Zašto Air Serbia nije otvorila letove Beograd-Mostar? Na ovoj liniji svakako bi bilo putnika. U prvom redu srpskog naroda koji živi južno i istočno od Mostara i kojih ima preko 100.000. Uz to iz Mostara bi bilo prilično konekcija poglavito na Njemačku za hrvatsku dijasporu, na Skandinaviju i Istanbul za bošnjačku dijasporu, ali i za Austriju, Njemačku, Francusku i Švicarsku za srpsku dijasporu. Preko Beograda u Međugorje bi mogli putovati brojni hodočasnici iz Poljske, Francuske, Španjolske, Portugala, Italije. U svim ovim zemljama Air Serbia ima brojne letove.
Banja Luka je preblizu Beogradu i ovo i te kako guši potencijale linije, pa isti ima tek dva tjedna polaska. No, iz Mostara do Beograda treba 7 sati po vrlo lošim cestama. Stoga je za očekivati bitno veći potencijal ove linije od Banja Luke.
Croatia Airlines otvara liniju za Zagreb, tri puta tjedno. Ovdje ima prilično P2P putnika (Hrvati u Hercegovini), ali Zagreb ima neusporedivo manje konekcija za dijasporu i hodočasnike nego Beograd. Ovo je prvi puta da je Air Serbia zakasnila i da je konkurenciji propustila jednu destinaciju u regiji. A uz liniju Croatia pitanje je koliko je potencijala ostalo za liniju Air Serbie u ovom kraju.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Air Serbia
Hitno trebalo bi Mostar Beograd busom treba 12h.
Za koga?
za zainteresovane
Zasto
Air Srbija ne leti za Toronto??
Mi cekamo vise od 20 g ….
Samo obecanja i nista vise
Jel je kompanija odlučila da joj se to ne isplati.
Podigli cene na karte , pa za Bisnu preko Stambula ce leteti avion?
???
Aerodrom u Mostaru je onemogucen aerodromom u Sarajevu (koji je zimi skoro pa nepristupacan) i aerodromima u Splitu i Dubrovniku. U odnosu na Sarajevo klima je neuporedivo pitomija a svi koje ja znam iz dijaspore mnogo bi radije letili direktno u Mostar odnosno BiH kako bi izbegli granicu s Hrvatskom i beskrajna cekanja. Ovaj aerodrom je politicki skrajnut i bez obzira na inivijative avio kompanija razvoj mu se konstantno podriva. Sasvim sigurno da bi ovaj aerodrom bio i te kako frekventan kad bi mu se dozvolilo.
Da, o tome sam napisao i clanak, samo ja tu ne vidim politicko podrivanje nego ekstremnu nesposobnost managementa.
Mislim da Air Serbia nema kapaciteta više. I ovo sada je prenategnuto. Pitanje je da li će se sve planirano odraditi.
Pitanje je?
Srbin koji živi u Mostaru ovdje. Da, postojimo, postoji čak i najveći konzulat R. Srbije u BiH. Imam 2 stana u Beogradu i svaki mjesec idem bar jednom tamo. Pritom nocni bus Mostar-Bg koji vozi 13 sati je svaku noć pun, apsolutno. Naravno da bi bilo dosta P2P traffica. Veze Mostara i Beograda su neraskidive
13 sati. Ajoj
Linija ima smisla zbog hodočasnika i turista. Istočna H i zapadna H su dijametralno suprotni pojmovi kako po gustoći naseljenosti tako i ekonomskoj aktivnosti stanovništva i ludost je očekivati da će srpsko stanovništvo iz tog kraja plaćati letove do Beograda, nažalost. U cijeloj Hercegovini, što se Srba tiče, jedino Trebinje ima značajniju populaciju i ekonomski potencijal. Mostarska dijaspora je na zapadnu i sjeverozapadu i Mostaru treba Zagreb u kojem će ljudi lako presjesti do Norveške, Danske, Irske, Njemačke, UK itd.
A ljudi preko Zagreba lako presjedaju za Norvešku, Irsku, Njemačku, UK?
Pa zar ne presedaju u Zagrebu na FR, pa njime na zasebnoj karti idu za Oslo Torp, London Stansted, Machester, Dublin, silne destinacije u Nemackoj?
To je moguće, da.
Trebinje – Mostar 2h
Trebinje – Podgorica 2h
Trebinje – Tivat 1:30h
Trebinje – Dubrovnik 50 min
Tako da otpada teza o srpskom narodu istočno i južno od Mostara.
To nešto ljudi što živi u Nevesinju i Ljubinju možeš praktički prebrojiti na prste jedne ruke, plus to je ekonomski najnerazvijeniji kraj BiH (ne odnosi se na Trebinje vec na okolicu Trebinja) uz Drvar i Bosansko Grahovo.
Nemojte sada potezati popis stanovnista iz 2013 jer i te brojke su jako napuhane, usudio bih se reći i 50% stanovnista je propisano a da je već bio iselio.
Na sve ovo Zracna luka Split je od Međugorja udaljena manje od 2h vožnje. Jer je sve autoput.
Ali se pritom na granici za Crnu Goru i za Hrvatsku čeka od sat do dva sata.
Možda za HR. Za Crnu Goru redovno idem i nikada preko 20 min. I to iznimno oko nove godine i par vikenda ljeti. I ovo je sa obračunatim čekanjem od 20 min.
Ne širite informacije iz izvora rekla kazala.
A na Bijači se ne čeka ni 5 min.
Kao što sam rekao ja sam u VII. mjesecu prošle godine između Republike Srpske i Crne Gore čekao sat i pola.
Dakle nije rekala kazala, to se desilo meni.
Alene, to sto ste vi cekali na granici jednom ne cini to pravilom,
Ima nas koji te granice koristimo cesto, neki i vise puta sedmicno kroz citavu godinu.
Covjek je apsolutno upravu,
Insistirati na Nevesinju i Ljubinju (jedina dva mjesta kojima je Mostar blize od Tivta/Podgorice/Dubrovnika)
Kao feeding zoni za OMO,,,
Pomirite se jednostavno s cinjenicom da ne poznajete demografiju i prilike na terenu i da vam taj argument jednostavno ne stoji.
