Slovenska Amelia i Universal Hydrogen su potpisali letter of intent (LOI) za tri ATR 72-600 konvertirana na vodik. Universal Hydrogen će osigurati konverzijski kit i dovoljno goriva na bazi vodika. Amelia ja pokrenula projekt „Amelia Green“ kojim nastoji smanjiti emisiju ugljičnog dioksida.
U XI. mjesecu Universal Hydrogen je pokrenuo prvi europski centar u Toulouseu, Francuska, sa ciljem da se razvije i podržavaju konverzacijski kitovi i gorivo na bazi vodika, o čemu smo već pisali.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Amelia
Super vijesti
OK, ja sam prilično rezerviran. Sve je to još uvijek više lista želja nego realan plan.
Population growth is the increase in the number of people in a population. … The global population has grown from 1 billion in 1800 to 7.9 billion in 2020. The UN projected population to keep growing, and estimates have put the total population at 8.6 billion by mid-2030, 9.8 billion by mid-2050 and 11.2 billion by 2100.
I rest my case
Jasno.
Uz 8 milijardi ljudi (a broj raste bez kontrole), sa svojim takvim i onakvim željama svaki je pokušaj smanjivanja CO2 očajan pokušaj. Granicu bez povratka davno smo prošli.
Slazem se, i mislim da su se ove zelene tranzicije muljaze.
Kako to mislite muljaze?
Opet pogrešan podatak. Broj ljudi više ne raste. Svega par država u Africi i Aziji ima pozitivan priraštaj.
A jel?
Nije točno, broj ljudi ne raste? Koja glupost.
Pročitajte ljudi. Ima lepo statistika gde koja zemlja ima koliki priraštaj. Kao i nazovi ekološke priče, tako je i ovo još jedna od poluistina koja nam se servira.
Ima lijepa statistika, no i dvicaš iz šestog osnovne zna da broj ljudi raste.
Ma jasno.
Istina i meni ovaj podatak nije jasan:
2016. 7,4 milijuna
2017. 7,5 milijuna
2018. 7,6 milijuna
2019. 7,7 milijuna
2020. 7,8 milijuna
kako do vraga ne raste? Kosina broja porasta stanovnika je konstanta!
Ok
Glupost, kao i većina nazovi ekoloških priča. Vodonik, kao i struja za električne autmobile, kao i rezervoar za vodonik, kao i baterija, ne nastaje sam od sebe već mora da se uloži neka energija i zeznute hemikalije da bi se dobio. A to pogađate opet stvara CO2 i zagađenje. Dakle glupost.
Jedina mana u procesu dobijanja vodonika jeste voda.
Zasto?
A Vi ste kao kemičar?
Vrlo je interesantno kako ljudi sve gledaju crno-belo. Sve tehnologije o kojima pričamo su vrlo mlade, i potrebno je vreme da se razviju. Da li je prvi mobilni telefon bio iPhone 13 ili je bila cigla od pola kilograma koja ni u džep nije mogla da stane, o bateriji i dometu da ne pričam (i, naravno, ništa osim telefoniranja).
Da, istina je da solarni paneli ne rastu na drvetu, način na koji se danas uglavnom dobija vodonik nije ekološki prihvatljiv, kao ni trenutna tehnologija izrade baterija. Ali, da bi te tehnologije sazrele, potrebno je raditi na njima, unapređivati ih, koristiti, nalaziti mane, pa opet unapređivati ili nalaziti još bolja rešenja. To što one danas nisu na zadovoljavajućem nivou treba da znači da ništa ne valjaju i da treba nastaviti kao do sad? Najlakše proglasiti nešto lošim i dići ruke. Celo čovečanstvo čeka na nove ideje, ako ih imate, dajte podelite sa drugima. I, ako želite da navlačite mak na konac, današnje tehnologije koje se koriste za električna vozila i dobijanje struje već sad su bolje od alternativa na fosilna goriva. Ili mislite da dizel i bezolovni izviru na benzinskim pumpama, a vozila na unutrašnje sagorevanje se proizvode bez ispuštanja štetnih materija? Kao što treba proizvest baterije, isto tako treba proizvesti i motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Proguglajte koliko se zemnog gasa spali u prazno prilikom vađenja nafte, pa onda pričajte o tome koliko je energije potrebno za proizvodnju solarnih panela. Trenutno se radi projekat proizvodnje hidrogena u Australiji i njegov izvoz u Japan – ako pogledate ceo projekat, koji se reklamira kao zelen, videćete da je ekološka katastrofa od neefikasnosti. Da – ali, je projekat fantastičan utoliko što će dati podatke da li je tako nešto moguće uraditi, ili ne. Neke stvari, ako se ne probaju, ako se ne suočite sa svim problemima implementacije, nikada nećete imati pravu sliku.
