Da, MZL Zagreb je konačno prošle godine krenula iz mrtvila. Management je konačno doveo LCC i to ni više ni manje nego najveći Ryanair. Svaka čast. Istina 15 godina prekasno, ali konačno se i to desilo. I tu sve čestitke MZL Zagreb. Ovdje bih podsjetio kako je MZL Zagreb godinama govorila da ona neće motivirati LCC i kako LCC „moraju pronaći alternativne izvore financiranja“. I ovo je istinski pogrešno, a MZL Zagreb je korijenito promijenila stav kada joj je u Covidu-19 dogorilo, pa je ipak odobrila velike popuste da bi došao Ryanair.
Niz kompanija je nakon Covida-19 obnovio linije i ozbiljno povećao broj frekvencija. Ipak, većina još nije dostigla frekvencije iz 2019. Eurowings je obnovio Dusseldorf koji je 2019. ukinuo, Finnair je pokrenuo letove, Freebird je uveo nove chartere, Air France je povećao broj letova u top sezoni. No, sve to skupa je vrlo skromno. Daleko od Beograda, Splita ili Prištine. Zašto?
Radi li koncesionar dobar posao?
Koncesionar je napravio jako puno. Ipak mora se jasno reći da iako je novi terminal najsuvremeniji i najljepši u regiji ipak je bitno manji i skromniji od planiranog. On nije ni izblizu onaj lendmark koji je trebao biti i koji bi bio još jedan arhitektonski suvenir Zagreba.
Ulaskom u novi terminal bilo je izuzetno mnogo problema, porođajnih muka. No, one su vrlo brzo otklonjene. Za ova otklanjanja koncesionar je potrošio dodatnih 10 milijuna EUR.
Koncesionar je do 2019. osjetno povećao broj linija iz Zagreba. Uveo je čak 26 novih linije, te povećanje frekvencija Croatie, Air Francea, Aeroflota, Iberie, Britisha, Lufthanse, Qatara, El Ala, Trade Aira, Turkisha i Vuelinga.
Od kada koncesionar vodi Zračnu luku Zagreb dvije linije pokrenuo je Monarch (London i Manchester), te Norwegian (Stockholm), no ove linije nisu opstale, prve zbog bankrota Monarcha, dok je Norwegian ukinuo Stockholm i Copenhagen degradirao iz cjelogodišnje u sezonsku liniju zbog svojih financijskih problema.
Daleko najviše je koncesionar napravio sa long-haul linijama. Do koncesionara Zagreb nije imao long-haul linija izuzev desetak charter letova Koreana godišnje, no koncesionar je doveo čak četiri long-haul prijevoznika (Emirates, Air Canada Rouge, Air Transat i Korean). 17 tjednih letova ljeti i u jednom momentu 10 zimi (studeni 2018). 2019. je Zagreb ljeti imao više long-haul letova nego cijela regija zajedno.
Zagreb je do Covida-19 imao najbolju povezanost sa najvećim hubovima Europe. Zagreb je imao i najviše legacy prijevoznika. 2019. od 15 najvećih legacy prijevoznika njih 14 je letjelo za Zagreb, a samo 10 za Beograd. Ti prijevoznici su imali 228 tjednih letova za Zagreb, dok su za Beograd imali 197 letova.
Usporen rast 2019
Iako je do 2018. zagrebački uzlet i angažman koncesionara bio izuzetno dobar, 2019. se sve ozbiljno usporilo. U vrijeme koncesionara, a do 2018. broj putnika u Zagrebu je rastao od 6,5 do 7,9%, uz najbolju godinu 2017, kada je narastao 11,8%. U isto vrijeme Beograd je rastao od 3,0 do 9,0% (uz izuzetak prve godine Air Serbie 2014. kada je narastao 31%). No, 2019. Zagreb je narastao svega 2,9%. Priština, Skopje i Dubrovnik su počeli dostizati Zagreb, Split mu je došao izuzetno blizu, a Beograd je povećao razliku.
Te 2019. letove su otkazali Eurowings na čak dvije linije (Dusseldorf i Berlin), Swiss (Zurich), ČSA (Prag) i Croatia (Prištinu). Uz to Emirates je svoju liniju pretvorio u sezonsku 2018, a umjesto njega je zimi letio flydubai. Potom je i Korean, iznenada svoju liniju pretvorio u sezonsku iako ju je već krenuo operirati kao zimsku u X. mjesecu 2019.
Beograd je 2009. imao samo 321.835 putnika više od Zagreba, 2018. je imao 2,3 milijuna putnika razlike, a te 2019. je povećao razliku na čak 2,7 milijuna, više nego ikada u povijesti.
Iako je Split uvijek bio daleko od Zagreba, 2011. razlika je bila više od milijun putnika, te 2019. Split je istinski dahtao za vratom Zagreba i došao na samo 133.601 putnika.
I Dubrovnik je smanjio razliku sa skoro milijun putnika 2011, na samo malo više od pola milijuna te 2019. godine.
MZLZ ističe da je prilikom preuzimanja koncesije 2014. Zagreb bio povezan sa 36 destinacija, a 2020. je trebao biti povezan sa 53 destinacije, među kojima i long-haul destinacijama. Ipak, te 2019. Zagreb je ozbiljno nazadovao u broju linija i prijevoznika, a rast broja putnika je bio daleko iza regije. Zašto? Gdje je tu omanuo koncesionar.
I onda je 2020. došao Covid-19. Zagreb je imao veliku šansu preuzeti dominaciju u regiji. Zagreb je bila jedina zračna luka regije koja je imala letove tijekom Covida-19, sve do IX. mjeseca 2020. Zagreba je bio dominantan spram Beograda. Zagreb je trebao uz letove za Split, Dubrovnik, Pulu, Zadar i Osijek, povećati broj letova za Skopje i Sarajevo na bar svakodnevne, obnoviti letove za Mostar i Prištinu (poglavito što je Priština bila 2. najbolja luka u Europi po broju putnika spram 2019.), otvoriti letove za Podgoricu (poglavito što je do VIII. mjeseca bila zabrana letova za Beograd iz Crne Gore), te otvoriti letove za Tiranu, Sofiju i Bukurešt. Zagreb bi time imao i više letova za destinacije u Zapadnoj Europi. I ovime bi u tih 7 mjeseci dominacije Zagreb iskočio spram Beograda, a kasnija ekspanzija samo je trebala pratiti taj iskorak. Nažalost, kao i uvijek, šansu nije ostvario, i već od X. mjeseca Beograd je vratio dominaciju.