Je, baš se meni potrefilo, a inače nije nikad.
za onoga ko nije vidio aerodrom beograd
https://www.youtube.com/watch?v=KLpoVNLB0n4
i još jedna potvrda da snijega nije bilo mnogo i da snijeg nije problem nego vjetar
Vjetar nije bio prejak
Snijega je bilo to jutro itekako. Mi smo sat vremena čekali u redu za prolijevanje aviona solju.
Snijeg je bio umjeren kaže Hidrometeorološki zavod Srbije. I napadalo ga je samo 17 cm. To je ništa za jedan ozbiljan aerodrom na kontinentu. To se rješi sa 50% snage.
Stvar je prosta – neka Mostar da poticaje za liniju OMO-BEG i JU ce pokrenuti tu liniju.
Ali Mostar ne zeli dati poticaj za Beograd
I zato nema letova.
I to je OK
Zašto bi onda JU gubio novac na ovoj liniji.
A gubio bi novac?
Mislim da je ova linija imala eventualno smisla kad je OU prestala da leti. Sada, teško da bi bilo putnika
Da sada ova linija ima bitno manje potencijala.
Pa dobro, onda nece dobiti letove za Beograd. Air Serbia ima druge rute na kojima moze da zaradi vise novca.
Mostar je ista prica kao i Banja Luka, Air Serbia leti za BNX samo zato sto dobija subvencije za to.
Eto, onda neće imati letove za Mostar. Ovdje je pobijedila Croatia Airlines.
Nije pobedila jer borbe nije ni bilo. Croatia liniju nije pokrenula na trzisnim osnovama. Ne bi je nikad pokrenuli bez subvencija.
Croatia je uspjela izvuči subvenciju od lokalne vlasti. Bravo za njih! Ne možete znati bi li pokrenuli liniju i bez subvencija. Možda bi, možda ne bi.
Nije nista Croatia izvukla vec je posredi politicki dil.
Croatia ne bi pokrenula tu liniju bez subvencija. To je prosto ko pasulj. Eto Croatia nije pokrenula novu liniju iz ZAG od 2019. godine i bas ce sada da pokrenu komercijalnu za Mostar? Ma dajte me nemojte…
Crotia je ovu liniju samo obnovila. Kao što je obnovila i Barcelonu.
Nekada se letelo. Mislim da je za AIR Serbia , sasvim dovoljno SJJ i BNX, postoje interesi i putnici. Pokrenuti Mostar, bi bilo nelogicno u ovom trenutku za ASL, bez obzira na vase razloge, sto zbog njene ekspanzije na druga trzista, nedostatka aviona, a to podrucje pokriva Dubrovnikom i Tivtom. Da ima neki ugovor sa nekim turoperaterom koji bi radio ture za Medjumurje, u tom slucaju bi neka opravdanost otvaranja ove linije bila moguca.
Ne slazem se, al ok
Za BNX je bolje da ukinu ovu liniju za BG skroz jer dva puta sedmično nema nikakvog smisla.
Slažem se da to nema nikakvog smisla.
Ne kazem da ima, ali ona postoji, i ne mislim da ce biti ukinuta.
Neće biti ukinuta.
Међугорје.
Da za Međugorje.
Da, uradio sam ispravku sa izvinjenjem , ali ne vidim da je objavljena
https://www.klix.ba/biznis/privreda/aerodrom-mostar-ponistio-konkurs-za-izbor-novog-rukovodstva/230406098
A majko mila… sapunica se nastavlja!
Što če nam avion za Bgd nekad je bio dva puta sedmično čak sa mnočenjem posade u Mostaru. Tad je bio Doko vpjna lica studenti pacijenti za VMA i mnoge društveno političke osobe koje su putovale u taj divni grad Sada nit ko putuje nitmko treba tamo ići iz Mostara ide Globtur i Vučić trans svako šopodne koji nikad nije pun do kraja nešto mslo se popuni usput i to je sve Imali smo iz Ploča svsko večer vlak sa kušet i spavačim kolima do Bgd a danas nema ni voza do Sarsjva kako bog zapovjeda Što če nam Avion kome Možda da oz buđeta plačamo participaciju da bi avion prszan letio
Mislim da su jasno objavljni potencijali ove linije. Ko to vidi, vidi. Tko ne vidi ostao je u devedesetima kao i vi, te smatra da je jedini potencijal linije oficirski kadar iz osamdesetih.
Slazem se. Moji roditelji imaju puno prijatelja u OMO i katastrofa je kolima. Sigurno bi bilo putnika za 2 do 3 X weekly
Pri čemu bi većina putnika bili hodočasnici, dijaspora i turisti. A ne lokalna raja koja ide u posjet prijateljima i rodbini.
Vjerujem da u ljetnom redu letenja Brac ima vise potencijala,od mostara..
Apsolutno nema. Nema ni Rijeka, a kamoli Brač.
Definitivno ima…
A dokaz tome je da vec i leti za rijeku,
Sigurno ne bi nastavili letove ako potencijala nema…
Nikada do sada nisam cuo da je air serbia uopce planirala mostar,za razliku od braca gdje se vec duze vrijeme spominje njen dolazak
…
Da sa Bracem se pregovaralo
Oni vec lete za rijeku 2 tijedna leta,a za mostar ne….ukoliko je mostar toliko jak,a rijeka losa onda bi te letove sigurno zamijenili,tako da vam to ne drzi vodu
Ili ne vide potencijale
Gledajući koje sve linije je JU pokrenula u poslednje 2 godine, teško je zamisliti da ljudi koji se u JU bave razvojem mreže nisu prepoznali potencijal aerodroma koji je u njihovom dvorištu.
Takođe, količina putnika koje OMO ima takođe ide u prilog tom njihovom zaključku.
Eto super. Nek nisu. Zato je eto Croatia pokrenula tu liniju.
Uz poticaj od 500 000€. Čudi me da s ovim novcem nisu Ryanair ili Wizz ili Vueling pa i Easyjet pokušali privući
Stoji. No, pokušali su Wizz Air ali nisu uspjeli.
