Kupuje li Aegean Croatiu Airlines? To u ovom momentu nitko ne može znati. No, nekoliko je činjenica na strani Croatie. Prvo, Aegean se izvukao iz Covida-19 izdašnom pomoći Grčke. On novaca ima dovoljno. Iza njih je vrlo uspješna ljetna sezona koja je kompaniji donijela ozbiljan iznos novaca.
Drugo, Aegean je već pokazao interes za Croatiu i prije Covida-19. Cijelo vrijeme Covida-19 kompanija je bila na brojnim sastancima u Ministarstvu i konstantno pregovara oko možebitne kupnje. Ovo je vrlo ozbiljno, jer da nije tako kompanija sigurno ne bi toliko vremena gubila na sastančenje.
Konačno treće, Aegean je prije par dana kupio većinski udio u rumunjskom Animawingsu. Dakle, kompanija ima volju kupovati kompanije i stavljati ih u svoj portfolio.
Kupovina Croatie bi bila odličan potez za sam Aegean, no isto tako i za Croatiu, koju bi tada bog pomazio. Naime, kompanije imaju identičnu flotu (A320 obitelj i Dash 8-400), hubovi su vrlo daleko (Atena, Solun, Larnaca, Rodos, Heraklion) i mogu se povezati u jedan sustav, te Aegean radi u identičnim uvjetima kao i Croatia (ogromna sezonalnost, velik broj aerodroma u vlastitoj državi, glavni putnici su turisti, velika dijaspora, država sa ogromnim dugovima). Aegean i te kako zna raditi u tim uvjetima i boriti se sa velikim brojem LCC na svom prostoru, te je i povrh ogromnog broja LCC i drugih konkurentskih kompanija i dalje vrlo profitabilan.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Aegean
CA ima oko 900 zaposlenih. Usudio bih se reci da je 70% visak. Nakon toga ide prodaja ili zaposliti i platiti menađere koji ce traziti posao.
Mislim da Croatia ima bliže 1000 zaposlenih nego 900.
Nije 700 radnika višak. Pobogu pa imate samo 130 pilota i nekih 250 kabinaca. To je već 380, a gdje su mehaničari i operativa bez kojih se ne može. a što je više od tih vaših 70%. Viška ima negdje oko 300-350 radnika.
Iznenadio me tako veliki broj pilota na broj aviona CA. Zaista kako se piloti rasporedjuju dnevno i slobodne dane u zrakoplovnim kompanijama. Ne vjerujem da imaju siht listu 8 sati dnevno. Nisam nikad razmisljao o tome ali ovako veliki broj pilota za koje sami kazete da nisu visak na ovaj broj aviona mi zaista sam namece pitanje kakva je praksa njihove uposlenosti.
Koliko znam piloti lete maksimalno oko 90 sati mjesečno. I to je tako u svim kompanijama. Jednako tako je i sa kabincina. Govorim o satima “on Block”… E pa sada računajte…
Da do 100 sati je u načelu.
Croatia kao i svaka komapanija ima 5 smjena po 2 pilota po avionu ili 10 pilota po avionu i 130 za cijelu flotu. Toliko imaju svi.
Ovo nemaju svi.
Ovisi o tipu operacija (schedule, charter, ACMI, cargo, short haul, long haul, kombinacije razne), broju godisnjih sati i opet koliko firma zeli uloziti u safety, jel da teoretski pilot moze odletiti 900 sati godisnje, ali nije isto ako leti tipa samo “danju” (od 6-23) tih 900 sati ili ima jako puno izmjena dana i noci ili je vecina noc, ili ima puno izmjena plana, ili je na long haul operacijama sa izmjenama bioritma.
Mala molba, al da se ne uvrijedite – dosta nekad autoritativno nastupate, a uopce niste upoznati sa tematikom da bi mogli davati takve izjave. Malo oprezniji pristup ne bi skodio, tipa, koliko sam ja upoznat, ili mislim da vecina aviokompanija ima, i slicno. A ne ctn ima i tako imaju svi i tocka.
Da, jasno da ima još milijun limita.