Jedina svjetla točka tijekom Covida-19 je dolazak Ryanaira u VI. mjesecu 2021. Konačno iako 15 godina prekasno. Ryanair je ozbiljno povećao broj putnika Zagreba, iako ga je stavio tek u relacije Beograda i Splita, a ne i više od toga. Jel Ryanair dobro rješenje? Za putnike je, no za samu MZL Zagreb sigurno da nije, to i te kako znamo. Što nam to govori? Da je MZL Zagreb shvatila da je zadnja sekunda da nešto napravi. Jer ako ju je uz Beograd koji je bio stalno ispred nje, u Covidu-19, preskočila i Priština i Split onda se i te kako trebaju zabrinuti. I eto, nešto su napravili. Ryanair će akumulirati dodatnih milijun putnika. No, ipak se više očekivalo od LCC. Ryanair je nakon ogromne ekspanzije i baziranja 3. aviona u samo pola godine, stao. Prvo je prošle godine opako poreza letova u čak 6 od 12 mjeseci godine (I, II, V, VI, VII i XII). Potom više nema rasta. Najavljen je 4. avion do ljeta 2022, a sada nema naznaka da će se isto desiti ni u 2023.
Ipak, budimo pošteni. Long-haul se u Europi još uvijek nije oporavio, a u Zagrebu od 17 long-haul letova obnovljena su samo 2 leta Air Transata 2022. Istovremeno Croatia ozbiljno stagnira u Zagrebu, nije obnovila čak 9 svojih linija iz Zagreba, broj frekvencija joj je još uvijek ispod 2019. Za razliku od toga Air Serbia je u 2022. imala 21 novu i obnovljenu liniju. Tako da je rezultat na kraju 2022. u kojem Zagreb i Beograd imaju isti odnos sprem 2019. zapravo i dobar za Zagreb.
Ipak u 2022. Zagreb je imao 91,0, a Beograd 91,1% prometa iz 2019. Dakle, razlika se tu nije povećala. U 2022. razlika između Zagreba i Beograda bila 2,5 milijuna putnika, za skoro 250.000 putnika manja nego 2019. Zagreb je 2021. bio na 4. mjestu u regiji, no 2022. se vratio na 2. mjesto i imao je 130.045 putnika više od Prištine. Zagreb je imao i 216.028 putnika više od Splita, više nego 2019. kada je razlika bila 133.601 putnik.
Koliko ove godine drugi imaju novih linija?
I sad dolazimo do za Zagreb istinski razočaravajuće 2023. Naime, u 2023. Beograd će imati čak 27 novih linija. Dodamo li tome i 3 nove linije iz zime 2022/23 dolazimo do nevjerojatnih 30 novih linija. Ogromna većina tih linija su linije Air Serbie. Očekuje se još par novih linija koje bi kompanija trebala najaviti vrlo skoro. No, ipak i drugi otvaraju, pa je tako Wizz Air najavio 5 novih linija za VIII. mjesec, te po jednu Anadolujet, Aeroitalia i airBlatic.
I Split ja najavio ogroman broj novih linija. Njih čak 14, koje će otvoriti 5 prijevoznika (Aegean, Luxair, airBlatic, BRA i Ryanair). I Dubrovnik ima 7 novih linija 5 prijevoznika. Nove linija ima i Zadar (5), Tivat (4), Pula (3), Skopje (3), Ohrid (2), Podgorica (2), te po jednu Ljubljana, Rijeka, Brač, Priština i Mostar. Ovo znači čak 75 novih linija ove godine. A Zagreb nema ni jedne jedine nove linije. Zagreb istim uzlazi u društvo Maribora, Portoroža, Sarajeva, Tuzle, Banja Luke, Niša i Kraljeva koji nemaju novih linija. Sve daleko manje zračne luke od Zagreba. One veće imaju novih linija. Kako to, do vraga? Što radi koncesionar?
Nemojmo zaboraviti da će se 2023. potpuno oporaviti long-haul tržište Europe. Ipak u Zagreb se ne vraćaju Emirates, Air Canada i Korean (u međuvremenu je otvorio letove za Budimpeštu pa će jako teško obnoviti liniju za Zagreb), a Air Transat ima sveukupno tek neznatno više letova nego 2022, a manje nego 2019. Zašto se long-haul nije oporavio samo u Zagrebu?
Fyldubai i Qatar su u Zagrebu imali bitno više letova nego u Beogradu, Austrian i Lufthansa su u Zagrebu imali više letova nego u Beogradu, Turkish je imao jednak broj letova u Zagrebu i Beogradu. No, sada nije tako. Sve ove kompanije danas imaju bitno više letova u Beogradu nego u Zagrebu, osim Qatara koji će ovog ljeta imati isti broj letova u oba grada (2019. u Zagrebu je imao 100% letova više nego u Beogradu).
Niz kompanija i dalje leti za Zagreb sezonski iako su prije Covida-19 imale cjelogodišnje linije (Aegean, Iberia, Norwegian).
Zagreb je imao najbolju konektiranost u regiji. No, i ovdje je izgubio bitku pa ga je Beograd prestigao. Prvo je KLM uz Zagreb pokrenuo letova i iz Beogada, čak štoviše povećao je broj frekvencija na 14 tjedno, isto koliko ima i u Zagrebu. Turkish je ekstremno povećao broj letova iz Beograda za Istanbul. Turkish i Air Seriba su imali 21 tjedni let za Istanbul prije Covida-19, no ovog ljeta će imati čak 42 tjedna leta. Lufthansa je do sada letjela 4 dnevna leta, sada ih diže na 6 dnevno (42 tjedno). Flydubai ima više letova nego je imao 2019. Broj letova povećao je LOT, TAROM, Aegean, Austrian, Swiss, letove uvodi airBaltic. A u Zagrebu ništa novi, tek pokoja frekvencija više. Beograd je istim bitno preskočio prije dominantni Zagreb po konektiranosti. Beograd je povećao i broj legacy prijevoznika i sustigao je Zagreb iako ih je Zagreb prije imao značajno više.
