autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb); foto: Air Transat
Regija bi iduće godine mogla doživjeti procvat long-haul letova. Prema svim najavama to će se i desiti.
Ono što se za sada sigurno zna je da će Air Canada i Air Transat krenuti sa letovima za Zagreb. Air Canada će letjeti od 2.6. do 1.10. tri puta tjedno, ponedjeljkom, četvrtkom i nedjeljom u 16:55 iz Toronta i dolaziti u Zagreb u 7:30, a iz Zagreba će se vračati idući dan u 10:15 i dolaziti u Toronto u 13:55. Idealno vrijeme za konekcije iz Zagreba. Cijena letova će biti od 727 EUR naviše. Air Transat će krenuti od 29.5. jednom tjedno, nedjeljom, a od 16.6. uvodi i drugi let četvrtkom. Tako će operirati do 8.9. kada ponovo operira jedan tjedni let do 2.10. Air Transat kreće iz Toronta u 21:10, stiže u Zagreb u 12:00, te se vraća idući dan u 14:00 i stiže u Toronto u 17:20. Cijene Air Transata su nešto niže, 648 EUR. Ovo znači da će oba kanadska prijevoznika imati 5 tjednih letova, dva manje nego 2019.
Kako u XII. mjesecu SAD ukida vize hrvatskim državljanima moglo bi se desiti da američke kompanije uz Dubrovnik otvore letove i za Zagreb. Dubrovnik je u 2019. imao 188.250 američkih turista, dok je Zagreb imao 82.494 američka turista. No, za razliku od Dubrovnika Zagreb ima veliki broj političara (NATO, veleposlanstvo i konzulati u SAD-u i UN-u), administrativaca i diplomata, poslovnjaka i daleko veću dijasporu u SAD-u nego Dubrovnik. Iako službene statistike govore o 415.000 Hrvata u SAD-u, procjenjuje se da ih je bar 1,2 milijuna, a dobar dio njih je iz Zagreba i okolice. Istim bi broj putnika trebao biti otprilike isti za Zagreb i Dubrovnik. 8 tjednih letova za Dubrovnik prošlog ljeta svakako jasno pokazuje da bar tri tjedna leta iz New Yorka za Zagreb ne bi bila upitna.
Letove za Zagreb je najavio i koreanski LCC T’Way za iduću godinu na liniji Seoul-Zagreb. Nažalost ni iduće godine neće biti letova Emiratesa i Koreana za Zagreb, što je i logično jer turisti iz Dalekog Istoka i Australije još iduće godine neće masovno putovati prema Europi, kako zbog straha od Covida-19, tako i radi ekonomske osiromašenost rezultirane pandemijom.
Iz Beograda Air Serbia će letjeti i dalje za New York i to 2 leta tjedno do kraja III. mjeseca, nakon čega će se broj letova postepeno povećavati. Od 28.3. kompanija uz četvrtak i subotu, uvodi i let ponedjeljkom. Od 27.5. kompanija će operirati 4 tjedna leta (uvodi i petak), da bi od 15.6. krenula sa 6 tjednih letova (svaki dan osim nedjelje). Kompanija je pred donošenjem odluke da stacionira i drugi A330 u Beograd i krene sa letovima za Toronto, Chicago, te Peking ili Shanghai. Prema Srpskim poštama letovi za Shanghai bi trebali krenuti već u 1. mjesecu, no isto još uvijek nije vidljivo u sustavu.
United je već najavio letove za Dubrovnik. Letovi iduće godine kreću mjesec i pola ranije, 27.5. i prometovat će iz Newarka ponedjeljkom, srijedom, petkom i subotom u 19:20, dolaziti u Dubrovnik u 10:15, te idući dan polijetati iz Dubrovnika u 12:15 i dolaziti u Newark u 16:25. Prema najavama Untied bi trebao letjeti za Dubrovnik do kraja X. mjeseca. Delta je objavila većinu svojih linija za iduće ljeto, no na istom nema letova za Dubrovnik. I American u ovom momentu nema letova za Dubrovnik za iduću godinu.
Isto znači da će iduće sezone biti bar 15 tjednih interkontinentalnih letova, što je 3 leta više nego prošle godine. No, obzirom na najave vrlo je vjerojatno da će biti i više letova. Naravno, još uvijek je puno prerano za bilo kakve ozbiljnije najave, poglavito radi pandemije za koju nitko ne zna kako će se razvijati iduće godine.
Međunarodni aerodrom Sarajevo je dobio dozvolu za pokretanje aviolinija za Sjedinjene Američke Države, a 2022 bi trebali biti uspostavljeni letovi za Chigao, Sain Louis ili Boston
E da… eto pitanje je dana…
Zagreb je” centar svijeta “ali ipak samo palanka za Beograd.Dzaba Alen kreči.
zaboravljena jedna i to najvaznija: trebinje-tokio. domaci let :))))
Jao da. Zaboravio sam interkontinentalne linije iz Trebinja, Morave i Bihaća. Sorry!!!!
da, i Tokio i Trebinje su stari serbski gradovi 🙂
🙂
I zaista ne vjerujem da ce iz SAD biti letova i za Zg i Dubrovnik istovrwmeno to mi se cini puno
Nije puno. Tržište to stvarno može podnijeti.
Apsolutno! Već 2022, a posebno 2023. kada se tržište potpuno normalizira.
Trziste bi moglo podnijeti ali avioprevoznik ne.
Kaj god. Ako može tržište, može i prijevoznik. Zašto pobogu prijevoznik ne bi mogao podnijeti tako što. Zar prijevoznici u Europi putuju na tek jednu ili dvije luke?
Trziste je vidjelo i vidjece mnogo uspjesnih ali isto tako i mnogo neuspjesnih poslovnih poduhvata – pa tako trziste funkcionise. Avio linija izmedju nekog americkog grada i Zagreba sigurno bi bio interesantan poslovni poduhvat koji bi ponudio konkretnu uslugu na trzistu ali sumnjam da ce se isplatiti pa bi stoga bio kratkog vijeka i avioprevoznik bi u konacnici prekinuo letove na liniji.