Gledajte, ja nikada, ali nikada ne pišem o stvarima o kojima ne znam. To ste mogli i primjetiti. U takve rasprave se ne upuštam. O radnom vremenu pilota znam jako puno. U prvom redu zato što sam bio savjetnik Hrvatskog sindikata prometnih pilota, a imam i jako puno prijatelja sa kojima se družim ovisno o njihovoj raspoloživosti, pa sam milijun puta sa njima raspravljao o njihovom radnom vremenu, limitima, ograničenjima. Čak me to i zainteresiralo radi jednog članka pa sam i daleko dublje isto istražio.
U mom lakonskom komentaru nisam napisao ništa pogrešno. Samo nismo ulazili u tematiku dublje. Nigdje nisam napisao da drugi imaju tako zato jer je tako u CTN.
Pardon, ja sam shvatio da ste rekli da Ctn ima 5 posada po avionu, kao i svi.lp
Da, Croatia ima 5 posada (10 piloat) po avionu. Taj racio ima većina kompanija.
EASA FTL (flight time limitations) uguglajte.
Pa proucavajte do mile volje.
Dosta nacionalnih prijevoznika i ajmo reci “boljih” za radnike firmi ima i jos postrozenija pravila, pogotovo kod long haul operacija, u koje bolje da ne ulazite kako se racuna kolko se smije letjeti jel to je napravljeno da zavara protivnika. Nekad je to bilo puno jednostavnije i odmah se znalo sto se smije raditi, ali Europska birokracija nam je puno toga lijepog dala pa tako i ovo.
Ugrubo ima maximalni dnevni, tjedni, dvotjedni i cetverotjedni duty time (ona priprema prije leta plus sami let) i dnevni, cetverotjedni i godisnji flight time. I propisani odmori izmedju ovisno kada(dan, noc…) i koliko ste radili i koliko vas je bilo u cockpitu. Piloti ne mogu raditi svaki mjesec ni 90 ni 100 sati, nego pojedine mjesece tipa ljeti jel je max 900 sati u kalendarskoj godini odnosno 1000 sati u posljednjih 12 mjeseci.
A onda opet imate middle east koji mogu raditi cak i 50% vise nego u europi jel oni faktoriziraju sate, u sto bolje da ne ulazimo.
Lp
Da, da… istina. Ovo za 900 sati godišnje je točno. No, ipak većina radi do 100 sati mjesečno ljeti, a onda zimi imaju bitno manje letova. U Croatiji su prije Covida-19 imali do 40 sati zimi.
I da, u pravu ste to je nama EU dala… 🙂
Ovde je najveće pitanje da li Aeganu treba kupovina kompanije kao što je Croatia. Zašto će mu to korisiti? Koliko će ga opteretiti? Šta mu može biti dobit? Koji su potencijalni rizici… I ono najvažnije da li Hrvatska želi da proda OU?
Jasno, sve su to legitimna i bitna pitanja.
Zanima me vaše mišljenje ako se i desi preuzimanje, mada stvarno ne vidim da hoće koliko bi dvije kompanije trebalo da budu u sinergiji.
Ovde se pomonje gomila nekih letova između Zagreba i Atine, ali meni je sve to…
Po meni tu neće biti nešto bitno više veze niti treba. Kompaniju treba posebno razvijti. Izvući iz Tržišta šta se može a ne povezivati.
Mada opet. kaže, nema od toga ništa. Nema tu ni neke namjere i sve dok ne dobijemo odgovore na prethodna pitanja sve su to samo špekulacije. Aegan istina dolazi u ZG, ali ima on i drugih računica.
Ma da, bit je da je Aegan bio u Zagrebu toliko puta jer im se grad jako sviđa.
Šta je treba Lufthansi Swiss? Ili Austrian i Brussels?
Naravno za proširenje kao što i Aegean u ovoj priči vidi priliku za proširenje.
Upravo tako.
Ja iskreno ne znam šta neko kupuje kad danas kupuje Croatiju? Jedino tržišno učešće koje nije zanemarljivo, ali jeste u padu posebno zbog novopridošle konkurencije i mismenadžmenta i sa protokom vremena to će izvesno biti sve lošije. Koliki će biti udeo OU na ZAG za godinu dana?
Aegean sada Croatiju može da dobije uz bolje uslove nego 2019, ali i dobija mnogo mnogo manje. Dobija pre svega borbu sa Rajanom ali ovoga puta ne na domaćem terenu. Dobija i pun kufer sad već ozbiljno pozicionirane konkurencije i u Zagrebu i na drugim aerodromima. Dobija tržište sa manje potencijala za nacionalnog prevoznika nego 2019.