Takođe se slažem da gomila ljudi i kompanija zloupotrebljava “zeleno” i pokušava da progura sve i svašta pod izgovorom zaštite okoline, ali to ne znači odmah da je sve što se radi i pokušava loše.
Ako vas zanima više o obnovljivim izvorima i o realnim podacima, pogledajte na YouTube-u serial Engineering with Rosie – veoma objektivan serijal o zelenim tehnologijama i šta je samo naduvan balon, a šta je realno. Istina je da prvo moramo da propuzimo, pa tek onda da potrčimo. Ako uspemo da smanjimo količinu zagađenja koju stvaramo, to je korak u dobrom pravcu. Kasnimo barem 70 godina, ali to ne znači da treba odustati. Istina je da smo verovatno već prešli granicu bez povratka, ali to ne znači da treba i dalje da teramo u istom smeru i da ne spašavamo šta se spasti da!
Svašta ste i vi i IATA777 sada napisali a niste ni probali da se detaljno informišete. Postoje jako dobre studije o svemu. Trenutno tehnologija nije dovoljno dobra i čini puno više štete nego koristi.
Poređenje sa razvojem mobilnih telefona je mešanje baba i žaba.
Golub je potpuno u pravu.
Naravno da sadašnja tehnologija nije dovoljno dobra, ali ide u dobrom pravcu. Jako je daleko od istine da čini više štete nego koristi. Tamo gde je motivacija samo novac, naravno da je mnogo više štete i praznih priča. Tamo gde su motivacije iskrene, tamo itekako ima koristi. Pogledajte Kinu i zagađenje u gradovima tamo i uporedite sa zagađenjem u Zapadnoj Evropi – šta mislite kakav biste danas vazduh disali da se ništa ne radi na čistijim tehnologijama (osim ako ne živite na Balkanu – u tom slučaju dobro znate kako izgleda kada se ne ulaže u obnovljive izvore)?
Nazivanje svih ovih projekata zajedno, bez ikakvog zalaženja u suštinu – promašajem, prevarom i sl. je ili posledica neobaveštenosti ili nedostatak truda da se sagleda dublje. Objasnite mi, molim vas, kako je moje poređenje sa mobilnim telefonima mešanje baba i žaba? U tehnologiji proizvodnje baterija, fokus je tek od nedavno na ekologiji i održivosti – trenutno se radi na baterijama na bazi natrijuma, kao i gomila drugih istraživanja. Nedavno je bilo proboja u tehnologiji proizvodnje snažnih magneta i radi se na prototipu fuizonog reaktora na bazi te tehnologije koji bi po prvi put mogao da digne koeficijent korisnog dejstva na nešto upotrebljivo, kao i smanjiti dimenzije reaktora. Naravno, tehnologija fuzionog reaktora je već 70 godina “tu, samo što nije”, ali se makar napreduje. Ni jedno od njih do sada nije dalo ništa spektakularno, ali svakako treba ići u tom pravcu. Isto važi i za tehnologije dobijanja struje iz vetra, sunca, plime… Sve su to tehnologije koje su jako mlade i daleko od optimalnih. Taj stav – dajte mi odmah sve savršeno ili neću ni da pričam o tome je na nivou malog deteta. Nastaviti korišćenje fosilnih goriva po starom bi bilo ravno samoubistvu, tako da se svakako mora naći alternativa. Besmisleno je očekivati da će neko sutra doći na ideju koja će biti lako izvodljiva i u par godina rešiti sve naše probleme. Poređenja radi, na svetskom nivou, 2010. je bilo kapaciteta za proizvodnju 40GW na bazi solarne energije, danas ima skoro 1TW. Naivno je reći da je to zanemarljivo.