Zato sam napisao da bi trziste moglo podnijeti navedene linije ali avioprevoznik ne.
Zašto mislite da bi avioprijevoznik u konačnici prekinuo letove? Air Serbia ima 6 tjednih letova za New York. Srbija ima manju dijasporu u SAD, gotovo uopće nema turista iz SAD, dok Zagreb ima skoro 100.000 ovih turista, ostatak Hrvatske četiri puta više, Hrvatska nema vize za SAD, Hrvatska je u NATO, ima daleko bolje političke veze sa SAD-om od Srbije… Zar nisu to bolje perspektive za liniju?
Zaboravljate da letove iz Beograda obavlja drzavna aviokompanija i da to radi ispod ili na granici rentabilnosti. To je vise drzavni projekat dobrano potpomognut proracunskim sredstvima. Hrvatska to nije u stanju trenutno uraditi preko Croatia Airlines a drugi aviprevoznici ne zele uspostavljati liniju ili linije koje mjesecima ili cak godinama nece donositi profit.
O broju i strukturi srpske i hrvatske dijaspore bi se moglo raspravljati a po mom misljenju tu ne postoji prednost hrvatske dijaspore koja bi bilo koju kompaniju opredijelila da leti za Zagreb umjesto za Beograd.
Razlika u broju turista koji na godisnjem nivou posjete Zagreb u odnosu na broj koji posjete Beograd nije trajna kategorija. To se vec naredne godine moze promijeniti u korist Beograda. Ovdje je bolje analizirati potencijale grada da privuce turiste – po mom skromnom misljenju Beograd pa cak i Sarajevo su ovdje u znacajnoj prednosti.
Jedina prednost Zagreba u odnosu na Beograd i neke druge aerodrome na Balkanu je cinjenica da hrvatski gradjani ne trebaju vizu za ulazak u SAD. Ali prosjecan gradjanin bivse Jugoslavije ne putuje svaki mjesec u SAD tako da bi se ovakva dodatna adminstrativna neugodnost mogla i zanemariti.
Hrvatska se demografski prazni i kao trziste postaje sve manje zanimljivo za mnoge kompanije a izmedju ostalih i za avioprevoznike. To je cinjenica i hrvatska drustvo u cjelini ce u buducnosti morati rjesavati ovaj problem.Sto prije pocne to bolje.
Naravno da ne zaboravljam. A to da li drugi prijevoznici žele ili ne uspostaviti liniju to ćemo tek vidjeti. Činjenica je da Zagreb već jako dugo pregovara oko letova za SAD, da je već više puta najavljeno da je to pitanje dana, ne vjerujem da bi se tako što govorili da tu nečeg nema. Ukidanje viza svakako je samo pomoglo da se tako što desi prije.
Hrvatska dijaspora je bitno veća, samim time ima i više potencijalnih putnika.
Teško se toliko ogromna razlika u broju turista može u godinu dana promijeniti. Konačno broj SAD turista u Zagrebu i Hrvatskoj je konstanta već više od 15 godina.
Kako su pobogu Beograd i Sarajevo u većoj pretnosti? Ma ovo ste rekli krajnje na pameti i bez ikakve radionalne osnove. Ako je to tako kako govorite kako je ona moguće da Zagreb ima neusporedivo više interkontinentalnih turista i turista iz Zapadne Europe nego Beograd i Sarajevo. Neusporedivo više!
Vize sigurno nisu nezanemariva stvar. Vize su demotivator. Ogroman demotivator.
Hrvatska se demografski prazni (kao i ostale zemlje regije), to je činjenica, no to stvara dijasporu koja je i dalje povezana sa maticom i koja se vrlo često vrača kući. Jer je mlada dijapsora.
Naravno, zagrebacki aerodrom je jako zainteresovan za letove prema USA i njegovi predstavnici iniciraju sastanke sa avioprevoznicima. Medjutim, pitanje je koliko su kompanije zainteresovane za Zagreb. Dosada ocito nije postojalo veliko zanimanje.
Ne bih se slozio da je hrvatska dijaspora u USA ‘bitno veca’ od srpske – pogledajte statistike koje mozete naci na Internetu. A dodatno i struktruktura hrvatske dijaspore je nesto nepovoljnija – vecinom su to potomci ljudi koji su emigrirali krajem 19 i u prvoj polovini 20 vijeka – dakle dijaspora koja je vec odavno izgubila vezu sa domovinom.
Broj turista koji su posjetili glavni grad Hrvatske mozda je bio veliki do sada ali to ne znaci da ce takav ostati ili da Beograd nece znacajno porasti – ali ostavimo da vidimo sta ce biti za godinu dvije. Prednost koju je Zagreb do sada imao posljedica je ekonomskog zaostajanja ostalih gradova bivse Jugoslavije. Medjutim, sada se situacija mijenja i ostali gradovi velikim koracima sustizu Zagreb u svakom pogledu.
Naravno da Beograd i Sarajevo imaju vise ponuditi turistima – Beograd ima skoro dvostruko veci broj stanovnika u pravom smislu rijeci je metropola, ekonomija se ubrzano oporavlja, mnogo je interesantniji za turiste.Sarajevo ima veliki turisticki potencijal – hstorija mu je mnogo bogatija od povijesti 🙂 Zagreba. To je grad koji ima pricu dok je Zagreb nekako dosadan :).
Da. Hrvati napustaju domovinu ali uglavnom odlaze u napredne evropske drzave i nece imati potrebu da koriste interkontinentalne letove da posjete rodbinu :). Ali istovremeno odlazak mladih ljudi znaci usporavanje ekonomije, nezainteresiranost business-a za hrvatsko trziste, manje poslovnih putovanja, siromasnije lokalno stanovnisto koje ne moze priustiti turisticka putovanja u USA itd.
Ne možemo ni vi ni ja znati je li bilo “velike” zainteresiranosti. Rekao sam Vam da je Turkish prije 5 godina htio pokrenuti letove sa dva A330 ali ih je Croatia odbila, dakle interesa i te kako ima. Air Transat i Air Canada imaju 7 tjednih letova (iduće godine 5), a to tržište ima daleko manje potencijala. Daleko manje!