Postovani Alene, ja mislim da JU vidi potencijale i u Mostaru i u minimum tri dodatna rumunska aerodroma (Kluz, Lasi i Turgu Mures/Konstanca) gde bi mogli da rade nocne rotacije (odlazak 4. talas povratak 1. talas) ali JU jednostavno nema aviona! Pa njima je tek sad krenuo letnji red letenja a oni su vec na “ivici”. Pa cime i kako i kad da pokrenu Mostar kad nema dovoljno aviona ni za sve ove destinacije koje sada rade. A gde su letnji charteri, gde su ispadanja, gde su devijacije.
Bice ovo veoma zanimljiva godina. A ni Chicago jos nije krenuo, pa kad tu krenu cekanja transfera pa se ta cekanja pocnu “prelivati” na ostale talase.
Ipak, svaka im cast na povecanju broja putnika i letova, ali nema sanse za uvodjenje dodatnih regionalnih destinacija bez jos barem 3 ATR-a
Ja samo naglašavam da mi je Mostar logičniji nego neke linije koje su otvorene.
To stoji. Air Serbia kako je krenula ide stopama Croatia Airlines
Da baš. Svašta
Rijeka je velikom vecinom P2P i kao takva je high-yield ruta. Mostar bi bio low-yield i JU nema interesa u tome.
Ma po čemu je Rijeka high-yield, a Mostar low-yield?
Ne mogu da se takmiče sa OU.
Mogu. Ako mogu sa Wizz Airom, easyJetom i drugima bogami mogu bez imalo truda sa OU.
Aha a sta je bilo sa SPU-BEG? Ko je tu izgubio?
Croatia, jasno
To samo kod nas može da se gleda da Srbi obavezno lete preko Beograda, Hrvati preko Zagreba a Bošnjaci preko Sarajeva. Ako tako gledamo onda za Air Serbiju stvarno nema smisla jer je Srba jako malo ali to je bezveze rezon. Što leti za Ljubljanu? Koliko tamo ima Srba. Letiš tamo gde ćeš imati putnika, nebitno od vere ili nacionalnosti. Air Serbia bi sutra letela za Prištinu da može.
Upravo tako. Masa ljudi iz Slovenije, Hrvatske, Crne Gore, BiH i Makedonije leti sa Air Serbiom, a da nisu Srbi. Jednako tako bi letjeli i za Mostar.
Из Албаније и са Косова и Метохије такође.
Sa Kosova? Kako?
Pa tako kako imaju Srpske papire. Jako prosto i jednostavno.
Znači hoćete mi reči da kosovari sa srpskim papirima masovno putuju preko Srbije?
Да
Baš svašta.
Ne trebaju im srpski papiri. Videli ste verovatno na Tesli na više mesta istaknuto obaveštenje da Srbija ne priznaje Kosovo ali da ljudi mogu da se identifikuju kosovskim dokumentima, što i rade. Kao i u Nišu, ne znam koliko koriste KVO. S tim u vezi, linija Beograd-Priština bi bila pravo osveženje.
Da bila bi.
Што? То је природно.
Da, baš prirodno. E tu ste ga pogodili ko prstom u….
Ово је сајт посвећен регионалном авио саобраћају? Очекујете и имате пуно читалаца из Србије и Српске? У чему је разлика?!
Dobro i?
Зашто се онда чудите што ЕрСрбија има путнике са Косова*?
Budite sigurni da ih nema mnogo.
Е заиста…
Сваки пут када сам летео ка Њујорку их је било доста.
Баш се питам одакле вама та идеја да их нема много.
Da obožavam ove ljude koji sami vide “velik broj” putnika među njih 250. To su uvijek vrlo pouzdane informacije.
Alen Šćuric
Author
Odgovori Anonymous
06.04.2023. 09:02
Ali lete za Firencu, Ohrid, Varnu i niz drugih aerodroma. Tu je Mostar daleko logičniji.
Ovo napisano vec u 15 komentara.
Odgovor:
I Firenca, Ohrid, Varna i niz drugih aerodroma… i sutra mozda neko Kosice, Kluz, Kisinjev ili Katovice su bitniji i logicniji od Mostara… cak i jedna Janina.
Ne slažem se sa vama.
Mislim da ova računica sa brojem potencijalnih domaćih putnika ne štima. Južno od Mostara Srba ima ukupno za dva autobusa, a Istočna Hercegovina ima manje od 80.000 stanovnika. Osim toga, Trebinju, koje je jedini grad u tom dijelu zemlje, je dvostruko bliže Tivat (sa dobrom konekcijom sa BG) od Mostara (60 km prema 120 km). Takođe, nisam siguran da bi dijaspora iz Zapadne Hercegovine rado išla preko Beograda, a i navikli su na noćne autobuske veze sa Minhenom, tako da jedini ozbiljan potencijal leži u pomenutim hodočasnicima.
Da ali do Mostara nema granice. Ljeti je ova granice prem Crnoj Gori pretrpana i još se putuje do Tivata mali milijun godina. Od Dubrovnika do Tivta mi zna ljeti trebati i dva sata. Za par km.
Statistika vas demantira za broj stanovnika.
Statistika zasnovana na službenom popisu je daleko od stvarnog stanja. Godišnje procjene zavoda za statistiku su mnogo tačnije i pokazuju da je broj stanovnika cca. 30% manji od popisa, a stvarno stanje je još gore. Srbi su se popisali samo zbog imovine i vratili se u Njemačku, Srbiju, Kanadu …
Ja se mogu ravnati samo i iskljucivo po statistickim brojkama, a ne pretpostavkama citatelja.
Ako je to tako cemu onda aerodrom Trebinje?
Statističke brojke su i zvanične godišnje procjene zavoda za statistiku (ima ih tri u BiH), kao i brojna statistička istraživanja naručena od strane domaćih i stranih organizacija, a svi ti rezultati su drastično različiti (manji broj stanovnika) od popisa, koga u BiH više niko ne smatra relevantnim izvorom.