Uostalom, pogledajte koliko se napredovalo samo u avijaciji. Od prvih električnih aviona koji su bili ultralaki i mogli da lete nekih pola sata, dolazimo do ATR-a. Da li je trenutno proizvodnja hidrogena ekološki prihvatljiva? Istina je da nije. Ali nikad neće ni postati ako nema tržišta da se plasira hidrogen, kao ni zakona koji će regulisati proizvodnju. Vrlo je lako moguće da će se u budućnosti o istom trošku eksploatisati natrijum iz morske vode i izdvajati hidrogen.
U svakom slučaju, ogromni napori predstoje i besmisleno je očekivati da je sve već spremno. Naravno da treba prozivati sve one koji pokušavaju da se šlepuju i da pod etiketom “zelenog” samo profitiraju bez stvarne koristi, ali je kontraproduktivno apriori napadati sve napore koji se ulažu u nastojanjima da se dođe do tehnologija koje manje zagađuju.
Stvarno ste sve moguće teme pomešali i pobrkali da ne mogu ni da počnem da vam odgovaram.
NIgde nisam rekao da sam protiv razvoja ekološki prihvatljivih tehnologija. Samo da ono što nam se danas nudi nije to, i da više štete čini nego koristi. A da umesto vas čitam more dostupnih informacija na tu temu, pa da vam ih skraćeno objašnjavam nema šanse.
U Beogradu, Zagrebu i Sarajevu bi 90% problema bilo rešeno kada bi se sprečilo sagorevanje svega i svačega iz individualnih ložišta. Saobraćaj i termoelektrane su tek sekundarni problem.
Vidi se da ste klasični “sve što mi napišu da je dobro, je dobro” nazovi informisani čovek.
Apsolutno najbolja tehnologija za uklanjanje CO2 je stara milion godina. Lepo uzmeš i zasadiš drvo.
Uopšte nije potrebno da mi ništa skraćeno objašnjavate, kao što neću ni ja vama. “Vidi se da ste klasični “sve što mi napišu da je dobro, je dobro” nazovi informisani čovek.” – ovo se u diskusiji naziva “ad hominem” i najčešće se koristi kada neko nema argumentaciju za ono što govori/piše, tako da se neću osvrtati na to.
Ukratko, moja poenta je da ne možete odbaciti neke tehnologije samo zato što još uvek nisu dovoljno efikasne, kada postoji potencijal da budu mnogostruko efikasnije. Nije istina da tehnologije koje se razvijaju donose više štete nego koristi – ima nekih koje su izuzetno upotrebljive, ima nekih koje još uvek nisu, ima onih koje su čista glupost ili prevara. Ima gomila ljudi i kompanija koje pokušavaju da profitiraju na celoj priči i, iako je to izuzetno štetno, ne znači da ništa ne valja. Kao primer, Norveška tvrdi da danas 98% struje dobija iz obnovljivih izvora energije. Norveška jeste ekstreman primer i malo zemalja ima taj hidropotencijal, ali je dokaz da je moguće. S obzirom da kažete da znate koji je najveći problem kod solarne i energije vetra, onda pretpostavljam i da znate da problem nije tehničke prirode, niti dostupnosti resursa, već su problem suštinski kao i uvek – novac i politika.
Iako se slažem sa sadnjom drveća, nažalost to više nije rešenje – nije ostalo dovoljno prostora na planeti da se zasadi dovoljno drveća koje bi anuliralo emisije štetnih gasova. Sadnja drveća nam itekako predstoji, ali naivno je misliti da je samo to dovoljno. Slažem se da bi se na Balkanu ogroman problem rešio kada bi se domaćinstva zimi grejala na neki drugi način, optimizovala termo izolacija i sl. Ne slažem se da je to baš 90%, ali svakako pošteno više od pola problema.
