije tačno, jer će priča ici do Strazbura. Pošto su određenim poglavljima za pristup EU, naznačeno da svi mali akcionari moraju biti obesteceni. U zakonu vam čak stoje vlasnici akcija JATa i Galenike, da im se isplati po 200 evra u procesu privatizacije. Zašto su samo ove radnike izdvojili posebni članom zakona. Zato su i ulazak ETIHAD u AIR Serbia nazvali dokapitalizacija, da ne bi bili u obavezi da primene član ovog zakona. Priča je na Vrhovnom sudu.

Pardon, 2008.godine

Na čekanju.

Imam utisak posle ovog članka da svakodnevno puni avioni Rusa doleću iz Rusije na beogradski aerodrom (tri leta dnevno), onda se Rusi tu namnože i dupliraju i popune sve ostale letove AirSerbie ka svim ostalim destinacijama… čak i 20tak ovih novih destinacija sto se planira ovog leta, to je da bi se zadovoljile ruske potrebe, zato se ni ne planiraju linije na kojima je velika konkurencija na ruskom tržistu… obozavam ovaj portal… 🙂

Svakog dana dodje oko 600 ljudi iz Rusije u Beograd. To je samo preko letova Air Serbie. Od tih 600, preko pola su u tranzitu, dakle 300 njih. 300 putnika se raspodeli na nekoliko letova i to uopste nije zanemarljiva brojka.

Može li neki izvor za tu izjavu, neki pouzdani alat ili nešto?

Jutros na letu BEG-TIV bar 30% putnika Rusa sa sve nekoliko beba. LF oko 75% na YU-ALZ.

Ali ovo je regionalni portal!!!

To je Vučićeva politika „klackalice“ izmedju istoka i zapada koju je (kao mnogo toga) kopirao od Tita. Inače sam mišljenja da Srbija ne mora da bude u EU! EU gubi značaj i postepeno tone kao projekat. 80-tih godina EU i tzv. zapad su imali preko 80% udela u gdp-a sveta a danas 34%.

Mocna je to masinerija netreba se zavaravati, ali sta je problem, EU nije napravljena da odgovara onima koji ulaze u nju, vec samo Nemackoj, svi ostali su tu potreosna roba. Hrvatska obala je sva kupljena nastanpanim evrima, a pre toga su namestili sebi zakonsku proceduru kroz EU poglavlja da im nemozes nista, sve je u skladu sa EU vrednostima. Isto je i u zrakoplovstvu, aj nek se neko zameri Lufthanzi pa ce videti sta ce ga snaci, ono sto nemoze unisti, kupi te pa te unisti

Zaboravih, Hrvati su dosli u situaciju da nemaju gde zabosti suncobran sve EU plaze
E to je EU

Neverovatno koliko iskrivljen prikaz, koliko pogrešnih zaključaka, da prosto ne znam odakle bih počeo, mnogo mi je više smešno nego što bih sad objašnjavao šta je pogrešno. Al nek ovaj članak stoji takav kakav je zatrebaće za neko vreme😁

Pa vi brinete demantuje.
Kako napisati kad vi brinete. Molim objašnjenje.

Alene, gotovo uvek obrisete sve sto Vas demantuje. Nismo deca.

Ja sam demantovao da je XXXX

E ovako, Srbija nikad neće ući u EU jednostavno takav je plan za nas, nedaju i kraj a ova poglavlja, pregovori to je sve farsa. Za nas je nešto drugo da budemo svači a nesmemo biti niči. Hrvoje Šarinić je otišao u posetu Kastru, da ga zamoli da Hrvatska bude nesvrstana, na šta mu je Kastro odgovorio, ja to nesmem da uradim to je rezervisano za Srbiju. Srbija nesme da se opredeli, nesme ni u EU ni u NATO ni u Rusiju ni u Kinu ni Amerija, mora sa svima, ako se opredeli tad je kraj, zbrisaće je sa lica zemlje, ono sto sad rade Ukrajini. A to Hrvati hoće da odaberemo sebi put kako bi sebi presudili, a to nesmemo da uradimo
Hrvati nesmeju u WC dok nepitaju EU, mi barem to možemo da nepitamo nikoga

Kajgot.