Što se tiče Trebinja, jasno je da je to politički projekat i da nema nikakvu ekonomsku osnovu, samo će avion Vlade RS (a možda i Eletroprivreda, koja ima sjedište u Trebinju, kupi neku polovnu “cesnicu”) redovno saobraćati kada se (i ako) izgradi taj aerodrom
Da Trebinje je politički projekt bez ikakve perspektive. Uzaludno bačenih puno desetaka milijuna EUR.
Zato što na žalost u Mostaru više nema Srba.
Prema službenim statistikama južno i istočno od Mostara ima preko 100.000 Srba
Možda je bilo, od moje brojne porodice dole više niko ne živi.
Znači dolje više nitko ne živi? Čemu onda Aerorom Trebinje?
Ma o cemu pričate?? Pa čak 2 skole u Mostaru nude SRPSKI JEZIK kao predmet. Konzulat Srbije u Mostaru se nalazi na minut hoda od Starog Mosta u jednoj od najstarijih kulturnih gradjevina u gradu(Djevicanski Dvor). A srpski uticaj je itekako prisutan u Mostaru. Evo primjer, zivim u ulici ALEKSE SANTICA, u kojoj se nalazi jedan od najpopularnijih kafica medju mostarcima, KOSTA ABRASEVIC. A pritom ulica prolazi i kroz istočni i zapadni dio.
Nikad nisam čuo bilo kog iz Beograda da ima neke veze sa Mostarom, jednostavno znamo kakva je tamo situacija sa Srbima bila i kakava je sada.
Pa južno i istočno od Mostara je velik broj Srba. A na liniji bi letjeli i hodočasnici i dijaspora.
Nemojte nikada situacije ceniti na osnovu svog iskustva. To što Vi niste nikad čuli da iko iz Beograda ima veze sa Mostarom, ne znači da takvi ne postoje. Osim toga, siguran sam da ste čuli za Željka Samardžića i Dražena Dalipagića, koji su obojica iz Mostara, a žive u Beogradu. Evo ja ih poznajem još troje, a oni imaju i familije, koje žive u Beogradu, tako da je broj diskutabilan. Ne kažem da ih ima za A320 svaki dan, ali ih ima. Da li ih ima i za ATR dva puta nedeljno, ne znam. To je posao kompanije da istraži.
Osim toga ne radi se ovde samo o P2P putnicima, već i o transferima, a tu je zanimljiva teza o hodočasnicima za Međugorje. Mi u Srbiji o tome ne znamo mnogo i tu bi trebalo napraviti ozbiljnije istraživanje o potencijalu, pa ako ima smisla i samo za sezonske letove, zašto da ne?
Upravo tako. 2 milijuna hodočasnika svake godine. Dolaze autobusima i preko Splita i Dubrovnika. To je ogroman brojka i neka samo dio ide avionima…
Potpuno se slažem ! Ja kao Turistička agencija iz Beograda ću u Septembru imati 60 hodočasnika iz Portugala za Medjugorje sa bira boravkom u Medjugorju 7 noći. S obzirom da Air Serbia sada leti za Lisabon ta konekcija za Mostar bi mi bila vrhunska !
Eto
Niče, koja agencija je u pitanju?
Слажем се
Nije Vam dobra percepcija. Ne znam zasto mislite da samo Srbi mogu putovati Air Serbijom?
PS imate pravopisnu grešku u prvoj rečenici
Gdje ste vi pročitali da ja smatram da samo Srbi mogu putovati Air Serbiom? Niste pročitali gdje sam napisao da bi masa hodočasnika, te hrvatske i bošnjačke dijaspore putovala tom linijom?
Tekst je izmjenjen od prvobitno objavljenog
Koji tekst?
Ocigledno je bilo potrebno da se napravi nastelovani tender/PSO da bi neko leteo ovu liniju, i iz objektivnih razloga, JU tesko da bi mogla da dobije taj novac tako da je to otislo u dzepove u Buzinu.
Pa svatko se mogao javiti na natječaj. Zašto se npr. Ryanair nije javio ili Trade Air?
Zato sto je sve prvo bilo dogovoreno sa OU, pa je tek onda objavljen natjecaj. Koliki je bio rok za prijave ako znate?
Rok za prijavu je bio nekih mjesec dana. Da oni su sa kompanijom pregovarali, što je i logično. Malo tko otvara natječaj prije nego ima vrapca u rukavu. Ali da su se mogli javiti i drugi mogli su. I ne samo Ryanair, Trade Air, Amelia ili CityJet nego i brojni drugi.
Ma dajte, zasto mora JU leteti za svaki seoski aerodrom na u exyu… Za 2000 putnika godisnje ne isplati se ni pisati mejl a kamoli pokretati operacije. Vise bi se isplatila linija za Berane nego ovaj egzibicionizam… Nek otvaraju oni Majami, Toronto i Peking a PSO linije nek obavlja OS, svakom svoje.
A zašto leti za Banja Luku, Rijeku, Pulu…
Па Ријека и Пула су сезонске линије ка којој лете трансфери и туристи. За Бања Луку је очигледно зашто лете.
Мостар једноставно нема потенцијал као аеродром.
A za Mostar ne bi letjeli turisti, tj. gomila hodočasnika? U Mostaru ima više turista nego u Rijeci. I još je bitno dalje i daleko manje dostupan (nema autoputa za razliku od Rijeke). Zašto onda Mostar nije bar sezonska linija?
Па зашто Ријека има летова и путника генерално а Мостар нема?
Zato što je u Mostaru apsolutno i krajnje nesposoban management. Pročitajte moju analizu potencijala Mostara koju sam objavio prije par godina.
Zato sto gomila Srba leti za Rijeku i letuje na Kvarneru. Ne znam da li bi neko iz Srbije leteo za Mostar radi obilaska. Rijeka je takodje samo sezonska.
OMO jedino samo kao transfer linija. A i to tesko.
Nitko ne govori o turistima iz Srbije. Nego o srpskoj dijaspori, hrvatskoj i bošnjačkoj dijaspori, hodočasnicima i stranim turistima koji bi putovali preko Beograda, te srpskim P2P putnicima iz istočne i južne Hercegovine.