Da gledao sam statistike i to sam navedo u članku koji sam pisao prije par godina. Službene statistike govore od 187.738 Srba u SAD-u i 414.714 Hrvata. To su podaci SAD-a. Naravno ima daleko više Srba i Hrvata no i prema procjenama odnos je oko 1:2. Procjene su da ima 380.000 do 570.000 Srba u SAD-u i 1,2 do 1,3 miljuna Hrvata.
Nije istina da je većina Hrvata u SAD-u iz prve polovice 20. stoljeća. Velik broj Hrvata je emigrirao nakon 1970, pa potom ponovo 1990, te sada od 2014. kada je Hrvatska ušla u EU (među njima i moja sestrična, te 16 mojih bivših mažoretkinja koje sada tamo imaju obitelji). Ovi posljednji su nova dijaspora koja je vrlo povezana sa maticom. i često dolazi kući.
Broj SAD turista u Zagrebu je bio istinski velik 2019, no i 2021. on je ponovo značajan, a samo će rasti iduće dvije godine. Očekuje se da će 2023. broj američkih turista u Zagrebu preći brojku od 100.000.
Kako je pobogu povijest Sarajeva bogatija od zagrebačke? Zagreb je dostadan? 1,4 milijuna turista se ne slaže sa vama. Kako to Zagreb zaostaje, a Beograd raste, ako je zagrebački BDP bitno veći od beogradskog, o gradskim proračunima da i ne govorimo. Po čemu to Beograd sustiže Zagreb? Daleko je to još, jakoooo daleko. Po čemu je broj stanovnika bitan za turizam? Po toj logici bi Kijev trebao imati bitno više turista od Venecije jer je 10 puta veći (uzgled Venecija je 3 puta manja od Zagreba). Ima li?
Uh,proracun.
Zanimljivo je kako su rebalansom budzeta prihodi grada Zagreba u 2021 smanjeni za ni manje ni vise 113 miliona EUR…
Prihodi su smanjeni sa 13,65 na 12,8 milijardi kn , a rashodi su manje vise ostali netaknuti na 14 milijardi… Znaci 1.2 milijarde manjka to je oko 160 miliona evra,skromno.
Zanimljivo je da prema projekcijama budzet grada Zagreba trebao bi biti oko 12.3 milijardi kuna u 2022,manje nego u 2021, a 2023, 12.5 milijardi..
Proracun Zagreba je svakako veci nego u Bg za oko 400miliona evra,to je cinjenica,trenutno..
Dobro i?
Trenutno? Tako je već desecima godina. I uzgled, Beograd je bitno veći grad, kako to da je skoro duplo većem gradu proračun duplo manji?
Ma ne preterujte,proracun apsolutno nije upola manji, to nije istina.
Primer u Zg je bio 2019 1,4milijardu evra
U Beogradu je bio 2019 oko 1,05 milijardi
Eto, stvarno sad ne mogu provjeravat vaš podatak, ne stignem. No, razlika je 400 milijuna. Malo li je? A Beograd je skoro duplo veći grad. Po toj logici Beograd bi trebao imati 2,8 milijardi, dakle nedostaje mu 1,7 milijardi. Kako to objašnjavate?
Pa ako je Zagreb pocetna referentna vrednost onda bi trebao imati 2.8 milijardi.
Kako to objasnjavam?
Ne bih da vas uvlacim u politiku grada do 2012 ,samo cu vam napisati da je most na Adi placen preko 600 miliona evra, da su dugovi bili oko 1.2 milijarde , i da su svi radovi naplacivani astronomski…
I bivsi gradonacelnik se pohvalio prihodima njegove firme preko 500miliona evra dok je bio gradski otac.
Danas je bitno drugacija situacija.
Dug je oko 250 miliona evra nije vise 1.2 milijardu ,trend smanjenja se nastavlja i dalje..
Drugo,da razbijemo taj mit da se Zagreb najbrze razvija od svih gradova u regiji. ‘Proracun’ Beograda u 2014 je bio 78milijardi dinara
Budzet Beograda u 2021 je 143 milijarde.
U 2022 ocekuje se povecanje budzeta veliko i to ce biti duplo veci budzet od onog iz 2014.
Proracun Zagreba 2014 je preko 7milijardi kuna.
Proracun Zagreba 2021 je 12.8milijardi
U 2022 se ocekuje 12.5 milijardi kn a 2023 blago povecanje od 12.9..
Dakle proracun Zagreba nece biti duplo veci od onog iz 2014 ni 2023.
U tom smislu Beograd se najbrze razvija.
A što napisaste majko mila. Po ovim brojkama (a opet kažem nemam ih vremena provjeravati), pročaun Zagrea se je tek neznatno manji od duplo. Istovremeno ima bitno veći proračun od duplo većeg grada. Znači njegovi stanovnici imaju tri puta više novaca na raspolaganju za infrastrukturu, razvoj, komunalne usluge, tramvaje…
Kada budete u Zagrebu i Beogradu vidite ne razliku, nego je to nebo i zemlja. Zagreb je sređen grad, uređene su fasade, ekstremno je čist, imamo tramvajske displeje sa GPS sustavom, otpad se selektira i reciklira, grad ima potpuno nove tramvaje i autobuse (skoro cijeli vozni park), 80% autobusa vozi na plin, grad je obnovio baš sve svoje bolnice, sagradio i obnovio više desetaka škola, otvorio nekoliko desetaka vrtića, otvorio velik broj sportskih dvorana, brdo shoping centara, novi down town, nekoliko poslonih zona uz autoput, alsfaltirano je 1400 km cesta, otvorio novu glazbenu akademiju, muzej suvremene umjetnosti, niz drugih kulutroloških ustanova… sve to Beograd nema. Beograd je izuzetno neuređen grad, fasade se raspadaju, vrlo je zamazan…
Sta napisah,nesto vam se nije svidelo ili?
Prvo, napisah vam. Budzet Bg je bio 78milijardi i 2022 ce biti duplo veci nego 2014.