Upravo tako.
Ipak bi bilo dobro da napišete i neki argument, a ne samo ovako općenite teze bez pokrića. Golub je napisao vrlo konkretne stvari, vi niste.
Svaka čast. Potpisujem.
Apsolutno. Pitpisujem.
Sve si u pravu, ali pogledaj kuda su okrenuli recimo električni automobili… Slonovi od 2.5 tone koji bi d se pune za 5 minuta, da mogu preći 700 km (a u stvarnosti ispod 300), sa televizorom unutra i softverom koji “vozi sam”. A zašto? Zato što taj pristup pribavlja najviše para. Dakle nije sama tehnologija u pitanju, i sa postojećom se može dosta uraditi, već sa njenom upotrebom, dobar dio tehnologije se naopako upotrebljava. I Nikola Tesla je imao ideja i podijelio ih sa svijetom a zauzvrat je dobio požar u laboratoriji i taxi u rebra, nisu sve ideje svima jednako intereantne ..
Slažem se, ali to je problem sistema u kome živimo, nije problem održivih energija. Bez promene sistema slabo vredi šta ostalo, ali to ne znači da treba dići ruke i ne raditi ništa. Idelano bi bilo imati mnogo bolji javni transport, što gradski, što međugradski, pa nam onda kola uglavnom ne bi bila potrebna, a za ono za šta nam treba, imati električnu flotu u car-share-u i sveli smo broj vozila na desetinu od onoga što postoji sad. E, sad, pošto je to trenutno utopija, da li znači da treba odustati od svega? Naravno da ljudi moraju da se odreknu nekih luksuza ako žele da ekosistem preživi. I tu se već sad može mnogo uraditi, nije istina da ne može – samo treba poći od sebe. Koristiti bicikl, električni trotinet, gradski prevoz, železnicu kad god je moguće, ne kupovati SUV i ostale 2,5-tonce i lečiti komplekse, nego kupiti auto koji ti realno treba, reciklirati koliko se može, optimizovati ishranu, uticati da se promene zakoni, uporno prozivati sve one koji se kriju iza zaštite okoline a u stvari ih baš briga… Ali, lakše je reći da je to sve prevara i nastaviti po starom…
Jasno.
Da, nisu sve ideje svima jednako interesantne, ali činjenica je da je planeta krenula ubrzano u zelenom smjeru. Bitno brže nego prije 5 ili 10 godina.
Naravno. Sad je samo pitanje omjera tih kolicina zagadjenja
Trenutno je sve to u zbiru jako štetno,
Samo što to nama tako ne deluje kada vidimo moderni lepi tihi električni auto. Uputite se malo u solarke i vetrovke pa vidite šta je tu glavni problem, pa vam ta priča uopšte neće delovati tako zeleno. Trenutno u Srbiji imamo nekoliko aktivnih poluafera na tu temu i svakakve činjenice su isplivale.
Ta nazovi ekološka agenda je toliko ekološka da su nuklearnu energiju morali da proglase za ekološki prihvatljivu 🙂 🙂 :-).
Količina solarnih i elektrana na vjetar je nebo i zamlja danas i prije 10 godina. Pa čak i u Hrvatskoj. Rapidno niću polja vjetranjača za proizvodnju struje i solarnih elektrana.
Jao ljudi, ali sve ste živo pobrkali i izmešali, ko da su vas mejnstrim mediji pravili. Ove diskusije su smešne na ovom nivou.
Ja kažem da sadašnja rešenja nisu dovoljno dobra, a vi to prihvatite, ali onda meni pomešate 5 tema u odgovoru i pričate o promeni sistema i još mi kažete da sam protiv razvoja novih tehnologija. Nigde nijednom rwčju to nisam rekao. A tek koliko sam protiv sadašnjeg sistema. Pročitajte pažljivo opet.
Moj stav je upravo obrnut. Treba razvijati ali objektivno je da tenutno nije dovoljno dobro. A sistem je tek totalni promašaj i katastrofa.