I sad se trebamo i te kako pitati, što se dešava sa koncesionarom. Znači 2019. Zagreb je ozbiljno zaostajao za regijom, u Covidu-19 nije iskoristio šansu, a dovukao je Ryanaira uz ogroman popust da totalno ne potone i tek je 2022. ponovo došao na 2. mjesto sa 4. na kome je bio 2021. (!!!!!!!!), a sada nastavlja stagnaciju iz 2019. Pobogu! Nešto to jako jako jako ne štima.
Što Zagreb mora hitno napraviti
Nema se više što čekati. Management MZL Zagreb je već odavno trebao napraviti ono što će pisati u slijedećim redcima. U prvom redu Zagreb hitno mora vratiti Swiss i Brussels u Zagreb. Potom treba u Zagreb dovesti SAS, Aer Lingus, airBaltic, TAROM i ITA-u.
Zagreb mora dobiti i drugog baziranog LCC kako bi se tukao sa Ryanairom, pri čemu su najizvjesniji kandidati Wizz Air, easyJet i Eurowings. Uz to više linija moraju otvoriti Eurowings, Norwegian i Vueling, a aerodrom bi trebao dovesti i Transaviu, Pegasus, Smartwings, AirArabia i Jazeera.
Jednako tako koncesionar bi odmah morao vratiti u Zagreb Air Canadu i Korean, a vrlo skoro i Emirates. Ovo mora napraviti pod svaku cijenu, pa i uz subvencioniranja ovih linija. Također Zagreb mora motivirati dolazak bar jednog američkog prijevoznika sa linijom za SAD (najlogičniji bi bio United), te po jednog kineskog (najlogičnija bi bilo Air China), japanskog (najlogičnija bi bila ANA) i indijskog prijevoznika, u prvom redu radi velikog broja turista u Zagrebu i Hrvatskoj iz ovih zemalja. Jednako tako logično bi bilo da Star Alliance partner Egyptair pokrene letove iz Caira za Zagreb. Aerodrom mora hitno vratiti broj letova Qatara na 14 tjedno.
Koncesionar mora iznaći načina da motivira Croatiu Airlines i da ona obnovi linije koje još nije, u prvom redu za: Stockholm, Prag, Milano, Bukurešt i Mostar, te da otvorio Prištinu, Tiranu, Cairo, Genevu i niz drugih linija (v. dolje).
Istim Zagreb mora u vrlo skoro vrijeme otvoriti slijedeće linije:
Uz to Zagreb mora imati daleko više outbound chartera nego ih ima danas i to bar dvije linije za Tursku, 2-3 linije za Grčku, te po jednu liniju za Tunis i Egipat. Čak 25% putnika koji putuju charterima iz Ljubljane su hrvatski putnici. Zašto da oni ne putuju iz Zagreba?
Na koncu Zagreb mora više poraditi na generalnoj avijaciji, poglavito business avionima. Ne samo da on može i mora privući poslovne putnike iz okolnih aerodroma (poglavito Varaždina, Rijeke, Zadra, Splita i Ljubljane), nego mora i poraditi na daleko boljoj usluzi iznajmljivanja poslovnih aviona. Zagreb tu može kroz svoj Terminal generalne avijacije ponuditi neusporedivo bolju uslugu nego gore spomenute zračne luke. Tu Zagreb abnormalno zaostaje za Beogradom. Zagreba ima tek dva poslovna aviona za iznajmljivanje, a Beograd ih ima čak 22.
Da bi sve to postigao Zagreb mora daleko više raditi na kvaliteti usluge i na sustavnoj promociji linija. Treba prezentirati potencijalnim prijevoznicima sve potencijale Zagreba. Potom treba napraviti niz marketinških i drugih akcija. Jednako tako treba napraviti bolji i kvalitetniji sustav poticaja koji će ostvariti cilj istih. Ovaj sustav koji je napravljen za ovu godinu očito nije postigao baš nikakav rezultat, znači da nije dovoljno motivirajuć. Ovdje treba ponovo napraviti sustav poticaja dolaska LCC da se motivira dolazak još jednog LCC koji bi bio protuteža Ryanairu da Zagreb profitira na njihovom međusobnom ratu kao što je to u Nišu, Banja Luci, Tuzli, Podgorici, Sofiji, Bukureštu, Budimpešti, Beču, Veneciji, Milanu i Rimu.
Zagreb treba daleko bolju suradnju sa Turističkom zajednicom grada Zagreba (TZGZ) i Hrvatskom turističkom zajednicom. I ovdje ne mislim samo na promociji koju TZGZ može dati na svojim vrlo posječenim stranicama, te na zajedničkim projektima, kao i na promociji MZL Zagreb na stranim sajmovima na kojima se promovira TZGZ, nego još više mislim na „udruženo oglašavanje“. Ako ovo mogu imati jadranski aerodromi zašto ne bi mogao i Zagreb? TZGZ ima jako mnogo novaca, njoj nije problem da izdvoji milijun do dva EUR za „udruženo oglašavanje“ i za dovođenje novih prijevoznike, te povećavanje broja linija. Ako TZGZ izdvoji milijun-dva EUR isto toliko će izdvojiti i Hrvatska turistička zajednica. A sa dva do četiri milijuna EUR mogu se istinski napraviti čuda. Koncesionar je do Covida-19 u državni proračun uplatio 35.040.635,98 EUR. Uz to uplatio je i 4,2 milijuna EUR poreza, što sa ostalim davanjima prelazi 40 milijuna EUR. I sad se postavlja pitanje zašto država dio tog novca ne usmjeri dio za letove iz Zagreba.
TZG Zagreb vrlo ozbiljno sufinancira Croatiu Airlines. Za što? Financira ju zato da Croatia Airlines prebacuje linije na Split i smanjuje broj letova i linija iz Zagreba? Koje to ima logike? Bojim se da se to radi čistom inercijom. Ako već Croatia smanjuje broj linija i letova iz Zagreba, onda takvu rabotu ne može financirati TZGZ, ona ne može financirati letove kompanije iz drugih gradova. A onda umjesto toga TZGZ treba financirati druge i lojalne prijevoznike. Takvih bar u Zagrebu ima, koji povećavaju broj linija i frekvencija. Novac za Croatiu Airlines, koji uopće nije mali TZGZ mora prebaciti na one koji se šire u Zagrebu, koji žele značajno povećati frekvencije i otvarati nove linije.