Mislim da je 100.000 Srba u okolini Mostara bilo pre mnogo decenija. Na žalost više ih nema, kao što se i mnogo Bošnjaka i Hrvata iselilo iz Hercegovine. Da je AS videla i malo potencijala na ovoj liniji, sigurno bi je već otvorili.
Prema statističkim podacima ima.
Kao što i prema statističkim podacima ima 13 hiljada Albanaca u Hrvatskoj.
To je neusporedivo. Albanci se ne prijavljuju, ovo je domicilno stanovništvo koje se popisuje na izborima.
Popis u BiH? 🙂
Daaa
Ma kakvih 100 000 Srba… Istočna Hercegovina je kao Kalahari. Bileća, Gacko, ne znaš gdje je veća sirotinja. Trebinje isto samo malčice bolje stoji jer rade u Dubrovniku. U I. Hercegovini je 2013. popisano 64 000 Srba, realno ih je tad bilo nekih 53 000, a danas 2023. je još manje. Ja ne znam gdje živite, ali taj dio Hercegovine je POTPUNO prazan bez ijednog jedinog grada. Sudbina tog kraja je “zadnji nek ugasi svjetlo”.
I sad mi onda recite a za sto onda grade Aerodrom Trebnje
Svako realan zna da od tog aerodroma nema ništa.
A i ako bude, to može biti samo politička stvar, u kombinaciji sa nekim rikvercom.
Pa tako izgleda.
Odgovor je veoma jednostavan.
JU nema dovoljan broj aviona za razne avanture;
Ipak tu nema dovoljno putnika;
Neka Mostar ponudi iste uslove kao što daju OU pa bi vjerovatno i JU otvorila liniju;
Ali lete za Firencu, Ohrid, Varnu i niz drugih aerodroma. Tu je Mostar daleko logičniji.
Ima 100.000 istočno od Mostara a u Beogradu ih ima još tri puta toliko… Slažem se sa inicijativom… Dok ne otvore Trebinje 😉
Da ima logike.
Ne znam zašto se za JU uporno predlažu aerodromi na koje gotovo niko ne leti, tipa Mostar ili Maribor. JU ima taj kod ali ne može leteti po exYu kao da su osamdesete. Da se tu može leteti bez masnih subvencija bilo bi već nekakvih letova. Good luck OU.
Ali JU već leti za minijaturne aerodrome poput Rijeke, Pule, Ohrida, Banja Luke, Niša. To joj je modus operandi, zar ne?
Niti jedna od tih zračnih luka nije usporediva sa Mostarom u smislu p2p tražnje. U Srbiji postoji ozbiljna sezonska (čak i vansezonska) tražnja za Istrom, i tu se uklapaju Rijeka i Pula. Ohrid se manje traži ali dovoljno da se proba nešto malo sezonskih letova. Banja Luka i Niš se traže iz poslovnih i “domaćih” razloga. Mostar se jako malo traži.
Mostar se ne uklapa niti u jedno niti u drugo. Skandinaviju, Njemačku, Švicarsku i hodočasnike će mnogo bolje opslužiti OU nego JU. Ostaje Istanbul kao tržište ali tu nema kruha jer turisti iz Istanbula posjećuju Mostar isključivo u paketu sa Sarajevom koje je uvek početna i krajnja stanica.
U području Mostara očito ne živi dovoljno ljudi koji imaju neka posla za završiti u Beogradu, pa da im treba ova linija. Uostalom pogledajmo kako će OU proći, pa ćemo moći dati bolji sud.
Krajnji je nonses reči da se Mostar malo traži. 100.000 Srba, dijaspora, hodočasnici, turisti… krajnji nonsens.
OU bi to bolje hendlala da ima linije, ali nema. Nema linije ni za Švesku, u Njemačkoj ima samo dvije linije u Švicarskoj jednu, nema linije za Francusku, Italiju, Španjolsku (osim Barcelone), Poljsku… JU sve to ima.
p2p tražnja za Mostarom je u Srbiji mala Alene, to je napisano i to vam je činjenica.
100 000 Srba u kantonu Mostar je top nonsens ove sedmice, a sve i da oni postoje to opet znači da puno njih ima razloga leteti za Beograd. Mostar nema niti političke niti gospodarske veze sa Srbijom kakve ima Banja Luka.
To čitavu stvar svodi na turiste/hodočasnike i dijasporu. Oni u Mostar dolaze ponajprije iz zemalja EU i ovisno o tome kakvi su im aranžmani obilato koriste DBV i SPU, čak i SJJ. Još nisam upoznao turista koji je u BiH ili na Balkan išao samo radi Mostara. Svatko ga spaja sa Dubrovnikom ili Sarajevom, ili oba. Sada imaju i ZAG kao transfernu opciju ako im se baš leti u Mostar, te je JU procenila da tu nema kruha. Ili da ga možda ima koju mrvicu, no da su druge mrvice krupnije te sesa sadašnjom flotom i redom letenja OMO ne može uklopiti.
Tražnja za Mostar, poglavito od lokalnog srpskog stanovništva je umjereno mala. Na njoj se ne može graditi linija. Ali kada tome dodate hodočasnike, dijasporu i turiste onda je linija i te kako potentna.
Ne govorimo o kantonu Mostar nego o Hercegovskom dijelu Republike Srpske.
2 milijuna hodočasnika-turista dolazi u Mostar svake godine. Malo li je?
100.000 srba… dobro i?
Ponavljate to kao da ti svaki srbin ima veze sa beogradom…
Uostalom jeste vi prosli kroz taj predio istocno od Mostara? Nevesinje, Bileca, Gacko sa izuzetkom Trebinja su mjesta gdje velika vecina stanovnistva nema novca za autobus do Beograda a ne da jos lete do tamo…
A i dalje je lakse im je doci(i brze) do Podgorice ili Tivta, pa cak i do Sarajeva (sa izuzetkom Nevesinja)
I nemojte uporedjivati guzve na granicama u istocnoj Hercegovini prema Crnoj Gori (a nekoliko ih je) sa guzvama na Brgatu za Dubrovnik ili onoj na Karasovicima prema Herceg Novom.