Najveći neprijatelj neoliberalnog kapitalizma i čuvar planete je zdravi biciklista i pešak koji živi u nekretnini primerene veličine, nema kredite i ne juri za parama ko ovca na klanje.
Planeta je više nego dovoljno velika, samo što je stanovništvo neravnomerno raspoređeno. Pogledajte malo mape. Najveći problem je obalno područje Azije.
Mesta za sadnju drveća koliko hoćeš. A ima mnogo većih apsorbera CO2 ali to ostavljam da se sami informišete 😁.
Evo vam malo o broju dece po ženi pa dalje izguglajte po zemljama.
https://ourworldindata.org/fertility-rate
Korigujem se blago. Globalno i dalje ima blagog rasta, ali u većini zemalja sevrrne hekisfere je pad uveliko u toku.
Ovo me podseća na instaliranje nazovi prečistača vazduha u našoj glavnoj pešačkoj ulici od strane gradskih vlasti, i izveštaja medija i tapšanja nazovi informisanih intelektualaca na tu temu.
🤣🤣🤣🤣🤣
Ljudi, nije zlato sve što sjaji.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Nastavite da budete na nivou znanja učenika osnovne škole…
Nije istina da broj stanovnika raste usporedno. Broj stanovnika planete već godinama raste jednako, potpuno jednako.
1990. 5,3 milijarde
2000. 6,1 milijarda
2010. 6,9 milijardi
2020. 7,8 milijardi
Dakle nema potrebe da iznosite neistine!
Otkud znate da je to tačno? To su sve procene. Zanimljivo da uvek dolaze iz delova sveta koji troše 80% svetskih resursa a u populaciji učestvuju sa samo 5-7%.
Svaki demograf će vam reći da je potrebno da jedna žena ima u proseku barem oko 2,1 deteta u zemljama na nivou razvoja Srbije i Hrvatske (zdravstvo, očekivani životni vek, prosečna godina u kojoj žena rađa), da bi broj stanovnika ostao isti. U drugim zemljama se taj broj pomera na gore. Videli ste u linku zvaničnu statistiku koliko u kojoj zemlji prosečna žena rađa dece.
Rađanje dece u današnje vreme se jako tačno prati u manje skoro svim zemljama sveta. I pouzdanije je od procena nekih “svetskih statističara” koji su svi sa demokratskog Zapada. I koji smatraju da svet ima previše stanovnika i da je u tome problem.
Ali im nikako nije palo na pamet da oni troše 10 puta više resursa od ostalih 90% planete, i da je možda rešenje da malo olabave.
Dakle niste u pravu…
ps. Samo posmatrajte u šta će se razviti “zelena” agenda. Evo već smo stigli do toga da je nuklearna energija proglašena ekološki prihvatljiv izvor energije i da je super voziti automobil od 2 tone koji ima realni domet od 300-400 km. A Černobil nije jedina nezgoda. Jedan komentator je zaboravio da spomene mnoge druge koje su se desile na Zapadu, na primer Fukušima.
I sad vi postavljate pitanje izračuna svjetskih autoriteta, najvećih statističkara, demografa i drugih stručnjaka. Malo realnosti i bar natruha skromnosti ne bi vam škodila.
Eto Super Portak će sada naučiti najstručnjije svjetske glave da nemaju pojma!
Da postavljam.Kada uparite podatak o broju dece po zemljama sa njihovim procenama rasta, tu se nešto ne poklapa. A poznato je da vole da lažu.
Ko i vi što pitate oko Svetske zdravstvene organizacije, korone, itd.
Korona je od 2019, Demografija od vijeka…
Jasno.
Lažu oko procjene broja stanovnika na planeti? A vi ste stručno izračunali da broj stanovika pada? Majke ti mile.
Saberite koliko se dece rodi po zemlji. Taj podatak je u skoro svim zemljama prilično precizan i dostupan i nije procena,
Procenite koliko ljudi godišnje umre po zemljama na osnovu prosečnog životnog veka za datu zemlju. OK ovde baš tačnost nije tako velika iz više razloga.
I onda ćete videti da se u najboljem slučaju u ovom trenutku radi o blagom porastu broja stanovnika planete. Nikako dramatičnom.