Ja ne vidim da će Croatia uskoro naći nekog pouzdanog kupca i ako postoji i promil šanse da Aegean uđe u ovu priču onda treba uraditi sve da se to realizuje. Ovo je najbolji ishod za Croatiju ali po mom mišljenju nerealan.
Ne samo to, Zagreb je za Aegean jedno of losijih trzista I to se vidi po orkazivanjima. Da je A3 ozbiljan pa valjda bi potpisali kodser sa OU I ne bi prodavali ATH ZAG preko JU I Beograda
Dobro, to je ipak druga tema, odnosno tačno je da govori o tržištu ali samo te konkretne linije-ipak je Atina Zagrebu tek jedna obična destinacija dok je Beogradu “the” destinacija. Sa druge strane, Aegean leti i neke nove linije za Jadran iz Atine, a i Rajan ide iz ZAG za Solun. Ali samo hrvatsko-grčko avio tržište nije neki presudan faktor u kupovini. Aegean može da postavi neki potpuno drugačiji model nakon kupovine, i čak i da ne leti za Atinu iz Zagreba (mada je to malo verovatno ali moguće).
A koji bi to model bio? Posebno sada kada je FR tu I kada je dotukao OU na svim linijama. Sto vreme vise prolazi to ce situacija u OU da bude losija. Oni se vec zale na likvidnost a novembar samo sto je poceo.
Sama cinjenica da je A3 uveo dodatne letove ka HR bez OU kodsera je najbolji dokaz da izmedju ove dve kompanije nema sinergije
Beograd je “the” destinacija? Sa tih par tjednih letova? Nemojte me zezat. Aegeanove “the” destinacije imaju 30 i više tjednih letova, čovječe!
Desi li se kupnja Croatia od strane Aegeana budite sigurni da će se:
– abnormalno povećati broj letova Zagreb-Atena
– uvesti letovi Zagreb-Solun
– uvesti letovi prema Krfu i/ili Rodosu sezonski
The destinacija u regiji.
Ma kaj god.
Pa jeste, drugo je sto vama to smeta iz drugih razloga
Iz drugih razloga? A stvarno kajgot!
1. Napisao sam da je Atina Beogradu “the” destinacija, a ne obrnuto
2. Uopšte nije reč u komentaru o Aegeanu nego o avio tržištu između dve zemlje
3. Ne znam šta će biti ako Aegean kupi Croatiju niti sam se time bavio
Čoveče!
Pa nije Atena Beogradu “the” destinacija. Ni izblizu. Daleko jače destinacije Beogradu su Istanbul, Moskva, Amsterdam, Paris, Frankfurt, Zurich, Beč, Minhen, Podgorica, Tivat i Tirana.
Ako je Atina na 4. mestu u regionu onda jeste the destinacija za Beograd. Sve ostalo osim regiona je očigledno the destinacija svima u Evropi, ne samo Beogradu. Ali se prednost gradi na onome što nemaju svi, a ne na onome što imaju svi. Zato su Beogradu Podgorica, Tivat, Tirana, Atina, Ljubljana the destinacije.
A teško bit u široj regiji the destinacija. Ufff, šta tu ima konkurencije. Nemojte me klat da je the destinacija nešto što ima 10 letova tjedno dva prijevoznika, ili 5-6 letova jednog prijevoznika.
Alene, ne bi bilo lose da zamolite Luku da can da cifre pa da napisete clanak
?????
Kakve veze ima code-share sa kupnjom kompanije? Baš ste ga provalili.
Ako se postigne načelni sporazum o prodaji, budite sigurni da će Aegean iste sekunde prekinuti code-share sa Air Serbiom i prebaciti ga na Croatiu.
Hahaha how yes no
Majko mila. Nego vi mislite da ako Aegean kupi Croatiu da će i dalje letjeti 3 leta za Zagreb i 3 za Dubrovnik?
Da jer nema trzista za vise letova
Kaj got.