A drugo, 2014, proracun je bio 7milijardi kn , i proracun od 14 milijardi nece biti pre 2024 i ne moze se dostignuti duplo veca brojka nego 2014 , pre 2024, (budzet 2022/23 stagnira.)
To su cinjenice!
Tacno, Zg ima bolje tramvaje sa cak GSP sustavom , zato BG pregovara sa fabrikom tramvaja Simens u Kragujevcu da kupi nove tramvaje.
U Beogradu se takodje selektira otpad, svaka kuca ima kante za reciklazu i kantu za ostali otpad..
Drugo,spominjete muzej savremene umetnosti i niz drugih kulturoloskih ustanova i onda slavodobitno zakljucujete “Sve to Beograd nema”?
Seriously??
Imate muzej savremenih umetnosti svakako u Bg, kod Usca, nemojte da vas neko cuje, Narodni muzej, muzej Nikole Tesle, muzej iluzija i ostali muzeji…
Sve bolnice obnovljene kazete u Zagrebu??
“Index” je drugacije izvestavao pre nedelju dana, malo prokisnjava krov u klinici za tumore i one slike izgledaju kao iz horor filma.
Ne znam kad ste poslednji put bili u Bg, ali veliki broj fasada je uredjen sa dekorativnim osvetljenjem , Beograd na vodi je dao svoj neki pecat , Skyline kule su opet na svoj nacin promenile taj kraj , West65, i tako dalje ..To je sve napravljeno u poslednje 2 godine.
O obnovi bolnica da ne pricam,gotovo svaka je obnovljena, pa samo u KC je ulozeno 110miliona evra, brojne klinike su obnovljene ili se obnavljaju, nove zgrade se rade i nista ne prokisnjava..
KC Beograd spada u najvece klinicke centre na svetu u top 10 po kapacitetu..
Dedinje 2 , Tirsova 2 , nov dom zdravlja u Borci 7000m2, sve nove zgrade, Torlak se siri drasticno, i tako dalje…
Prema “EURO health consumer index”
2014 : Srbija je bila na 33 mestu ,Hrvatska na 23
2018: Srbija je na 16 mestu ,Hrvatska na 24.
Milijarde evra su ulozene u obnovu i izgradnju novih objekata plus kupovina najmodernije opreme od sajber do X noza.
To Zagreb nema i Hrvatska nemaju.
Koji smisao je ponavljanje komentara osim trolanaj. I sad ako Vam to izbrišem reči ćete da sam tiranin, da volim brisati. Majko mila!!!!
OK, možda krov i prokišnjava na Institutu za tumore. Stvarno ne znam. Možda je statika zbog potresa uništena, možda je krivo obnovljen, možda krov treba sanirati. Ali taj jedan primjer ne znači da bolnice u Zagrebu nisu obnoveljene. Stanje bolnica prije 20 godina i danas je nebo i zemlja. I sad vi meni recite u kojem su stanju zagrebačke bolnice tamo iz Beograda.
Ja sam u Beogradu stalno. 10 puta godišnje.
Komentari se ne ponavljaju, vec samo odredjeni argumenti u okviru komentara,a ponavljam ih ako uvidim da ste u krivu i insistirate na tome.
Nemate razlog da me brisete, razgovaramo.
Evo da se javite cak bih vas i kafom castio u kaficu ili restoranu po vasem izboru cak!
Kava ili ručak u Zagrebu kada god dođete na moj račun.
Svoju zainteresiranost da lete iz USA prema Zagrebu kompanije imaju priliku da pokazu vec sljedece godine ali sve ukazuje na to da tih letova nece biti.
Malo povrsno pristupate analizi podataka ureda za popis stanovnistva u SAD. Koliko ljudi su se na popisu 2010. izjasnili kao Jugosloveni? Ko su ti ljudi i jesu li vecinom Srbi? Kolika je vjerovatnoca da su se Hrvati u SAD izjasnjavali kao Jugosloveni (po meni nikakva)?
Dakle, vasa teza da je broj gradana SAD koji su hrvatskog porijekla dvostruko veci od broja Amerikanaca srpskog porijekla nema uporista u podacima ureda za popis u SAD i bilo bi malo neozbiljno je ponavljati.
To sto je Vasa sestricna nedavno preselila u Ameriku ne moze opovrgnuti moju tezu da hrvatsku dijaspora u SAD cine vecinom potomci ljudi koji su emigrirali krajem 19 i u prvoj polovini 20 vijeka.
Da, Zagreb je prilicno dosadan. Recite mi sta on moze ponuditi jednom prosjecnom turistu? Setnju od Trga Bana Jelacica do Gornjeg grada? Pogled na Zagrebacki Velesajam? Mirogoj?
Historija Sarajeva posebno ona recentna je niz filmskih prica, nesto sto danasnjeg turistu moze privui ako se to na dobar nacin upakuje (Sarajevo je u oba svjetska rata igralo mnogo vecu ulogu nego Zagreb, opsada Sarajeva je dobro poznata stvar velikom broju ljudi, itd.). I kao sto sam vec napisao broj turista koji ce posjetiti Beograd i Sarajevo ce u narednim godinama rasti mnogo vise nego sto ce to biti slucaj sa Zagrebom.
Amigo Vam je vec odgovorio i potvrdio moju tezu da ce Zagreb ekonomski stagnirati u narednom periodu a da ce ga gradovi okruzenja (neki brze a neki sporije) sustizati.
Ne mozete porediti Zagreb i Veneciju 🙂
Naravno da velicina grada igra bitnu ulogu za gradove koji zele razvijati turizam a ne posjeduju neke znacajne turisticke atrakcije kao sto su Beograd i Zagreb.
Ok, Jugoslavenima se izjasnilo njih 300.000. A zašto vi pretpostaljate da su to samo i isključivo Srbi. Vidite, ja bih prije rekao da se kao Jugoslaveni izjašnjavaju Bosanci, Crnogorci i oni koji su iz mješanih brakova. Pa čak i dio tih ljudi jesu Hrvati. Zašto prepotentno smatrate da su to samo Srbi. Kajgot. Kako nema uporišta ako je to činjenica, Srba ima bitno manje na popisu nego Hrvata.