Zagreb se vratio na 2. mjesto u regiji. No, to nikako ne može i ne smije biti cilj, poglavito što je to Zagreb postigao dovođenjem Ryanaira. Ove godine Zagreb nema novih linija, iako ih druge zračne luke imaju velik broj. Ove godine Zagreb nije povratio long-haul i druge prijevoznike koji su otišli. Ove godine Zagreb će još više zaostajati za Beogradom, Splitom i Prištinom. Moglo bi se desiti da ponovo padne na 4. mjesto. A tako nešto niti je realno, niti je Zagreb zaslužio, a isto bi ozbiljno naštetilo Zagrebu, poglavito u pregovaranjima sa prijevoznicima. Samo management MZL Zagreb treba, konačno, početi raditi svoj posao.
“…mora privući poslovne putnike iz okolnih aerodroma (poglavito Varaždina…”
Što to može ZAG privući iz Varaždina, pa već mjesecima je u Varaždinu pustoš što se tiće
slijetanja poslovnjaka!
“…Rijeke, Zadra, Splita i Ljubljane…”
Koji će poslovnjak sletjeti na Pleso, a destinacija mu je Rijeka, Zadar, Split, Ljubljana???
To se neće desiti niti da mu na Plesu daju besplatne usluge, a kamoli da još to mora platiti makar i
samo 1€.
Sletit na Pleso pa neka 3 sata do Zadra, pa toliko natrag, a nikad se ne zna dal će autocesta biti
zatvorena zbog bure ili snijega.
Moš’ mislit!!!
Nije to baš istina. Varaždin ima 3-4 poslovna aviona tjedno.
Koji će poslovanjak sletjeti na Pleso ako su mu destinacije drugi aerodromi? Onaj koji ima određeni posao u regiji ili je djelomično vezan uz Zagreb, ili ima posao negdje na pola puta, npr. u Gospiću ili Senju…
“…Nije to baš istina. Varaždin ima 3-4 poslovna aviona tjedno…”
Jel’ to onako opet napamet ili…
Pitajte odgovornog i napišite točno koliko je bilo poslovnjaka recimo zadnja dva mjeseca (od
1.12.2022 do danas).
BTW: Kakvih ima novosti od prošlogodišnjeg vašeg posla s VŽ aerodromom, osim što je tamo
novootvorena krčmetina, još ništa od FR?
“…ima posao negdje na pola puta, npr. u Gospiću ili Senju…”
Zračna luka Krk – Senj: 55 min (51,1 km)
Zračna luka Zagreb – Senj: 2h01 min (168 km)
Zračna luka Zagreb – Gospić: 2h13 min (205 km)
Zračna luka Zadar – Gospić: 1h05 min (97 km)
Što bi vi birali kao poslovnjak da želite obaviti posao u HR u recimo 6 sati, Pleso ili…
Voleo ih da vidim broj tih ‘poslovnjaka’ koji dolaze avionom u HR, da im je destinacija Gospić ili Senj, a da lete na neki aerodrom koji nije Franjo 😂
A nema ih?
Ja zaista ne znam koliko ih ima, izražavam skepsu na osnovu svih saznanja koje imam o kakvoj pustopoljini se radi.
Kako ste vi dosta samouvereni oko postojanja ovih putnika, siguran sam da ćete nam dati info/procenu koliko ima ovih putnika.
Hvala unapred.
Ma nek vi ne znate da ih ima.
Alene, nije teško pročitati moj prethodni post: ja sam doslovno rekao da ne znam.
Vi se, sa druge strane, postavljate kao da znate koliko ih ima, tako da bih vas molio da iznesete ove podatke.
Pitat ću.
Pa ako je razlika u sat vremena svakako bih odabarao Zagreb.
Šteta što više njih ne razmišlja na taj način 😪
A ne?
Ne. Tako ne razmislja nijedan biznismen koji leti privatnim avionom. On zeli da sleti na aerodrom koji mu je najblizi destinaciji.
Ne nužno. To ovisi o nizu faktora. Ako poslovnjak dobije na terminalu maksimalan status preko terminala generalne avijacije kakav ima u Zagrebu, ako je radi toga uštedio bar pola sata do sat vremena na procedure, ako mu taj aerodrom omogućuje 24 satnu otvorenost, ako taj aerodrom ima daleko bolje uvjete najma automobila, ureda, niza usluga…
Baš sutra nakon pune četiri godine putujem u Varaždin sa posuđe nim rumunskim autom Dacia. Obići ću dva najveća fitnes kluba u ovom dijelu Hrvatske to su moji prijatelji ima dogovoren sastanak u vindija a onda idem vidjeti najveći kriminalni aerodrom u Hrvatskoj a to je Varaždin zbog kojeg sam ostao bez posla pitat ću za Alena. War das am besten. Danas sam baš na ručku hotel antunović sreo čovjeka Koji je glavni krivac za sve na aerodromu Varaždina zove se Boris Smrečki, a ujedno glavni krivac za sve što se dešava u Hrvatskoj mafija .
Niste u krivu
I LOT je najavio liniju Budimpešta – Seul, tako da su sve manje šanse da se Koreian vrati u Zagreb.
Slažem se. Sve manje su šanse. Ne vjerujem da će se vratiti.
Nisam sasvim siguran. Potražnja za letovima je ogromna pogotovo na letovima prema Aziji. Svi klijenti koji su bili u zadnjih 3 mjeseca u Aziji govore da su letovi puni “do vrha” (uglavnom QR, EK i EY). Ne biste vjerovali ali čak i letovi sa SV preko Jeddah za Aziju (KUL/SIN/BKK) usprkos 4-6 sati stop-overa idu ko friške žemlje…
Daj bože. Ali ni Flydubai ne povećava u Zagrebu. Hm, hm, hm.
Mislim da se prvo povećavaju rute gdje je yield jači nego u Zagrebu. ZAG je tipična leisure destinacija za koju se dobro može prodati Y, eventualno premium Y, al ne i C. Stoga sam siguran da se vraćaju, možda ne 2023. ali 2024. sigurno…
Neosporno, ali nakako mi je Zagreb sve dalje od vračanja long-haula.
Sjecate li se da sam vam 2020. rekao da se Korean nikad nece vratiti u Zagreb?
Ne sječam se. A neće se nikada vratiti?
Uz sve to Korean Air je danas najavio da ponovo uspostavlja letove ka PRG, ZRH, MAD i IST.
Super. Nekada je linija zimi išla preko ZRH, možda to ponovo uvedu za ZAG.