Da prošao sam kroz taj period Istočno od Mostara.
Naravno da većina od tih 100.000 ne putuje za Beograd ili nema novaca za avion. Ali ako i manjina ima to je značajan broj.
Ne može nikome biti lakše doći do Tivat uz granicu i enormne gužve na cestama. Sarajevo i Podgorica su bitno dalje od Mostara.
Pralazi sam iz Republike Srpske prošle godine u VII. mjesecu za Crnu Goru. Čekao sam sat i pola.
Ali Mostar nije minijaturni aerodrom poput Pule ili Banja Luke, nego aerodrom bez ijedne linije koja se leti komercijalno. I vi biste da JU uvede prvu. Neka hvala, nek neko drugi uzme te pare.
Nije prva. Mostar je prošle godine imao 5 linija. Prije Covida-19 je imao više putnika od Banja Luke, jedne godine 78.000 putnika.
Je ne želim ništa, nego govorim o potencijalima. A hoće li Air Serbia pokrenuti liniju ili ne to nije do mene i mojih “želja”.
Зато што је мало и бесмислено тржиште које је покривено са летовима за Сарајево и лети за Сплит. Сасвим довољно.
JU се тренутно фокусира на битнија тржишта као што су TLV и ESB која данас крећу. Боље да расположиве капацитете преусмери тамо него на Мостар итд.
Па побогу они не лете целе године за Сплит… пре ће то него тамо неки Мостар за који нормалан на лети.
To da ne lete za Split je istinski nonsens. Ali daleko je logičnije da lete za Mostar nego za niz novih destinacija koje otvaraju poput Ohrida, Varne, Firence…
Па и није баш. Фиренца, Варна па чак и Охрид већ имају активан саобраћај, Мостар то нема. Колико је фирми дошло и прошло ту? Постоји разлог за то.
Upravo zato je ta linija imala više perspektive. Mostar i te kako ima perspektive.
Alene ni meni nije jasno da zimi, kada imaju kapaciteta, ne lete za Split. Pa tu bi bilo i P2P i transfera sto posto. Nije mi jasno.
Apsolutno. Pisali smo već o tome.
Brojevi SPU u zimskim mesecima bacaju malo više svetla na to pitanje.
Iako bi meni lično jako odgovaralo i ja bih je koristio barem 2x tokom zime, ne vidim da ima nešto P2P putnika (ni u jednom ni u drugom smeru). Transfera servisira OU preko svog huba u ZAG.
Vidite, ne slazem se sa vama. U okolici Splita Srbi imaju jako puno rodbine, prijatelja i nekretnina. A bilo bi i dosta konektiranih putnika.
Ma ne može OU da servisira transfere u Zagrebu sa jednocifrenim brojem destinacija koje nudi za konekciju, potrebe ljudi su daleko raznovrsnije i veće od OU ponude.
Split je potcenjeno tržište zimi, tu ima prostora za JU i treba to da urade, jer se malo po malo i u Split i u Dubrovnik uvlače kompanije koje nude transfere uz možda i manju P2P potražnju od one koju bi imala JU u tom periodu godine. Znam i da mlađi Dalmatinci vole da bleje po Beogradu. Ne vidim gotovo nikakav rizik sa Splitom u zimskom redu letenja.
Da, nema rizika za Split tijekom zime.
Meni lično je teško zamisliti da Air Serbia nije razmatrala Mostar u nekom trenutku. Sad ću baš da odvalim ali možda je njihov problem prost kapacitet. ATR flota je već prilično nategnuta… Ako ne grešim oni su jasno govorili da i za Banja Luku mogu leteti više ali da ne mogu to da priušte u ovom trenutku jer prosto nemaju aviona…
Apsolutno. Ali zar je veći prioritet linija za Napulj, Marseilles, Firencu, Krakow, Ohrid i Varnu nego Mostar?
Pa sve te destinacije osim Ohrida su 100 puta logičnije od Mostara. Kako uopće Napulj, Marseille, Krakow milijunske i bogate gradove stavljate u istu rečenicu sa Mostarom koji skoro pa nema zračnog prometa.
Majko mila. Ako ovako govorite onda stvarno o zračnom prometu jako malo znate.
Negde apsolutno verujem da je kompanija u svojim strategijama razmatrala i Mostar. Očigledno njihovi stratezi su trenutno mislili da će se ove linije koje ste nabrojali pre isplatiti i da su veći prioritet. Vrlo je moguće da kad nabave još koji ATR razmisle i o Mostaru. Verski turizam ima smisla. Pa čak i letovi za saudijsku Arabiju ako se gleda potencijalni broj putnika sa naših prostora.
Vrlo vjerojatno su razmatrali. Sada kada je Croatia uvela letove imaju daleko manje potencijala.
ATR ne leti valjda na ova mjesta
Leti za Firencu, Ohrid, Varnu…
Mislim da bi ovo bila win-win situacija za obje strane. Šteta što još nije realizovano, dobra analiza.
Hvala na pohvalama.
Air Sebija bi uspjela na liniji Beograd -Mostar usprkos Croatiji.
Croatijina linija je osudjena na neuspjeh i prestat ce prometovati za 1 godinu.
Svakako linija Mostar-Zagreb ima više potencijala nego Mostar-Beograd.
Linija neće predstati prometovati ako će dobivati novac i dalje.
Putnika bi bilo, ali realno gledajući sa čime da lete? I flota i posade rastegnute su do krajnjih granica, vidiš kakav kaos im je prouzročila jedna snježna oluja, a što će tek biti u ljeti kada će biti masovnih kašnjenja zbog problema na aerodromima diljem Europe.
A sa čime lete ostalih 24 nove linije?
I to je još uvijek veliko pitanje…
Prošle godine su imali 20 novih linija i sve su odletjeli.
Саобраћај се нормализовао након снежне олује и ево јутрос ништа не касни. Тако да не морате бринути.
Што се кашњења током лета тиче, ту нико није имун и то углавном због закрченог ваздушног простора и проблема са додељеним слотовима. Шта може ЈУ да уради када им контрола летења помери Париз са 06.40 на 07.10.