Kako god kupuje:
– udio u tržištu, poglavito zimi
– pilote, kabince, mehaničare
– image i poziciju na tržištu
– flotu koja još ima sape, i može se prodati
– Tehniku koja je izuzetno kvalitetna i vrijedi novaca
– nešto nekretnina, slotove
Aegean dobija borbu sa Ryanairom, no u Grčkoj mu ta borba istinski dobro ide i vrlo je uspješan u njoj.
Uzme li Aegean Croatiu pomilkio nas je Bog!
Udio trzista zimi je toliki sa dobrim razlogom I Aegean to zna
Jasno da zna. I to je vjerojatno jedan od razloga za razmatranje kupnje.
To je jedan od razloga da ne kupi Croatiju a ne da kupi. Udeo Croatije zimi raste jer ostali smanjuju ili prekidaju na kraju sezone dok Croatia kao nacionalni prevoznik održava kakvu-takvu mrežu po cenu ozbiljnih gubitaka (što je u redu). Ali niko se ne otima za Croatijino zimsko tržišno učešće, to budite sigurni.
Da, ali za taj gubitak dobivaju PSO. I to ne mali, 10,3 miljuna EUR. Tu Aegean sigurno neće biti protiv da nastavi PSO za taj novac.
Dobijaju samo za gubitke u domaćem saobraćaju.
A inozemnih letova imaju punih koliko? Ludilo od broja.
Ja bas mislim da bi to bio razlog da ne kupi imajuci u vidu kako nema putnika
Putnika ima, samo ne uz cijene od 400 EUR koliko sada naplačuje Croatia.
Izdasna pomoc? 200 miliona evra kredita?
Pa svakako da.
To je jako malo ako se uzme u obzir RO I €90 miliona.
Ako se uzme u obzir RO ili netko drugi malo je. Ali to je bilo dostatno da kompanija ne samo preživi, nego zadrži sve narudžbe aviona, širi mrežu linija i u 2021. ima zavidan promet.
Pa jeste li vi ludi, gdje bi se onda uhljebili ljudi iz nadzornog odbora? Gdje bi bio vd? To su ljudi čija stručnost je takva da bi ih zaista bilo teško negdje drugdje staviti.
Osim toga, i operativa je navikla da se radi normalni radni dan, po jedan-dva leta i ide se natrag doma na ručak/večeru.
Jednostavno morate misliti na zbrinjavanje kadrova, a ne na gluposti poput putnika, letova i aviona.
A da, to ste u pravu Max.
Iskreno Alene ovo je jedan od onih članaka u kojima se ponavljate, a ne napišete skoro pa ništa novo. Sve ovo (izuzev kupovine Animawingsa) smo već znali, a na pitanje iz naslova niste dali odgovor. Niko ni očekuje da ga date u ovom momentu jer se zvanično ništa i ne dešava, ali bi naslov mogao biit: Ima li smisla da Aegan kupi Croatiu?
Posebno je izostavio da A3 zapravo smanjuje flotu tako sto polako be obnavlja ugovor za starije A320
No to nije istina. Aegean ne smanjuje flotu. Kompanija ima konstantan rast flote:
2010. 26 aviona
2011. 29
2012. 28
2013. 30
2014. 50
2015. 58
2016. 62
2017. 58
2018. 61
2019. 62
2020. 67
Ukupne flote, ja pricam o A320ceo
Pa naravno da, pobogu, mijenjaju stare A320ceo sa A320neo. No, i usprkos toga još uvijek rastu!
Trenutno sigurno nitko pametan neće, ali obzirom na to da OU stvarno nema velikih dugova (tek jedan manji kredit prema bankama), ako država uskoči i da jamstva, to je već druga priča. Upitno je samo koliko je interes Aegeana stvaran ili je samo čisto istraživanje tržišta i sagledavanje opcija
Ako država preuzme dugove i višak radnika, Aegeanu bi i te kako bilo pametno uzeti Croatiu.
U pravu ste, ne može se znati jel interes Aegeana stvaran ili je samo istraživanje tržišta i sagledavanje opcija.
Pa i ne. Kada sam prošli puta pisao o tome (prije više od dvije godine) Aegan je pokazao interes za Croatiu. Onda je sve stalo radi Covida-19. No, nakon toga Aegana je ponovo krenuo u intenzivno sastančenje, što je vrlo dobro. I to je konstatirano u ovom članku. Naslov je OK i opisuje srž članka. Svha članka nije bila rasprava o tome ima li smisla takav enetualan potez Aegeana.