Što Zagreb nudi prosječnom turistu? Ha, pitajte njih 1,4 milijuna, najviše u regiji, više i od Dubrovnika. I ta brojka konstantno raste. Većina tih putnika je iz intekontinentalnih destinacija i Zapadne Europe. Njima je očito interesantan. Ogromna prednost Zagreba je što je turistička zajednica napravila izvanredan proizvod i doživljaj za turiste. I tu im istinski treba čestitati.
Ovo o stagnaciji Zagreba slušam već 20 godina. A vidim da on i dalje brže raste od ostalih gradova regije. Pa kad će to stati?
Naravno da ne mogu porediti Zagreb i Veneciju. Samo sam napisao da je Venecija četiri puta manji grad, a turistički je gigant. I to samo pokazuje da veličina grada nema veze sa turističkim potencijalima. Jednako tako nema veze i između Beograda i Zagreba. Zagreb nema značajne turističke atrakcije? Nazdravlje!
Vi mozete i dalje ostati u uvjerenju da Hrvata u SAD ima dvostruko vise nego Srba ali to nece promijeniti realitet. A ako se strpite jos malo imacete priliku da uporedite brojke sa posljednjeg popisa i da konacno razbijete iluzije.
Da, turisticka zajednica grada Zagreba je napravila dobar proizvod i ja to ne sporim, ali je pitanje da li se na trzistu pojavljuju jos neki, mnogo bolji proizvodi koji ce privuci vise paznje turista i odvuci ih na druge aerodrome.
Docekali ste, Zagreb je poceo stagnirati i Beograd ce ga uskoro dostici.
Ako Zagreb ima neke turisticke atrakcije koje ga izdvajaju ispred Beograda i Sarajeva, molim Vas navedite ih. Ja ih uz najbolju volju ne vidim. Vidite li ih Vi?
U pravu ste.
Zagreb ce stagnirati 2022 I 23′.
Da i tu se mozemo vratiti na pricu o stopi rasta broja putnika zagrebackog aerodroma u narednim godinama i mogucnosti uvodjenja letova iz SAD gradova.
Sve upucuje na to da zagrebacki aerodrom nece rasti onoliko koliko ce rasti aerodromi u okruzenju (Beograd, Split, Zadar, Sarajevo, Skoplje, Pristina) i da necemo uskoro vidjeti letove iz Zagreba prema SAD.
Ma jasno je o cemu pisete.
I sam autor je svojevremeno pisao i uporedjivao aerodrom Zagreb i Beograd na nekom drugom portalu..
2009 razlika je bila 321.835 putnika u korist Beograda.
2019 razlika je bila preko 2,3 miliona putnika u korist Beograda.
Ta brojka ce samo da raste i razlika da se povecava.
Nije sporno.
Vrlo vjerojatno ste u pravu za rast Zagreba (iako Ryanair bi tu stvarno mogao napraviti čudo). Ali to nema baš nikakve veze sa letovima za SAD. Oni imaju svojih potencijala i prilično je vjerojatno da će se desiti. Kao što su se desili letovi za Kanadu, Seoul i Emirates.
Hoće li? Vi to znate odakle?
U gradu je investicija samo EU od 650 milijuna EUR za obnovu od potresa. Grad ima ozbiljan proračun, država će investirati obnovu od potresa, gradi se nekoliko tisuća stanova, novi objekti državne uprave (cijeli kompleks u Selskoj ulici, Hrvatski meteorološki zavod, Zavod za sistematizaciju…)…
Pa to pise u proracunu Zagreba Alene.
Plan za 2022 je 12.5milijardi , ali videcemo jos moze se plan modifikovati do kraja godine.
Ali nacelno,plan je 12.5 milijardi za 2022 a bio je 13.6 u 2021 pa rebalansom smanjeno na 12.8 …
Jasno je da stagnira ,zar ne?
Rebalans proračuna u Covidu-19 i nakon potresa. Stvarno začuđujuće. I to za cijelih 6%. Woooow!!!
Uz napomenu da isto ne stignem provjeriti.
Kako god, novi gradonečelnik ima jako čudnu logiku. Svima je skinuo po 50% novaca, srezo je Advent, porezao upravljenje otpadom, smanjio obnove. Sam bog zna što radi i zašto. No, to je nova politika grada.
Kako god Zagreb još uvijek ima bitno veći proračun od duplo većeg Beograda. Da su isti to bi bilo prestrašno obzirom koliko je Beograd veći.
Bio je rebalans budzeta i Beograda u 2021, ali povecan je za oko 170m evra , nije to pitanje kovida toliko ,koliko konzervativnog pristupa kreiranju budzeta ..
Imamo mi strucnjake u drugim gradovima koji kad prave budzet naduvaju prihode i smanje rashode i onda katastrofu dozive i kukaju da drzva pomogne…
Mislim sto se tice ZG da nije pitanje kovid-a koliko “naduvani” prihodi , dal zbog izbora,mahinacija raznih ko ce ga znati , al to je moje misljenje..
Jeste to za “celih” 6% ali tih 6% su preko 100 miliona evra.
Zg ima i imace sigurno do 2025 veci proracun od Bg. To je cinjenica
Od mene dosta na ovu temu
Da, proračuni se mogu napuhati i za 170 milijuna i za 200, 300… u pravu ste.
Mogu se napuhati prihodi jedino pri formiranju budzeta za sledecu godinu..
Napuhati ga rebalansom je nonsens jer godina izvrsenja budzeta je u toku i imate uvid u ”realno” stanje sa finansijama… No,kako god.
Vi ste cesce u Bg nego ja u Zagrebu, Budite slobodni da se javite kad budete imali lufta (kafa,caj,rucak) i smatrajte da imate prijatelja,ako je potrebna bila kakva pomoc ili informacija, samo se javite!
Pozdrav.
No, to svakako. Nije nemoguće napuhavati budžet rebalansom, ali to je nonssens, u pravu ste.