U tome je i problem – Srbija tj. Srbi nikad nisu imali podanički mentalitet koji imponuje EU, ne želimo po svaku cenu da ulazimo u EU, a posebno ne želimo da tražimo dozvolu da odemo do WC-a, to nam je ipak ispod časti, koliko god to glupo ili smešno nekima zvučalo

Hrvati ne smiju u wc…da, EU je tiranska tvorevina,uzas zivi…zato Svicarci placaju da budu dio Shengena i ostalih programa EU.
Pa kad Srbija moze na wc, sto ne odu do Pristine? Srbija dobija ustupke zbog bombardovanja i neovisnog Kosova, da lakse proguta sve sto joj se gura. Vucic moze kmecati do neba, ali nebitan je, ionako je sve već odluceno, i on to zna.
Tko god prica o raspadu ili tiranskoj EU, a istovremeno slavi Rusiju i Kinu, je glup ili bolestan…..

Ni Hrvatska neće ući u krajnju EU koja je zamišljena, Sjedinjene EU države ili kako ce se to već zvati,
Bice 10+1 zemlja, iz regiona ide samo Madjarska,i naravno sva gremanska rasa, jer je to njihov projekat, ovo sve ostalo sluzi za “Sobodno tržiste” “demokraciju” “EU Vrednosti” i naravno sirenje populacije na koju se mogu plasirati nastanpani Evri bez pokrica kako nebi doslo do enormne inflacije

Tek cete da spoznate razmere prevare

+ 1

Alene, niti vama niti Hrvatskoj nitko nije kriv što ne smijete talasati i spremni ste čitav život proživjeti onako kako neki gazda naredi, te mu ugađati više no što i on sam očekuje.

Barem polovica EU članica se na papiru zaklinje u nekakve principe i pravila, koje zatim gaze čim se svijetla ugase i nastoje izvući što god mogu za sebe. Tako bi trebala i Hrvatska, a kada Hrvatska neće onda ima tko hoće. Patit će koga smeta.

Svaka ti je ka Njegoseva 🙂

+ 1 dajem iako znam da postajem saucesnik.

,,Sve krive Drine na ovom svetu su krive. Niko nije nikada ispravio krivu Drinu. Nikad nemoj prestati da ispravljas krive Drine”.

+1

*treba *ovakvi

Posao vazduhoplovnog analiticara ocegledno ne ide bas najbolje.

Ali zato stize prekvalifikacija – politicki analiticar!

+1

Alene,užasno ste me razočarali ovakvim tekstom.

Ovo je avio-portal, a Vi pozivate na uvođenje sankcija Srbiji zato što ima letove za Rusiju. Uz to iznosite niz paušalnih i neutemeljenih optužbi koje nemaju veze sa svrhom ovog portala.

Prosto ne mogu da verujem kakav članak sam pročitao.
Strašno!

Klasična pijaca

Clanak prosledjen Mareku

Clanak prosledjen Mareku.

Slazem su potpunosti sa Vama.

+1

Apolutno da!

Na kraju, ostaje samo jedno pitanje: Koja je poenta ovog članka nakon što su sve ove teme toliko puta prežvakane u poslednjih godinu dana od kako je počeo rat? Šta je to novo rečeno u članku što nije zaključeno do sad?

Pretplatite se na

DNEVNI BILTEN

– bitno više novosti (svaki dan >15)
– bitno svježije novosti nego na zamaaero
– stiže na vaš e-mail svaki radni dan

Na Dnevni bilten su pretplaćene najveće institucije i zračne luke

Pročitajte više>

POŠALJITE NOVOST

Budite i vi novinar zamaaero!
Ako pošaljete 10 novosti koje objavimo možete postati honorarni suradnik
i pisati za novac!