Kak god pobogu
Što znači kak god?
Što znači kajgod pobogu? Majko mila.
Ne znate što znače te riječi? Kajgod znači “što god”. A pobogu i majko mila valjda znate što znači.
Kak god ne znači ništa.
Mislim da ce biti mrtva trka izmedju Aegean-a i Garude. Ipak je OU premija, pogotovu sada kada je dosao FR I kada im se raspada saobracaj.
Što vam treba ovakva glupost. Prvo Garuda nije zainteresirana za Croatiu i pred bankrotom je. Drugo, Aegean intenzivno pregovara sa Hrvatskom oko Croatie.
Bukvalno nema nijednog dokaza da se intenzivo pregovara. Bukvalno nijedan. Aegean je obavestio atinsku berzu pre dve godine da RAZMATRA I od tada nisu cak ni LOI potpisali. A3 je pogledao OU knjige I sve Im je bilo jasno.
Vi danas baš provaljujete. Koji vam dio nije jasan u članku da intenzivno sastanče i pregovaraju?
Pa, kaže da nema nijednog dokaza. Valjda očekuje da objavite transkripte sa sastanka. 😄
Vrlo vjerojatno.
A koji je to izvor ili bi trebalo da can verujemo na rec LOL!!
Majko mila. Pa opće je poznata informacija u struci da Aegean dolazi na pregovore. To znaju stotine ljudi. Kriste bože!
Zivi bili pa videli
Jasno.
Bolje i Garuda nego Etihad.
pa ne.
Apsolutno ne!
Izgleda kako na nekim komentarima treba staviti disclaimer: obavezno uključivanje radara za humor i ironiju.
Znate, ovdje su neki ljudi tolike budaletine da više ne mogu razlikovati kada se netko šali, a kada je netko samo kronična budala!
Ne bih bas rekao imajuci u vidu cinjenice I sta je postignuto
imajući u vidu činjenice, ni garuda ni etihad nisu zainteresovani za croatiju. takođe, činjenica je da je garuda bankrotirala, a etihad nije. koje činjenice vi imate u vidu?
Upravo tako. Iako nije baš ni da Etihadu cvijetaju ružice. Jedanko kao i Garuda je na rubu bankrota.
Kao I OU
OU nije na rubu bankrota: Da nije dobila novac od države bila bi. Ali je dobila 125,1 miljiun i više je nego OK.
Da li je ok imajuci u vidu da su rekli da se plase nedostataka likvidnosti
Tko je to rekao i kada?
Citate li vi vesti iz avijacije? Izaslo pre samo desetak dana…
“Despite some positive developments during the second and third quarters, the company is still facing reduced demand and ticket sales, resulting in the limited flow of income, which may reopen the question of maintaining liquidity, especially if we take into account the uncertainty surrounding the duration of the crisis”, Croatia Airlines said”
Koji dio rečenice “which may” niste razumijeli?
“Which may” se taman tako moze prevesti kao sto vam je i rekao drugi kolega komentator – “plase se nedostatka likvidnosti” a nije rekao “imaju nedostatak likvidnosti”.
Tamo gde ima dima ima i vatre. Ne bi se pitanje likvidnosti uopste ni spominjalo cak ni u “which may” opciji da to nije realna mogucnost.
Nema na cemu.
Upravo tako.
Dakle, u budućnosti bi moglo doći do nelikvidnosti. No, ne brinem se ja. Država će ukucati 150 do 200 milijuna za restrukturaciju 2022. od kojih treba smanjiti 34 milijuna koje su dobili unaprijed. I svi sretni i veseli. Bit će para za basnoslovno trošenje još neko vrijeme.
Pa i ne. U ovom momentu isti drek.
Strašna kupovina “firmice” Animawings, firme koja ima tek jedan jedini avion i to gle čuda baš jedan bivši otpisani Aegeanov. Da imaju novce sigurno bi kupili neku ozbiljniju firmicu, a ne tog patuljka.
Ovo vec prerasta u jatovanje
Po čemu, majko mila?
Da, to nije ogromna kupnja, ali pokazuje intenciju da kupuju. Iskreno, u kakvom je stanju Croatia država ne samo da bi trebala pokloniti Croatiju Aegeanu, nego im još i dati neki novac da ju uzmu. Ono, nije ni da je Croatia neki div od kompanije.