Trenutno se jako puno dece rađa samo u par afričkih i par velikih muslimanskih zemalja, Indija i Južna Amerika su i dalje pozitivni. A sa druge strane cela Evropa, Rusija, Kina, razvijeni deo Aziije i Amerika su ozbiljno negativni.
Pogledajte malo kartu sveta. Idealno slike planete noću, i videćete da planeta ima dovoljno mesta za sve a ne samo za zlatnu (zapadnu) milijardu.
I da nije problem onih 90% planete (čiji broj bi neko da smanji) koji troše 20% resursa, već onih (zapadnih) 10% koji troše 80% resursa.
Opšte je poznata stvar odavno da hrane, vode i najprostijih lekova, koji bi milione dečkih života lako spasili, ima dovoljno za sve. Samo malo više da vozimo bicikle i biće super.
Ljudi kada nam nešto toliko dugo serviraju onda je jako teško prihvatiti da to možda nije tako, i ja to razumem.
A vi Super portak znate podatke o broju rođenih i umrlih u svih 196 zemalja svijeta. Dajte me nemojte.
A te podake ne znaju statističari i demografi? Ili su oni toliko blentavi da ih ne znaju izračunati? Baš!!!
Znaju oni to sve mnogo bolje nego mi, nemoj da sumnjate ni sekunda. Daleko od toga da smo mi ovde preterano pametni a oni jako glupi.
Ali zašto uporno guraju priču da je problem 90% ljudi koji troše 20% resursa, a ne 10% koji troše 80%, to možemo samo da nagađamo. I ne treba sa time da se slažemo jer je nelogično da jedan Indijac ili Nigerijanac treba da ima manje prava na lep život u odnosu na nekoga iz Evrope.
Predavanje ima na youtube koje drži neki Šveđanin (Hans Rosling) matematičar ili statističar iz hobija. Molim vas dopustite u vašem WP ovaj link, pa da završimo ovu raspravu.
https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E
I ja sam prvobitno bio iznenađen, pošto sam bio isto tako ubeđen da je rast nepodnošljiv, kao i svi. Pa sam malo i sam pogledao brojeve da proverim Šveđanina, sa fokusom na brojeve koji su precizni (broj prijavljene rođene dece po zemljama) a ne procenjene, i zaključio da nije baš sve tako kako nam se servira u glavnim medijima. Jel vi znate da u mnogim zemljama uopšte nema popisa i da svi samo procenjuju?
Po Šveđaninu, ako se dobro sećam, trenutno imamo još neko vreme blagi rast i onda stabilizaciju i blagi pad.
A prostora, resursa i svega na planeti sasvim dovoljno samo treba da se rasporedi kako treba. E tu mi ne treba Šveđanin niti bilo kakvi podaci.
Kažete statističar iz hobija? E da to je znanstveni ekspert sam takav.
Pogledajte video obavezno. Prijatno će vam promeniti pogled na tu temu.
Ne mora se tu biti ekspert. Sabiranje i oduzimanje sa zvanično dostupnim podacima je sasvim dovoljno.
Sigurno nikad neću uzeti u obzir sabiranja i oduzimanja statističara iz hobija dok imam ozbiljne analize vrhunskih znastvenika iz statistike i demografije.
Bože šta vi brišete…
Na mom portalu neću trpiti da me vrijeđate.
Došli se u moju kuću, stoga se tako i ponašajte!
Dosta riskantno za Ameliju. Ne vidim koju prednost dobivaju nad konkurencijom, a premali su da bi im taj marketing nešto značio.
I da je konverzija i vodik besplatan – avion je bitno teži i gdje uopće mogu napraviti refuel?
Verujem da su ovaj projekat dobili sredstva iz drugih, eksternih izvora, tako da verovatno da imaju vise nivoa motivacije da pokusaju sa ovakvim projektom. Mozda bi g. Alan mogao da kontaktira menadzment da sazna vise. Ovako samo mozemo da spekulisemo iz udobnosti nasih fotelja 🙂
g. Alen* – izvinjavam se na slovnoj gresci.