Pa nisu oni Croatia, pa da lete 1stop rute…
Ali dvije zime su letjeli Seoul-Zagreb-Zurich-Seoul
U principu lepa analiza kako Zag moze da napreduje.
Ova lista pozeljnih prevoznika je ok, ali tesko da moze dobiti sve, neke sigurno da.
Ali da bi morao mnogo vise, to je cinjenica. CA igra ogromnu ulogu, a ne vidim da se trudi i da iskoriscava sve prednosti Zag.
Low cost je joker koji aerodromi mogu da iskoriste da brzo napumpaju brojeve. Mislim da Beograd jos nije iskoristio to. Dok je Sofija recimo sampion. Analiza tog aerodroma bi mozda bila zanimljiva. Mislim da 50% putnika koristi low cost.
76 od 114 linija u SOF su od strane LCC kompanija. Daleko veci procenat od 50% koristi LCC, najmanje 70!
Da Sofija je istinski šampion LCC.
Nisam hteo da preterujem sa procentima, ali znao sam da ogroman broj cine LCC putnici. Obicno se to prebacuje Beogradu, vidi kako se Sofija razvija, zasto Beg nema vise LCC.
To pitanje smo postavili više puta.
Упоредите Air Serbia са Bulgaria Air и имаћете ваш одговор.
A iz Sofije leti samo Bulgaria Air?
Да, као пандан Ер Србији. Други су толико јако зато што је Bulgaria Air тако бедна.
Ne od tamo ne leti samo Bulgaria air. Već tri puta sam napisao koje sve domaće kompanije lete iz Sofije.
Ma jasno da neće dobiti sve. Ali treba raditi na svima pa da dođu neki.
Što se tiče kolumne mogu se gotovo 100% složiti da je propuštena šansa u eri COVIDa i kada su ostali aerodromi bili kjuzo.
Što se tiče long haula; ako ćemo realno od svih long haul carriera iz 2019.g vratio nam se najlošiji od njih. Pritom ne mislim ništa loše o Air Transatu, ali po iskustvu putovanja (ne mojem) ljudi kažu da je usluga u Air Canadi bitno bolja nego u Transatu.
Slažem se da bi Emirates trebalo vratiti pošto-poto jer je riječ o uglednom i prestižnom prijevozniku i dobro ga je imati za klijenta. No, zbog specifične flote koju Emirates trenutno ima mislim da nije izgledno da se vrati u Zagreb. S druge strane, da Emirates sutra nabavi 20 B737max i počme letiti za Zagreb da li bi više bio toliko prestižan kao sada kada ima B777 i A388? Utopio bi se iz exluzive u prosječnost ostalih carriera….
Korean s druge strane je još zanimljiviji jer je 2019.g letio u Zagreb i u još svega nekoliko aerodroma u Europi (ovako na prvu mi pada na pamet Barcelona, Beč, Prag, Milan, Frankfurt…..)
Što se tiče letova za USA, ta saga traje već desetljećima. Najbliže realizaciji letova je bilo kad je Swift uveo letove Chicago-Zagreb, ukrcao putnike na O’Hare i nikad nije poletio prema ZAG-u. Što vrijeme dalje prolazi nekako mislim da nećemo vidjeti letove za USA iz Zagreba. Da se naša Croatia ne boji vlastite sjene pa da je unajmila kakav A330 i pokrenula letove za Chicago npr. a pritom prihvatila pruženu ruku suradnje sa Air Serbiom i potpisala code share, mogla je razviti tu liniju dosta dobro imajući na umu da u Chicagu živi otprilike oko 350.000 Srba i Hrvata. No….to su mokri snovi. Sada će to napraviti Air Serbia i neka! Ja ću prvi koristiti usluge AS ako mi budu po volji financijski i vremenski.
Što se tiče ostalih linija koje ste naveli da ih treba uvesti, neke imaju rezona pa ih neću niti spominjati, ali za neke mislim da nebi funkcionirali. Tu prvenstveno mislim na letove prema Arabiji. Nekako ne vidim nekih dodirnih točaka Hrvatske sa tim dijelom svijeta i mislim da to nebi funkcioniralo. Također ne znam kakvu mi dijasporu imamo u Nici, Lyonu, Marseju…. Marsej može biti interesantan jedino pomorcima koji se tamo ukrcavaju na strane brodove, ali nisam čuo da imamo tamo kakvu veću dijasporu. Za Tuzlu ne vidim nikakvog smisla da se leti 5x tjedno kao ni za Mostar. A i tko bi letio te linije osim Croatie kojoj dolaze novi veći avioni i izbacuje Dash iz flote (a i on je prevelik za spomenute gradove). Reykjavik je interesantan jer se na njega ne leti direktno sa puno EU aerodroma, i baš mislite da bi on trebao biti u vrhu prioriteta MZLZ??
Potpisujem.
Sve vam piše za Tuzlu i Mostar. Tu i te kako ima putnika za Craotiu. Naravno, ne sa A220. On je puno prevelik i za SJJ, a kamoli ne za ova dva manja BiH aerodroma.
Samo poređenje broja novih linija Beograda i Zagreba daje odgovor na pitanje da li su bolji sezonalni letovi “najvećih igrača” ili jak i stabilan nacionalni prevoznik
Odlaze polako i najveci igraci.
Koji su to najveći igrači otišli?
U Zagrebu je ogromna većina letova cjelogodišnja. Znate li da Beograd ima više sezonskih linija nego Zagreb.
Beograd svih linija ima više pa i sezonskih, šta je tu upitno?
Više ima. Ali u postotku Beograd ima više sezonskih linija nego i jedan drugi aerodrom u regiji.
Nije istina, to su vam već dokazali neki komentatori, 25 vs 17% su Zagreb i Beograd čini mi se, da ne spominjemo Zadar, Split i ostale aerodrome turističke u regiji kojima je velika većina linija sezonskih.
Naravno govorimo o kontinentalnim aerodromima. Pričekajte članak pa ćete vidjeti.
Nije istina. Dokazano Vam je da ZAG ima 8% vise sezonskih. Nema sta da se ceka Vas clanak, cinjenice su na Wikipediji.
Čovječe nije istina. Pričekajte članak.
Priceo sam sa kolegama u Scheduals odjelu. AerLingusu ZAG kao nova ruta nije trenutno interesantna te nemaju planova otvaranje iste kroz doglednu buducnost. DBV, PUY i SPU za sada ostaju jedine sezonalne destinacije.