Nisma češće u Beogradu nego Zagrebu :-), ali da sam tamo vrlo često i te kako jesam. Hvala puno na pozivu, kao što sma rekao i ja Vas očekujem u Zagrebu!!!
Potezi novog gradonacelnika Zagreba upravo potvrdjuju da je grad usao u razdoblje niske stope ekonomskog rasta.
Ako vi tako kažete.
Eto, uskoro će rezultati tih popisa, pa ćemo vidjeti. Za sada prema popisu iz 2010. je tako.
Jasno da ako se napravi bolji proizvod da će on odvuči turiste. Naravno. No, za sada se nije pojavio.
Zagreb je počeo stagnirati? Ne znam iz čega to vidite, ali ok.
Da ja ih vidim. Turističke atrakcije Zagreba su:
– Gornji grad iz 13. stoljeća koji je istinski biser, sa Crkvom sv.Marka, Dvercima, Sv. Katarinom, Kulom Lotrščak, Kamenitim vratima, brdom palača, Katedralom…
– Centar grada iz 19. stoljeća sa HNK, Sveučilštem, Mimarom, Muzejom za umjetnost i obrt, Leksikografskim zavodom, Državnim Arhivom, HAZU, Umjetničkim paviljonom, Glavnim kolodvorom, Esplanadom, zgradom HŽ, Zrinjevcem, Trgom bana Jelačića, ogromnim brojem palača…
– ZOO Zagreb, Botanički vrt, Tvornica strave, Escape rooms, Zagrebački velesajam, ogroman zatvoreni i otvoreni karting centar, Smash it, Meeple’s corner, The hive climbing gim, Amazinga…
– Maksimir, Bundek, Jarun, Medvjednica (Sljeme)…
– gomila muzeja i galerija, pa čak i masa ovih novih poput Muzeja prekinutih veza, Muzeja čokolade, Muzeja torture, Muzeja mamurluka, Muzeja iluzija, Zagreb 80-tih…
– Zagreb doslovce svaki tjedan ima neki hepening u centru grada poput Adventa, Dana hamburgera (food truck), Međunarodne smotre folklora, Ceest is the best, Markov sajam, Zagreb mažoret festa, Dana Hratskog Zagorja, Kupujmo Hrvatsko, Ljeto na Strossu, Zagreb film festival na Zrinjevcu, Dvorištima Gornjeg grada (koncerti i druge atrakcije u gornjem gradu), Baš naš festival, Inmusic festival, Festival svjetla, Zagreb balon fest, Art park, Festival vatrometa, Dana restorana, Noč muzeja, Amadeo…
– doživljaj grada poput tematskih obilaska grada (Marija Jurič Zagorka, tamnicama i prolazima gornjeg grada, Unlock Zagreb, Zagreb secret walks, Zagreb space walk, Active Zagreb, Run Zagreb, ETNO sphare, Rent a local friend, Truffle hunting Zagreb, Šetrnja s Kolumbinama, Zagreb time travel, Escape Zagreb tour, Tesla u Zagrebu, Najljepša ljubavna priča starog Zagreba, Vraćam se Zagrebe tebi, Vještice s griča i njihove strašne priče, Špancir u Maksimiru, Walk with Tito, Zagreb Segway Tour, Zagreb fijaker tour, Tanceraj, E-city tour, Pub Crawl, Kamauf…)
– likovi iz srednjeg vijeka koji obilaze grad i slikaju se sa turistima (pandur, noćobdija, dama i časnik, vojnici…), vergel koji svira na Jelačić placu, replike 100 godina starih automobila, konjske kočije u centru grada, 90 godina stari tramvaji koji voze turiste…
– brdo specifičnih kafića i restorana, Tkalča
Da lijepo ste to sve pobrojali i potvrdili da je Zagreb zaista napravio dobar posao u prethodnom periodu – od malo stvari koje su bile na raspolaganju napravio nesto sto se moze prodavati i zaradjivati znacajan novac. Medjutim, i ostali gradovi ozbiljno rade na ponudi i turistima 21. vijeka mogu da ponude i vise od obilaska Gornjeg Grada, arhitekture iz XIX vijeka i setnje parkovima.
Ali kao sto rekoh, nemojte da Vas trenutna statistika dovede do pogresnog zakljucka i da vase projekcije buduceg razvoja budu neutemeljene. Ogroman turisticki potencijal imaju kako Beograd tako i drugi gradovi u okruzenju i oni su ga poceli koristiti za svoj rast. Istovremeno, to bi moglo znaciti da ce dio svog kolaca Zagreb morati prepustiti upravo njima a brzi rast Beogradskog aerodroma je prvi znak da se ovo vec pocelo desavati. U narednim godinama to ce biti sve ocitije.
Vi iz cijelog posta niste pročitali ništa drugo osim Gornjeg grada, akhitekture XIX stoljeća i šetnje parkovima? Čestitam.
Stoji da se i drugi mogu razvijeti, ali tu ostaju njihovi potencijali i nedostaci (koji su evidentno), naravno i prednosti (koje su evidentne poput beogradskih restorana i splavi koje su svjetlosnim godinama ispred Zagreba). No, kao što i sami vidite Zagreb ne stoji, užurbano se razvija i dalje enormno turistički raste. Fascinantno raste.
Od turisticke ponude koju ste pobrojali naglasio sam samo ono sto je istinski vrijedno i ne moze se osigurati izdvajanjem budzetskih sredstava u sljedecih 5 godina niti ikada. Ostatak je samo sarena laza koja privlaci prosjecno pametnog turistu i nesto je sto bilo grad moze imati ili vec ima.
Drugi gradovi u regionu se zaista razvijaju i ja Vam preporucujem da ih posjetite (vjerovatno zbog Covid-19 odavno niste bili u Beogradu, Sarajevu ili Skoplju) i dobicete odgovore zasto neki avioprevoznici izbjegavaju Zagreb, ne pokrecu ponovo u 2020. obustavljene linije prema Zagrebu ili ih pokrecu sa znatno manjim frekvencijama. Nemojte pomisliti da ja zelim da Zagreb stagnira, ne naprotiv. Ovdje samo to konstatujem i zakljucujem da postoje pokazatelji da se ostali gradovi regije mnogo brze razvijaju i za to imaju puno vise potencijala.