Prvo i danas ima kašnjenja. Drugo, eto trebalo im je sam dva dana da stabiliziraju operacije. Još jučer je bilo velikih kašnjenja, niz letova i preko 2 sata. Čestitam.
Ima kasnjenja.
Let za Cirih ujutru. Sleteo u 08:48, jedno 22 minuta pre predvidjenog.
Poleteo iz Ciriha u 10:59. To su vise od 2h!!!
Ko je tu kriv?
Taj isti YU-APB je dalje kasnio za ATH pa ce onda i za ZRH veceras. Domino efekat izazvan zbog necije gluposti.
Juce ujutru sleteo avion u 09:30 a poleteo u 11:36. Opet 2h. I onda se nastavlja niz. I tako danima.
Da, ali jučer i prekjučer su kašnjenja bila enormna. Daleko veća nago što je uobičajno u Air Serbiji. Konačno kasne i sve ostale kompanije. Opako kasne.
Pa vidite valjda da strani hendleri ne uspevaju da obrnu avion? Zbog toga svi ostali letovi tog aviona kasne.
A do henlera je a nije do aerodroma? Ma da? A kako objasnjavate kasnjenja Air Serbije
Možda štrajk Francuske kontrole leta. Prekojučer navečer e let iz DUB za ZAG sa FR kasnio skoro 2 sata. Danas sam dobio mail od FR u kojem traže da potpišem petciju europskoj komisiji u cilju “Zaštite putnika”.
http://www.ryanairemail.com/r/?id=he94b3d8,7d80ca71,7dc18e33&e=dXRtX3NvdXJjZT1jcm0mdXRtX21lZGl1bT1lbWFpbCZ1dG1fY2FtcGFpZ249ZW1haWxfUl9BVENfRGVsYXllZDFfaWVfbm9zZWdfbm9hYl9ub2Rpdl9ub3Bfbm9scw&s=PO3KmboC9UDUFxvMHwaOPIYXb1mZu19VrN3mToX9yzw
Da Ryanair je pokrenuo ovu peticiju.
Upravo tako. U FRA sleteto u 19:18 a poleteo u 21:00. Sta su radili 1h i 42 minuta?
Pre par nedelja leteo iz Hana. Sleteo u Han takodje pre predvidjenog vremena sletanja a poleteo sa 40 min zakasnjenja.
Razlog: prvi radni dan dvojici hendlera bio pa se nisu snasli sa listama. Sledece nedelje povratak takodje sleteli pre predvidjenog vremena a odleteo 30 minuta kasnije. Cekali coveka da privuce aviomost jer bio zauzet letom FR.
1. Ne bi ni OU letela da joj ne daju novac.
2. Nije neka konkurencija OU. Da dodje JU pocistice OU kao niko. Naravno da igraju posteno a ne da jednog placaju a drugog da ne.
Razloge ste vec naveli u tekstu pa da se ne ponavljamo.
3. Pre bi JU neke linije do Rumunije nego do OMO.
4. Dobro da je OU pokrila druge gradove na Balkanu i sire poput TGD, TIA, SOF, OTP, PRG i MXP pa joj prioritet OMO sa Q400.
1. Ne bi.
2. Ali Air Serbiji se ne želi dati novac i nije došla.
3. Ima logike.
4. OU nema smisla letjeti za TIV kada je DBV tako blizu, a ni za TGD i SOF jel tamo već leti Ryanair. No, ostali gradovi su svakako bitni. Bitniji od OMO? Jesu. Ali tamo ne dobivaju novac da lete.
4. TIV nisam spomenuo nego TIA.
Pa sta ako leti FR za TGD i SOF? Leti 2x nedeljno. A znamo da bi PU verovatno imala veci broj frekvencija sa manjim avionom. I W6 leti na mnogim linijama gde i JU pa ne vidim da je to nesto tragicno. To sto neko drugi leti ne znaci da treba odmah odustati od toga. Da je takva vasa logika normalna ne bi imali 14-15 letova nedeljno za BCN nego dva sezonska sa Vuelingom.
OU ne dobija novac ni od SKP pa leti tamo. Ne dobija novac od SJJ pa leti tamo. I?
4. Da TIA ima svog smisla.
Za Sofiju nije nikad letjetla, za TGD je letjela tri puta tjedno, dakle ništa bitno više. OU ne može konkurirati FR na tim letovima. Bilo bi to glupo i stvaralo bi megagubitak. Ne možete uspoređivati JU i OU. Nažalost. JU se tuče za svoje linije i često kada je uspješna. OU je dno dna i ne može konkurirati nikome. JU je 21,5 milijun profitabilna, OU je 18,2 miljuna negativna.
SJJ i SKP su totalno neusporedive linije sa OMO.
Mostaru nisu potrebni letovi ni za Zagreb ni Beograd, vec odakle dolazi vecina putnika (u ono vrijeme kad je aerodrom imao najveci broj putnika), a to su Italija, Poljska, Spanija…Linija za Zagreb je izrazito politicka, sto me izuzetno nervira. Ovdje se uopste ne vodi logikom ponuda-potraznja nego politickim odlukama, i zato takve linije nemaju uopste nikakvog smisla. Croatia Airlines ce letjeti dok taj jedan milion maraka (koje izdvaja Hercegovacko Neretvanski Kanton, citaj obican narod), ne iscuri i opet ukinuti tu liniju. Nema od toga nista. Ociti primjer je Banja Luka-Beograd (2x sedmicno sa ATR72) sto je minimum minimuma, jer da je Air Serbia imala tu putnika zasigurno bih imali 2 ili 3 dnevna leta, dok Memmingen ide 7x sedmicno sa B737-800. Nazalost u Bosni i Hercegovini ljudi se jos vode tim ko, gdje pripada, ali i to ce vremenom da izblijedi jer meni koji sam rodjen u Skender Vakufu je Banja Luka uvijek bila centar kojim se gravitiralo a ne Sarajevo. Zbog slozene uredjenosti drzave Bosne i Hercegovine donekle je to moguce i razumjeti, ali kapitalizam ce to sve da poravna i nece niko letjeti za dzaba zato sto su to kao “nasi”
Slažem se da su Mostaru u prvom redu potrebni letovi za:
– hodočasnike (Poljska, Italija, Španjolska, Portugal, Irska, Francuska)
– dijasporu (Njemačka, Austrija, Irska, Danska, Švedska)
I da Zagreb je postavljen politički. Ali reči da Zagreb nije potreban zbog silne dijaspore, hodočasnika, političkih i drugih veza je nonsens. Ima važnijih linija, ali Zagreb sigurno spada u top 5 linija iz Mostara.