Da. To su mi već rekli iz Aer Lingusa 2019. godine. Raspravljali su o toj liniji i odlučili da nemaju interesa. To ne znači da ZL Zagreb ne treba raditi na tome da se linija desi i da se motivira Aer Lingus da promijeni odluku.
Konacno i da Alen napise da dolazak Ryan-a nije dobar po sam aerodrom, iako je do sada cvrsto tvrdio da aerodrom ostvaruje profit zahvaljujuci FR i taksi od 5€.
Zar sam ja sada tvrdio nešto drugo? Nisam.
Pobogu, milion puta ste napisali da je ZAG profitabilan sa 5EUR taksom, pa dajte nemojte nas praviti budalama…
A ne. Ja samo tvrdim da nitko od nas ne zna kakva je financijska slika Zagreba. Možda pozitivna, možda jako pozitivna, a možda i nije. Ali da Zagreb gubi na Ryanairu to sigurno nije istina.
Zagreb je u odnosu na Beograd u boljem položaju jer je aerodrom unutar EU. Loše je jer naplaćuju visinu takse kao i Beograd, a imaju tako mali obim saobraćaja. Što je najgore nacionalni avio-prevoznik hrvatske uništava sopstveni hub, dok sam aerodrom podiže takse.
Onda se čovek pita ko je tu lud, a ko zbunjen? Svakako ni aerodrom u Zagrebu koji je renoviran, ni sama nacionalna kompanija ne koriste članstvo u EU i skorašnji ulazak u Šengen. Posle nema kukanja kada budu propali kao Adria. Pa će braća Nemci da vas ošure po ušima sa cenama. Mada ni Lufhtansa nije kao što je nekada bila.
Aerodrom u Zagrebu nije renoviran, nego je napravljen potpuno novi terminal.
Ostalo se slažem.
Jeste renoviran. Moja greška
Zašto bi Šengen bio prednost u avioprometu?
Prednost svakako je. Svako pojednostavljenje procedura i izbjegavanje redova jest motivacija za putnike.
Apsolutno nitko neće putovati avionom jer je ukinut Šengen. Desit će se suprotno – sad će biti lakše putovati autom ili busom do Njemačke i Austrije nego avionom.
Nitko neće putovati avionom? Nego će ljudi putovati 10,14, 18, 24 sata do nekih destinacija u Njemačkoj, Nizozemskoj, Belgiji, Francuskoj, Skandinaviji, Španjolskoj, Irskoj, Velikoj Britaniji, Portugalu, Grčkoj… automobilima i autobusima?
Ne, nego čovek kaže da niko neće odabrati Zagreb sad samo zato što je u Schengenu, odnosno niko nije do sad izbegavao Zagreb jer nije bio u Schengenu.
To bi značilo da XY iz Nemačke gleda gde može da otputuje na city break i odustane od Sofije jer nije u Schengenu, pa se odluči na Zagreb jer jeste u Schengenu, samo zato što neće morati da pokaže ličnu kartu (hrv. osobnu iskaznicu), koju btw svakako nosi sa sobom i pokazuje je na gejtu.
Olakšica za putnike – apsolutno, ali motivacija jako teško.
Ovo pod uslovom da delimo definiciju motivacije.
Ha? Ako to znači da ne čekate red na provjeru putovnica pola sata ili sat, jel to onda dosta motivirajuće?
Ne, to nije motivirajuće, nego je to olakšanje za putnike.
Kao što rekoh, moramo da se dogovorimo oko definicije motivirajućeg faktora.
Moje razumevanje je da je motivirajuće nešto zbog čega donosimo odluku da posetimo neku destinaciju, u izostanku čega ne bismo.
Verujem da većina ljudi tako shvata ovaj pojam.
Ako vaše razumevanje nije isto, onda gubimo vreme na diskusiju.
Onda gubimo vrijeme.
ajte molim vas, ustediti sat za velike destinacije. pa ljudi lete low cost kompanijama dijelom i da ustede na gorivu i kojekakvim putarinama i vinjetama. sengen je apsolutna prednost. pritom, nije sve u njemackoj blizu. cak ni minhen.
Ako se pogledaju grafikoni koje ste izradili, vidi se da je točka infleksije rasta putnika u ZAG i SPU dosegnuta odavno prije mitske 2019.
To je jasno u pogledu SPU jer on ima:
-jednu pistu i nema rulne površine do početka piste
-ima nepovoljni položaj piste gdje nema ILS za jedan smjer,
dakle broj operacija je ograničen i NEĆE i NE MOŽE rasti iznad određenog broja
ZAG s druge strane ne treba komentirati, Zagreb je grad kojem gravitira ograničeni broj ljudi slabe i padajuće platežne moći. A u pogledu turizma sve što se ima vidjeti može se pogledati u dva popodneva, većina toga ima oštećenja iz potresa i samo potvrđuje činjenicu da se o Zagrebu uvijek govori u prošlosti. Sadašnjost je: urbanistički genocid, proslava seljačkog ukusa novih građevinara, nadrealne interpolacije i devastacija čitavih kvartova. Centar je geto, pogledajte prazne stanove u centru.
Ne želim nabrajati odlike ostalih gradova koje spominjete u regiji, iako bi se i tz imalo šta reći, jer bi to bilo nepristojno, komentiram samo ovo ovdje.
Split ima plan izgradnje rulnice (nažalost tek kada dostigne 5 milijuna putnika).
Padajuće platežne moći?
Zagreb je istinski ogromno gradilište. Dobar dio toga već je obnovljen. Gotovo sve crkve se obnavljaju, brdo muzeja i galerija… I to se ne obnavlja samo da posluži svrsi nego se upotrebljavaju najsuvremenija rješenja, stavlja se najmodernija oprema… Kada se to završi (a završit će se 2023.) Zagreb će imati neusporedivo bolje turističke potencijale nego prije.
Prazne stanove u centru? Što pričate vi? U Zagrebu postoji ogroman manjak stanova. Sve je puno i traži se stan više.
Prica vezana za Split i rulnice je glupost na nivou umetnute piste u Beogradu.
Zašto pobogu? Pa Splitu i te kako treba paralelna rulnica.
Naravno da treba i treba vec godinama. Plan da je grade posle 5 M putnika je jednako stupidan kao ideja gradnje umetnute piste. Koliko znam poznajete obojicu tvoraca ovih umotvorina.