Sve ostalo je laž. OK, ako vi tako kažete. Bit će da je tih 1,4 milijun turista prevara, da ljudi zapravo nemaju pojma, i to što ih svake godine ima sve više i više samo dokazuje koliko su ljudi glupi. Zar ne?
Nisam napisao da je sve ostalo laz nego da je nesto sto je relativno jeftina zabava za prosjecne turiste koji su takvi kakvi jesu. Moja poenta je da je Zagreb maksimalno iskoristio sve ono sto je imao na raspolaganju ponuditi a to je, ako cemo biti objektivni, prilicno skromno.
Dakle, moje cestitke na uspjehu i priznanja na trudu koji je zaista trebalo uloziti da bi se to ostvarilo.
Medjutim, to je po mom misljenju maksimum koji se moze ostvariti i nema prostora za znacajan rast, Ako se usudimo praviti neke projekcije, uspjeh bi bio zadrzati nivo iz predpandemijskog perioda.
Ako vi tako kažete…
90% “turista” u Zagrebu su oni na proputovanju za Jadran oa usput ostanu dan u Zagrebu, oni ne dolaze u Hrvatsku zbog Zagreba jer nema on šta da ponudi, sve ovo što ste nabrojali ima ogromna većina gradova u Evropi. Mnogo puta bio u Zagrebu a i ostalim većim gradovima ex YU, zaključak, dosadan i sterilan, Sarajevo i Beograd miljama ispred po svemu. Vaš lokal patriotizam ima samo cifre a kao što rekoh u Zagreb ne dolaze zbog Zagreba i usput ga obiđu.
Odakle Vama da je 90% turista u Zagrebu na proputovanju do Jadrana. Jao kako ste ovo fulali. Ne da nije istina nego ste ono full fulali. Dakle turisti u Zagrebu su:
1. Turisti koji obilaze ture po Srednjoj Europi, npr. Budimpešta-Zagreb-Beč-Venecija-Firenca-Rim…, takvih tura ima i u regiji npr. Zagreb-Bled-Ljubljana-Pula-Plitvice-Split-Dubrovnik…
2. Kongresni turizam
3. Short break turisti
4. Turisti iz regije koji namjenski dolaze u Zagreb (Advent, shoping ture, provod preko vikenda…)
Evidentno ne znate tko su turisti Zagreba, no ne bi bilo loše informirati se prije nego nešto napišete. Eto, ja radim sa Turističkom zajednicom Zagreba i radim na nizu projekata…
A o bogatstvu vidimo kako ga obnavljaju, samo ovde iz vaših usta je sve već obnovljeno od potresa a kad pročitate ostale medije vidite da je jedva započeto, toliko o bdp i parama.
No, to stvarno nije istina. Zagreb je ogromno gradilište, tisuće su objekata koji se grade i obnavljaju. U svakoj ulici imate više desetaka objekata koji se obnavljaju. Masovno se obnavljaju škole, institucije, crkve, bolnice i ostali objekti koji su stradali.
Alene
Relativno dobro poznajem svih 6 (Makedonska, Srpska, Crnogorska Bosanska, Hrvatska i Slovenacka) diaspora u Kanadi i Americi. Ekipa koja je dosla 90-ih i njihova deca su mnogo vise vezana za domovinu/maticu nego starija imigracija.
Ova dijaspora takodje nije toliko nacionalisticki nastrojena, tako da ce uzet let koji im najvise odgovara i koji ima najbolje konekcije a nece gledati da zaobidje Zagreb ili Beograd u sirokom luku. 30% ove grupacije barem jedanput godisnje ide na Balkan, sto nije slucaj sa ljudima koji su dosli 70’ih koja ode par puta u zivotu dok treca vrlo retko. Tako da su brojevi potencijalnih putnika izjednaceni.
Pre COVID-a na primer, Croatia-ina konekcija iz Sarajeva na AC letove je bila ocajna tako da je veza preko FRA bila par sati kraca. Ovo je isto vazilo za letove za Split gde znam slucajeve da je brze bilo da nako dodje autopm iz Splita da pokupi putnike, Transat je dapace imao let relativno blizu koliko se secam.
Beograd je imao fenaomenalnu vezu preko MUC sa 50 minuta layover-a, ali na zalost je prtljag jako cesto kasnio. U jednoj fazi dosta Makedonaca je putovalo sa presedanjem u Beogradu, jer je AS prodavala karte u codeshare-u sa AC preko Kopenhagena.
Let iz Amerike za Dubrovnik takodje koristi jako puno imigracija koja spoji odmor u Dalmaciji sa odlazkom u Sarajevo, Trebinje ili koristi blizinu Herceg Novog i Boke Kotorske. Turkish je jedna od dominatnih prevoznika iz Sarajeva za Ameriku/Kanadu.
Prema tome da li bi Zagreb profitirao ili Beograd, sve zavisi od konekcija, a verotano bi obadva leta bila puna jer bi bio P2P let za 50% aviona
Ako zelite da izvadite dobru statistiku, najbolji pokazatelj bi vam trebale biti rent-a-car kompanije.
Slažem se da su konekcije tu najbitnije. To uopće nije sporno. Jednako tako ste u pravu da je emigracija iz 90-tih, a još više ova nova od 2014. naovamo veoma vezana uz maticu i da putuju kući bar jednom godišnje. I da će birati najbolje opcije.
I ovo za rent’a’car ste u pravu. Nemalo puta od tamo dobivam informacije.
Apsolutno niste u pravu. To su dva različita tržišta, udaljena 700 km i preko 8 sati vožnje. Logično je da se otvore dvije linije.
Ja mislim ce iz Bg krenuti letovi za kinu a za Cikago i Toronto biti sezonski samo,mozda i Emirates krene za Bg ko zna s obzirom da flydubai planira 2 leta dnevno tokom zime,mada oni ne spadaju u lond haul liniju
Emirates ne dolazi na temelju brojeva Flydubaia. Barem im je takva dosadašnja praksa.