Ako Zagreb spada u top 5 linija iz Mostara, zašto onda godinama ne leti za Mostar, a ne bi ni sada da nije subvencije.
Popunjenost na letovima je bila očajna prije nego je linija ukinuta radi covida.
Iskreno bi volio da putnika ima i da je linija održiva ali …
Zagreb je imao letove za Mostar još prošlog tisučljeća i letio je ovu liniju godinama, čak i sa 7 tjednih letova. Linija se pokrenula i prije par godina i letjela se do Covida-19.
Odakle vi znate kolika je bila popunjenost letova za Mostar?
Imam prijatelja koji (ne)radi na OMO.
Pisalo se o tome na drugim portalima. A dovoljno je da pogledate brojke za Mostar u mjesecima/godinama kada su letjeli.
I ako je među top 5 destinacija zašto su je obustavili i ponovo pokrenuli tek nakon što su prije covida a i sada dobili/uzeli po milion KM za tu svrhu?
Zato što je to Croatia Airlines. Mostar se letio godinama. Eto sada se ponovo leti. Jel se trebao obnoviti i prije? Apsolutno da. Bar prošle godine, ako ne i pretprošle. Zašto nije? Pa, Croatia Airlines! Točka!
Zagreb Mostar je obavezan let i to bi Vlada RH trebala da planira u budžetu i da finansira tu liniju i da karte budu minimalne
Potpuno se slažem.
Potreban je Zagreb, jer u Mostaru žive Hrvati.
Air Serbia će leteti za Trebinje, once it is built…
Da Zagreb je potreban.
Trebinje? Jel to onaj aerodrom što se otvorio u XII. mjesecu 2022?
Da nema političke opstrukcije u državi BiH, bio bi otvoren. U svakom slučaju, biti će otvoren i koristiti će ga Srbi iz tog dijela BiH, a biti će i poveznica za hodočasnike za Međugorje, pa i južni dio Jadrana. Živi bili, pa vidjeli!
Je baš. Sve nešto gledam. Prvo se trebao otvoriti 2021, pa 2022, a još ni prva lopata u zemlju stavljena nije.
Bukvalno je baš stavljena. Primite pa vidite
Je ludilo kako se gradi.
To je aerodrom koji se već trebao naveliko graditi ali zbog političkih opstrukcija iz Sarajeva ide tako kako ide
Da da da… izgovori, izgovori. Kako je lijepo kad se možete izgovoriti na Sarajevo.
Od kada se to Republika Srpsko osvrče na to što Sarajevo kaže? Od kad ju je to briga što radi Sarajevo? Ma dajte me nemojte….
Пишете свашта, BEG-BNX је одлично попуњен али ту су проблем јефтине карте тако да линија није приоритет за JU.
Пре короне су имали знатно више летова ка Српској.
Nisu imali znantno više. Prije Covida-19 imali su zimi 2 leta, ljeti do 4 tjedna leta.
Sve ispod 4 leta dva puta dnevno je ništa
4 leta dva puta dnevno???
Verovatno zato što nemaju aviona i postojeće regionalne linije da obavljaju sa normalnim operacijama, najmanje dva puta dnevno.
Mostar bi sigurno imao dobru popunjenost, pogotovu imajući u vidu 10 destinacija u Italiji i sve ostale.
Pored Mostara još jedan regionalni propust im je Rumunija, tačnije nedostatak linija po Rumuniji. Nadam se da će ubrzo imati 10-12 ATRova kako vi obavljali kvalitetan regionalni saobraćaj
Ali otvaraju linije za Firencu, Ohrid, Varnu i masu drugih? Zar nije Mostar logičniji odabir od tih linija?
Da slažem se da je Air Serbia morala otvoriti linije za Rumunjsku već odavno, a posebno po bankrotu Blue Aira.
Alene ubedjen sam da bi JU otvorila letove do minimum 4 rumunska aerodroma ali nema kapaciteta za sad.
Kako onda ima kapacitete za neke trećeklasne destinacije koje je otvorila.
Da li ste pitali Mareca , zasto su otvorili te trecerazredne destinacije?
Pričali smo o tome. Bio je i članak.
Pa kako sad konekcije preko JU? Do juce ste govorili kako je ZAG bolji za konekcije iz Mostara, te kako ima bezbroj mogucnosti za konekcije ka Nemackoj. Takodje ste rekli da nema smisla da putnik leti OMO-BEG-DUS sa JU, ako moze da leti OMO-ZAG sa OU, pa zatim na drugoj karti ZAG-DUS sa EW.
Ja to nisam rekao. Ja sam rekao da nekih konekcija ima i da će biti P2P putnika. Od mene sigurno niste čuli da ima više konekcija preko Zagreba nego preko Beograda.
Rekao sam da ta mogućnost (DUS) postoji, nisam rekao da je bolja.
Doslovno ste rekli da preko ZAG putnik moze da leti do 10 destinacija u Nemackoj i da je ZAG odlican izbor za konekcije za dijasporu ka Nemackoj. Takodje ste rekli da ce te iste osobe leteti do ZAG sa OU, a zatim sa FR/EW. Bas ste ono lupili!
Ne nisma. Rekao sam da ta mogućnost postoji. Nisam rekao da je dobro (jel nije) i da je bolje nego kod Air Serbije (jel nije).
Da masa ljudi leti do nekog huba, pa onda leti sa LCC. Ja sam prvi tako više puta letio.
Iz Srbije i BiH minimalan broj ljudi leti na dve karte! Ne zivite u zabludi!
Ako tako lete ljudi iz Hrvatske, onda budite sigurni da iz BiH leti još daleko više.