Da poznajem.
Iskreno stava sam da je Splitu potrebna rulnica sada. Već je prekasno. Nikako ne bi smjeli čekati do 5 milijuna putnika. A pitanje je mogu li ih dočekati sa ovakvim stanjem? Kako će se širiti. Sada su na 7 operacija u satu i to je maksimum. Kako će primati nove avione i dodatne frekvencije ako više nemaju kapaciteta? Zar se nadaju da će im kompanije povećati ostale dane umjesto vikenda, ili da će produžiti sezonu, ili da će biti više zimskih letova, ili da će svi slati bitno veće avione (A321 ili širokotrupce).
Split je zbog inertnosti uprave, manjka znanja i poslovicne lenjosti vec jednom (2010. godine) bio jedan od vecih generatora problema u evropskoj vazd. mrezi. Tada je to reseno velikim pritiskom iz Brisela, spicevi su razvuceni i na radne dane, a ne samo na vikende, uvedene su brojne mere da sada ne zamaram i sistemski se radilo na edukaciji.
Razmisljanjem o rulnicama tek nakon 5M, Split je na dobrom putu da se EU administracija opet pocne njime baviti.
Zar nije lakse da upravljanje aerodromom politika prepusti struci ili je to mozda na ovim prostorima nemoguce ?
Split je jadan od najbolje vođenih aerodroma u regiji. On je upravo dokaz kako se može dobro voditi javno poduzeće u državnom vlasništvu. Management Splita je postavljen od države no on je profesionalan i vrlo kvalitetan.
Da nije ove gluposti oko rulnice slozio bih se 100%, iako priznajem, tu novu ekipu ne poznajem. U teoriji, aerodrom koji ne radi na povecanju kapaciteta, ne moze se nazvati dobro vodjenim. Konkretno Split je zaista dosta toga uradio, ali ovo sa rulnicom zaista ne razumem.
Ma svi se slažemo da je rulnica već trebala biti napravljena.
Obnova u Zagrebu ide katastrofalno loše.
No to svarno i apsolutno nije istina.
Zakaj tako mrzite Zagreb?
To jedno s drugim nema veze! Po vašem pisanju je Zagreb zadnja derutna selendra… Zato i pitanje!
Nepotrebno ste negativni. Trend turizma u Europi je posjetiti grad na dan dva i onda ići dalje. Zagreb se dobro uklapa u razne rute. Mnogi idu vlakom iz sjeverne europe do Jadrana preko Zagreba. Mnogi lete Ryanairom u Zagreb pa onda busom na obalu.
Da to svakako jest trend u turizmu. I Zagreb se tome dobro prilagođava.
Koliko je ostalo kojem aerodromu netto dobiti na karaju godine i koji su ima izvori prihoda osim od putnik (mislim na državane, lokalne i druge potpore)?
Bitne su pare a ne broj putnika koji dere pločice unutar zgrade.
Stoji. Nažalost brojke još nisu objavljene.
Zar se Alen krije iza inicijala WP?
Za (ocajno) stanje u OU i tek nesto bolje u MZLZ iskljucivi je krivac vlasnik oba navedena subjekta. Pouzdano znam da RH u zemlji i jos vise van nje ima respektabilne eksperte za civilnu avijaciju. Zasto ih Vlada RH ne koristi ? Pitanje je i zasto se po pravilu potpisuju stetni Ugovori ? Ili mozda nisu stetni za pojedince ? Razmislite …
Ovo i te kako treba razmisliti.
Dajte kontra-argumente i objasnite ih. Tako da čujemo i onu drugu, stručnu, stranu…
Gosp. Felgar, dobro znate da nikakvi argumenti kod Scureta ne prolaze.
Godinama sam mu argumente podastirao da je MZLZ u stagnaciji jos prije pandemije ali nije htio da prihvari nijedan.
Apsolutna istina,svaka čast na komentaru
Konacno je Alen priznao da MZLZ stagnira od 2019. godine. Veliki napredak koji je donio prilicno dobru analizu.
Medjutim, mislim da management MZLZ ne moze puno uciniti u ovom momentu. Nastavice se stagnacija ili usporen rast aerodroma i u sljedecim godinama prvenstveno zbog rasta aerodroma na obali a onda i u regiji kao i cinjenice da se Zagreb s time ne moze nositi. Potrebno je prihvatiti realnost i nastaviti uz svijest da je Zagreb vec iskoristio najveci dio svojih turisticki potencijala a da prostora za neki znacaj rast tu vise nema.
Odakle vam ideja da je Zagreb iskoristio najveći dio svog turističkog potencijala? Grah, šalica kave, snovi?
Pa ocigledno je da je Zagreb masimalno iskorisrio sve svoje potencijale. Zaista nista nije ostalo neiskoristeno.
Otuda tako veliki broj turista i sve cestitke na tome ali nema tu prostora za znacajan rast osim ako se ne desi nesto neocekivano (pojava gejzira u Vrapcu, ukazanje na Sljemenu slicno onom u Medjugorju, Zagreb domacin ljetnih olimpijskih igara i sl.).
Zagreb konstantno turistički raste. Konstatno. I stalno se otvaraju novi hoteli, hosteli, apartmani…
Od 2021. Zagreb je dobio potpuno novu kategoriju turista shortbreakere i backpackere.
Naravno da ima mjesta daljem napretku. Treba vratiti long-haul turiste, povećati shortbreakere i backpackere, povećati broj standardnih turista, a posebno povećati broj kongresnih i seminarskih turista što je i te kako moguće otvaranjem letova Ryanaira. Za to je potrebno srediti novi kongresni centar (postoji plan da se isti izgradi uz Westin) i poraditi na promociji istog preko kongresnog odjale TZGZ koji postoji.
Загреб добија ово, Загреб добија оно а на крају све добија сем озбиљног раста путника.
Наравно поготову се видело у децембру када је Београд дословце одувао Загреб.
Zagreb je ove godine ozbiljno narastao, povećao se za 123% u usporedbi sa 2021, došao je na 91% u usporedbi sa 2019. Vratio se na 2. poziciju u regiji. Manja je razlika spram Beograda u usporedbi sa 2019. Malo li je?
Zamislite molim vas ove izjave ;
“Manja je razlika spram Beograda u usporedbi sa 2019. Malo li je?”