Da, mnogo je sličnosti ali i jedna bitna razlika – glavno čvorište Aegeana je ujedno glavno turističko i poslovno, financijsko, i političko središte, velegrad koji bez obzira na sezonalnost omogućuje ogromnu ponudu i potražnju, usporediv s Rimom, Lisabonom, Bečom ili Copenhagenom. Zagreb nikada neće biti Atena, niti Solun. Ni Dubrovnik nikada neće biti Atena. Kakav to model Aegean može preslikati ovdje? Obala tijekom ljeta, Zagreb feedanje Star Alliance, isto kao i Mišetić/ Kučko/Bajić ekipa.
To nije toliko ni bitno koliko su Croatia i Aegean slični ili različiti. Bitno je da Croatia dobije vlasnika koji će njome kvalitetno upravljati.
Apsolutno.
A nećeš ti što je to Solun bolji od Zagreba. Mada to uopće nije tema raspave, ali nekad ne treba pretjerivati.
Bitno da su tržišta slična, kompanije u istoj alijansi, flote kompatibilne… za potencijalnu suradnju dovoljno. A hoće li se dogovoriti i na koji način ostaje za vidjeti.
Flota koja je vec zrela za zamenu? Svakako Aegean jedva ceka da se drnda sa Kroacijinim sindikatima. Ovo su mokri snovi autora. OU treba pod katanac, pa onda neka Aegean napravi bazu u Zagrebu, sa veseljem cu koristiti njihove usluge. Alene, da ste na celu A3, patriotizam na stranu, da li biste dali pisljivog cvonjka za OU? Naravno da ne, i to je odgovor na vas clanak.
Meni se čini s obzirom na komentare, da su ovdje u pitanju nečiji drugi i drugačiji mokri snovi. Ali neka, svakome njegovo veselje 🙂
Mokri snovi? Želite reči da Aegean ne pregovara sa hrvatskom vladom oko Croatie?
Pa nije još. Ima tu i te kako kruha za još 5 godina oparacija. Nitko ne mijenja avione sa 20 godina. Ali da će uskoro morati, morati će.
Sindikati, ko sindikati. To privatni vlasnik jako brzo i uspješno sredi. Pogledajte kako je MZL Zagreb sredila sindikate. Sad su tihi ko bubice a rade 10 puta više. A bili su navjeći bundžije u Hrvatskoj.
Da sam na čelu A3 tražio bi od vlasti da preuzme sve dugove i višak zaposlenih, potom bi kupio Croatiu, sredio je i nastavio kvalitetno operirati.
Tako ce to i biti samo cekaju povoljan trenutak. Politicarima se ne zuri.
A što bi im se žurilo? Čekaju još jednu restrukturaciju i 200 miljuna EUR za ukucat u kompaniju, a to je iduće godine. Why not. Ima se, može se.
Da, Solun ni po čemu nije bolji od Zagreba. Aegean tamo ima 15 linija i 7 sezonskih linija. Olypic ima još 7 linija i 3 sezonske. Grad ima tek 352.000 stanovnika.
Metro zona Soluna je sličnog broja stanovnika kao i metro zona Zagreba
Pa i nije. Metro zona Soluna je 120.000 stanovnika manja.
A koliko putnika ima SKG a koliko ZAG?
Neosporno da je Solun daleko veći. Dao bog da Aegean dođe u Zagreb + Ryanair pa bi i Zagreb mogao bitno narasti.
Pa koliko je veci? Imate li broj putnika da podelite sa nama jer je to pravi indikator stanja trzista
2020:
2,3 milijuna Solun
0,9 milijuna Zagreb
2019:
6,9 milijuna Solun
3,4 milijuna Zagreb
Broj stanovnika koji ste naveli odnosi se na centralno gradsko jezgro, a svako ko je bio u Solunu zna da je to veliki grad koji ima preko milion stanovnika na širem gradskom području.
Metro zona Zagreba je 1.153.225
Metro zona Soluna je 1.030.338
2019
SKG 6.890.000
ZAG 3.43.000
Da, upravo sam to napisao.
Apsolutno i nitko se ne zanosi da će Zagreb ikada imati i blizu brojke Atene. Ali modalitet je isti naravno u različitim obujmima.