Sve ok
Nazvat cu ih
Pa ta firma im garantira punjenje gorivom
Jel im garantira punjenje vodikom na svakom aerodromu gdje ih angažiraju?
Ne znam. Možda i da, stvarno ne znam.
Značajno bi se zagađenje smanjilo kada bi svaki avion bio na vodik ili na struju. Na dan se ipak obavi oreko pola miliona letova što je stvarno jako puno
Naravno
Jedini problem kako dobiti vodik uz prihvatljivo zagađenje…
Zagadjenje? Pa sta to nije zelen izvor energije?
Upitno je koliko je struja “zelena energija”. Ona je ekološki prihvatljiva na utičnici, a kad se malo ide dalje i kad se vidi kako nastaje nije baš sve tako zeleno. Termoelektrane ako nisu na plin su zagađivači, hidroelektrane uništavaju cijele ekosustave i okolna područja koja potapaju, nuklearke koje su najčišće nitko neće, alternativni izvori poput solara i vjetroelektrana nikad neće nadomjestiti konvencionalne izvore. Kad za nekoliko godina sve bude na struju pitanje je otkud tu struju nabaviti, o tome se slabo priča. Treba ekološki razmišljati ali za sve to postoji cijena.
Poseban problem predstavlja odlaganje baterija el.automobila kada im istekne rok upotrebe.
Da to je ozbiljan problem
Nuklearne elektrane niko neće, jer ljudi ne žele Černobil 2. Vjetroelektrane i solarne elektrane u nekim državama mogu nadomjestiti neobnovljive izvore energije. HE uništavaju, naravno, ali ako se u budućnosti budu gradile kao HE Itapu, onda nema problema. Treba zakonski zabraniti izgradnju MHE.
Problem je sa druge strane, svi bi htjeli maksimalnu komociju što se tiče energije a da se pogase svi zagađivač, eto i MHE da se ne grade. Hoćeš ekološki auto od 2.5 tone, hoćeš svaki drugi vikend short break na udaljenoj destinaciji… To su želje za Djeda Mraza a ne realne politike i zato imamo urušavanje energetskih sistema ove godine.
Stoji.
Gdje se urusio energetski sustav?
Ekonomsko urušavanje, pogledaj cijenu struje i gasa u EU. Neko kreira vještačke krize da bi na njima debelo zaradio…
Apsolutno
Upravo tako
Aj pošto se tako ekološki osvešćeni i upućeni recite nam šta su glavni problemi kod vetrovki i solara?
Problema naravno ima. Ali se rješavaju i elektrane na vjetar i solarne elektrane rapidno rastu.
Govoriti o nuklearnoj energiji i svoditi je na problem Černobila je toliko površno da ne vrijedi raspravljati o tome. Rusi/Ukrajinci su se išli “igrati” da provjere što će se dogoditi kad ugase hlađenje rektora, namjerno su zaobišli sva sigurnosna upozorenja i dogodilo se što se dogodilo plus što su ruski reaktori puno lošiji od zapadnih. Njemačka se sad lupa u glavu što su ishitreno na valu “zelene priče” pogasili nuklearke i sad plaču jer su ovisni o ruskom plinu. Slovenci idu graditi drugi blok NE Krško, a mi filozofiramo hoćemo li im se pridružiti. Vjetroelektrane su živi uništavači prirodnih krajolika, toliko nagrđuju okoliš da je to strašno. Tko ne vjeruje neka pogleda novi vjetropark iznad Vratnika, Kinezi posadili 39 vjetroelektrana po vrhovima okolnih brda, izgledaju odvratno i vide se sa 20 km udaljenosti.
Ako je najveći problem kako izgledaju vjetroelektrane onda nemamo problem. Po Austriji ima tisuće vjetroelektrana posloženih oko aerodroma, na poljima, u Engleskoj u moru. I gdje je problem? Izgled? Oko aerodroma, na nepreglednim poljoprivrednim zemljištima? Znači neke odvratne mega tvornice, mastodonti od shoping centara isl. ne zagađuju pogled, ali bijele vjetrenjače zagađuju?
Stoji