Rekao bi čovjek da je Zagreb završio 2022 godinu bolje od Beograda a zapravo istina je sasvim drugačija jer je ipak bolji bio Beograd. I 2021 godine je Zagreb imao mnogo manju razliku naspram Beograda u odnosu na 2019 godinu, da li je i to uspjeh!? Ne mogu da vjerujem kako vi vršite poređenja, kada vam odgovara to su procenti u igri a kada ne onda apsolutni brojevi! Komedija. Nego šta vi mislite kako je Zagreb prošao finansijski? 2019 je milion putnika plaćalo punu cijenu a 2022 godine 5 eura, znači prihodi su minimum 12 miliona eura manji samo za putnike FR. Ispada da je 2019 3,4 miliona putnika platilo punu sumu a ove godine samo 2,1 milion. E to je uspjeh Zagreba u 2022 godini, finansijska katastrofa i duboki minus.
Vi znate da je Zagreb ove godine imao minus? Kako to znate?
Po toj logici onda je Beograd jedan cisti financijski fijasko. Tu nižu taksu placa puno vise putnika u Beogradu samim tim sto nema samo jednog low cost prijevoznika, a ruku na srce i Air Serbia bi se mogla svrstat u tu kategoriju platisa. Popusti koje dobiva Air Serbia su rame uz rame popustima za niskotarifne prijevoznike. Priznali Vi to ili ne, ali takva je situacija…
A i zar nije opće poznata cinjenica da je Zagreb daleko skuplji od Beograda?
To što Beograd ima više LCC kompanija ne znači ništa, niko nema popuste kao FR u Zagrebu Te autorske bajke kako se u Beogradu plaća isto kao što plaća FR u Zagrebu ostavite za sebe, to vam vode ne pije. Prije koncesije aerodrom Beograd je imao veću dobit nego tri najveća hrvatska aerodroma zajedno iako je imao manje putnika, tako da prvo provjerite informacije pa onda komentar.
Majko mila. Pa dokazao sam to copy-paste brojkama koje je objavio aerodrom u svom službenom i objavljenom dokumentu. A vi slobodno zabijajte glavu u pijesak ako vam je tako lakše.
U Beogradu vladaju ili su vladali drugaciji uslovi, na osnovu broja putnika se daju popusti. Zato i nije bilo low cost prevoznika. I ova ekspanzija Wizz-a mislim da ide na njihov minus, a ne na BEG.
Mada mozda Alen vise zna kako se daju popusti. Ovako je bar bilo pre par godina.
Kako je Zag skuplji kada Ryan placa 5e, a cena u Beg je bila preko 35e pre par godina ne znam danas.
Imate članak o popustima u Beogradu.
Upravo tko. Po toj logici u Beogradu ogromne popuste dobivaju Wizz Air i Air Serbia koji su oko 65% prometa Beograda. U Zagrebu Ryanair je 28% prometa Zagreba. Znači Beograd bi morao biti u goroj financijskoj situaciji.
Govorite o “dubokom minusu” za aerodrom koji nije objavio rezultate. Dakle nemate pojma.
Upravo tako. Ljudi pišu istinske nonsense bez ikakve osnove.
Pa malo je
Malo je? Onda je malo u većini aerodroma regije koji imaju lošije rezultate od Zagreba poput Splita, Dubrovnika, Pule, Rijeke, Brača, Osijeka, Tivta, Tuzle, Mostara, Ljubljane, Maribora, Niša, Skopja, Ohrida.
Sve bolji od boljeg ste spomenuli i ako vas tješi poređenje sa Pulođ, Dubrovnikom, Mostarom i ostalim neuspješnim aerodromima 2022 godine drago nam je. Mislim da će Zagreb u 2023 još lošije da bude, jedan od lidera u stagnaciji.
Jel vi vidite kolika je to lista aerodroma koji su iza. Ogromna većina svih aerodroma. Primječujete li da su tu i Split, Dubrovnik i Skopje. Smatrate li i njih malim aerodromima? Oni su 3 od 6 najvećih aerodroma u regiji, pobogu.
Osnosno hajmo okrenuti priču. Samo 5 od 23 aerodroma imaju bolje rezultate od Zagreba: Zadar, Sarajevo, Banja Luka, Priština i Podgorica
I Beograd naravno je bolji, to ste zaboravili a to što vas tješe gori od Zagreba, pa šta ću vam ja, tješite se. A kad u formulu dodamo to da je Zagreb dobio najvećeg LCC prevoznika sa 3 stacionirana aviona tek tada vidimo kolio je 2022 ustvari bila slaba a 2023 će to samo da potvrdi a već vidimo da je jedan od rijetkih aerodroma bez novih najavljenih linija.
Da bolji je za 0,1 postotni bod. Nemojte me.
Da Zagreb je dobio najvećeg LCC. 15 godina prekasno, 10 godina nakon što je LCC dobio Beograd.
Tako je, bolji je za 0,1 zato i spada u kategoriju aerodroma koji su bolji bili od Zagreba u 2022 i treba ga spomenuti radi tačnosti izjave
Da to je istinski ogromna razlika.
Tu su i operativni troskovi. Sto je manji aerodrom manji su operativni troskovi. Plate nisu iste u Hrvatskoj i npr Makedoniji. Pa ukupna masa plata takodje utice na profitabilnost. Nisu samo brojevi putnika, to bi trebalo da znate
Naravno. I?
Zagreb 2021 dobio novu ketegoriju turista i pored toga LF Ryanaira nije zadovoljavajuci. Pa zar shortbreakeri i backpackeri dolaze pjesice u Zagreb?
Naravno da ne dolaze. Dolaze Ryanairom. Kako vi znate koliki je LF na Ryanairu?
Eh, kad bih vam otkrivao svoje izvore i pticicu koja mi je dojavila da ce Ryanair nesto rezati u Zagrebu uskoro.
E kad još ne bi bili anonimac.
Šta bi promijenilo da nije anonimac?
Moglo bi ga se provjeriti i dobio bi kredibilitet. Ovako je mogao to napisati bezveze iz čiste zlobe bez da ima ikakve informacije.Jel ti bilo prvi puta?
Kako bi provjerili? Da je umjesto anonimac napisao Fahrudin, kako bi išla provjera?
Ako se napiše lažni profil onda ne možete, ako napišete pravo ima i prezima onda svakako možete.