Mislim da niste u pravu. Oni vam istinski funkcioniraju kao jedna kompanija. Samo su formalno odvojeni. Isti vlasnik, isti sustav, sinergija linija i frekvencija, maksimalni code-share i konekcije. To vam je de facto jedna kompanija sa dva krila: long-haul legacy i short-haul LCC. Uvjetno rečeno kao Lufthansa i Eurowings.
Ta 2 leta dnevno su zbog odrzavanja dubai expo
Jesu li? Što onda nisu u Zagrebu. Flydubai je imao 7 tjednih letova za Beograd, nekoliko tjedana i 9 tjedno i prije Expoa.
Kina, Chicago i Toronto će se sigurno desiti. Prije ili kasnije. Emirates za Beograd. Nije realno u idućih godinu-dvije. A nakon toga. Nije nevjerojatno.
Ne vidim zasto Emirates ne bi dosao u Beograd. FlyDubai ima 14 letova nedeljno, plus kad se na to dodaju transferni putnici koji su isli Etihadom ka Australiji i Aziji, dobijamo izuzetno veliki broj putnika.
7 nedeljnih letova Emiratesa mislim da bi radili posao, pogotovo sto je iz Beograda velika traznja za Business klasom, za First bas i nisam siguran.
Praksa Emiratesa baš i nije da kanibalizira uspješnu FlyDubaijevu liniju. Barem je tako do sada bilo.
Prije pandemije FlyDubai je letio za Kiev i do 3 dnevna leta, isto tako i za Tbilisi. Također su letjeli i dva dnevna za Bukurešt. I ipak ih Emirates nije zamijenio. Čisto sumnjan da će se Emirates odlučiti da lete za Beograd i navedene destinacije umjesto FlyDubaija.
Ma nije baš tako. Emirates preuzima linije Flydubaia. Takvih primjera je bilo više.
Ako bih birao izmedju 14x nedeljno FlyDubaija i 7x Emiratesa za BEG, izabrao bih pre ovih 14 iako je prestiz kada ti jedna velika kompanija sirokotrupcima dodje na aerodrom.
Zbog konektiranosti… 2x dnevno vs. 1x dnevno.
A šta ja znam. Emirates je Emirates, druga je to usluga, drugi nivo. Za aerodrom svakako bolje. Emirates akumulira dodane putnike, putnike koji će doći samo radi Emiratesa.
O tome smo već pisali. Nije to samo stvar broja putnika (kojih Beograd još uvijek nema dovoljno), nego i činjenice platežne moći putnika, poglavito u business i prvoj klasi. Prije par mjeseci sam napisao člank o možebitnom dolasku Emiratesa u Beograd i Sarajevo pa pročitajte tamo argumente.
ZAG-DEN sa UA
Ma ne. To istinski nema smisla. Tko bi putovao na toj liniji?
Navijači Denver Nuggets da gledaju Nikolu Jokića.
Aha… da, da logično 🙂
Anonimac, ovo Vam nije loša ideja. Garant ima više nego dovoljno platežno sposobnih ludaka u Srbiji da popune A330 do Denvera za Jokićevu utakmicu. Posle svrate i na skijanje par dana. Idealno i da izazovu nerede na utakmici, da pomognu Jokićevoj braći, koji i pored silnog truda još nisu sami uspeli da naprave navijački haos i tuče, kako smo mi navikli na ovim prostorima.
Idealno da pola aviona budi grobari a pola delije da tuča može već nakon poletanja da počne.
🤣🤣🤣🤣
Koja glupost…
Hahahahahaha 🙂
Sa konekcijom za Sombor, taman da se otvori i taj aerodrom…
Hehehehe… ma da… svako selo svakih par km jedan aerodrom.
Ako JU zaista planira da pokrene Peking u 1. mesecu trebali bi to uskoro i da objave
Zapravo ne samo uskoro već odavno… Peking nije destinacija za koju se leti spontano…
Upravo tako!!!!
Iskreno već su i trebali. U sustavu nema ništa.
Uskoro ce. I to ne samo Peking nego jos dve. Kao i povecanje regio i ostalih ali i uvodjenje novih linija. Samo jedan “tehnicki” problem da srede. A leto 21/22 bice pravi boom. Najveca ekspanzija do sada.
Daj bože. Smo ovo za Kinu su već trebali najaviti!
Može malo konkretnije? Insajder?
Teško. U SFRJ je u toku korona katastrofa i niko nas nigde neće puštati. Pogotovo ne Kinezi.
Slovenačko predsedavanhe EUnijom protiče u znaku energetske katastrofe. Kada je sledeće hrvatsko predsedavanje? Da se spremimo na vreme 🤣🤣🤣🤣🤣
Ma Kinezi dozvoljavaju limitirane letove prema Kini (jedan do dva leta tjedno). Putnici i delje imaju rigorozne uvjete karantene i to je svakako demotivirajući faktor za otvaranje linija. Kako će biti za koji mjesec, a posebno idućeg ljeta, to danas nitko ne može znati.
Kina gradi ogromne karantinske komplekse, o jednom u Guanddžouu je nedavno izvestio CNN. Namenjeni su smeštaju putnika iz inostranstva kada se zemlja otvori. Oni bi tamo boravili po dve nedelje, a za to vreme servisirao bi ih – robot…
Ne verujem u letove prema Kini.
Da, tragično, zar ne? Moj poslovni partner je svakih 6 mjeseci odlazio u Kinu jer je glavnih inžinjer za nadzor metalnih konstrukcija Pelješkog mosta cijelo vrijeme Covida-19. I bio je u izolaciji po četiri tjedna. Koma! Ali ipak ljudi i usprkos toga putuju.
Jeste tragično. Iskreno, pitanje je šta će biti sa svetom na koji smo navikli i koliko naša predviđanja budućnosti imaju smisla.
Apsolutno. Jeste vidjeli što je austalijska policija radila ljudima koji ne nose maske na otvorenom. Ubijali su boga u njima, bacali ih na pod, udarali nogama, cipelarili. Užas. Kamo ide ova planeta???